marcel21674 zei:
Ik vraag mij af, in hoeverre een moderne motorolie, zeg 0W20 of 0W30 schadelijk is voor een wat oudere auto (Mazda 626 1.8-16V '94).
Niet dat ik dat nu direct van plan ben om uit te proberen, maar aangezien de moderne oliën ook speciale dopes hebben om de interne wrijvingsverliezen te beperken, ben ik toch wel nieuwsgierig of dit mogelijk zou kunnen zijn en of dat een positief effect zou kunnen hebben op bv. brandstof verbruik.
Ik heb mijn eerste C-kadett stuk gemaakt met "moderne olie". Ik reed al jaren op Duckhams 15W50, het blok was gezond en er stond 200.000 op de teller. Het reed prima, geen enkel probleem. Maar ik wilde ook eens "brandstofbesparende olie" proberen. Ik heb er dus - toen peperdure Shell Helix - moderne 10W30 ingeknikkerd.
Het olieverbruik schoot omhoog van 0,5 liter per 5000 km naar 1 liter per 500 kilometer. De carterventilatie stond zo hard te dampen dat ik hem maar los gegooid heb, dan bleef het blok tenminste stationair draaien.
Dus, na nog geen 2000 km de olie er weer uit gehaald en weer de oude, vertrouwde Duckhams er in gegooid.
Helaas, het blok bleef olie zuipen. Kort daarna heb ik hem naar de sloop gebracht.   
Inmiddels weet ik dat je de viscositeit niet ongestraft mag verlagen, zeker niet van 50 heeft naar 30. En, de goede schoonmaakdopes in een moderne olie maakt misschien prut los in een oliekanaal wat daardoor verstopt raakt.
Toch rijden mijn BMW uit 1991 en mijn Polo uit 1999 op een moderne halfsyntheet. De specificaties van de olie zijn veel beter dan de minimale specs die de fabriek heeft opgegeven. Ik rij ook met een gerust hart kilometers lang volgas met deze dingen - mijn ex heeft dik een jaar terug nog een stukje Duitsland van 500 km vrijwel volgas doorgescheurd met de Polo.
Ik maak een automotor eerst schoon door Forte motorflush bij de oude olie te mikken. Dan een stukje heel rustig rijden (officieel stationair warm laten draaien) en daarna de olie verversen. Je kan bij een ernstig vervuilde motor (Camry, toen 3 ton op de teller) na een paar honderd kilometer weer de olie verversen om de resten oude prut er uit te spoelen.
Het verbruik kan tot 10% afnemen (meting AMT, van ernstig vervuild naar schoongemaakt) maar ik heb het niet kunnen meten. Ik denk wel dat de slijtage duidelijk minder wordt, mijn BMW motorfiets heeft inmiddels 200.000 op de teller.
Reken er wel op dat moderne kwaliteits-olie geen lapmiddel is om slijtage te maskeren. Sterker, je zal de slijtage beter opmerken met goede olie.