Moderne olie in oudere auto.

Marcel21674

Wegverkenner
Ik vraag mij af, in hoeverre een moderne motorolie, zeg 0W20 of 0W30 schadelijk is voor een wat oudere auto (Mazda 626 1.8-16V '94).
Niet dat ik dat nu direct van plan ben om uit te proberen, maar aangezien de moderne oliën ook speciale dopes hebben om de interne wrijvingsverliezen te beperken, ben ik toch wel nieuwsgierig of dit mogelijk zou kunnen zijn en of dat een positief effect zou kunnen hebben op bv. brandstof verbruik.

Ik zou het niet doen, zeker niet zo'n dunne olie. Ik neem aan dat de aanbevolen olie voor de auto 10W40 of 15W40 is?
Als je er een extreem dunne olie in doet loop je het risico dat het blok aan alle kanten gaat lekken. Gewoon er in stoppen wat de fabrikant heeft voorgeschreven, daar is de motor voor ontworpen.

marcel21674 zei:
Ik vraag mij af, in hoeverre een moderne motorolie, zeg 0W20 of 0W30 schadelijk is voor een wat oudere auto (Mazda 626 1.8-16V '94).
Niet dat ik dat nu direct van plan ben om uit te proberen, maar aangezien de moderne oliën ook speciale dopes hebben om de interne wrijvingsverliezen te beperken, ben ik toch wel nieuwsgierig of dit mogelijk zou kunnen zijn en of dat een positief effect zou kunnen hebben op bv. brandstof verbruik.

Ik heb mijn eerste C-kadett stuk gemaakt met "moderne olie". Ik reed al jaren op Duckhams 15W50, het blok was gezond en er stond 200.000 op de teller. Het reed prima, geen enkel probleem. Maar ik wilde ook eens "brandstofbesparende olie" proberen. Ik heb er dus - toen peperdure Shell Helix - moderne 10W30 ingeknikkerd.
Het olieverbruik schoot omhoog van 0,5 liter per 5000 km naar 1 liter per 500 kilometer. De carterventilatie stond zo hard te dampen dat ik hem maar los gegooid heb, dan bleef het blok tenminste stationair draaien.
Dus, na nog geen 2000 km de olie er weer uit gehaald en weer de oude, vertrouwde Duckhams er in gegooid.
Helaas, het blok bleef olie zuipen. Kort daarna heb ik hem naar de sloop gebracht.   

Inmiddels weet ik dat je de viscositeit niet ongestraft mag verlagen, zeker niet van 50 heeft naar 30. En, de goede schoonmaakdopes in een moderne olie maakt misschien prut los in een oliekanaal wat daardoor verstopt raakt.
Toch rijden mijn BMW uit 1991 en mijn Polo uit 1999 op een moderne halfsyntheet. De specificaties van de olie zijn veel beter dan de minimale specs die de fabriek heeft opgegeven. Ik rij ook met een gerust hart kilometers lang volgas met deze dingen - mijn ex heeft dik een jaar terug nog een stukje Duitsland van 500 km vrijwel volgas doorgescheurd met de Polo.

Ik maak een automotor eerst schoon door Forte motorflush bij de oude olie te mikken. Dan een stukje heel rustig rijden (officieel stationair warm laten draaien) en daarna de olie verversen. Je kan bij een ernstig vervuilde motor (Camry, toen 3 ton op de teller) na een paar honderd kilometer weer de olie verversen om de resten oude prut er uit te spoelen.
Het verbruik kan tot 10% afnemen (meting AMT, van ernstig vervuild naar schoongemaakt) maar ik heb het niet kunnen meten. Ik denk wel dat de slijtage duidelijk minder wordt, mijn BMW motorfiets heeft inmiddels 200.000 op de teller.

Reken er wel op dat moderne kwaliteits-olie geen lapmiddel is om slijtage te maskeren. Sterker, je zal de slijtage beter opmerken met goede olie.

NL162_XqWMwO3E_MotorFlush.jpg

Ik zou inderdaad ook geen moderne olie in een oude(re) motor gebruiken.    Oudere motoren zijn meestal al zodanig "losgedraaid" dat de interne wrijving een minimum heeft bereikt. Dunnere olie zal dat niet nóg verder reduceren. Sterker nog, door slijtage, kan de oliedruk te laag worden als er "moderne" dunne olie wordt gebruikt, aangezien de dunne olie te gemakkelijk door de leidingen en lagerschalen stroomt.
Gewoon dus 15W40 tot 20W50 gebruiken, voor oudere ervaren motoren.

Met m'n 818 bv. Zou ik het ook niet in mijn hoofd halen, gezien daar 20w50    in moet. Dat verschil word dan wel extreem.
Maar bij de 626 gaat er 5W30 in en deze heeft nauwelijks tot geen olieverbruik.
Vandaar het idee. Ik ga het inderdaad niet uitproberen, maar was meer geinteresseerd in hoe anderen met meer ervaring daar tegenover staan.

Ik heb uit ervaring (zo voorgaande post) dat je niet dunner moet gaan, eerder wat dikker bij hoog olieverbruik.

Maar moderne olie is niet alleen onderscheidend door dunner te zijn. Het verloop van de viscositeit is lager, waardoor je de slechte smering van een koude start met dikke olie wat verbeterd.

Een 0W30 olie wil zeggen dat de olie zo dik is als een SAE 0 olie bij 20 graden en als een SAE 30 olie bij hogere temperaturen.

Maar moderne olie smeert ook beter en het reinigt beter. Dat zie je terug in de API specificaties.
Waar je met moderne motoren op moet letten en bij de oudjes niet, zijn de fabriekseigen specificaties. Tegenwoordig stelt bijvoorbeeld mijnheer Volkswagen andere eisen aan olie dan mijnheer Opel en daardoor moet je olie gebruiken die voldoet aan fabrieksspecs. Dat werkt met bijvoorbeeld VW 507 00 specificatie, maar ik heb geen flauw benul wat die cijfers betekenen.

In ieder geval is de internationale specificatie losgelaten en daar zal vast een goede reden voor zijn.

Op het motor-forum loopt een zeer informatief topic over olie, voor degene die echt het naadje van de kous wil weten

Ik rijd al 1,5 jaar met 5W30 full synthetische olie in m'n Suzuki Swift cabrio 1.3 uit 1994. Na 13000 km gereden met deze olie, geen lekkages, noch enig olieverbruik.

cabriorob zei:
Ik rijd al 1,5 jaar met 5W30 full synthetische olie in m'n Suzuki Swift cabrio 1.3 uit 1994. Na 13000 km gereden met deze olie, geen lekkages, noch enig olieverbruik.

En wat schrijft Suzuki voor? Een dunnere en daarmee vaak ook duurdere olie dan voorgeschreven is nergens voor nodig.

Ik vind 18,50 euro voor 5 liter van deze synthetische olie niet duur, hoor. Vandaar dat ik die er in gooi.

Gewoon de olie er in doen die voorgeschreven is in het instruktieboekje, zeker wat de dikte betreft.

Wat ik wel zie is dat de olievoorschriften naar steeds dunnere olie gaan.

In mijn oldtimer Golf GTI 16V - 1986 is 10W40 voorgeschreven, in mijn Audi A2 bouwjaar 2003 is het 5W30.
Zal wel iets met lage inwendige wrijving en/of milieu te maken hebben ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Gewoon de olie er in doen die voorgeschreven is in het instruktieboekje, zeker wat de dikte betreft.

Wat ik wel zie is dat de olievoorschriften naar steeds dunnere olie gaan.

In mijn oldtimer Golf GTI 16V - 1986 is 10W40 voorgeschreven, in mijn Audi A2 bouwjaar 2003 is het 5W30.
Zal wel iets met lage inwendige wrijving en/of milieu te maken hebben ... ;)

De toleranties zijn natuurlijk ook wel een stuk kleiner geworden waardoor er andere eisen aan olie gesteld worden.
Wat je overigens nog wel eens ziet is dat een fabrikant bijvoorbeeld 0W30 voorschrijft met een opmerking dat als er veel met een aanhanger of gewoon met hoge belasting gereden wordt het aan te raden is om er een 5W30 of 5W40 in te doen.

golfdiesel zei:
De toleranties zijn natuurlijk ook wel een stuk kleiner geworden waardoor er andere eisen aan olie gesteld worden.
Wat je overigens nog wel eens ziet is dat een fabrikant bijvoorbeeld 0W30 voorschrijft met een opmerking dat als er veel met een aanhanger of gewoon met hoge belasting gereden wordt het aan te raden is om er een 5W30 of 5W40 in te doen.

Klopt, het een hangt natuurlijk met het andere samen. Wat je vroeger nog wel eens in het instructieboekje las, is dat je bij zware omstandigheden
(taxi, zware aanhanger trekken e.d.) de verversingstermijn wat korter moest nemen.

Is nu misschien wat lastiger in combinatie met de variabele intervallen van tegenwoordig,
ik weet niet of met dergelijk zwaar gebruik rekening wordt gehouden door de motorcomputer voor het bepalen van de verversingstermijn.

Blackadder the 5th zei:
golfdiesel zei:

Klopt, het een hangt natuurlijk met het andere samen. Wat je vroeger nog wel eens in het instructieboekje las, is dat je bij zware omstandigheden
(taxi, zware aanhanger trekken e.d.) de verversingstermijn wat korter moest nemen.

Is nu misschien wat lastiger in combinatie met de variabele intervallen van tegenwoordig,
ik weet niet of met dergelijk zwaar gebruik rekening wordt gehouden door de motorcomputer voor het bepalen van de verversingstermijn.

Zouden toleranties nu zoveel kleiner zijn dan 20 jaar geleden, denk dat dat best meevalt. interne wrijvingsverliezen zijn veel belangrijker geworden.
Zo zie je bv. tegenwoordig ook veel een speciale coating op de zuigerwanden. Denk dat motorolie daarin een veel belangrijkere rol in is gaan spelen.

Terug
Bovenaan