Mijn BMW E90

Rico 7833258

Startmotor
Eerst even het verhaaltje vooraf! In oktober 2007 had ik op mijn 18e verjaardag direct mijn eerst rijles. In mei 2008 slaagde ik uiteindelijk voor mijn rijbewijs. Als arme student had ik uiteraard echter geen geld om direct een eigen auto te kopen. Ik woonde echter nog steeds thuis dus ik heb veel kilometers gemaakt in de auto's van mijn ouders. Eerst kort in de Twingo 1.2 16v Initiale van m'n ma uit 2002 en de Passat 1.9TDI van m'n pa uit 2005, maar die waren een kort leven beschoren. Begin 2009 kocht mijn ma een nieuwe auto en m'n pa kreeg een nieuwe leaser van z'n werk, dus heb ik het merendeel van mijn kilometers gereden in de Suzuki Swift 1.5 uit 2009 van ma en de Ford Mondeo 2.0 Flexifuel uit 2009 van pa. Vooral die laatste vond ik een fenomenale auto waar ik altijd met heel veel plezier in heb gestuurd. Ook was ik in die tijd studentchauffeur, waardoor ik enorm veel verschillende auto's heb mogen rijden, maar nog steeds niets van mezelf.

Uiteindelijk begon ik ook aan het werkende leven, maar ik bleef nog thuis wonen. Daardoor kon ik redelijk sparen en na 6,5 jaar rijbewijs kocht in december 2014 eindelijk mijn eerste auto. Voor een luttele 4.000 euro werd ik eigenaar van een Skoda Octavia RS uit 2002. De 1.8T was gechipt van 180 naar 235pk en ondanks de 177k die op de teller stond toen ik hem aanschafte, ging het ding als de brandweer. Ook in deze wagen heb ik enorm veel plezier gehad en bij alle beurten kreeg ik steevast complimenten. Bij de APK in december 2017 ging het echter mis: toen kwamen ineens alle gebreken tegelijk en was de auto economisch total loss. Ik reed een ruime 25k per jaar op dat moment, dus de teller stond op ongeveer 250k op dat moment. Toch besloot ik de auto weg te doen.

Ik had dus even geen auto meer en door persoonlijke omstandigheden op dat moment ook niet echt geld om te besteden aan iets nieuws. Ik kreeg echter vanuit mijn toenmalige werkgever de mogelijkheid om iets te gaan private leasen. In februari 2018 kwam er dan ook een fonkelnieuwe Kia Picanto voor de deur te staan. Een enorme stap achteruit in vermogen natuurlijk, maar een enorme stap vooruit qua moderniteit. Ik had ineens de beschikking over Android Auto, fullmapnavigatie, bluetooth, achteruitrijcamera en stuurwielbediening. Daarnaast cruise control, climate control en dergelijke zaken die ik ook op mijn Octavia had. Het is voor een A-segmenter een uitstekende wagen waar ik ook altijd met plezier in gereden heb, al miste ik het vermogen zeker!

Nu is het februari 2024 en is het contract van de Picanto na 6 jaar en 132k aan kilometers afgelopen. Vanwege het aantal kilometers dat ik rijd is de prijs voor zo'n Picanto inmiddels 400 euro per maand. Ik wilde dus mijn volgende auto weer gaan kopen en ik had een mooi bedrag bij elkaar gespaard voor iets leuks. Toen werd echter mijn vriendin zwanger. We woonden ook nog niet samen, dus naast een babyuitzet hadden we ook ineens een huis nodig. Gevolg: de spaarrekening verdampte behoorlijk aan babyspullen, verf, nieuwe keuken, meubels en al dat soort grappen. Er was ineens een stuk minder geld over voor een auto, maar toen kwam er een buitenkansje voorbij.

Een goede vriend van me reed al 8 jaar lang rond in een BMW E90 320i uit 2006. Hij wilde echter elektrisch gaan rijden en heeft inmiddels een BMW i4 aangeschaft. Die E90 ging dus weg en daar ben ik gretig opgesprongen. Ja, het is een auto uit 2006 en ja, er staat 220k op de klok. Maar die vriend van mij heeft 8 jaar lang uitstekend voor de auto gezorgd en de hele geschiedenis is bekend. De eerste berijder had hem in de zakelijke lease, daarna heeft diegene hem prive nog een tijdje gereden waarna de auto is overgegaan op een dame die hem kort heeft gehad. Zij raakte haar baan kwijt en kon de vaste lasten van de BMW niet meer ophoesten. Van haar heeft mijn maat de auto overgenomen. In de afgelopen 8 jaar heeft hij vrijwel alle slijtageonderdelen van de wagen vervangen. Distributieketting, remmerij, banden, lampjes, filters: het is allemaal maximaal een jaar oud op dit moment. Ook is vorig jaar het hele aircosysteem gereinigd en bijgevuld. Daarnaast doet ie minimaal 2 keer per jaar een diepreining. De proefrit beviel dan ook uitstekend en de auto staat er zeer fraai bij, dus ik heb besloten de auto van hem over te nemen. A.s. donderdag 29 februari gaat de Picanto terug naar de leasemaatschappij EN haalt mijn maat zijn i4 op, dus vanaf dan ben ik officieel eigenaar van de E90.

Enkele noemenswaardige opties die ik niet op mijn Picanto had:
-dual zone climate control
-parkeersensoren
-elektrisch wegklapbare trekbaar
-automatisch dimmende binnenspiegel
-regensensor
-startknop

Goed, genoeg geluld, hier een paar eerste foto's van de auto:

auto1.png


auto2.png


auto3.png


auto4.png


Mijn vriendin is aanstaande vrijdag uitgerekend, dus op de (zeer) korte termijn heb ik weinig plannen met de auto. De basisdingen om een auto op te leuken zijn al aanwezig met luxe kentekenplaten en reclame- en randloze kentekenplaathouders, dus daar hoef ik niet meer mee aan de slag. As we speak is mijn maat de auto aan het diepreinigen voor de overdracht donderdag, dus hij zal spik en span arriveren!

Voor de iets langere termijn wil ik wel graag de radio upgraden. Ik ben nu gewend aan fullmapnavigatie met Android Auto, terwijl hier alleen een aux-poort en cd-speler inzitten. Momenteel zit er een bluetoothdongle aan de aux-poort, dus muziek afspelen gaat en dat vind ik het belangrijkste. Ook vind ik het uiterlijk van het interieur belangrijker dan een modern systeem. Ik wil wel iets dat een cleane, OEM look heeft en niet iets dat er totaal anders uit ziet.
Ik ben wel geïnteresseerd in deze headunit, maar voorlopig heeft de baby voorrang. Bovendien heb ik qua klussen geen twee linkerhanden, maar gewoon GEEN handen dus ik denk niet dat ik zoiets zelf geïnstalleerd ga krijgen...

Voor nu heb ik in ieder geval erg veel zin om de auto te gaan rijden en kan niet wachten tot het donderdag is!
 
Mooie aankoop, ik hoop dat je er veel plezier van hebt. De voortekenen zijn goed.

Heb zelf ook een 318i met 2.0 liter (N43) motor en heb het idee dat de volgende dingen goed voor de auto / motor zijn: 1. superplus 98 tanken, 2. regelmatig Forté injectiereinger in de benzinetank doen (bij lege tank en dan 20 liter tanken, en 3. de motor regelmatig gedurende langere tijd (zeg 20 minuten) meer dan 3.000 toeren laten draaien.

De tip van Forté injectiereiniger kreeg ik lange tijd geleden van de Porsche dealer in Den Haag ("als er motorklachten zijn, doen we eerst Forté injectiereiniger erin en dan zijn vaak de klachten snel weg"), de tip om regelmatig >3.000 tpm te draaien werd gedeeld door een monteur van een Alpina/BMW-specialist. Mijn 318i heeft nu 255.000 km op de klok en draait nog als een zonnetje (8 jaar in bezit).
 
Fijne kilometers. Van een recente picanto naar een oude 3 serie is wel een gekke overstap. Je hebt meer auto om je heen maar de tijd staat niet stil, je gaat op vele manier dat ook merken. Maar hij ziet er netjes uit, en met een goede vorige eigenaar is de kans redelijk aanwezig dat je dan nog een hele poos fijne kilometers kunt maken.

Heb je de kinderwagen wel gepast in de 3 serie? In een E46 sedan paste die van ons alleen als de wielen gedemonteerd waren :p niet handig als je dat regelmatig moet doen.

En pas ook alvast het autostoeltje met deze auto. Niet dat je straks met een kindje van enkele uren oud staat te klooien. ;) FIjne kilometers en succes komende tijd
 
Laatst bewerkt:
Mooie aankoop, ik hoop dat je er veel plezier van hebt. De voortekenen zijn goed.

Heb zelf ook een 318i met 2.0 liter (N43) motor en heb het idee dat de volgende dingen goed voor de auto / motor zijn: 1. superplus 98 tanken, 2. regelmatig Forté injectiereinger in de benzinetank doen (bij lege tank en dan 20 liter tanken, en 3. de motor regelmatig gedurende langere tijd (zeg 20 minuten) meer dan 3.000 toeren laten draaien.

De tip van Forté injectiereiniger kreeg ik lange tijd geleden van de Porsche dealer in Den Haag ("als er motorklachten zijn, doen we eerst Forté injectiereiniger erin en dan zijn vaak de klachten snel weg"), de tip om regelmatig >3.000 tpm te draaien werd gedeeld door een monteur van een Alpina/BMW-specialist. Mijn 318i heeft nu 255.000 km op de klok en draait nog als een zonnetje (8 jaar in bezit).
Goede tips! Ik denk dat die maat van mij altijd gewoon Euro95 tankt, maar die Forte had ik inderdaad al eerder gehoord.
Zelf woon ik een paar honderd meter van de Belgische grens, dus tanken is voor mij sowieso al goedkoper, dus wat dat betreft kan er wel Super98 vanaf denk ik.
Fijne kilometers. Van een recente picanto naar een oude 3 serie is wel een gekke overstap. Je hebt meer auto om je heen maar de tijd staat niet stil, je gaat op vele manier dat ook merken. Maar hij ziet er netjes uit, en met een goede vorige eigenaar is de kans redelijk aanwezig dat je dan nog een hele poos fijne kilometers kunt maken.

Heb je de kinderwagen wel gepast in de 3 serie? In een E46 sedan paste die van ons alleen als de wielen gedemonteerd waren :p niet handig als je dat regelmatig moet doen.

En pas ook alvast het autostoeltje met deze auto. Niet dat je straks met een kindje van enkele uren oud staat te klooien. ;) FIjne kilometers en succes komende tijd
Ja, het is inderdaad een stap terug in de tijd. Maar puur budgettair dus. Voor de zwangerschap/verhuizing was ik aan het kijken naar dingen als een Opel Astra K, VW Golf 7 en vergelijkbaar, maar dat zit er nu dus even niet in. Met het lagere budget twijfelde ik of ik tijdelijk OV moest gaan gebruiken, maar sinds de verhuizing woon ik in een dorp in een heel ander deel van Nederland als waar mijn familie en werk is, dus dat is niet handig. Ook twijfelde ik aan een Barrelbrigade-auto om het zo maar eens te noemen, maar dat leek me qua veiligheid niet handig. Een auto als deze E90 zou ik normaliter nooit kopen, maar deze durfde ik gezien het gekende verleden wel aan.

Ook ik had verwacht dat de Picanto wel wat frisser en moderner zou rijden door die 12 jaar jongere leeftijd en 90k minder aan kilometers, maar die E90 heeft me tijdens de proefrit (die maat van me liet nooit iemand anders rijden, dus behalve heel vaak passagier had ik er nog nooit in gereden :p ) echt zeer positief verrast. Ik vond het een veel fijnere auto dan de Picanto, zeker op de snelweg (waar ik veel rij). Ook wat betreft uitrusting ga ik er eigenlijk op vooruit met de BMW. Alleen de moderne infotainment heb ik dus niet meer en dat is me wel een doorn in het oog ja. Verder ga ik alleen privacy glass inleveren, maar daar krijg ik dual zone climate control (ipv enkele zone climate control), automatisch dimmende binnenspiegel en een regensensor voor terug.

Tijdens de proefrit hebben we de kinderwagen meegenomen ja en dat gaat prima passen, zelfs met de wielen eraan. Hij past precies tussen de wielkasten tegen de achterbank aan, dus je kan zelfs boodschappen meenemen.


kofferbak.png


Op vakantie gaat dan weer minder goed, maar om de burgerpunten wat op te krikken wordt ie geleverd met dakdragers dus we kunnen een dakkoffer meenemen :p

Ook het stoeltje gaat wel passen, die hebben we niet daadwerkelijk erin gezet, maar we hebben de afmetingen opgenomen en er is veel meer ruimte op de achterbank dan nu in de Picanto (waar het stoeltje al in staat). Dus ook die gaat lukken!
 
Ha, mooie keuzes, maar vooral gefeliciteerd met zwangerschap, huis, samenwonen en dan die e90. Ik heb ook een e9x (e91) van 2006, die heeft meer dan het dubbele op de teller en ze zijn echt wel degelijk. Die b20 wil wel eens wat olie lusten, maar als je gewoon elk jaar of 1x per 15.000km de olie doet, ipv 30k km of 1x per 2 jaar, dan blijft alles fris.

De e9x is echt erg degelijk en veel beter tegen de roest bestand dan een e46.

Succes met de baby, de bevalling en vaderschap!!
 
Ja, het is inderdaad een stap terug in de tijd. Maar puur budgettair dus. Voor de zwangerschap/verhuizing was ik aan het kijken naar dingen als een Opel Astra K, VW Golf 7 en vergelijkbaar, maar dat zit er nu dus even niet in.

soms is het even zo toch, auto's komt later wel weer en een E90 is alles behalve een straf. Toen hier de eerste kwam reed ik een renault laguna. Stiekem was het een hele betrouwbare en fijne auto ook nog. Eental jaar later alsnog wel ingeruild voor een jonge C-klasse. Nu zijn er voor jou gewoon andere prioriteiten en zoals gezegd; zo'n E90 is echt geen straf.
 
Ha, mooie keuzes, maar vooral gefeliciteerd met zwangerschap, huis, samenwonen en dan die e90. Ik heb ook een e9x (e91) van 2006, die heeft meer dan het dubbele op de teller en ze zijn echt wel degelijk. Die b20 wil wel eens wat olie lusten, maar als je gewoon elk jaar of 1x per 15.000km de olie doet, ipv 30k km of 1x per 2 jaar, dan blijft alles fris.

De e9x is echt erg degelijk en veel beter tegen de roest bestand dan een e46.

Succes met de baby, de bevalling en vaderschap!!
Dank je wel, ik ben er ook blij mee! Olie schijnt ie inderdaad wel een beetje te verbruiken ja, ongeveer een liter per 2000km. Maar het "goede" nieuws is: hij verbruikt het, hij lekt niks.
soms is het even zo toch, auto's komt later wel weer en een E90 is alles behalve een straf. Toen hier de eerste kwam reed ik een renault laguna. Stiekem was het een hele betrouwbare en fijne auto ook nog. Eental jaar later alsnog wel ingeruild voor een jonge C-klasse. Nu zijn er voor jou gewoon andere prioriteiten en zoals gezegd; zo'n E90 is echt geen straf.
Zo is het, en wie weet hoe goed zo'n E90 bevalt!

In ieder geval staat ie nu op de oprit:

sleutel.jpg


De eerste rit was van Helmond (waar die vriend van me z'n nieuwe i4 opgehaald heeft) naar huis in regio Roosendaal. Eerste indruk is prima, het rijdt heerlijk. De 320i lijkt een mooie sweet spot te zijn tussen redelijke prestaties en het ongetwijfeld uit de hand lopende verbruik/onderhoud dat bij de 6-in-lijn motoren hoort. Het is geen racemonster, maar op een vrij stukje snelweg kon ik het toch niet laten om heel even gas te geven en ik zat toch vrij snel op de 160. En daar merk je eigenlijk helemaal niks van als je op die snelheid rijdt.
Paar minpuntjes, ik moet echt heel erg wennen aan de traploze hoogteverstelling van de voorstoelen, de knopjes voor de ramen zitten best wel ver naar voren, er zitten veel te weinig bekerhouders in de auto en ik vind de outdated infotainment nu al erg vervelend worden. Dat bluetoothdongletje werkt op zich wel, maar het is niet bepaald optimaal te noemen.

Qua techniek is alles prima, alleen de auto bokt heel lichtjes tijdens het remmen, alsof er een kromme remschijf onder zit maar dan veel minder heftig. Die vriend van me had het al aangegeven en uiteraard heb ik het ook gemerkt tijdens de proefrit, maar het is niet storend aanwezig. Het is iets van de laatste paar maanden, toen hij de i4 al had aangeschaft dus uiteindelijk heeft hij besloten het niet te repareren. De remschijven zijn in augustus nieuw onder de auto gezet en de dealer geeft aan dat het waarschijnlijk komt omdat de remblokken NET niet helemaal op de goede plek terug zijn gezet. In ieder geval ga ik dat snel aanpakken voordat het erger gaat worden.
Ook is er een lagertje in de ventilatie niet helemaal goed meer waardoor je soms een fluitend geluid hoort en ook dat is iets van de laatste maand en dus nog niet aangepakt door hem, maar dat schijnt een bekend euvel van de E90 te zijn en met een uurtje werk en 50 euro op te lossen.

Om overigens aan te geven hoe serieus hij het onderhoud neemt: het BMW-logo op de sleutel was weggesleten en hij heeft de dealer waar hij de i4 ophaalde gebeld om nieuwe logootjes klaar te leggen zodat de sleutel weer helemaal fris was bij de overdracht aan mij:

sleutel.jpg
 
De e9x en e6x hebben reactiearmen aan de voorzijde, dat zijn de draagarmen die van onder naar boven met de fusee in de veerpoot zitten en naar voren steken. Daar heb ik PU bussen ingezet en de trilling bij remmen is helemaal weg. Heel vaak is het niet de remschijf, masr dus slappe rubbers in die reactiearmen. Ik heb gewoon OEM Lemförder onder de auto. Ik zou daar eerst naar kijken, voor je aan de remmerij gaat tweaken.

Dat fluitende ventilatorlagertje heb ik ook, alleen bij remmen en scherpe bochten overigens. Zal er eens op googlen.
 
Lang niets gepost in het topic, maar er is ook veel gebeurd in de afgelopen 7 maanden dat ik de auto heb! Op 5 maart is mijn dochtertje geboren, dus daar is uiteraard vooral veel tijd in gaan zitten en niet in de auto. Toch is er met de auto ook het nodige gebeurd in de afgelopen tijd.

Zoals ik al schreef heb ik de auto al overgenomen met luxe kentekenplaten, reclame- en randloze kentekenplaathouders en was ie al voorzien van een vinnetje in plaats van een antenne. Dat zijn toch de simpele dingen die ik bij mijn eerdere auto altijd als eerste heb aangepakt, dus dat scheelde alvast. Wel had de E90 een paar hele opvallende, oranje stickers op de ramen zitten om potentiële inbrekers erop te wijzen dat er een alarmsysteem in zit:

0140b0cd8bcc2553e7fbc1e4e15d4368.jpg




bc468b1b0a6b6679510e25ba4b9cd4bf.jpg


8480ff7539d1f7ed9fc5fbb6ff6254ae.jpg


Dat vond ik allemaal iets te opvallend, en deze stickers zijn toch niet van belang voor de verzekering of iets dergelijk, dus de allereerste "modificatie" was om deze eraf te halen. Met een beetje stickerverwijderaar aan de slag gegaan en het eindresultaat is toch een stuk beter:

73471307a7562b410cd20e74af5fef5b.jpg

1939da35dea6e0e22f63accbdf61158f.jpg

172a268edf08d44a9a45f52b017f005b.jpg


Ook had ik op de allereerste rit al het gevoel dat de outdated infotainment me nogal zou gaan irriteren. Ik was natuurlijk Android Auto gewend uit mijn Picanto. Wel heeft de BMW een aux-poort en daar had mijn maat een aux naar bluetooth-dongeltje ingestoken. Het was alleen een relatief goedkope en het kwam wel eens voor dat het geluid heel laag stond of de muziek ineens alleen uit de rechterboxen kwam. In deze fase wilde ik echter nog een klein beetje de hand op de knip houden wat betreft upgrades, maar ik heb wel 5 tientjes geïnvesteerd in een dashboardmagneet voor mijn telefoon en een upgrade van de bluetooth-dongle.

876a646c92ece3f1ca8e7c10ce0792b2.jpg


2239dfc51bbdbb1cd392d5b8cfa187a2.jpg

(ja, dit was een paar dagen voordat ik de auto ging stofzuigen)

De aux-poort zit in de middenarmsteun, dus het is niet zo moeilijk om dit dongeltje netjes weg te werken. Hij werd geleverd met een magneetje, dus dat was helemaal makkelijk. De vorige dongle was puur en alleen bluetooth, deze heeft ook knopjes erop zitten om naar het volgende of vorige nummer te gaan, muziek te pauzeren en hij heeft een microfoon dus je kan ook bellen. Voor nu vind ik dit allemaal prima werken, maar ik sluit niet uit dat ik de auto in de toekomst alsnog ga voorzien van een mooie, aftermarket Android-radio.

Ik heb er inmiddels 10k opzitten met de auto en ik moet zeggen dat hij goed bevalt. Ik schreef al eerder dat de 320i een goede sweet spot lijkt te zijn tussen fatsoenlijke prestaties en hoge kosten van de 6-in-lijns en dat vind ik nog steeds. Je kan de auto behoorlijk schakellui rijden, zelfs vanaf 60 in de zesde versnelling pakt ie prima op. Als je wat meer van de motor vraagt levert ie dat ondanks z'n leeftijd en kilometerstand ook nog steeds, de paardjes lijken allemaal nog prima aanwezig te zijn. Ook rijdt ie gewoon nog heel strak, laatst was ik in Duitsland en waar mijn vriendin me in de Picanto bij 130 al vroeg of ik wat langzamer wilde rijden had ze in de BMW bij 180 nog steeds niks in de gaten. Daar trok ie ook vrij soepel naartoe overigens, de top van 220 is zeker nog haalbaar denk ik.

Ook de ruimte in de auto is prima, mijn vriendin zit nog steeds ruim voldoende op de passagiersstoel met de maxi-cosi van de baby achter haar. Alleen het concept "sedan" is wat onpraktisch met een wandelwagen, maar zeker in het dagelijks gebruik is er prima mee te leven. Op vakantie was het iets meer behelpen, maar dat is helaas toch maar 1 keer per jaar.
Verder doen alle opties die erop zitten het ook nog prima, zelfs de gekoelde bekerhouders doen het nog. En ten slotte ging de APK 3 weken geleden ook prima.

Is het dan allemaal goed nieuws? Nee, dat niet. Na een dagje Efteling op de weg terug naar huis ging ineens een heel circus aan waarschuwingslampjes branden op het dashboard, de snelheidsmeter ging terug naar 0, cruise control eraf, lichten uit etc en uiteindelijk viel de motor uit. Gelukkig reed ik op de rechterbaan en was er een benzinestation een paar honderd meter verder en die heb ik gelukkig gehaald. Ik dacht direct kapotte dynamo, dus uiteindelijk kwam er een berger aan en stond de auto er zo bij:

6c876e6a9ae31a4979f43fa29a0559a6.jpg


Booster erop en toen was er niets meer aan de hand, dus inderdaad kapotte dynamo. Met de booster zelfstandig de bergingswagen op gereden en ook weer eraf bij de garage. Daar was de dynamo inderdaad kapot en ook de accu zelf kon wel een opfrisbeurt krijgen. Die is vervangen en de dynamo ook. Het bleek echter dat die laatste kapot was gegaan omdat die vol olie stond. Ik wist uiteraard dat de N46 berucht was om olieverbruik en deze moest ook om de 1500km een litertje erbij krijgen, maar er lagen nooit plassen onder de auto en dit verbruik was ook niet heel schrikbarend op zich. Toch hij dus blijkbaar. De garage heeft naast de dynamo en de accu ook het kleppendeksel vervangen en ook een aantal keringen en pakkingen in die regio.
Ik hoopte dat dat het olieverbruik zou oplossen, maar helaas moet ik nog steeds bijvullen. Het is echter wel minder dan voor deze reparatie, maar het verbruikt (of lekt!) dus nog steeds ergens.

Ook bokte de auto heel lichtjes bij remmen zoals ik al schreef. Meestal niet enorm merkbaar, maar soms toch ook wel enorme trillingen in de auto. Op een gegeven moment werden de momenten dat het niet zo merkbaar was minder en de momenten dat ie flink trilde meer, dus ik heb de remmen na laten kijken en de remschijf rechtsvoor bleek krom te zijn. Toch zonde van schijven die er in mei 2023 zijn opgezet en die dus nog geen jaar en 15k kilometers zijn mee gegaan (ik had de auto immers al met de trilling overgenomen). Sinds vanmiddag zitten er voor nieuwe schijven en blokken van Bosch op, een wereld van verschil! Zelfs vergeleken bij de momenten dat je dacht "mwoah, bijna niks te merken" is dit echt een gigantische verbetering.

Al met al rijdt de auto nu hartstikke fris, maar hoog op de lijst staat nu om eens uit te zoeken of er nog ergens anders een olielekkage is. Ik merk dat als ik een tijdje in de file heb gestaan of wat langer dan gebruikelijk voor een stoplicht er een enorme ruikpluim achtergelaten wordt bij wegrijden (bij een "normale" wachttijd bij een stoplicht is dat niet) dus ik gok dat we maar eens moeten beginnen bij de klepseals.
 
Tijd voor een flesje Forté Fuel Systeem Cleaner Advanced? Of heb je dat al gebruikt?

 
Nee, dat heb ik nog niet gebruikt. Maar is dat niet meer om de motor schoon te maken als je last hebt van inhoudende motor, vermogensverlies en dergelijke zaken? In principe heb ik geen motorklachten, behalve dan dat er olie bijgevuld moet worden.
 
Terug
Bovenaan