MG 4 Electric | Vanaf € 30.785

MCW 84

Asfaltkampioen
mg-mulan-4.jpeg

mg-mulan-HERO.jpeg

mg-mulan-1.jpeg

gqeoxe1lwnh1py7a0jms

280188219_5027520227297436_1452488613623406179_n.jpg

1ihyrexbfmy6_800.jpg

y00yiugbolob.jpg

Uit de opgedoken informatie blijkt dat de MG - die in China Mulan gaat heten maar in Europa mogelijk een cijfer als naam krijgt - 4,29 meter lang is, 1,84 meter breed en 1,52 meter hoog. Dat maakt het model zo'n 3 centimeter langer dan de Volkswagen ID3, maar ook 3 centimeter lager. De wielbasis van de elektrische hatchback van MG bedraagt 2,71 meter en daarmee heeft de auto krap 6 centimeter minder tussen de voor- en achteras dan zijn Duitse concurrent.

Uitgebreide informatie over het accupakket hebben we nog niet, al kan AutoWeek wel melden dat de MG een 204-pk elektromotor krijgt die de 1.665 kilo wegende EV aan een topsnelheid van 160 km/h helpt. In het vierde kwartaal komt MG's aanval op de VW ID3 en Renault Megane Electric naar Europa. Houd er rekening mee dat bovenstaande specificaties van de Europese variant kunnen afwijken.

Wel erg aanwezige achterspoiler en en profil lijken te verhoudingen niet helemaal lekker, maar verder een nette hatchback en fijn ook dat er eindelijk weer eens een "normale" EV verschijnt.

Zag zojuist een gecamoufleerde auto over de A7 rijden, leek verdacht veel op de MG 4. Toch bijzonder om zoiets tegen te komen.

2o1ycznbvgub_800.jpg

nkcyfpjbyog2.jpg

A0-D133-E3-97-C9-41-DD-A1-CB-166-C65-D03-AB9.jpg

De MG 4 Electric wordt de eerste in Europa geleverde MG die op het modulaire en puur voor elektrische auto's bestemde Modular Scalable Platform (MSP) komt te staan. Dat is een basis die door moederbedrijf SAIC Motor is ontwikkeld. De MG 4 Electric wordt leverbaar met een 51-kWh accu en een 170 pk sterke elektromotor op de achteras. Deze achterwielaangedreven variant komt maximaal 350 kilometer ver op een volle accu. De MG 4 Electric is straks eveneens verkrijbaar met een grotere 64-kWh accu. In dat geval zit er een 204 pk sterke elektromotor op de achteras, goed voor een actieradius van 450 kilometer. MG belooft ook de komst van vierwielaangedreven varianten en zegt dat de hatchback - maar geeft niet aan welke motorvariant - in staat is om in 8 seconden naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid bedraagt 160 km/h.

Informatie over laadtijden meldt MG nog niet. Wél interessant: MG geeft aan dat de boordspanning van auto's op het MSP-platform in de toekomst verhoogt kan worden van 400v naar 800v. Dat betekent: sneller laden! Alle info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mg-4-electric-tot-450-kilometer-elektrisch/

MG zit nu een beetje aan de onderkant van de markt. Dit model lijkt niet alleen op prijs te concurreren, maar technisch juist voorop te lopen in de prijsklasse beneden 40.000 euro. Optisch weet ik niet wat ik ervan moet vinden, de groene oogt wel goed, maar het glasoppervlak is wel erg groot, waardoor de auto niet heel rank oogt. De neus en vooral achterkant zijn goed gelukt.

De eerste zijn onderweg naar Europa, ik ben fan van de oranje.
TMFBWdRdrQeLcYIdsofi72xu.png

HDYAUQ6EtfaVqOuAtU0DEfYO.png

YwGXzd6hnOVjGk1uPJkGAXvT.png

In de UK heeft een dealer er al eentje staan in het Camden Grey, https://www.mgevs.com/threads/mg4-first-uk-dealer-hands-on-photos-and-specifications.6798/
img_20220725_181139-jpg.9880

img_20220725_172805-jpg.9881

img_20220725_173218-jpg.9883

img_20220725_173053-jpg.9884

img_20220725_172718-jpg.9887

img_20220725_173000-jpg.9888

MG will launch the MG4 initially with two battery sizes (51kWh & 64kWh and in two trim levels (SE and Trophy).

The SE Standard Range will have as standard:
51kWh Battery
125kW Power (151 bhp)
0-62mph in 7.7 seconds
Charge to 80% in 40 mins
218 miles range
MG Pilot
LED Headlights and Rear Lights
Auto Lights
Rear Park Distance Sensors
17" Alloy Wheels
Auto AC
Adaptive Cruise Control
V2L
7" Driver Display
10.25" Touchscreen
Apple Car Play
Android Auto
iSmart

The SE Long Range will have:
64kWh Battery
150kW Power (201 bhp)
0-62mph in 7.9 seconds
Charge to 80% in 35 mins
281 miles range
MG Pilot
LED Headlights and Rear Lights
Auto Lights
Rear Park Distance Sensors
17" Alloy Wheels
Auto AC
Adaptive Cruise Control
V2L
7" Driver Display
10.25" Touchscreen
Apple Car Play
Android Auto
iSmart
Active Grille Shutter System (can close/open vents on front bumper to reduce drag / increase cooling as needed)

The Trophy Long Range will have:
64kWh Battery
150kW Power (201bhp)
0-62mph in 7.9 seconds
Charge to 80% in 35 minutes
270 miles range (the extra kit weighs a bit, plus the funky spoiler creates more drag!)
Blind Spot Detection (BSD)
Lane Change Assist (LCA)
Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
2 Tone Roof (Black)
Rear Privacy Glass
Twin Rear Aero Spoiler
Leather Interior
Electric Driver's Seat
Heated Front Seats & Steering Wheel
Bluetooth Key
Navigation
360 Cameras
Wireless Phone Charger
iSmart with Live Services

De prijzen in Engeland zijn bekend:
26.000 pond voor de normal range en 28.000 pond voor de long range. Gezien de prijzen van de overige modellen in Engeland liggen de Nederlandse prijzen hier niet ver vandaan. Hmmm zo goedkoop....addertje onder het gras wellicht?

De long range als duurste uitvoering doet nog "slechts" 32.000 pond en heeft een bijzonder rijke uitrusting. Wat zou een vergelijkbare ID3 kosten? Is hier iemand die de MG misschien particulier overweegt?

All-New MG4 EV is our first fully-electric hatchback car. With up to 281 miles* of electric range and two battery options, standard features include a 10.25" colour touchscreen with Apple CarPIayTM and Android AutoTM , iSMART app connectivity, and our MG Pilot suite of driver assistance systems, making MG4 EV the no compromise electric car.

Choose our Trophy Long Range and you will also benefit from a 360° Parking Camera, Satellite Navigation, Heated Front Seats and Steering Wheel, and Mobile Phone Bluetooth Key.

*Range applies to All-New MG4 EV SE Long Range with the 64kWh battery from a single charge on the WLTP combined cycle: Combined Range 281 miles (450 km): City Range: 360 miles (579 km); Combined Driving Efficiency: 3.8 miles/kWh (16.0 kWh/I00km).

Dat hard blauw en dat fel oranje zijn wel de lekkere kleuren. Ik ben erg gecharmeerd van alles wat anders gebeurd is dan zwart, wit of 100 tinten grijs.

13 september digitale première van de MG4 in Europa.
Tijdens de 30 minuten durende presentatie:
- Maak je kennis met Xinyu Liu, CEO van SAIC Motor Europe
- Ben je getuige van de officiële lancering van de nieuwe MG4 Electric
- Kom je meer te weten over de unieke designfilosofie van de MG4 Electric
- Ervaar je een exclusieve virtuele rit in het nieuwe MG-model
- Krijg je als eerste de Europese consumentenprijs te horen!

https://www.youtube.com/watch?v=YQxjwwJH7pI

Prijzen zijn al bekend. Geloof iets van 36500 voor de longe range versie. Trophy net onder 39. In de uk worden ze over een week of 2 aan de klanten geleverd. Duitsland heeft iets van 30 auto's gekregen., dus denk dat Nederland nog wel minder krijgt.

De Chinese fabrikanten doen momenteel iets in een paar jaar tijd waar de Japanners destijds een paar decennia voor nodig hadden. Van prijsvechters naar serieuze concurrenten in een paar jaar tijd. Ik heb al een paar Chinese auto's mogen ervaren en daar is echt helemaal niets mis mee. En ze gaan ook niet voor de bodemprijzen. En als bedrijven als Van Mossel of Stern de import regelen hoef je je ook niet druk te maken over een dealernetwerk (het verkoopargument van de gevestigde merken). Van Mossel en Stern hebben in iedere stad wel minstens 1 dealerbedrijf zitten (al dan niet herkenbaar onder eigen naam).

Scherpe vanafprijs, wordt de EV eindelijk meer bereikbaar voor de particulier. De pers is er positief over inmiddels.

Af en toe komen er modellen die voor een doorbraak zorgen en drempels wegnemen. KIA en Hyundai vanwege de specs en deze MG toch ook weer wel op basis van de prijs. Ik vrees alleen voor de levertijden, dat schijnt bij de MG5 ook rampzalig te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=HSA3XL8XDC8

Carwow is erg enthousiast. Ik vind het nog altijd geen echt mooie auto (vind de neus niet de bij de rest passen en de Toyota-achterlampen ben ik geen fan van) maar oogt zo op video wel een stuk beter. En interieur ook gewoon keurig.

https://www.youtube.com/watch?v=-zpQPSSyg6A

800px-MG4_EV_Automesse_Ludwigsburg_2022_1X7A5920.jpg

800px-MG4_EV_Automesse_Ludwigsburg_2022_1X7A5870.jpg

800px-MG4_EV_Automesse_Ludwigsburg_2022_1X7A5871.jpg

800px-MG4_EV_Automesse_Ludwigsburg_2022_1X7A5873.jpg

800px-MG4_EV_Automesse_Ludwigsburg_2022_1X7A5934.jpg

Foto's Wikimedia

2023 MG 4 Electric by Matthias K., on Flickr

De prijzen beloven wel messcherp te worden. Zie het vergelijk met de Niro: de auto doet niet veel onder voor die auto, maar is véél goedkoper: de goedkoopste Niro is duurder dan de duurste MG 4. Dan is de Niro misschien iets hoogwaardiger, verfijnder en ruimer, maar voor dat prijsverschil is dat gemakkelijk door de vingers te zien.

Prijzen MG 4 Electric

Uitvoering Elektromotor Accupakket Actieradius Vanafprijs
MG 4 Electric Standard 170 pk 51 kWh 350 kilometer € 30.785
MG 4 Electric Comfort 204 pk 65 kWh 450 kilometer € 34.285
MG 4 Electric Luxury 204 pk 65 kWh 435 kilometer € 36.285
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mg-4-electric-ruim-7-mille-goedkoper-dan-volkswagen-id3/

Prima prijzen, maar hoop dat ze ook kunnen leveren. Voor de ZS EV Long Range is de levertijd al opgelopen naar een jaar.

^^ zag er gistermorgen eentje van mij af rijden in Breukelen, aannemelijk de Luxury ivm de spoiler achterop. Het kon ook maar zo een CH-R zijn geweest, eerlijk gezegd.

In de middag naar de test over de MG 4 (Luxury..uiteraard) in de BNR Autoshow geluisterd. Meindert nam de ID.3 als maatstaf/vergelijk. Qua prijs is een Luxury, -die je wel 'moet' kiezen ivm 3 fase laden- dichtbij een basis ID.3... tót dit jaar.. want hij vergat even te melden dat VW de prijslijst voor de ID.3 flink uitgedund heeft en daarmee de basisprijs toch fiks meer dan een Luxury wordt (8-10 mille meer, d8 ik).

Zat wel een leuk stukje in de repo.. op een gegeven moment waarschuwde de MG de bestuurder voor een overstekend dier (mannelijke voice-over) welke niet waarneembaar was volgens Meindert. :T

Hier nog een test, de software is nog niet helemaal foutloos.

plus
Prima rijeigenschappen
Rijke, moderne uitrusting
Scherpe prijs (vooral in basis-versie)

min
1-pedaal rijden niet mogelijk
Matige afleverkwaliteit door fabriek
Verwarming weet temperatuur niet constant te houden

https://www.autozine.nl/mg/4/autotest

Mijn broer heeft foto's gemaakt van de basisversie. 43 foto's: https://www.flickr.com/photos/196795264@N02/albums/72177720304530771

pOqb7x2.jpg

30k nog best veel geld, zeker voor een particulier, maar gelukkig gaat het de goede kant op. Vind het een leuk model ook.

Ik werd gisteren door mijn broer opgehaald met de MG 4 Luxury in het oranje. Ik ben best voor kleuren maar dit viel wel heel erg op.. geen tijd/zin om goeie foto's te maken, er zijn al genoeg foto's te vinden van de MG 4. Vandaag heb ik er ook aardig wat kilometers in kunnen rijden.

FhQVUpu.jpg

YUExuGs.jpg

5OF8e6u.jpg

Ik begon met eerst een flinke rit op de passagiersstoel. Als je die helemaal naar achteren schuift heb je zelfs al lang persoon enorm veel ruimte voorin. Achterin is het ook dik voor elkaar. Ik heb ook achterin gezeten achter mijn (kleine) moeder en met mijn 1m93 zat ik zeer comfortabel. Bagageruimte is prima maar de ZS die mijn broer als auto van de zaak heeft is natuurlijk ruimer en praktischer. Ook achter het stuur zat ik lekker, vrij sportief gevormde stoelen, ik vond hooguit het gedeelte bij de onderrug iets te stevig naar mijn smaak. Achter het stuur waar je andere vingers rusten was het materiaal ietsjes zachter, best fijn.

Zoals in rijtesten naar voren komt is het rijgedrag gewoon goed. Ik vond het ook een zeer plezierige auto, zowel qua vering/demping (mooi in balans en niet te hard en zeker niet te zacht) als qua stuurgedrag (lekker direct en wat zwaar, overigens kan je dit ook zelf nog aanpassen). Echt wel een allemansvriend. Ik ben team-handbak maar bij een EV mis je die echt niet omdat je geen versnellingen hebt. Ik vind dat bij een ICE icm automaat erg onnatuurlijk voelen, hoe goed de automaat ook is. Ik weet dat ik daar een uitzondering in ben...

Veel materialen in het interieur zijn hard, bv op de deurpanelen. Echt goedkoop oogt het overigens niet (zoals bij de ID.3), muv het 'pianolak' maar je hebt wel het gevoel dat (vinger)vlekken eerder diverse materialen zullen aantasten. Voor die prijs moet je ook geen Mazda-interieur verwachten natuurlijk... :T Helaas veel in het scherm. Qua layout is het ook bij elke MG weer anders en de vertalingen lijken wel door google translate gedaan te zijn. Toch vond het menu best overzichtelijk, al zijn wat 'knoppen' wat klein. Je moet ook na elke rit weer opnieuw lane-assist uitzetten (als je dat wilt), dat is bij de ZS niet zo. En ik ben ouderwets; ik heb liever dat je de auto aan en uit zet met een knop ipv dat ie vanzelf aan of uit gaat. Het scherm vond ik overigens wel vrij vlot en zal wel wennen. Ook kan je climate control via stuur wijzigen wat wel handig is.

Eigenlijk weinig te klagen en als je een betaalbare en goed rijdende EV wil dan is het zeker het overwegen waard. Eén groot minpunt; zeer vervelende, hoge fluitend windgeruis. Zeer waarschijnlijk door die aparte spoiler, vooral toen het hard waaide hoorde je het de hele tijd. Superirritant. Lees het ook elders op Engelse websites.

Zeer nette auto, voor het geld ook hoewel nog steeds geen prijspakker wel eindelijk een EV, zeker met de nieuwe aankoopsubsidie, die meer bereikbaar is.

De basisversie zonder de dakspoilers ziet er wel erg vreemd uit... Kan dat zwarte paneel naast de achterdeuren ook niet echt mooi vinden. Waarom hebben ze hier niet gewoon een derde zijruit in geplaatst?

Dit jaar komt de 4WD Performance MG4 naar de Benelux.

https://open.spotify.com/show/3K8zqCzgk6bTgATLH9rtrw

Minuut 34 wordt de komst van de performance uitvoering van de MG4 bevestigd.

Als je tijd en zin hebt kan je meer info over de distributie/verkoop constructie van MG in de Benelux (Nordics) vernemen in deze podcast.

O.a. dat in 2025 een modelrange van 7 tot 8 (PH)EV's in ons land beschikbaar moet zijn.

De MG4 XPower stond hier nog niet, het nieuwe topmodel met 435 pk.

mfvymm4b9m49.jpg

2tfyfa2bp40x.jpg

hbby5y8b60jc.jpg

avzyl9abb3v8.jpg

De MG 4 Electric XPower is de enige variant van de MG 4 met twee elektromotoren en is dus ook de enige vierwielaangedreven versie van het stel. Hij heeft twee samen 435 pk en 600 Nm krachtige elektromotoren en daarmee stamp je er met Launch Control in slechts 3,8 seconden mee naar een snelheid van 100 km/h. Ter vergelijking: de voorheen snelste MG 4 Electric - de variant met 203 pk sterke elektromotor op de achteras, heeft voor dezelfde 0-100-sprint 7,9 tellen de tijd nodig. De topsnelheid van de MG 4 Electric XPower is vastgesteld op 200 km/h. Daarmee is het ook de versie met de hoogste topsnelheid. Snelladen kan met tot 140 kW, ook op dat vlak scoort de XPower beter dan de versies met 51 kWh (117 kW) of 64 kWh (135 kW) accu's.

Net als de MG 4 Electric Comfort en Luxury heeft de XPower een 64 kWh accupakket. Dat levert de auto een WLTP-bereik op van 385 kilometer. De actieradius van de XPower is dus slechts 35 kilometer groter dan die van de absolute basisversie van de hatchback: de 170 pk sterke Standard met kleinere 51 kWh accu. Het wagengewicht van de XPower bedraagt 1.800 kilo en dat maakt hem door de toevoeging van een extra elektromotor zo'n 115 tot 145 kilo zwaarder dan de reeds bestaande versies. Overigens is de voorste elektromotor 204 pk sterk. Het exemplaar op de achteras levert 231 pk. De topversie heeft een herzien onderstel met Dynamic Cornering Control System en een elektronisch sperdifferentieel. De MG 4 Electric XPower is daarnaast tot 25 procent stijver, heeft een herzien regeneratief remsysteem, krijgt geventileerde en 34,5 centimeter grote remschijven en staat op Bridgestone Turanza-banden.

Op de IAA München:

799px-MG4_EV_XPower%2C_IAA_Summit_2023%2C_Munich_%28P1110743%29.jpg

800px-MG%2C_IAA_Summit_2023%2C_Munich_%28P1110623%29.jpg

800px-MG4_EV_XPower%2C_IAA_Summit_2023%2C_Munich_%28P1110742%29.jpg

Op een lokale autobeurs in Ludwigsburg:

800px-MG4_EV_XPower_Automesse_Ludwigsburg_2023_1X7A0027.jpg

800px-MG4_EV_XPower_Automesse_Ludwigsburg_2023_1X7A0030.jpg

Foto's Wikimedia/Matti Blume/Alexander Migl

Terug
Bovenaan