Mitsubishi ASX

Geen idee wat een koppelfapper is maar het blijft een matig koppel.
Een koppelfapper is iemand die wildenthousiast wordt van cijfertjes die niks zeggen...

Kicker zei:
als dat een motor oplevert die het qua trekkracht en elasticiteit (dit moeten we nog wel afwachten natuurlijk, prestaties zijn nog niet bekend) dik aflegt tegen, bijvoorbeeld, de tsi-motoren, dan ben ik niet onder de indruk.
Je zegt het zelf al, je weet er nog helemaal niks van, maar toch roep je al dat TSI-motoren beter zijn. Misschien willen sommige mensen wel een motor die erg betrouwbaar is, erg betaalbaar, of een waarmee je wel (bijna) de fabrieksopgave voor het verbruik kunt halen. Dat weet je ook nog niet, dus kun je er net zo min iets over zeggen.

StalenSnuitje zei:
Geen idee wat een koppelfapper is maar het blijft een matig koppel.
Een koppelfapper is iemand die wildenthousiast wordt van cijfertjes die niks zeggen...

Kicker zei:
als dat een motor oplevert die het qua trekkracht en elasticiteit (dit moeten we nog wel afwachten natuurlijk, prestaties zijn nog niet bekend) dik aflegt tegen, bijvoorbeeld, de tsi-motoren, dan ben ik niet onder de indruk.
Je zegt het zelf al, je weet er nog helemaal niks van, maar toch roep je al dat TSI-motoren beter zijn. Misschien willen sommige mensen wel een motor die erg betrouwbaar is, erg betaalbaar, of een waarmee je wel (bijna) de fabrieksopgave voor het verbruik kunt halen. Dat weet je ook nog niet, dus kun je er net zo min iets over zeggen.

Ho, ho, ik heb alleen gezegd dat het koppel in vergelijking met de 1.2 tsi matig is. En daar valt volgens mij niks op af te dingen. Het kan best zijn dat de Mitsubishi motor verder een prima ding is.

Het maximale koppel en ook het toerental-bereik waarbinnen dit beschikbaar is, zijn bepaald geen cijfertjes die niks zeggen. Het knappe van de tsi-motoren, maar bijvoorbeeld ook van de 1.6 thp van PSA, is dat ze hun maximale trekkracht al bij lage toerentallen ontplooien. Het maximale koppel van de 1.2 tsi is beschikaar tussen de 1500 en 3500 toeren. Erg prettig op de snelweg en als je een caravan moet trekken.

Het maximale koppel en ook het toerental-bereik waarbinnen dit beschikbaar is, zijn bepaald geen cijfertjes die niks zeggen.
De atmosferische 750cc V4 in het frame van mijn motor zorgt voor een maximaal koppel (of eigenlijk: draaimoment) van meer dan 1000Nm, maar dat zegt dus helemaal niks...

StalenSnuitje zei:
Het maximale koppel en ook het toerental-bereik waarbinnen dit beschikbaar is, zijn bepaald geen cijfertjes die niks zeggen.
De atmosferische 750cc V4 in het frame van mijn motor zorgt voor een maximaal koppel (of eigenlijk: draaimoment) van meer dan 1000Nm, maar dat zegt dus helemaal niks...

Nou, ik snap er niks meer van.

Daar was ik al bang voor. Het getalletje dat in de folders zo stoer staat aangegeven als "motorkoppel", zegt niks. Want bij elke overbrenging (versnellingsbak, differentiëel) verandert dat getal namelijk en uiteindelijk gaat het erom wat er bij je wielen gebeurt. Om dat allemaal niet te omslachtig te maken heeft men de term "vermogen" bedacht. PK's dus. En dáár gaat het om, het vermogen dat bij een bepaald toerental beschikbaar is.

Om even de ex-Student te ondersteunen:

Vermogen (Watt) = Koppel (Nm) * Toerental * 2 * pi / 60

Als je het koppel verandert door middel van een andere overbrenging, zal het toerental meeveranderen en zal aan het eind van de rit het vermogen gelijk blijven (tussentijdse verliezen terzijde gelaten), dat vermogen is de bepalende factor voor topsnelheid en acceleratie (ceteris paribus).

Student, kun je hier niet een topic overmaken ofzo? Dan zijn we hier ook vanaf. Komt nog al vaak terug volgens mij.

Koppel is leuk maar het zegt pas iets als de overbrengingen bekend zijn. En wat krijgt men dan met de hoeksnelheid? Juist, vermogen, vaak aangegeven in kW en PK(=1,36*vermogen in kW).

EDIT: oeps.

Vind ik beter dan StalenSnuitje. Als je jezelf nu eens WerkendeBurger gaat noemen dan wordt het beter. Mooi af te korten tot WB(=WerktuigBouwkunde:p)

Of WerkendeBouwkunde, al zal dat bij de TU Delft niet goed vallen. :T

Ik heb wel WB gedaan, maar da's al veel te lang geleden. Toegegeven, m'n huidige nick laat zich niet zo lekker afkorten :p

P. mag ook ;)

StalenSnuitje zei:
Daar was ik al bang voor. Het getalletje dat in de folders zo stoer staat aangegeven als "motorkoppel", zegt niks. Want bij elke overbrenging (versnellingsbak, differentiëel) verandert dat getal namelijk en uiteindelijk gaat het erom wat er bij je wielen gebeurt. Om dat allemaal niet te omslachtig te maken heeft men de term "vermogen" bedacht. PK's dus. En dáár gaat het om, het vermogen dat bij een bepaald toerental beschikbaar is.

Net als het maximale koppel is het maximale vermogen ook alleen bij een bepaald toerental beschikbaar. Ik zie het belang van je opmerking dus niet zo. De karakteristiek van een motor wordt in hoofdzaak bepaald door de combinatie van PK's, koppel en de beschikbaarheid ervan. Een motor met minder PK's kan door een goed koppel een motor met minder PK's het nakijken geven. Maar goed, dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen.

P1.jpg

Kan de topictitel misschien worden gewijzigd in "Mitsubishi ASX"? Aangezien de naam RVR voor Nederland niet echt nuttig is. [size=x-small]En ik vraag me nog steeds af hoe het met dat Officieel zit...[/size]

Uitgelekte brochure:

rvr_pagina_00.jpg

rvr_pagina_01.jpg

rvr_pagina_02.jpg

rvr_pagina_03.jpg

rvr_pagina_04.jpg

rvr_pagina_05.jpg

rvr_pagina_06.jpg

rvr_pagina_07.jpg

Bron: https://es.autoblog.com/2010/01/31/se-filtra-el-catalogo-del-mitsubishi-rvr-asx-primera-foto-del/

De directe concurrent is natuurlijk de Nissan Qashqai, maar de Tiguan, Yeti en ix35 zijn ook concurrenten.

Uiterlijk helemaal niet verkeerd, maar dat dash hè?

Waar de (meeste) Europese fabrikanten steeds knusser, huislijker (maar ook vaak drukker) interieurs in hun auto's plaatsen zie je bij veel Japanse merken nog steeds steriele platen kunststof waar je m.i. niet vrolijk van wordt :(

De RVR is nu leverbaar in Japan.

07_l.jpg

01_l.jpg

03_l.jpg

08_l.jpg

02_l.jpg

29_l.jpg

28_l.jpg

10_l.jpg

15_l.jpg

17_l.jpg

18_l.jpg

32 foto's: https://www.carview.co.jp/magazine/photo_impression/article/mitsubishi_rvr/499/

053_o.jpg

054_o.jpg

052_o.jpg

055_o.jpg

056_o.jpg

044_o.jpg

042_o.jpg

043_o.jpg

045_o.jpg

046_o.jpg

001_o.jpg

43 foto's: https://autoc-one.jp/mitsubishi/rvr/newmodel-475085/photo/

005_o.jpg

004_o.jpg

007_o.jpg

006_o.jpg

8 live foto's: https://autoc-one.jp/mitsubishi/rvr/launch-475849/photo/

img_20100217_18310388_2_l.jpg

img_20100217_18310388_5_l.jpg

img_20100217_18310388_4_l.jpg

5 live foto's: https://www.carview.co.jp/news/0/122872/

Laat maar lekker daar!

Alleen, is die naam, ASX, eigenlijk een afkorting of gewoon verzonnen?

Nico94 zei:
Laat maar lekker daar!

Dat zal niet gebeuren, hij wordt hier ook leverbaar.

De naam ASX zal wel ergens voor staan, wss het standaard Active, Sports en Crossover marketinggebrabbel.;)

Of gewoon het bekende schoenenmerk... verkapte reclame...

vind het trouwens helemaal niks. vooral dat interieur, lijkt rechtstreeks uit een carisma van 1995 te komen.

Ik vind de ASX/RVR op deze foto's juist veel meer tot zijn recht komen. De neus is niet mijn smaak, hoewel de Europese versie door de zwarte kunstoffen delen er fraaier uitziet, meer verder is het een lekker stoer karretje met mooie uitgeklopte wielkasten en mooie achterkant. Het interieur is inderdaad nogal gedateerd, maar de gebruikte materialen lijken beter te zijn dan van de Lancer.
De auto heeft alles in zich om een succes te worden: de auto is veel zuiniger dan de Qashqai en zal ongetwijfeld wat concurrerender zijn geprijsd. Een kaskraker is precies wat Mitsubishi nodig heeft, want de Colt raakt gedateerd, de Lancer heeft een facelift nodig waarbij de afwerkingskwaliteit wordt aangepakt en isolatiemateriaal wordt toegevoegd, alleen de Outlander blijft een interessant aanbod. De Grandis is door Mitsubishi vergeten en met de Pajero/Montero worden natuurlijk ook geen aantallen gemaakt in Europa.

StalenSnuitje zei:
Waar de (meeste) Europese fabrikanten steeds knusser, huislijker (maar ook vaak drukker) interieurs in hun auto's plaatsen zie je bij veel Japanse merken nog steeds steriele platen kunststof waar je m.i. niet vrolijk van wordt :(
Hier heb je het toch grotendeels fout hoor.

Pakt de benelux markt nu maar. Het merendeel vd verkochte auto's hier zijn quasi allemaal merken van de VAG groep. Geen enkele auto blinkt daar uit in originaliteit of design qua interieur. De interieurs van VW? 1 grote geeuw. Die van Seat? 1 grote geeuw. Die van Skoda? 1 grote geeuw. Dan heb je nog Audi, maar dat is al een luxemerk. En die hun interieurs zijn ook altijd 'hetzelfde'.

O.k., het interieur van deze Jap is bijzonder triest, maar dat kan je ook nog zeggen van veel Europese wagens. Het hangt echt af van merk/groep. Pak nu bv. de Japanse merken : De Nissan/ Infiniti groep zijn tegenwoordig zeer sterk bezig op vlak van interieus (design, originaliteit, materialen, afwerking, ruimte,....). Terwijl de Toyota groep, met Diahatsu en Subara, het tegenwoordig zeer slecht doen op interieurvlak, als je hun recente modellen bekijkt (Avensis, Land Cruiser, Impreza, Legacy,....)

Daewoo-Chevrolet zei:
De auto heeft alles in zich om een succes te worden: de auto is veel zuiniger dan de Qashqai en zal ongetwijfeld wat concurrerender zijn geprijsd. Een kaskraker is precies wat Mitsubishi nodig heeft, want de Colt raakt gedateerd, de Lancer heeft een facelift nodig waarbij de afwerkingskwaliteit wordt aangepakt en isolatiemateriaal wordt toegevoegd, alleen de Outlander blijft een interessant aanbod. De Grandis is door Mitsubishi vergeten en met de Pajero/Montero worden natuurlijk ook geen aantallen gemaakt in Europa.
Waar haal je dat vandaan? Een Qashqai verbruikt met ong. dezelfde motorisatie ook rond de 6 liter.

Voor de rest denk ik niet dat dit een succes wordt. Het interieur is veel te oubollig/saai, het algemene design is veel te druk en lomp. Teveel lijnen, rare proportie's...kortom nog veel te veel een 'Japans' design om te slagen in Europa.

Het enigste verschil kan Mitsubishi maken met de prijs . Maar dat verwacht ik echter ook niet. Het zal dus wel gaan lopen zoals met de Lancer sportback, daarvan zei quasi iedereen op dit forum dat hij het goed ging doen in Europa, maar ik heb er nog maar 2 gezien, en die waren van de dealer...

Ik vind het wel een mooie auto, mooier dan Quaaashkaai, of Tiguan. Ik vind het interieur best te pruimen, mooier dan die van de Tiguan in ieder geval.
Dat die Lancer (Sportback) het zo slecht doet snap ik niet (op de geringe motorkeuze na). Die vind ik qua design echt met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Wat is die 'poliep' op de zijkant toch? Een dodehoekspiegel?

GT-R zei:
Waar haal je dat vandaan? Een Qashqai verbruikt met ong. dezelfde motorisatie ook rond de 6 liter.

Waar haal je dat vandaan? De Qashqai 2.0 (140 pk) zit op gemiddeld 8,1 l/100 km, de ASX 1.8 (139 pk) op 6,6 l/100 km. Dat is toch een fors verschil.
Mitsubishi heeft in Nederland en Duitsland een redelijke marktpositie, maar in de rest van (West/Noord/Zuid-) Europa stelt het merk niets voor, dus natuurlijk wordt de ASX niet zo'n verkoopsucces als de Qashqai, maar de ASX gaat in Nederland zonder meer in de Top 50 komen.

GT-R zei:
Voor de rest denk ik niet dat dit een succes wordt. Het interieur is veel te oubollig/saai, het algemene design is veel te druk en lomp. Teveel lijnen, rare proportie's...kortom nog veel te veel een 'Japans' design om te slagen in Europa.

Het interieur is niet erg bijzonder, maar de Qashqai heeft ook een saai en redelijk gedateerd dashboard waarvan het materiaalgebruik vaak als kritiekpunt wordt genoemd. De neus is misschien niet ieders smaak, maar ik zou niet weten wat er mis zou moeten zijn met de verhoudingen. Het is naar mijn mening een stoere, gedrongen en bijdetijdse SUV.

GT-R zei:
Het enigste verschil kan Mitsubishi maken met de prijs . Maar dat verwacht ik echter ook niet.

De Qashqai 2.0 is er vanaf € 28.373, de ix35 2.0 vanaf € 23.995, de Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 vanaf € 26.450. Ik denk dat de meest voordelige ASX 1.8 minder gaat kosten dan de meest goedkope ix35 (die ook wat groter is dan de rest).

GT-R zei:
Dacia V16 Biturbo zei:
Wat is die 'poliep' op de zijkant toch? Een dodehoekspiegel?
Yep, is verplicht in Japan ;)

Gelukkig dat die hier dan niet komt, vind het echt boem lelijk....... voor de rest stoerie auto, laat het maar weer een succes zijn voor mitsubishu hebben ze wel nodig en ik gun het ze.

Daewoo-Chevrolet zei:
GT-R zei:

Waar haal je dat vandaan? De Qashqai 2.0 (140 pk) zit op gemiddeld 8,1 l/100 km, de ASX 1.8 (139 pk) op 6,6 l/100 km. Dat is toch een fors verschil.
Mitsubishi heeft in Nederland en Duitsland een redelijke marktpositie, maar in de rest van (West/Noord/Zuid-) Europa stelt het merk niets voor, dus natuurlijk wordt de ASX niet zo'n verkoopsucces als de Qashqai, maar de ASX gaat in Nederland zonder meer in de Top 50 komen.

GT-R zei:

Het interieur is niet erg bijzonder, maar de Qashqai heeft ook een saai en redelijk gedateerd dashboard waarvan het materiaalgebruik vaak als kritiekpunt wordt genoemd. De neus is misschien niet ieders smaak, maar ik zou niet weten wat er mis zou moeten zijn met de verhoudingen. Het is naar mijn mening een stoere, gedrongen en bijdetijdse SUV.
Rijtesten en eigenaars.
En over dat interieur. Saai en gedateerd? Wat moet dan wel niet gezegd worden van bv. de Tiguan of de Kuga. Dit is 1 vd betere interieus van dat segment. En waar je dat van het materiaalgebruik vandaan haalt, weet ik niet. Het enige kritiekpunt op het interieur van de Qashqai, volgens de vele tests die ik heb gelezen, was de GPS die als een puist bovenop het dashboard stond. En idd, dat kon beter. Maar nu Nissan de GPS in het dashboard heeft gemonteerd is dat ook weer van de baan.

Mitsubishi neemt de ASX crossover mee als Europese primeur naar de Autosalon van Genève. Voordat de beurs zijn poorten opent, geeft Mitsubishi al meer informatie vrij.

De Mitsubishi ASX kun je zien als regelrechte concurrent van de Nissan Qashqai. Mitsubishi ziet ‘m zelf als een Outlander-alternatief in het C-segment. Zo komt de wielbasis met een lengte van 2,67 meter overeen met die SUV. Ook deze Mitsubishi gebruikt het ‘Project Global’-platform.
Mitsubishi levert de ASX met een zelf ontwikkelde 1,8-liter diesel met een vermogen van 150 pk. Die voldoet aan de Euro V-emissie-eisen en is voorzien van technologieën als variabele kleptiming en een ClearTec-pakket. Dat bestaat onder meer uit een start/stop-systeem, roetfilter, elektrische stuurbekrachtinging, een regeneratief remsysteem en banden met een lage rolweerstand. Daarmee moet de CO2-uitstoot van de ASX binnen de perken blijven.
De benzinemotor is een 1,6-liter met 116 pk en is alleen leverbaar in combinatie met tweewielaandrijving. Ook hier is het ClearTec-pakket toegepast. Mitsubishi belooft dat er in een later stadium ook nog een 116 pk sterke diesel aan het programma wordt toegevoegd. Bij de diesel heeft de koper de keuze tussen voor- en achterwielaandrijving.
Al in het begin van de zomer wordt het nagelnieuwe model leverbaar. Op 2 maart kunnen we de nieuweling op de Autosalon van Genève bewonderen.

c0409e9e66057f610179af9e4292681c.jpg

cdeef107d58e6b573825e37ee4b383eb.jpg

cd09e762f69ea43c474d648858f33154.jpg

65cdb8625f412926fb7057e5c24a6dda.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/13699/Meer-details-Mitsubishi-ASX

Een 1.6 met 116 pk, vreemd. De 1.8 met 139 pk wordt dus (nog) niet leverbaar, terwijl die motor er op papier zo goed uitzag. Aangezien ook de 1.6 standaard ClearTec-techniek heeft, zal de 1.6 nog wel wat zuiniger zijn 1.8.

[size=medium]Mitsubishi ASX 1.8 CVT[/size]

Mitsubishi-ASX-252101057505811600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-252101057498161600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-25210105749971600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-252101057476131600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-252101057483471600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-252101058538971600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-25210105850221600x1060.jpg

Mitsubishi-ASX-252101058519441600x1060.jpg

Should I buy one?
The Mitsubishi engineer we spoke to during our drive revealed that keen European drivers will be better off opting for diesel power and the six-speed manual, which will deliver a more enjoyable drive than the 1.8-litre Japanese model.

And while pricing is still to be announced, the new ASX is expected to undercut both the Qashqai and the Volkswagen Tiguan, while offering a comparable driving experience.

If the UK model is as accomplished as our Japanese car it should make a tempting prospect for those wanting an affordable compact SUV.

Complete rij-impressie: https://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Mitsubishi-ASX-1.8-CVT/247805/

Live @ Salon van Genève:

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_19.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_20.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_21.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_23.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_24.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_28.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_29.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_30.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_33.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_32.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_40.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_39.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_49.jpg

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_51.jpg

Mitsubishi stand: https://www.omniauto.it/ginevra2010/stand/602/mitsubishi

Hoezo familiegezicht? :). Ik vind de ASX zeker een geslaagde verschijning. Ben benieuwd wat ie gaat doen op de NL markt.

mitsubishi-al-salone-di-ginevra-2010_49.jpg

Vooral zo in het zwart een erg mooie stoere verschijning. Ontwerp lijkt me ook wel tijdloos genoeg. Zit alleen wel een joekeloekus van een versnellingspook in met ook nog zo'n stomme rand voor de achteruit. Staat wat goedkoop.

[size=medium]Prijzen Mitsubishi ASX bekend gemaakt[/size]

Vanaf juni staat de Mitsubishi ASX bij de dealers. We hebben al veel over het model geschreven, maar aan de prijzen ontbrak het vooralsnog. Mitsubishi de prijslijst inmiddels vrijgegeven. Instappen in de Mitsubishi ASX kan vanaf € 21.499,-.

De vanafprijs van € 21.499,- geldt voor de ASX 1.6 Inform Cleartec aangedreven door een 117 pk sterke benzinemotor. Een stapje daarboven vinden we de 1.6 Intro Edition (€ 22.999,-) met als topmodel de 1.6 Intense Cleartec (€ 24.999,-). Het dieselgamma bestaat uit de 1.8 DI-D Intro Edition met onder de kap een 116 pk sterke dieselmotor. Deze instapdiesel kost minimaal € 27.499,-. De tweede diesel is de 1.8 DI-D HP Intense Cleartec. Deze motor ontwikkelt 150 pk en kost € 29.999,-.

Uitvoeringen en uitrusting
Vanaf de basisuitvoering (Inform) is de ASX voorzien van veiligheidszaken als ABS met EBD, traction control, Hill Start Assist en tal van airbags (waaronder een knie-airbag voor de bestuurder). Comfortabele zaken zijn er in de vorm van een radio met CD-/MP3-speler, keyless entry, elektrische ramen en spiegels, LED-achterlichten en airco. De Intro Edition voegt daar een flink aantal spullen aan toe. Het model beschikt onder meer over 16 inch lichtmetaal, cruise control, climate control, lederen multifunctioneel stuurwiel, extra audiospeakers, licht- en regensensor, mistlampen vóór, gekoeld dashboardkastje, multi colour display, luxe bekleding en chromen afwerking aan de buitenzijde. Het topmodel Intense doet er nog een schepje bovenop. De Intense beschikt namelijk ook nog eens over 17 inch lichtmetaal, getint glas, parkeersensoren achter, glazen panoramadak, start-/stopknop, Xenon koplampen en zwarte roofrails.

Zoals gezegd staat de ASX vanaf juni bij de dealers.

Bron: https://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9850

Dit wordt absoluut een verkoopknaller: goede looks, gunstige prijzen en 20% bijtelling. Nu nog de 1.8 toevoegen aan het modellengamma in Europa.

Goede looks? Ik vind het een draak van een auto. De zijkant is een flauw afgietsel van de B-klasse, de voorzijde een kopie van het afschuwelijke Mitsubishifront en de achterzijde heeft misvormde Lexus IS achterlichten. Het op de Outlander geïnspireerde dashbord is nog het mooiste element, alhoewel ik er ook niet direct warm van loop.

Ik hoop maar dat Peugeot en Citroën aan deze wagen hun vingers niet branden: hier valt niks van te maken(n)

Terug
Bovenaan