Mijn herstel projectje, 2004 Punto 1.8 HGT

Jaap88

Net ingestapt
Hi!
Hier wil ik de voortgang van mijn auto vastleggen. Voor mijzelf, om met jullie te delen en ook om te delen buiten dit Forum.

Ik reed al een tijdje in een witte Punto 1.2 16v rond (mijn eerste auto) en kwam daardoor in aanraking met meerdere Punto liefhebbers. Toen kwam ik al snel in aanraking met de HGT variant van deze Punto serie. En tja, toen zag ik die advertentie ineens voorbij komen. Hij zag er niet uit, had al 195k kilometer gereden, maar daar was de prijs ook naar. Snel naar Flevoland gereden, gezien dat die er nog lelijker uitzag dan verwacht, motorisch liep die als een trekker, maar niks wat niet te fixen was. Heb hem voor een prikkie kunnen krijgen!

Ik heb hem 7 juni gekocht!

Wat ik bij de koop had kunnen zien/merken was dat die onregelmatig stationair liep (bougie, bobine of injector), het blok schommelde heen en weer (motor en baksteunen verrot) en de distributieriem was maarliefst 8 jaar en 100k km oud.

Daarnaast zaten er super lelijke aftermarket spiegels op gekit met zwarte kit (met geïntegreerde leds voor knipperlichten), zat hij volgeplakt met nep abarth emblemen en stickers, waren de originele zijknipperlichten afgeplakt met een abarth embleem en zwarte kit, zat er een woonkamer luidspreker met box en in de hoedeplank (waar dus een groot gat in gezaagd zat) en werkten de mistlampen niet.

Hier een foto van toen ik hem net 5min in bezit had.
(Let niet op de rook, die kwam van mijn sigaret)
7wcGoTc_d.webp

Dus, werk aan de winkel! Heb een boel onderdelen besteld dus daar moet ik ff geduld op hebben. Maar ik kan al wel vast bezig met het verwijderen van die lelijke spiegels, nep emblemen, stickers en de zijknippers weer terug plaatsen.

m7BpwBE_d.webp

UL2qjaB_d.webp

O25obLh_d.webp

EUHQlml_d.webp

e4MUr6i_d.webp

1VPIZJD_d.webp

En die kit, dat was nog verreweg het meeste werk om er af te krijgen. Wat een k*t spul!

Maar, na dagen lang schrobben, zoeken en kopen van lijmverwijderaar en een caramelschijf, is het gelukt! Oh en leuk cadeautje, de originele elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels in auto kleur zaten in de kofferbak! Wel wat krasjes er op, meer dat is latere zorg. Zie hier het resultaat!

LPCiufw.jpeg

De filters, bougies, motorolie, bakolie, distributieset, nokkenasversteller revisie set en motor en baksteunen zijn binnen!

Blijkt de vorige eigenaar een gat onderin het filter gemaakt te hebben, waarom? Pff.

mgoyreN_d.webp

Oftewel, gelijk oliewissel doen, en nieuw filter terugplaatsen. Filterbehuizing is ook stuk dus ik heb zo'n carbon gesloten filter gehaald, paste precies op plek van origineel en klinkt een stuk leuker.

q3B68dK_d.webp

Luchtbuis mooi voor de grill gehangen, lekker veel koude lucht!

HPhuihb_d.webp

Gelijk ook maar ff de bougies verwisseld. Wel beetje zwart

2BJGelI_d.webp

Oke, tijd om de nokkenasversteller te reviseren en de distributie wissel te doen. Dat eerste luit me zelf wel, maar ik waag me niet aan de riem ivm timing issues. Gelukkig heb ik een vriend met een garage die me helpt. (Uiteraard niet voor niks, die vent moet ook eten)

Het reviseren ging best soepel, alleen het weer in elkaar krijgen was lastig dat gaat best strak!

dhUgVy3_d.webp

7EBQTr0_d.webp

Dus die is weer gefixt, en de nieuwe riem, spanner, waterpomp en gereviseerde nokkenasversteller zit er op! En hij klinkt weer heerlijk, zoals het hoort! (Gelijk ook de motor en baksteunen vervangen)

fa2Qr8e_d.webp

Er zat een barst in de voorruit, en die werkt elke dag een beetje groter. Oftewel, tijd voor nieuwe ruit!

PDvVmIz_d.webp

Ook even de standaard speakers in de deuren en achterin vervangen, klinkt al een heel stuk beter!

Nu bleek alleen de standaard subwoofer een dual coil te zijn, en die zijn in deze maat zeldzaam, of duur. Ik kwam na wat Google werk uit op een website waar je schuimranden en een kit kon bestellen om ze zelf te 'refoamen' en ik moet zeggen, dat werkte perfect! En dat voor 14 euro. Hij klinkt als nieuw!

nQQetLP_d.webp

Ik heb voor het eerst de anwb gebeld, tja ik betaal er toch voor. Auto ging aan, maar zodra je gas losliet viel die uit omdat de toeren te laag gingen. Ook storingslampje op het dashboard.

Bleek dus 1 van de injectoren dood te zijn. Anwb heeft alleen VAG in de bus, dus heb hem bedankt en snel ff 4 nieuwe gehaald. Auto rijd weer als een zonnetje!

Even een footootje
4tOLMOL_d.webp

Het wat gaaf, weer een snelle Fiat die van de sloop is gered (y) aardig heftige taferelen, je vraagt je soms af hoe men een auto zo kan mishandelen maar gelukkig staat 'ie er al weer veel knapper bij. Zijn fijne wagentjes, hoop dat je er lang van mag genieten :)

Zadelsnuiver zei:
Het wat gaaf, weer een snelle Fiat die van de sloop is gered (y) aardig heftige taferelen, je vraagt je soms af hoe men een auto zo kan mishandelen maar gelukkig staat 'ie er al weer veel knapper bij. Zijn fijne wagentjes, hoop dat je er lang van mag genieten :)

Stiekem hoop je dat er alleen maar mensen zijn die goed voor hun auto zorgen. Thanks! Deze auto gaat nog veel.knapper worden 👌

De B-lijsten zagen er erg lelijk uit, en de action heeft goedkope wrap. Oftewel, maar eens kijken of dat me lukt, en ja dat lukte aardig;

aDfk3Rt_d.webp

LJlqiK3_d.webp

Het resultaat vind ik best leuk staan, dat carbon bij lichtblauw. Is dan wel geen echt carbon, maar een stuk mooier als wat het eerst was

a9kQfdc_d.webp

Soms heb je pech, zoals ik. De kabel om de motorkap te openen was geknapt. Die ging dus niet meer open, oeps! Gelukkig na wat google werk zag ik dat er een trucje was om de motorkap alsnog te openen. Gelijk ff geprobeerd, en het werkt! Auto op de krik, er onder liggen, met je hand de kabel volgen naar het slot vooraan, en de kabel tegen het slot aan drukken. Klik! Hier even een filmpje voor de geïnteresseerden, wel vanaf boven, maar zo zie je welke beweging er moet gebeuren vanaf onder:

https://youtu.be/TRyb9a6yD5g

Nieuwe kabel dus besteld en gelijk vervangen, weer een probleem opgelost (y)

Wat een leuk projectje! Je hebt de waarde nu al verdrievoudigd, als het niet meer is! :)
Leuk om te volgen!

Barri zei:
Wat een leuk projectje! Je hebt de waarde nu al verdrievoudigd, als het niet meer is! :)
Leuk om te volgen!

Thanks. Ook wel een gewild en zeldzaam type dit. In deze prijsklasse vind je geen andere hatchbacks van 1150 kilo met 131 paardjes. En ik moet zeggen, een makkelijke auto om aan te werken ook!

Lampje doorgebrand in de koplamp passagierskant. Nouja gelijk maar omzetten naar LED. Heb even een voor en na fotootje gemaakt, stuk beter zo, en ondanks dat het reflector en geen projector lampen zijn, weinig strooilicht! Perfect! Laat de auto een stuk frisser en jonger lijken, maar blijft ook een kwestie van smaak natuurlijk. Ik heb gelijk dat gloeilampje in de kofferbak ook maar vervangen voor LED. Zo zie je toch ineens heel wat meer in de kofferbak savonds!

jr1Scyb.jpeg

En omdat ik toch bezig was, ik zag op ome ali express dat ze led knipperlichtjes verkochten, alleen nou net niet voor zit punto model. Ik kwam wel eentje van een range rover tegen, die leek zo op het oog te passen en gelukkig stonden de maten er zelfs bij! Past perfect! Zie hier het resultaat:

https://youtu.be/9-CbWaidUaw

Leuk project , snap niet dat mensen auto's vol plakken met die neppe emblemen en stickers.
Auto hoort origineel te zijn , zijn slimme mensen die daar jaren lang over nagedacht hebben.......

Ben benieuwd wat je er nog meer mee gaat doen. (y)

Tijd om de looks van de auto wat aan te passen. Nieuw embleemloos grilletje, bumperlipje, bumpergedeelte achter kenteken zwart gemaakt, kentekenhouders vervangen, de oude versleten kentekens vervangen (gele verf liet los) voor nieuwe luxe variant. Resultaat mag er zijn.

hMTxuy5_d.webp

Goed bezig! Tof dat dit soort spul "voor een prikkie" dan toch door een liefhebber wordt gevonden. Rationeel zijn die Punto's meer dan prima, met een snel blokje erin is het plaatje helemaal af.

Moreno83 zei:
Leuk project , snap niet dat mensen auto's vol plakken met die neppe emblemen en stickers.
Auto hoort origineel te zijn , zijn slimme mensen die daar jaren lang over nagedacht hebben.......

Ben benieuwd wat je er nog meer mee gaat doen. (y)

Neppe emblemen en stickers mogen van mij wel, beetje naar eigen stijl maken, maar dan wel subtiel. Ik bedoel deze punto is officieel een Abarth, maar plak er dan kwaliteit op en geen papieren stickers zoals de vorige eigenaar. :eek:

afentoe zei:
Goed bezig! Tof dat dit soort spul "voor een prikkie" dan toch door een liefhebber wordt gevonden. Rationeel zijn die Punto's meer dan prima, met een snel blokje erin is het plaatje helemaal af.

Thanks! En precies! Zijn echt leuke wagens, ideaal als project autootje. Zijn leuk om aan te sleutelen en onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Alleen de nokkenasversteller niet, en als je hen vind koet die de hoofdprijs. En dat ding zorgt toch voor een boel extra PK's dus met een versleten wil je ook niet rijden. Gelukkig was die te reviseren

Nu de voorkant wat mooier is gemaakt, is de achterkant aan de beurt. De Punto en hgt emblemen van de kofferbak af (helaas wel beetje lak verkleuring te zien nu), bumpergedeelte achter kenteken zwart gemaakt, kentekenhouder vervangen voor een kleinere variant en het kenteken vervangen voor de luxe variant. Oja het embleem aan de achterkant was ineens weg, dus die ook even gefixt. Wel ff tijdelijk, want ik wil nog een origineel abarth embleem halen als ik er een vind. Al met al vind ik het er een stuk leuker uit zien zo.

O2RJ2vD_d.webp

Even een leuk totaal plaatje hoe die er nu bij staat. Hij rijd fijn, ziet er leuk uit wat wil je nog meer? (16inch velgen en schroefset, maar geld is nu ff op haha). Al met al, ik ben tevreden :)

FS10NZJ_d.webp

Helaas bleek de HGT heel veel olie te zuipen. Dus waarschijnlijk de olie schraap zuigerveren versleten, of kleprubbers zijn op. Het blok reviseren word me veel te duur, dus ik ga eerst even wat anders proberen. Een motorolieflush, weer vullen maar dan met Selenia Racing 10w60 olie en een potje 5in1 oil stabiliser toevoegen (over dat potje hoorde en las ik veel goeds, dus ik ga een gokje wagen).

Nu een maand en zo'n 1000km later, het oliepijl is van max naar halverwege tussen max en min gezakt. Veeel minder verbruik! Vooral als je nagaat dat ik bij elke tankbeurt wel 200ml olie kon bijvullen. Ik ben blij! (Maar ik hou het grote verbruik in me achterhoofd). Ik blijf nog wel regelmatig het oliepijl controleren. HGT's kunnen erg slecht tegen een laag oliepijl.

Helaas is dat inderdaad een vaak gehoord probleem, vroegah op het punto sportivo forum zat er ook een moderator met een gele Mk2b HGT die toen onder garantie nog een heel nieuw motorblok heeft gekregen.

Over de schroefset; ik had een setje van TA-TECHNIX onder mijn Punto, goedkoop en goed genoeg. Dit was al zo'n 4-5 jaar geleden echter en toen was er al niet veel keuze meer voor de Punto dus vraag me af of ze sowieso nog beschikbaar zijn. Het rijdt wel verdorie heel lekker strak met zo'n schroefset, net een kart :D

Controleer ook de carterventilatie. Daar zit een klepje in (PCV) en als die versleten is blijft'ie hangen en "zuipt' de motor ook olie..... Voor m'n 20 jaar oude Chrysler (ook fiat tenslotte) kost het klepje "de prijs van een goede cappuccino".... (+/- € 8.50) en werd het olieverbruik teruggebracht naar 1 l op 6.000 km...

Zadelsnuiver zei:
Helaas is dat inderdaad een vaak gehoord probleem, vroegah op het punto sportivo forum zat er ook een moderator met een gele Mk2b HGT die toen onder garantie nog een heel nieuw motorblok heeft gekregen.

Over de schroefset; ik had een setje van TA-TECHNIX onder mijn Punto, goedkoop en goed genoeg. Dit was al zo'n 4-5 jaar geleden echter en toen was er al niet veel keuze meer voor de Punto dus vraag me af of ze sowieso nog beschikbaar zijn. Het rijdt wel verdorie heel lekker strak met zo'n schroefset, net een kart :D

Toevallig had ik me oog ook laten vallen op een TA Technix setje. Voor 280 euro goed te doen en ik ken meerdere punto rijders die ze er onder hebben. (Clubje genaamd Fiat Punto Fanatics) Maar goed eerst even sparen :D

Pietzoveel zei:
Controleer ook de carterventilatie. Daar zit een klepje in (PCV) en als die versleten is blijft'ie hangen en "zuipt' de motor ook olie..... Voor m'n 20 jaar oude Chrysler (ook fiat tenslotte) kost het klepje "de prijs van een goede cappuccino".... (+/- € 8.50) en werd het olieverbruik teruggebracht naar 1 l op 6.000 km...

Ik had het hier nog niet aangegeven, maar ik heb deze vervangen, en aangesloten op een oil catch can om te kijken of die daar geen olie uit gooit. Er komt alleen condens in en een beetje olie. Voordeel is wel, er komt nu geen hete lucht meer het gasklephuis in, nadeel geen onderdruk, maar daar lijkt die het prima op te doen.

Oja je wil hem ook nog wel eens ruiken, maar gelukkig valt dat mee.
K1HKpwE_d.webp

Oliepeil. Peilstok. Sorry, dat is echt een foutje waar ik over val, waarom weet ik ook niet. :LOL:

Maar, voor de rest, leuk topic, en leuke auto. Je maakt er echt werk van, en hij is inderdaad heel mooi opgeknapt.

Ik heb toevallig ook een TA Technix setje onder mijn 106 zitten, was eigenlijk wel erg onder de indruk.. Rijd gewoon harstikke super, en kost geen drol. Ook niet keihard ofzo, wat stugger, maar niet oncomfortabel. Gewoon net wat sportiever.
Vraag me wel af hoe lang ze mee gaan, maar zelfs al duurt het maar een paar jaar, mag je niet klagen voor het geld.

@Zadelsnuiver, hoe lang heb je ze er onder gehad? Iets van slijtage gemerkt?

Nissan GTR R34 zei:

Ik heb er helaas maar een paar maanden profijt van gehad want mijn distributieriem was gebroken en Punto afgeschreven :(

Nissan GTR R34 zei:
Oliepeil. Peilstok. Sorry, dat is echt een foutje waar ik over val, waarom weet ik ook niet. :LOL:

Maar, voor de rest, leuk topic, en leuke auto. Je maakt er echt werk van, en hij is inderdaad heel mooi opgeknapt.

Ik heb toevallig ook een TA Technix setje onder mijn 106 zitten, was eigenlijk wel erg onder de indruk.. Rijd gewoon harstikke super, en kost geen drol. Ook niet keihard ofzo, wat stugger, maar niet oncomfortabel. Gewoon net wat sportiever.
Vraag me wel af hoe lang ze mee gaan, maar zelfs al duurt het maar een paar jaar, mag je niet klagen voor het geld.

Bedankt, mooi compliment! Zoals je wellicht gezien hebt is het meeste wat ik geplaatst heb al in het verleden gebeurd, moest dus nog ff inhalen. Ik ken trouwens iemand die al 3 jaar op TA Technix rijd, de rest allemaal minder lang geloof ik. Maarja 5 keer zo goedkoop als Eibach en dergelijke merken dus we gaan het vanzelf zien :D

Leuk zo'n Punto HGT, heeft me altijd wel aangesproken. En zo in deze kleur en uitvoering ziet die er ook nog opvallend fris en modern uit!

Persoonlijk vind ik de aftermarket grille zonder het logo wel afbreuk doen aan het geheel, wordt het mijn inziens teveel 'sjonnie' van. Helemaal origineel vind ik hem het leukst. :)

Heh, in die laatste Squid game foto lijkt 'ie wel sprint blauw (y)

Ik vind de grille juist erg mooi, misschien niet goed zichtbaar op de foto maar komt goed overeen met de roosters in de bumper. Lipje is ook tof, waar is die van?

Zadelsnuiver zei:
Heh, in die laatste Squid game foto lijkt 'ie wel sprint blauw (y)

Ik vind de grille juist erg mooi, misschien niet goed zichtbaar op de foto maar komt goed overeen met de roosters in de bumper. Lipje is ook tof, waar is die van?

Ja in elke belichting lijkt die weer een andere blauw. Wat betreft de grille, deze heeft indd zelfde motief als origineel.
De lip is zo'n rubberen strip, je hebt ze op ali, amazon, bol.com etc. Plakstrip zelf is niet goed genoeg, dus vast zetten met schroefjes!
5-m-auto-bumper-lip-stickers-auto-voorbmain-0.jpg

HarmenA zei:
Leuk zo'n Punto HGT, heeft me altijd wel aangesproken. En zo in deze kleur en uitvoering ziet die er ook nog opvallend fris en modern uit!

Persoonlijk vind ik de aftermarket grille zonder het logo wel afbreuk doen aan het geheel, wordt het mijn inziens teveel 'sjonnie' van. Helemaal origineel vind ik hem het leukst. :)

Ja kwestie van smaak natuurlijk. Het originele embleem is zo lomp groot, vond dit mooier

Vandaag is de Punto gepolijst en in de wax gezet! Mooi resultaat, net een spiegel!

https://youtu.be/QnoDqgCau3Y

Update:

Ik heb de achterlichten een tintje donkerder gemaakt en een schroefset geplaatst. Dat laatste zorgt voor een super fijne wegligging, vooral de bochten! Ziet er ook nog eens leuker uit. Ik heb ook een setje andere velgen (borbet 5 spaaks 16inch 7j et35), even sparen nog voor een goed setje banden.

ka5RStY_d.webp

Verlaging staat top, ben ook benieuwd naar de nieuwe velgen, zal wel lekker dik staan.
De achterlichten zou ik zelf origineel laten denk ik, de mk2b heeft sowieso al best mooie achterlichten vind ik, met dat witte driehoekje ipv oranje.
Maar je hebt ze nu al gespoten, dus ik zou ze opschuren en nog met blanke lak er over gaan, pakt altijd veel mooier uit dan dat doffe matzwarte.

Terug
Bovenaan