Mitsubishi Colt of Seat Ibiza?

Razernaga

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik overweeg om mijn Fiat Grande-Punto weg te doen en daarvoor in de plaats 1 van deze 2 auto's te nemen.

https://www.autoweek.nl/occasions/mitsubishi/colt/50290012/13-edition-two-airco-cruise-controle-en-trekhaak/

Of

https://www.autoweek.nl/occasions/seat/ibiza/50296420/sc-12-tsi-style-dct-automaat/

In principe vind ik de Seat een stuk mooier en hij komt ook over op mij als een veel modernere auto, echter schrikken de horrorverhalen die er de rondte doen over TSI-blokken en DSG versnellingsbakken mij wel erg af.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 1 of beide modellen?
 
Een ingevoerde TSI met DSG uit 2012.
Jij houdt wel van een gokje! (y)
Had hij bij Jetcars gestaan was je echt een held geweest. :eek:
 
Beide met een grote boog omheen, de colt hallf automaten zijn dezelfde die smart gebruikte. Google op smart automaar, smart half automaat of smart semi automaat. Drama bakken zijn het. Wij hadden een colt 5 deurs als familie auto altijd storingen niet meer in de achteruit kunnen niet vooruit kunnen en dan opeens bij iets meer gas er als een raket vandoor gaan. Ik stond voor de hele straat voor lul tijdens het fiileparkeren. 800 euro armer en jaar daarop weer storing.

Tsi en dsg uit die tijd, je zegt het zelf al

Alternatief

Toyota iq die heeft een cvt automaat

Suzuki Swift 1.2 automaat

En anders met jou budget iets met een 4 traps. Het verschil is duidelijk terug te vinden in de occasion prijzen de Swift 1.3 is een semi automaat en staan voor een prikkie te koop vergeleken met de 1.5.
De 1.5 staan te koop met hoge km standen en de 1.3 niet. De latere generatie met de 1.2 heeft altijd een 4 traps.
 
Is die Grande Punto nog een beetje een goed exemplaar? Want dan ga je er eigenlijk niet eens zoveel op vooruit. Zelfde segment, en zeker zo'n Colt is in de basis niet echt een nieuwer model.
 
D Elzinga zei:
Is die Grande Punto nog een beetje een goed exemplaar? Want dan ga je er eigenlijk niet eens zoveel op vooruit. Zelfde segment, en zeker zo'n Colt is in de basis niet echt een nieuwer model.

Helaas heeft mijn Punto elektronica problemen die die niet door de dealer opgelost kunnen worden, als dat niet geval was geweest dan zou ik deze wagen gewoon houden want er staat minder dan 1.5 ton op de teller en hij is volledig schadevrij. Ik wil echter niet wachten tot de elektronicaproblemen zo groot zijn geworden dat ik niet meer kan rijden met dit ding.
 
Kun je anders je Fiat Grande Punto niet gewoon naar een Fiat Specialist brengen, een goede garage vind gewoon de storing, je auto heeft immers niet een hele ingewikkelde techniek. Fiat specialisten hebben vaak veel ervaring met oudere Fiats, en kennen de Grande Punto als hun broekzak.

De Seat Ibiza 1.2 TSI en DSG komen uit een slechte periode van Seat, die zou ik zeker niet aanraden. De Mitsubihi Colt is een goede auto, maar zou ik afraden met halfautomaat. Ik ben ook bang dat je de Fiat Grande Punto dan gaat missen. De Colt is al best een oud model.
 
Ik zie dat je grande Punto ook een automaat is. Want als dat de oorzaak is dan kan de Fiat of welke specialist waarschijnlijk ook niks, want dat is ook een halfautomaat.

Ik lees dat je anderen adviseerd om geen half automaat te nemen, dus nogmaals ook niet van andere merken in jouw situatie
 
Auto encyclopedie zei:
Ik zie dat je grande Punto ook een automaat is. Want als dat de oorzaak is dan kan de Fiat of welke specialist waarschijnlijk ook niks, want dat is ook een halfautomaat.

Ik lees dat je anderen adviseerd om geen half automaat te nemen, dus nogmaals ook niet van andere merken in jouw situatie

De auto heeft een Duallogic halfautomaat en dat is inderdaad het onderdeel dat het vaakst problemen geeft, echter heb ik ook regelmatig andere elektronica problemen die niets met de Duallogic te maken hebben, dus daarom wil ik gewoon deze auto weg doen voordat hij er helemaal mee ophoudt.

De Seat wordt het trouwens sowieso niet een TSI met DSG-bak durf ik toch niet aan en nu ik weet dat er in die Colt een halfautomaat zit twijfel ik daar ook aan, echter ga ik morgen wel proefrijden met dat ding.
 
Razernaga zei:
Auto encyclopedie zei:
Ik zie dat je grande Punto ook een automaat is. Want als dat de oorzaak is dan kan de Fiat of welke specialist waarschijnlijk ook niks, want dat is ook een halfautomaat.

Ik lees dat je anderen adviseerd om geen half automaat te nemen, dus nogmaals ook niet van andere merken in jouw situatie

De auto heeft een Duallogic halfautomaat en dat is inderdaad het onderdeel dat het vaakst problemen geeft, echter heb ik ook regelmatig andere elektronica problemen die niets met de Duallogic te maken hebben, dus daarom wil ik gewoon deze auto weg doen voordat hij er helemaal mee ophoudt.

De Seat wordt het trouwens sowieso niet een TSI met DSG-bak durf ik toch niet aan en nu ik weet dat er in die Colt een halfautomaat zit twijfel ik daar ook aan, echter ga ik morgen wel proefrijden met dat ding.

Wellicht een idee om je probleem met de Punto te posten op Problemcar.
Afgelopen week gehad met een Berlingo, door de info op Problemcar hebben we een elektronica probleem op kunnen lossen.
 
@razernaga ik denk dat je over mijn bericht van 17:03 hebt gelezen.

Hier een occasion video van de colt ook hier wordt de half automaat als zwak punt benoemd.

https://youtu.be/RkjZgf8X5qs


Een chevorlet aveo van laatste generatie misschien nog een optie die heeft een 5 traps vol automaat, dat is zeldzaam binnen je budget in het bgsegment
 
Bedankt voor de adviezen allemaal, de Ibiza en de Colt gaan het allebei dus niet worden en in de Grande-Punto wil ik ook geen geld en tijd meer steken, aangezien dat gedoe met die elektronica al een paar jaar aan de gang is en het telkens weer wat nieuws is of een oud probleem dat na maanden afwezig te zijn geweest weer opnieuw terug komt.

Ik zal de komende tijd dus maar in de gaten gaan houden wat er hier in Noord-Limburg aan auto's in het B-segment met automaat in de verkoop komt, gelukkig heb ik niet zoveel haast omdat ik ook nog een oude Toyota Corolla uit 1995 heb waarvan ik zeker weet dat die het altijd doet.
 
Helaas wel import , maar garage komt wel betrouwbaar over

aveo

0-02ea8f38-55a7-4b8e-b0a1-ba0be8956b17.jpg


kia rio

7.jpg


mazda 2

7.jpg


toyota iq wel a-segment

0-78c91cff-adbe-4209-a8f2-54a46ce3cebf.jpg


toyota verso s , helaas nog niet binnen

m1fyodab5foq_480.jpg
 
Een kleine motor met een automaat is nooit optimaal. Comfortabel versnellen is er niet bij omdat de motor daarvoor flink toeren moet maken.
Kijk eens naar een hybride zoals de Honda Civic (of een Insight). Die aandrijflijn werkt wel fijn met de automaat. Wellicht iets meer in de wegenbelasting maar dat compenseer je al snel aan de pomp en in onderhoudskosten.

0-f1524226-106e-4502-bad4-214889499bef.jpg

Voorbeeld: Honda Civic 1.3 Hybrid Elegance € 5.450 2010 155.841 km
 
Deze Mazda 323 wou ik vandaag bekijken ook al is die nogal oud, helaas was er niemand aanwezig die mij kon helpen, dus wellicht probeer ik het morgen nog een keer.

https://www.autoweek.nl/occasions/mazda/323/46952195/sedan-15i-lx-automaat-1e-eigenaar50047-km/

En omdat ik toch al onderweg was ben ik ook langs het bedrijf gereden waar die Colt staat, dat ding bleek echter hagelschade of zo iets te hebben want de motorkap en het dak lijken wel een poffertjes pan. Wel typisch trouwens dat de Fiat vandaag volstrekt probleemloos is terwijl ik gisterochtend juist veel gedoe had met de versnellingsbak. Als dat ding het elke dag zo goed zou doen als vandaag dan zou ik hem nooit weg doen, omdat ik er op jaarbasis toch niet veel kilometers mee rij. Helaas weet ik dat het niet zo blijft dus gaat ie weg.

De auto's die Auto encyclopdie voorstelt voldoen trouwens ook aan mijn eisen en de bedrijven zijn ook nog eens in de juiste regio.
 
Heel wat anders die Mazda 323 , goed checken op roest en checken of die op e10 kan rijden en of je dat een probleem vindt als dat niet zo is. Maar datzelfde is het geval bij de Mazda 2 die ik getipt had, die ook goed checken op roest.

Binnen het merk Daihatsu is er ook veel keuze binnen je budget. De laatste generatie charade had een half automaat alle andere modellen van de laatste jaren een 4 traps. ipv een 323 kun je ook kijken naar een Charade Aplause dat lijkt op een sedan , maar het is een hatchback.

Maar andere leuke auto's zijn de Sirion 2e generatie. De sport uitvoering is een totaal andere gezicht dan de andere uitvoeringen, dus niet te snel weg klikken

Daihatsu materia.

Bij Daihatsu sirion 2 en Materia moeten de stoelen je wel aanspreken, vlak en weinig steun , dat is niveau a-segement.

De Siron 1.3 van de 1e generatie van na de facelift heeft wel fijne stoelen, maar die moet je met een lampje zoeken en vaak geen airco aan boord en rijdt op e5
 
Als je thuis of op het werk kunt opladen dan is de elektrische Renault Zoe ook een hele goede optie. Je krijgt nu € 2000 aankoopsubsidie, en kunt dus naar wat duurdere auto's kijken. Je rijdt dan een moderne en veilige auto.

De auto rijdt erg soepel en stil, is heel betrouwbaar, en is zeer goedkoop in onderhoud en overige lasten, je betaald er geen motorrijtuigenbelasting voor. De accu huur je, de huurprijs is afhankelijk van de kilometers per maand, de accu wordt kosteloos door Renault vervangen bij te weinig capaciteit.
 
De Punto is nog steeds niet weg, maar ik heb nu 2 verschillende Mazda 2's op het oog die bij mij in de buurt te koop staan, helaas wel weer met zo'n stomme semi-automaat, dus daarom ben ik eerst informatie op internet aan op opzoeken over de betrouwbaarheid van die dingen.
 
Razernaga zei:
De Punto is nog steeds niet weg, maar ik heb nu 2 verschillende Mazda 2's op het oog die bij mij in de buurt te koop staan, helaas wel weer met zo'n stomme semi-automaat, dus daarom ben ik eerst informatie op internet aan op opzoeken over de betrouwbaarheid van die dingen.

Sorry hoor maar die rare generatie mpv mazda 2 ziet er toch niet uit. En waarschijnlijk roest die ook nog vroeg of laat. Lijkt me qua uiterlijk en betrouwbaarheid geen vooruitgang.

Volgens mij is er al veel leuker spul voorbij gekomen, maar jij komt zelf constant weer met half automaten aanzetten.
 
Update:

De Punto is vorige week afgesleept door de dealer, i.v.m. een kapotte versnellingsbak en komt niet meer terug, omdat ik hem gelijk heb ingeruild voor een Toyota Yaris hybride uit 2013, met een halve ton op de teller.
 
Auto encyclopedie zei:
Goede keuze , heb zo'n vermoeden dat je budget niet helemaal meer overeen kwam dan voorheen, maar nogmaals veel plezier.

Bedankt, ik heb 10.700 betaald plus de Fiat als inruil, voor deze Yaris.

https://www.autogeelen.nl/occasion/toyota-yaris-1-5-hybrid-dynamic/
 
Razernaga zei:
Auto encyclopedie zei:
Goede keuze , heb zo'n vermoeden dat je budget niet helemaal meer overeen kwam dan voorheen, maar nogmaals veel plezier.

Bedankt, ik heb 10.700 betaald plus de Fiat als inruil, voor deze Yaris.

https://www.autogeelen.nl/occasion/toyota-yaris-1-5-hybrid-dynamic/

Goede deal, verstandig dat je het budget verhoogd hebt(y)
 
Terug
Bovenaan