Mitsubishi Colt schokt

Erwin 1402253

Net ingestapt
Ik heb een Mitsubishi Colt uit 2007. Deze schokt sinds kort tijdens het rijden. Stationair loopt de motor prima. Het starten gaat ook zonder problemen. Het maakt niet uit of ik op lpg of benzine rijd.

De auto rijdt op lpg. Het werd tijd om de kleppen te stellen. Maar gezien dat dit bij een Colt een redelijk dure operatie is (600 a 700 euro) en de dag waarde laag (1000 euro) had ik het plan om door te rijden tot de auto ermee op zou houden. Of in het nieuwe jaar een andere auto te kopen. Net wat het eerste zou komen. Voor de veiligheid heeft de auto wel zijn normale onderhoud gehad.

Wat denken jullie? Is het klaar? Kloppen de symptomen bij lekkende/verbrande kleppen?

Na de kerst laat ik een compressietest doen om uitsluitsel te geven. Maar ik was even benieuwd wat jullie denken of vermoeden.

Lijkt me niet, verbrande kleppen is vooral slecht trekken en vermogensverlies, misschien ook schokken, maar da's dan vergevorderd.
Het ontstaat ook niet zomaar, maar geleidelijk.
Lijkt me eerder een sensor die het niet 100% meer doet.
Ik zou om te beginnen eens een nokkenassensor ophalen, desnoods van de sloop, is vast snel te wisselen. Ook goed als reserve...
Kan je hem niet uitlezen/ laten uitlezen?

Kees 9379262 zei:
Lijkt me niet, verbrande kleppen is vooral slecht trekken en vermogensverlies, misschien ook schokken, maar da's dan vergevorderd.
Het ontstaat ook niet zomaar, maar geleidelijk.
Lijkt me eerder een sensor die het niet 100% meer doet.

Misschien dat het meevalt. Ik heb niet het idee dat hij vermogen mist. Als ik terug denk heb ik het een paar weken geleden wel iets gevoeld. Maar vandaag was het ineens een stuk erger.

Ik wilde op mijn gemak wat anders zoeken in het nieuwe jaar. Dus ik heb liever dat hij het nog even blijft doen.

Ik dacht als het echt overduidelijk is laat ik hem ophalen en is het klaar. Maar bij twijfel laat ik het toch nog nakijken.

Schokken als in af en toe hikken of wat moet ik me er bij voorstellen? Het kan een simpel ontstekingsprobleem zijn bijvoorbeeld.
Vooral omdat je zowel op benzine als lpg het probleem hebt. Het zal dan minder snel aan de mengselvorming liggen.

Voor een colt uit 2007 wordt er momenteel nog 1500 - 3500 euro neergelegd dus die dagwaarde zal niet geheel realistisch zijn (lpg zal ook nog wel iets met de waarde doen)

Kleppen stellen kan vast wel ergens goedkoper,. Maar het is voor zover ik kan vinden een motor met stelplaatjes waar mogelijk de nokkenassen uit moeten om dat te doen.
Dat is een aardig klusje ja...

Wat je kunt doen is de klepspeling laten controleren, zonder te stellen. Hiervoor hoeft alleen het klepdeksel er af. (en hetgene wat er op zit)
Dit kost ook wat, maar dan weet je in elk geval hoe erg de klepspeling afwijkt en of het uberhaupt nodig is om ze bij te stellen.

Het voelt als dat 1 cilinder even niet meedoet. Zeker bij lage toeren voel je dit heel goed. Op de snelweg als ik 100 rijdt voelt het meer als een hikje.

De auto heeft bijna 280.000 gelopen. Als ik zocht op Marktplaats met deze leeftijd en deze km stand kwam ik ongeveer op 1000 euro uit.

Ik heb hem 4 jaar geleden voor 2250 gekocht.

Doorslaande bougie, bougiekabel, verdeler, verdelerkap bobine.... valse lucht, lek membraam..... geven de zelfde klachten.

Pobresh zei:
Kleppen stellen kan vast wel ergens goedkoper,. Maar het is voor zover ik kan vinden een motor met stelplaatjes waar mogelijk de nokkenassen uit moeten om dat te doen.
Dat is een aardig klusje ja...

Klopt, de nokkenassen moeten er uit. Bovendien zijn de kinderen gegroeid en deze auto niet. Dus ik moet ook echt iets anders. Ik dacht als de kleppen lekken is dat simpel te zien aan de compressie.

Het is verder een fijne en betrouwbare auto. Ik denk alleen dat het einde is gekomen of bijna in zicht is.

Erwin 1402253 zei:
Het voelt als dat 1 cilinder even niet meedoet. Zeker bij lage toeren voel je dit heel goed. Op de snelweg als ik 100 rijdt voelt het meer als een hikje.

De auto heeft bijna 280.000 gelopen. Als ik zocht op Marktplaats met deze leeftijd en deze km stand kwam ik ongeveer op 1000 euro uit.

Ik heb hem 4 jaar geleden voor 2250 gekocht.

Ga voor die prijzen ook maar eens op bekende websites kijken die specifiek op autoverkoop zijn gericht. De huidige prijzen liggen nog steeds behoorlijk hoog.

Als het lijkt op een overslaande cilinder, zou ik het al helemaal in de ontsteking gaan zoeken. Paar verse bougies kan soms al het verschil maken.
Deze motoren werken met penbobines dus die kunnen individueel gaan haperen.
Ik zou de boel even uit lezen, normaal gezien zou er wel ergens een foutcode uit moeten komen rollen, maar dat hoeft niet persee het geval te zijn.

Met betrekking tot die kleppen: De kleppen blijven bij een lpg vooral te lang open staan als het lang geleden is dat ze gesteld zijn. Maar de compressie blijft hetzelfde.
Bij een verbrande klep zou je inderdaad compressieverlies krijgen, maar dat uit zich in vermogensvelies, meestal niet in hikken/schokken.

Dat je een andere auto nodig hebt ivm de kinderen begrijp ik wel. Maar als je nog even voort wilt zou ik dat hikje wel oplossen. Kleppen stellen zou indien je niet al te veel km rijdt mogelijk nog wel uitgesteld kunnen worden (maar de speling controleren is echt geen verkeerd idee, dan weet je in elk geval of het nog een halfjaar/jaar vol te houden is zonder stellen)

Draai de bougies er eens even uit, aan de staat en kleur van de bougies kun je al veel aflezen. (kleur moet lichtbruin tot grijs zijn bij lpg)
Een afwijkende kleur/vervorming geeft vaak al een goede indicatie in welke richting je het probleem moet zoeken.

Hoe oud zijn je bougies trouwens?

Ik weet eigenlijk niet hoe oud ze zijn. Het zou zomaar kunnen dat ze afgelopen beurt zijn vervangen of die daarvoor. De auto heeft verder wel regulier onderhoud op tijd gekregen. Bij dezelfde garage.

Dus ik verwacht niet ouder dan 20.000 km. Ik rijd niet altijd op lpg. Eigenlijk alleen lange stukken op de snelweg. Ik heb er geen lpg bougies inzitten.

Mijn garage waar ik altijd naar toe is helaas gesloten. Ze zijn de vloer aan het coaten in de garage.

De bougies zien er in mijn ogen goed uit. Ik zie geen verschillen. De kleur is ligt grijs.

Nadat ik de bougies weer had gemonteerd leek het even weg te zijn. Het kan ook best zijn dat het erger wordt als de motor warm wordt.

Erwin 1402253 zei:
Mijn garage waar ik altijd naar toe ga is helaas gesloten. Ze zijn de vloer aan het coaten in de garage.

De bougies zien er in mijn ogen goed uit. Ik zie geen verschillen. De kleur is ligt grijs.

Nadat ik de bougies weer had gemonteerd leek het even weg te zijn. Het kan ook best zijn dat het erger wordt als de motor warm wordt.

Terug
Bovenaan