mijn audi a3 is niet zuinig

A

Anoniem

Guest
hoi allen,

ik heb recent een audi a3 sportback gekocht. 1.4ftsi COD ambition pro line s 150PK (bj. 02-2015). Nu heb ik van tevoren wat onderzoek gedaan naar het verbruik van deze auto. Onder anderen bij werkelijkverbruik.nl en hier bij autoweek (reviews). Bij werkelijkverbruik.nl vind ik bij alle modellen en verbruik tussen de 6 en 7 liter per 100 km. Bij autoweek heb ik 2 reviews gevonden van dezelfde auto waarbij 1 persoon 1:16 rijdt en de ander 1:15 (deze persoon reed vooral op binnenwegen). Ik rij met mijn audi 1:12,5. Ofwel 8 liter per 100 km. Dat is echt aanzienlijk meer zuipen! Dat verbaast me heel erg. Ik rij altijd in efficienty mode, wel redelijk veel binnenwegen verkeer. Het enige wat ik kan bedenken zijn de 4-seizoensbanden (225 45 17 inch). Maar ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel uit maakt. volgens google zou dat ook niet moeten.

iemand enig idee waarom mijn auto verre van zuinig is?

groet en dank alvast,
Ronald

Dan zit je inderdaad boven het gemiddelde verbruik. Gemiddeld verbruik van deze auto, (gemeten 104 exemplaren over 10.000 km. minimaal), 6,81 l/100 km.= 1:14,7.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/20-A3.html?fueltype=2&constyear_s=2014&constyear_e=2016&power_s=148&power_e=152&minkm=10000&powerunit=2

Maar zoals je kunt zien verbruikt de zuinigste 5,15 l/100 km (1:19,4) en de grootste slurper 11,44 l/100 km (1:8,7).
Logische verklaring: gebruiksprofiel en gewicht rechtervoet!

Wat voor afstanden rij je per rit gemiddeld? Korte stukjes zorgen voor een aanzienlijk hoger verbruik. Verder kan je bandenspanning veel uitmaken. Bij jouw maat banden kan de spanning wel op 2.5 bar rondom of nog wat hoger. Maar vooral korte ritjes vermijden!

Los van het gebruikspatroon zou je ook de inlaat kunnen (laten) nakijken op vervuiling. Een bekend probleem bij dit soort motoren, met een negatieve invloed op het verbruik.

ronald 3604682 zei:
ik heb recent een audi a3 sportback gekocht. 1.4ftsi COD ambition pro line s 150PK (bj. 02-2015). Nu heb ik van tevoren wat onderzoek gedaan naar het verbruik van deze auto..../...

Ronald, niet om je bang te maken, maar alleen onderzoek gedaan naar het verbruik? Niet even gegoogled op 1.4 TFSI? Geen (overmatig) olieverbruik?
"De 1.4TSI motoren in de Golf/Touran/Scirocco (CAV) uitgevoerd met turbo en kompressor (150pk+) hebben problemen aan de zuigers."
https://hartogtuning.nl/?p=1179 ([size=small]even helemaal lezen...[/size])
Overigens gaat dit over alle T(F)SI motoren van VAG, dus ook Audi, Seat en Skoda

Elco zei:
Los van het gebruikspatroon zou je ook de inlaat kunnen (laten) nakijken op vervuiling. Een bekend probleem bij dit soort motoren, met een negatieve invloed op het verbruik.

Door het nieuwe rijden en de downtuning is het inderdaad mogelijk dat het inlaat traject gereinigd dient te worden. Hebben meer motoren last van. zie 1.6 thp(naast de kettingproblemen...).

@Jazzik, ik heb zo'n (getunde) 1.4 COD.
135.000 km inmiddels zelf op de teller gezet en ik moet zo rond de 20.000 km een half litertje olie erbij doen tot de 30.000 km voor de beurt er is.
Nog geen issues dus.

M.b.t. het verbruik kan ik melden dat ik ook op 1:16 zit. Merendeel snelweg waarbij het COD zijn werk doet. Mijn technische kennis ontbreekt om aan te geven waar het aan zou kunnen liggen, behalve type ritten en al dan niet een zware voet. Enkel om aan te geven dat deze verbruik cijfers reëel moeten zijn. Ik meet zelf aan de pomp.

ronald 3604682 zei:
hoi allen,

ik heb recent een audi a3 sportback gekocht. 1.4ftsi COD ambition pro line s 150PK (bj. 02-2015). Nu heb ik van tevoren wat onderzoek gedaan naar het verbruik van deze auto. Onder anderen bij werkelijkverbruik.nl en hier bij autoweek (reviews). Bij werkelijkverbruik.nl vind ik bij alle modellen en verbruik tussen de 6 en 7 liter per 100 km. Bij autoweek heb ik 2 reviews gevonden van dezelfde auto waarbij 1 persoon 1:16 rijdt en de ander 1:15 (deze persoon reed vooral op binnenwegen). Ik rij met mijn audi 1:12,5. Ofwel 8 liter per 100 km. Dat is echt aanzienlijk meer zuipen! Dat verbaast me heel erg. Ik rij altijd in efficienty mode, wel redelijk veel binnenwegen verkeer. Het enige wat ik kan bedenken zijn de 4-seizoensbanden (225 45 17 inch). Maar ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel uit maakt. volgens google zou dat ook niet moeten.

groet en dank alvast,
Ronald

@Ronald, heb je nog verder onderzoek gedaan of is hier verder nog iets uitgekomen? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Ik verwacht dat het komt door de korte rij afstanden maar ik ben benieuwd of je het nog verder hebt laat onderzoeken. Mijn A3 is van 12/2016 en rij dadelijks op en neer naar het werk (8KM) enkel.

Tot slot merk ik dat het er vaak witte rook uit de uitlaat komt, maar dit komt denk ik omdat de auto nog niet warm is.

Gemiddeld verbruik zit nu op 1:13.

Ik hoor het graag..

Zulke korte ritjes kan het best goed verklaren inderdaad. Die auto wordt gewoon niet warm.

Met dergelijke dagelijkse korte ritjes van 8 km is het verbruik van 1:13 volkomen normaal.
Motor wordt nooit goed warm en andere zaken (versnellingsbakolie, wiellagers, enz.) ook niet.

Audi en zuinig rijden is onverenigbaar geloof ik. Ik wou dat mijn Audi 1 op 12,5 haalde. Dan sprong ik een gat in de lucht..........

Natuurlijk kan Audi ook gewoon zuinige wagentjes maken, maar niet na 10 tallen jaren positioneren als "premium" merk boven VW.
De "voorsprong door techniek' houdt in veel massa en luxe en da's meestal niet zuinig in otoland.

Terug
Bovenaan