mitsubishi colt 1.3 95pk

Guest
Hallo mede forummers,

Ik heb hier een jaar of twee drie gelezen te hebben na mijn fiat punto sporting een mitsubishi colt gekocht.

Heb niet echt veel auto kennis waardoor ik helema niet reageer, maar wel bijna elke dag lees, is een routine geworden voor mij.

Twee vraagjes voor de kenners

1e vraag, de koppeling grijpt best hoog aan, maar het leek een goeie koop en nagevraagd hoeveel de reperatie kost en gekocht, maar is dit normaal?

2e vraag wanneer schakelen jullie, ik schakel rond 2500-3000 toeren. Gevoel zegt 50 in 3, 80 in 4 en alles boven de 90 in 5, maar de auto kan heel schakellui worden gereden.

Mitsubishi colt 1.3 95 pk
Bouwjaar 2006
Km stand 105.000

Groetjes Ertjee

Waarom zo laat schakelen, maakt mij teveel herrie, ik heb een 1.5 en zit in de stad bij 50km/u al in 4.
Rotondes pak je makkelijk in 3 en als je erg lui bent ook nog wel in 4.
Fut is er dan wel uit uiteraard maar tegenstribbelen doet ie nooit in tegenstelling tot die eco gebakkies :)

rotondes in zijn 3 pakt die fijn op vond ik een hele goeie pluspunt bij het test rijden. We hebben thuis ook een fiat panda en met de 3 in de rotonde duurt een eeuwigheid voordat je weer bij 50 bent. Schakel je ook gwn bij 80 wegen na 5, of blijf je gewoon bij de 4? :p

Ik heb je topic verplaatst naar Techniek/Onderhoud" omdat hij hier beter op zijn plaats is en je hier waarschijnlijk meer bruikbare reacties zult krijgen.

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

In 5 natuurlijk, prima auto zo'n Colt, alleen echt stil is anders, daarom schakel je vanzelf snel over.
Tenzij je aan het trappen bent, boven de ca 4000rpm komt ie lekker los :)
Beetje afwisselen qua rijstijl dus, we willen natuurlijk niet dat ie sloom wordt :cool:

Nog geen tijd gehad om hem in zijn staart te trappen, helaas :rolleyes:

Is door een vrouw voor mij gereden voor 10 jaar lang dus wil hem eigenlijk opnieuw inrijden op mijn eigen manier.

Reden dat ik me afvroeg of het niet beter zou zijn 3 in 50 en 4 op 80 zodat de auto goed actief blijft en je belast hem niet veel rond 2500-3000 toeren. Een keertje ff kijken of het veel uitmaakt met het vebruik en eerste kans dat ik krijg ff testen natuurlijk!

Bij een constante snelheid kun je beter weinig toeren maken, rijdt sowieso een stuk comfortabeler.
Bij 50km/u in 4 en 80km/u in 5 maak je genoeg toeren en heb je genoeg koppel om normaal te kunnen versnellen, terug schakelen kan altijd als het sneller moet.
Je moet niet bij 40km/u in 5 vol je gas intrappen, dat vinden maar weinig auto's fijn.

In principe kun je gewoon het nieuwe rijden aanhouden
dus schakelen tussen 2000 en 2500 toeren
vlot van de 1 naar de 2.
Tussen de 30 en 40 ga je naar de 3 (soms kun je 30 in 3 blijven rijden, afhankelijk van situatie)
tussen 40 en 60 ga je naar de 4 (afhankelijk van de situatie kan het soms handiger zijn om in de 3 te rijden)
rond de 70 ga je naar de 5

Ga je de snelweg op of moet je ergens vlot wegkomen (vervelende kruisingen), schakel je pas bij 2500 tot 3000 toeren. Eventueel nog hoger als je bergop moet.

Als je bang bent dat je auto lui wordt, moet je niet lange tijd in een te lage versnelling (80 in 4) gaan zitten, daar wordt een motor juist lui van.
Beter is om op regelmatige basis je auto een keer op de staart te trappen en dus net even wat later te schakelen.

Constante snelheid die boven de 70 ligt altijd gewoon met 5 doen, dat is een stuk zuiniger EN beter voor de motor. De 5 is er namelijk voor gemaakt om de motor zo min mogelijk te belasten op de lange afstand.

Als je een te hoge versnelling hebt merk je dat vanzelf, dan zitten je toeren ruim onder de 1500

Let wel, bovenstaande geld voor benzine. Diesel is afwijkend en ook niet elke benzine-auto kan op bovenstaande manier worden gereden.

Bedankt voor de advies ben net van me werk na huis gereden en auto rijd inderdaad rustiger met 80 in 5.

30 in de drie gebruik ik in de bebouwde kom, moet een stuk of 2 km met 30 rijden, maar hij pakt wel goed op en ik laat hem rustig opkomen na 50.

zolang er geen vervelende obstakels op zo'n 30 weg zitten (versmallingen, drempels en andere onzin) kan 30 in de 3 vaak wel. Maar bij bijvoorbeeld drempels is dat vaak net niet te doen.

Pommy zei:
Altijd prima te doen, misschien niet in jouw auto maar dat is een ander verhaal.
Met de meeste auto's waar ik mee heb gereden (verlaagd en onverlaagd) is dat niet altijd mogelijk. Verschilt enorm wat de verhoudingen zijn in de bak.

We hebben het hier over een 2006 Colt dus jah, iets anders is niet interessant voor TS.

Wij hebben een 2008 1.3 gehad. Gewoon een soepele motor, 80 in 5 is prima. Schakelen bij accelereren moet je gewoon af laten hangen van wat je wilt. Snel optrekken is doortrekken tot 4000 tot 5000 toeren, relaxed rijden snel overschakelen, bij 2000 toeren. Kan allemaal met deze auto. Heerlijk motortje.

Inderdaad heerlijke motortje paar keer onderweg van 30 tot 80 geacceleerd gaat prima, voor mij snel voor andere normaal :p

Specs zelfde als de fiat sporting, maar gevoel zegt 0-100 zou de fiat sneller doen, maar normaal rijden dus lager in de toeren is de colt veel beter:p

Ertjeeee zei:
Inderdaad heerlijke motortje paar keer onderweg van 30 tot 80 geacceleerd gaat prima, voor mij snel voor andere normaal :p

Specs zelfde als de fiat sporting, maar gevoel zegt 0-100 zou de fiat sneller doen, maar normaal rijden dus lager in de toeren is de colt veel beter:p

Klopt, vergelijk:
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=36205&id2=29149&cache=no

De schakelindicator geeft bij warme motor, constante snelheid, recht stuk het volgende aan:
30> 3
45> 4
60> 5

Belangrijk is om bij koude motor niet te weinig toeren te maken ivm koolafzetting. Natuurlijk rustig rijden met koude motor maar hou het toerental bij voorkeur tussen de 1900~2800rpm.

Als je maximaal tempo wil maken hou dan het toerental tussen 5000 en 6500. Om echt rap in te halen op de snelweg gebruik ik de 4e versnelling; van 100-140 versnellen in de 4e versnelling gaat significant sneller dan in z'n 5.

Had de sporting met 1.2 80 pk bj 2000. 11.2 secs volgens mij na de 100. De 1.4 was een van de autos dat me aansprak, maar kon geen goeie exemplaar vinden werd het de colt, particulier gekocht van 1e eigenaaresse met 102000 km. Volgens hun perfect onderhouden en te zien aan de bonnetjes met airco en navigatie/5 deurs voor 3500. Alleen de koppeling pakt hoog op toch de risico genomen vond het te goeie deal om voorbij te gaan.

Ik doe momenteel niet voor de 80 na 5, lijkt me te vroeg om al bij 60 te doen.

Mc1 - zei:
Als je maximaal tempo wil maken hou dan het toerental tussen 5000 en 6500. Om echt rap in te halen op de snelweg gebruik ik de 4e versnelling; van 100-140 versnellen in de 4e versnelling gaat significant sneller dan in z'n 5.

5000 en 6000? nergens voor nodig. Bij veel auto's houd de koppelkromme er na 5000rpm al heel gouw mee op en heb je dus niks aan die extra toeren. Beter is tussen de 4500 en 5000 max als je echt zinvol gebruik wilt maken van je toeren voor het optrekken.

Om in te halen op de snelweg: waarom in de 4 gaan zitten als je al 120 of 130 rijdt? je mag toch niet harder... ook nergens voor nodig.
Voor inhalen op een 80 weg is het wel zinvol om even terug te schakelen naar de 4. Dan ben je wat vlotter voorbij je (tragere) voorganger en levert dat inhalen minder gevaar op voor jezelf en andere weggebruikers.

De koppelkromme wel maar je vermogenskromme niet, bij 6000rpm heb je gewoon meer vermogen, veel verder heeft geen nut want het zakt dan snel in.
Bovendien als je te vroeg schakelt val je terug in het gebied waar je koppel niet maximaal is.
Kortom, als het echt snel moet, gewoon flink doortrekken die hap, het is Japans hoor dus hij kan er tegen :)

Je kunt gerust eerder dan bij 80km/u naar 5, als je ergens een stuk 70km/u moet rijden gewoon naar 5, hoeft niet maar kan makkelijk.
Iets anders, je komt bij een verkeerslicht aanrijden, langzaam zonder gas te geven in 3 in de hoop dat het snel groen wordt, vanaf ca 1000rpm pakt ie al gewoon lekker op als je rustig gas geeft.

Pommy zei:
De koppelkromme wel maar je vermogenskromme niet, bij 6000rpm heb je gewoon meer vermogen, veel verder heeft geen nut want het zakt dan snel in.

Niet helemaal wetenschappelijk maar grofweg kun je het zo zeggen:
Vermogen = hoe snel je kan
Koppel = hoe snel je snel kan
Dus optrekken met hoge toerentallen heeft alleen nut als je koppel hebt op hoge toerentallen. Vermogen op hoge toeren is alleen leuk voor je eindsnelheid.

Om je een voorbeeld te geven: hybride of plug in hybride op de elektrische stand heeft een enorm hoog koppel, maar weinig vermogen.
Dus je bent stukken sneller weg bij een stoplicht dan als je met diezelfde auto op de benzine stand hebt staan... Je eindsnelheid zal echter enorm verschillen. Sterker nog, je trekt in elektrische stand genoeg snelle auto's er uit.

Deze colt is zoiezo geen racewagen. Ben ook niet van plan om er stoplicht sprintjes te doen, maar zover ik weet trek je gwn door tot je max toeren waar je pk is en je schakelt weer om weer tegen de max koppel aan te komen om weer te versnellen tot je max pk. Voor mij persoonlijk trek ik niet verder door dan 5000.

Ik schakel vaak tussen 2500-3000, ff een keer getest met de 2 van 20 na 80 ging heerlijk. Heb de laatste 2 jaartjes met mijn pa's panda of ma's ka gereden alle 2 in 14 sec naar de 100. Dus ja, ben een casual rijder maar met die 2 autos zat ik haastig te rijden, omdat ze geen pit hadden/hebben.

Ben een blije normale colt rijder en racen, met deze wagen vind ik zonde. Zolang een wagen de 0-100 in 11 seconden doet riiden we normaal, tenzij het de naam sporting heeft :D

Ertjeeee zei:
Deze colt is zoiezo geen racewagen. Ben ook niet van plan om er stoplicht sprintjes te doen, maar zover ik weet trek je gwn door tot je max toeren waar je pk is en je schakelt weer om weer tegen de max koppel aan te komen om weer te versnellen tot je max pk. Voor mij persoonlijk trek ik niet verder door dan 5000.
(..)

Dit kan je doen.. maar is niet heel efficiënt..

(even uit mijn Verjo techniek boek):

Kijk, (motor)koppel is kracht x arm. De kracht komt door de arbeidsslag van de zuiger waarbij de arm de drijfstang is. Via de krukas wordt het opgewekte koppel overgebracht op de aangedreven wielen (met tussenkomst van enkele tandwielen uiteraard).. Het gemiddelde van de elkaar opvolgende momenten (slagen) in een motor wordt koppel genoemd en aangeduid met Nm. Feitelijk is koppel noodzakelijk om via een kracht op een arm een ronddraaiende beweging (wielen) te krijgen...

Kort gezegd, koppel is de kracht waarmee de zuigers de krukas laten ronddraaien.
Hoe hoger het motorkoppel, hoe groter de trekkracht.

Naast koppel heb je dus het begrip vermogen.. Hoe meer arbeidsslagen, hoe groter het vermogen (en dus ook de toeren)..
Echter, de lengte van de drijfstang blijft gelijk.. alleen de tijd tussen de arbeidsslagen wordt korter (hoger toerental) waardoor er meer vermogen geleverd kan worden. Uiteindelijk levert meer toeren niet meer trekkracht op.. juist minder..

Vermogen is arbeid/tijd = kracht x weg / tijd

Heb je geen haast.. dan kan je dus het beste op de kracht van de motor rijden en dus in het meest optimale toerengebied rijden waarin de motor trekkracht levert.. Heb je haast.. dan zou je op vermogen kunnen rijden... kost wel wat brandstof.

~~~~
Wellicht staat er in je instructieboekje een prestatiediagram met daarin een grafiek met geleverde koppel en vermogen bij een specifiek toerental.

Pobresh zei:
Pommy zei:

Niet helemaal wetenschappelijk maar grofweg kun je het zo zeggen:
Vermogen = hoe snel je kan
Koppel = hoe snel je snel kan
Dus optrekken met hoge toerentallen heeft alleen nut als je koppel hebt op hoge toerentallen. Vermogen op hoge toeren is alleen leuk voor je eindsnelheid.

Om je een voorbeeld te geven: hybride of plug in hybride op de elektrische stand heeft een enorm hoog koppel, maar weinig vermogen.
Dus je bent stukken sneller weg bij een stoplicht dan als je met diezelfde auto op de benzine stand hebt staan... Je eindsnelheid zal echter enorm verschillen. Sterker nog, je trekt in elektrische stand genoeg snelle auto's er uit.

Waar heb je het allemaal weer over?
Heel simpel, doe een test met de Colt van 0-100.......de ene keer schakel je bij 5000rpm al en de andere keer trek je door tot ruim 6000rpm.
De uitslag lijkt me nu al duidelijk toch.

Dat die met 4000 toeren sneller op de 100 zit ;)

Heb voor de gein het even nagekeken, Colt uit de startpost heeft het max koppel op 4000rpm liggen. Alles hoger qua toerental is dus verspilde benzine.
Maximum vermogen ligt op 6000rpm, maar zoals eerder gemeld, aan vermogen heb je niks voor het optrekken.

Conclusie: schakelen bij max 4500rpm en je komt sneller vooruit.
Toeren jagen is niet sneller. Je blaast er hooguit de motor mee schoon en als je het constant doet blaas je hem er op termijn mee op (onnodig hoge belasting)

Hoe en wanneer je schakelt is een kwestie van de motor aanvoelen, te weinig toeren draaien is absoluut niet goed.
Dat nieuwe rijden is per definitie zeker altijd niet goed.

Pobresh zal nooit een coureur worden als ie z'n eigen wetten er op nahoudt :):T

Ertjeeee zei:
Als je geen cruisecontrol hebt dan zou ik idd iets later schakelen. Anders ga je waarschijnlijk teveel fluctueren met het gaspedaal bij een dergelijk laag toerental (wat weer extra brandstof kost ipv minder).

Mc1 - zei:

Als we het hier nou hadden over een motor met enorm hoog vermogen en koppel op hoge toerentallen..... tja dan ist een totaal ander verhaal... Maar in dit geval hebben we het maximum koppel bij een relatief laag toerental zitten.

Mc1 - zei:

Alsof op hoge toerentallen de maatstaf zou moeten zijn...:rolleyes:

De juiste snelheid meenemen door de bocht is nét zo'n kunst hoor.. ;)

Ertjeeee zei:
Als je geen cruisecontrol hebt dan zou ik idd iets later schakelen. Anders ga je waarschijnlijk teveel fluctueren met het gaspedaal bij een dergelijk laag toerental (wat weer extra brandstof kost ipv minder).[/quote]

Dát vind ik pas een kwaliteit van een 'goede' autorijder.. een vaste gasvoet hebben en niet steeds bewegen..

[size=x-small] okay, beweging zal er altijd wel iets in zitten.. al vind ik van mijzelf dat ik de voet erg strak kan houden.. Ik merk nagenoeg geen snelheidsverschillen bij constant tempo. [/size]

Het nadeel van de Colt is dat het motorgeluid slecht gedempt is. Het voordeel daarbij is echter wel dat je wel goed kan horen in welke versnelling hij lekker draait. Zo kan ik prima horen dat 50 in de 5 net even wat te weinig toeren voor de motor oplevert, vanaf de 60 loopt hij mooi in de 5. Zuinig rijden doe je door met 80% gas op te trekken en te schakelen rond 2500 toeren. Pittig optrekken doe je door lekker vol gas door te trekken naar 5000 toeren.

Maximum koppel op 4000 toeren is mooi, maar het gaat natuurlijk om de koppel op de aandrijfas en daarbij is de verhouding van de versnellingsbak uiteraard van belang. Het is dan ook wel veel te vereenvoudigd om te zeggen dat alles boven de 4000 rpm geen zin heeft. Je hebt vermoedelijk op 5000 rpm in de 4e versnelling nog altijd meer koppel op de aandrijfas dan op 4000 rpm in de 5e versnelling.

Terug
Bovenaan