Milieu klasse van auto bij import mogelijk incorrect

A

Anoniem

Guest
Ik zit hier een beetje in de knoop met de RDW over de emissieklasse van mijn auto. Ik heb een Volvo 240 uit 1991 met elektronische injectie, lambdasonde en katalysator. Deze auto is eind vorig jaar geïmporteerd naar Nederland.

Hier in Nederland is exact dezelfde auto ook verkocht bij hetzelfde bouwjaar en daarbij kregen ze de emissiecode U9 (lambda geregelde katalysator). Maar bij de import van mijn auto hebben ze geen U9 of Euro 1 op het kenteken gezet, op mijn kenteken staat nu Euro 0 (geen milieucode) wat inhoudt dat hij dus geregistreerd staat als een auto zonder katalysator of lambdasonde. Hierdoor kan ik onder andere geen groene milieusticker voor in Duitsland verkrijgen wat lastig kan zijn, in de toekomst zal het in NL ook problemen kunnen gaan geven met milieu zones.

Nu is het zo dat er in 1991 geen europese emissie klassen waren (de EURO-x reeks) maar dat ieder land individueel zijn eigen milieu codes had welke alleen in dat land geldig waren. Mijn auto is dus niet met een U9 code geleverd, maar met een Zwitserse B01 code. Volgens de RDW is het hierdoor niet mogelijk om mijn auto een Nederlandse (of Europese) milieu klasse te geven, fair point zal je denken.

Ware het niet dat de EU door de tijd heen de europese emissie klasse EURO-1 heeft gevormd tot een collectief voor al die oude, individuele en landelijke milieu klasses. Zo valt de Zwitserse B01 emissie klasse nu onder de europese 70/220/EG emissie goedkeuring. Deze goedkeuring valt onder het collectief van goedkeuring welke als Euro-1 aangemerkt worden.

Met deze Euro-1 goedkeuring op kenteken zou ik gewoon mijn groene sticker kunnen krijgen en overal (weer) in kunnen komen. (voor Duitsland dan) Toch wil de RDW deze emissie code niet corrigeren op mijn kenteken, ondanks dat deze regelingen en de Zwitserse milieucode op het moment van invoeren bekend waren bij de RDW. Mag de RDW dit zomaar weigeren?

Ik weet niet helemaal hoe ik dit verder moet aanpakken, daarom post ik het hier even in de hoop dat er hier meer ervaring mee is.

rechtsbijstandverzekering...

heb ooit ook een akkefietje met de RDW gehad, men weigerde iets te doen, 1 brief van mijn rechtsbijstandverzekering en opeens was het wel mogelijk

andere oplossing: nationale ombudsman

FW Ta 183 Huckebein I zei:
rechtsbijstandverzekering...

heb ooit ook een akkefietje met de RDW gehad, men weigerde iets te doen, 1 brief van mijn rechtsbijstandverzekering en opeens was het wel mogelijk

andere oplossing: nationale ombudsman

Jammer dat het zo moet hier in Nederland. Meestal word je prima geholpen, maar vaak gaat het mis als je buiten de gewoonlijke procedures valt... Ik heb ondertussen ook een Zwitsers documentje via google gevonden waarin wordt uitgelegd dat o.a. B01 in aanmerking komt voor de groene sticker. Ik heb TÜV Nederland maar even een mailtje gestuurd met de uitleg en of er op basis van die B01 registratie met het chassisnummer alsnog een groene sticker kan worden afgegeven.

In de toekomst kan het nodig worden dat ik ook in NL een euro-1 registratie heb om overal nog in te mogen komen, alleen daarvoor zou ik hem eigenlijk al willen hebben.

EDIT:
Na nog wat zoekwerk, en bij het controleren van kentekens van NL geleverde 240 (ovi.rdw.nl) viel mij op dat er hier 2 emissie klassen worden bijgehouden:

- emissieklasse (waarschijnlijk een Nederlandse norm oid)
- Milieuklasse EG (de europese aanduiding van emissieprestaties)

Bij de U9 geregistreerde wagens staat er emissieklasse 0, maar Milieuklasse Euro-1. (de euronorm voor alle vage landelijke emissie normen)
Ik vraag mij ten zeerste af of de RDW zijn eigen richtlijnen mag aanhouden voor de Milieuklasse EG aangezien het hier nadrukkelijk om de Europese norm gaat. Bij mijn auto staat er simpelweg "niet geregistreerd". Na nog wat googelen ben ik wat verder gekomen met de Zwitserse milieucode en dit komt als volgt overeen:

B00: Euro 0
B01: Euro 1
B02: Euro 2
enz...
(https://www.wko.at/service/verkehr-betriebsstandort/Erlass_EinstufungEuroAbgasklassen.pdf)

Ik ga morgen nog maar eens met deze informatie naar de RDW bellen, veel duidelijker kan het toch niet?

Succes! Met jouw laatste informatie is jouw vraag aan RDW ook niet om iets te wijzigen of te corrigeren, maar om de nu nog niet geregistreerde milieuklasse alsnog aan te vullen.
Voor normale burgers maakt deze nuance geen enkel verschil, voor een ambtenaar is het wezenlijk iets anders. Dus kies je woorden zorgvuldig: "Bij import niet geregistreerd. Nu heb ik alle documenten ter staving van B01. Waar kan ik deze registratie laten aanvullen?" (y)

Of er gewoon mee naar een RDW keuringsstation rijden en beetje naief spelen. Beste keurmeester, wilt u mij helpen om de milieuklasse op mijn kenteken te laten registreren?

ketelapper zei:
Succes! Met jouw laatste informatie is jouw vraag aan RDW ook niet om iets te wijzigen of te corrigeren, maar om de nu nog niet geregistreerde milieuklasse alsnog aan te vullen.
Voor normale burgers maakt deze nuance geen enkel verschil, voor een ambtenaar is het wezenlijk iets anders. Dus kies je woorden zorgvuldig: "Bij import niet geregistreerd. Nu heb ik alle documenten ter staving van B01. Waar kan ik deze registratie laten aanvullen?" (y)

Of er gewoon mee naar een RDW keuringsstation rijden en beetje naief spelen. Beste keurmeester, wilt u mij helpen om de milieuklasse op mijn kenteken te laten registreren?

Spiojker. Kop.

Ambtenaren hebben nu eenmaal een eigen denkwijze en het loont om je vraagstelling daaraan aan te passen :)

Bedankt voor de reacties, ik ga het even per email aanpakken zodat de woordkeuze wat zorgvuldiger gemaakt kan worden en ik de reactie van de RDW zwart op wit heb. Dan kan ik ook meteen het document meesturen. Telefonisch wordt er maar wat gezegd om je af te poeieren. Zo was eerst die Zwitserse emissiecode niet meer te vinden, maar die konden ze ineens wel weer vinden nadat ik had gebeld dat ik de code op een foto van het oude kentekenbewijs had gevonden. Of dat ik simpelweg maar een milieuvriendelijkere auto moest gaan rijden... Owja, en waarom zou je euro-1 willen hebben? Dat is nutteloos want je hebt minimaal euro-4 nodig werd telefonisch gezegd bij de RDW, alsof het een diesel is... Commentaar en onwil is er in ieder geval in overvloed.

EDIT:
Ik krijg net een email dat het is doorgeschakeld naar de juiste afdeling en dat ik binnen 6 werkdagen reactie krijg, het is dus even afwachten. :)

Het is ondertussen weer een paar dagen later en ik heb antwoord van de RDW, ik moet zeggen dat dit veel sneller ging dan aangegeven waarvoor een +1. De RDW kan op basis van de aangeleverde informatie alsnog geen euronorm binden aan de auto, het is immers maar Europese wetgeving.

Ondertussen heb ik gelukkig ook niet stil gezeten en heb ik verder gezocht. Ergens in de kelder van google kwam ik een paar vochtige documenten tegen, iets met de Zwitserse typegoedkeuring voor de Volvo 240... Om precies te zijn voor de chassisnummers van de 240 sedan met B230F motor met elektronische injectie en katalysator. Bingo! :) In dit document staan onder andere de emissie eigenschappen van het voertuig, de gegevens die ik (of eigenlijk de RDW) nodig lijken te hebben. Hier de link naar het document, voor mogelijke lotgenoten die langs dit forumdraadje komen:
https://files.admin.ch/astra_ffr/mofis/Datenlieferungs-Kunden/opendata/2000-Typengenehmigungen_TG_TARGA/2400-pdf-Scans_TG_bis_1985/2430-franzoesich/085125.pdf

En als kers op de taart ook nog het goedkeuringsdocument voor de station variant:
https://files.admin.ch/astra_ffr/mofis/Datenlieferungs-Kunden/opendata/2000-Typengenehmigungen_TG_TARGA/2400-pdf-Scans_TG_bis_1985/2430-franzoesich/085128.pdf

Ik ben benieuwd wat de RDW hiermee kan, volgens de genoteerde waarden zou mijn oude "vieze" 240 zelfs nog aan de euro-3 norm voldoen als we even niet naar het bouwjaar kijken. Ik houd jullie op de hoogte!

Terug
Bovenaan