Rico 7833258
Startmotor
Eerst even het verhaaltje vooraf! In oktober 2007 had ik op mijn 18e verjaardag direct mijn eerst rijles. In mei 2008 slaagde ik uiteindelijk voor mijn rijbewijs. Als arme student had ik uiteraard echter geen geld om direct een eigen auto te kopen. Ik woonde echter nog steeds thuis dus ik heb veel kilometers gemaakt in de auto's van mijn ouders. Eerst kort in de Twingo 1.2 16v Initiale van m'n ma uit 2002 en de Passat 1.9TDI van m'n pa uit 2005, maar die waren een kort leven beschoren. Begin 2009 kocht mijn ma een nieuwe auto en m'n pa kreeg een nieuwe leaser van z'n werk, dus heb ik het merendeel van mijn kilometers gereden in de Suzuki Swift 1.5 uit 2009 van ma en de Ford Mondeo 2.0 Flexifuel uit 2009 van pa. Vooral die laatste vond ik een fenomenale auto waar ik altijd met heel veel plezier in heb gestuurd. Ook was ik in die tijd studentchauffeur, waardoor ik enorm veel verschillende auto's heb mogen rijden, maar nog steeds niets van mezelf.
Uiteindelijk begon ik ook aan het werkende leven, maar ik bleef nog thuis wonen. Daardoor kon ik redelijk sparen en na 6,5 jaar rijbewijs kocht in december 2014 eindelijk mijn eerste auto. Voor een luttele 4.000 euro werd ik eigenaar van een Skoda Octavia RS uit 2002. De 1.8T was gechipt van 180 naar 235pk en ondanks de 177k die op de teller stond toen ik hem aanschafte, ging het ding als de brandweer. Ook in deze wagen heb ik enorm veel plezier gehad en bij alle beurten kreeg ik steevast complimenten. Bij de APK in december 2017 ging het echter mis: toen kwamen ineens alle gebreken tegelijk en was de auto economisch total loss. Ik reed een ruime 25k per jaar op dat moment, dus de teller stond op ongeveer 250k op dat moment. Toch besloot ik de auto weg te doen.
Ik had dus even geen auto meer en door persoonlijke omstandigheden op dat moment ook niet echt geld om te besteden aan iets nieuws. Ik kreeg echter vanuit mijn toenmalige werkgever de mogelijkheid om iets te gaan private leasen. In februari 2018 kwam er dan ook een fonkelnieuwe Kia Picanto voor de deur te staan. Een enorme stap achteruit in vermogen natuurlijk, maar een enorme stap vooruit qua moderniteit. Ik had ineens de beschikking over Android Auto, fullmapnavigatie, bluetooth, achteruitrijcamera en stuurwielbediening. Daarnaast cruise control, climate control en dergelijke zaken die ik ook op mijn Octavia had. Het is voor een A-segmenter een uitstekende wagen waar ik ook altijd met plezier in gereden heb, al miste ik het vermogen zeker!
Nu is het februari 2024 en is het contract van de Picanto na 6 jaar en 132k aan kilometers afgelopen. Vanwege het aantal kilometers dat ik rijd is de prijs voor zo'n Picanto inmiddels 400 euro per maand. Ik wilde dus mijn volgende auto weer gaan kopen en ik had een mooi bedrag bij elkaar gespaard voor iets leuks. Toen werd echter mijn vriendin zwanger. We woonden ook nog niet samen, dus naast een babyuitzet hadden we ook ineens een huis nodig. Gevolg: de spaarrekening verdampte behoorlijk aan babyspullen, verf, nieuwe keuken, meubels en al dat soort grappen. Er was ineens een stuk minder geld over voor een auto, maar toen kwam er een buitenkansje voorbij.
Een goede vriend van me reed al 8 jaar lang rond in een BMW E90 320i uit 2006. Hij wilde echter elektrisch gaan rijden en heeft inmiddels een BMW i4 aangeschaft. Die E90 ging dus weg en daar ben ik gretig opgesprongen. Ja, het is een auto uit 2006 en ja, er staat 220k op de klok. Maar die vriend van mij heeft 8 jaar lang uitstekend voor de auto gezorgd en de hele geschiedenis is bekend. De eerste berijder had hem in de zakelijke lease, daarna heeft diegene hem prive nog een tijdje gereden waarna de auto is overgegaan op een dame die hem kort heeft gehad. Zij raakte haar baan kwijt en kon de vaste lasten van de BMW niet meer ophoesten. Van haar heeft mijn maat de auto overgenomen. In de afgelopen 8 jaar heeft hij vrijwel alle slijtageonderdelen van de wagen vervangen. Distributieketting, remmerij, banden, lampjes, filters: het is allemaal maximaal een jaar oud op dit moment. Ook is vorig jaar het hele aircosysteem gereinigd en bijgevuld. Daarnaast doet ie minimaal 2 keer per jaar een diepreining. De proefrit beviel dan ook uitstekend en de auto staat er zeer fraai bij, dus ik heb besloten de auto van hem over te nemen. A.s. donderdag 29 februari gaat de Picanto terug naar de leasemaatschappij EN haalt mijn maat zijn i4 op, dus vanaf dan ben ik officieel eigenaar van de E90.
Enkele noemenswaardige opties die ik niet op mijn Picanto had:
-dual zone climate control
-parkeersensoren
-elektrisch wegklapbare trekbaar
-automatisch dimmende binnenspiegel
-regensensor
-startknop
Goed, genoeg geluld, hier een paar eerste foto's van de auto:
Mijn vriendin is aanstaande vrijdag uitgerekend, dus op de (zeer) korte termijn heb ik weinig plannen met de auto. De basisdingen om een auto op te leuken zijn al aanwezig met luxe kentekenplaten en reclame- en randloze kentekenplaathouders, dus daar hoef ik niet meer mee aan de slag. As we speak is mijn maat de auto aan het diepreinigen voor de overdracht donderdag, dus hij zal spik en span arriveren!
Voor de iets langere termijn wil ik wel graag de radio upgraden. Ik ben nu gewend aan fullmapnavigatie met Android Auto, terwijl hier alleen een aux-poort en cd-speler inzitten. Momenteel zit er een bluetoothdongle aan de aux-poort, dus muziek afspelen gaat en dat vind ik het belangrijkste. Ook vind ik het uiterlijk van het interieur belangrijker dan een modern systeem. Ik wil wel iets dat een cleane, OEM look heeft en niet iets dat er totaal anders uit ziet.
Ik ben wel geïnteresseerd in deze headunit, maar voorlopig heeft de baby voorrang. Bovendien heb ik qua klussen geen twee linkerhanden, maar gewoon GEEN handen dus ik denk niet dat ik zoiets zelf geïnstalleerd ga krijgen...
Voor nu heb ik in ieder geval erg veel zin om de auto te gaan rijden en kan niet wachten tot het donderdag is!
Uiteindelijk begon ik ook aan het werkende leven, maar ik bleef nog thuis wonen. Daardoor kon ik redelijk sparen en na 6,5 jaar rijbewijs kocht in december 2014 eindelijk mijn eerste auto. Voor een luttele 4.000 euro werd ik eigenaar van een Skoda Octavia RS uit 2002. De 1.8T was gechipt van 180 naar 235pk en ondanks de 177k die op de teller stond toen ik hem aanschafte, ging het ding als de brandweer. Ook in deze wagen heb ik enorm veel plezier gehad en bij alle beurten kreeg ik steevast complimenten. Bij de APK in december 2017 ging het echter mis: toen kwamen ineens alle gebreken tegelijk en was de auto economisch total loss. Ik reed een ruime 25k per jaar op dat moment, dus de teller stond op ongeveer 250k op dat moment. Toch besloot ik de auto weg te doen.
Ik had dus even geen auto meer en door persoonlijke omstandigheden op dat moment ook niet echt geld om te besteden aan iets nieuws. Ik kreeg echter vanuit mijn toenmalige werkgever de mogelijkheid om iets te gaan private leasen. In februari 2018 kwam er dan ook een fonkelnieuwe Kia Picanto voor de deur te staan. Een enorme stap achteruit in vermogen natuurlijk, maar een enorme stap vooruit qua moderniteit. Ik had ineens de beschikking over Android Auto, fullmapnavigatie, bluetooth, achteruitrijcamera en stuurwielbediening. Daarnaast cruise control, climate control en dergelijke zaken die ik ook op mijn Octavia had. Het is voor een A-segmenter een uitstekende wagen waar ik ook altijd met plezier in gereden heb, al miste ik het vermogen zeker!
Nu is het februari 2024 en is het contract van de Picanto na 6 jaar en 132k aan kilometers afgelopen. Vanwege het aantal kilometers dat ik rijd is de prijs voor zo'n Picanto inmiddels 400 euro per maand. Ik wilde dus mijn volgende auto weer gaan kopen en ik had een mooi bedrag bij elkaar gespaard voor iets leuks. Toen werd echter mijn vriendin zwanger. We woonden ook nog niet samen, dus naast een babyuitzet hadden we ook ineens een huis nodig. Gevolg: de spaarrekening verdampte behoorlijk aan babyspullen, verf, nieuwe keuken, meubels en al dat soort grappen. Er was ineens een stuk minder geld over voor een auto, maar toen kwam er een buitenkansje voorbij.
Een goede vriend van me reed al 8 jaar lang rond in een BMW E90 320i uit 2006. Hij wilde echter elektrisch gaan rijden en heeft inmiddels een BMW i4 aangeschaft. Die E90 ging dus weg en daar ben ik gretig opgesprongen. Ja, het is een auto uit 2006 en ja, er staat 220k op de klok. Maar die vriend van mij heeft 8 jaar lang uitstekend voor de auto gezorgd en de hele geschiedenis is bekend. De eerste berijder had hem in de zakelijke lease, daarna heeft diegene hem prive nog een tijdje gereden waarna de auto is overgegaan op een dame die hem kort heeft gehad. Zij raakte haar baan kwijt en kon de vaste lasten van de BMW niet meer ophoesten. Van haar heeft mijn maat de auto overgenomen. In de afgelopen 8 jaar heeft hij vrijwel alle slijtageonderdelen van de wagen vervangen. Distributieketting, remmerij, banden, lampjes, filters: het is allemaal maximaal een jaar oud op dit moment. Ook is vorig jaar het hele aircosysteem gereinigd en bijgevuld. Daarnaast doet ie minimaal 2 keer per jaar een diepreining. De proefrit beviel dan ook uitstekend en de auto staat er zeer fraai bij, dus ik heb besloten de auto van hem over te nemen. A.s. donderdag 29 februari gaat de Picanto terug naar de leasemaatschappij EN haalt mijn maat zijn i4 op, dus vanaf dan ben ik officieel eigenaar van de E90.
Enkele noemenswaardige opties die ik niet op mijn Picanto had:
-dual zone climate control
-parkeersensoren
-elektrisch wegklapbare trekbaar
-automatisch dimmende binnenspiegel
-regensensor
-startknop
Goed, genoeg geluld, hier een paar eerste foto's van de auto:




Mijn vriendin is aanstaande vrijdag uitgerekend, dus op de (zeer) korte termijn heb ik weinig plannen met de auto. De basisdingen om een auto op te leuken zijn al aanwezig met luxe kentekenplaten en reclame- en randloze kentekenplaathouders, dus daar hoef ik niet meer mee aan de slag. As we speak is mijn maat de auto aan het diepreinigen voor de overdracht donderdag, dus hij zal spik en span arriveren!
Voor de iets langere termijn wil ik wel graag de radio upgraden. Ik ben nu gewend aan fullmapnavigatie met Android Auto, terwijl hier alleen een aux-poort en cd-speler inzitten. Momenteel zit er een bluetoothdongle aan de aux-poort, dus muziek afspelen gaat en dat vind ik het belangrijkste. Ook vind ik het uiterlijk van het interieur belangrijker dan een modern systeem. Ik wil wel iets dat een cleane, OEM look heeft en niet iets dat er totaal anders uit ziet.
Ik ben wel geïnteresseerd in deze headunit, maar voorlopig heeft de baby voorrang. Bovendien heb ik qua klussen geen twee linkerhanden, maar gewoon GEEN handen dus ik denk niet dat ik zoiets zelf geïnstalleerd ga krijgen...
Voor nu heb ik in ieder geval erg veel zin om de auto te gaan rijden en kan niet wachten tot het donderdag is!