Ik werd gisteren door mijn broer opgehaald met de MG 4 Luxury in het oranje. Ik ben best voor kleuren maar dit viel wel heel erg op.. geen tijd/zin om goeie foto's te maken, er zijn al genoeg foto's te vinden van de MG 4. Vandaag heb ik er ook aardig wat kilometers in kunnen rijden.
Ik begon met eerst een flinke rit op de passagiersstoel. Als je die helemaal naar achteren schuift heb je zelfs al lang persoon enorm veel ruimte voorin. Achterin is het ook dik voor elkaar. Ik heb ook achterin gezeten achter mijn (kleine) moeder en met mijn 1m93 zat ik zeer comfortabel. Bagageruimte is prima maar de ZS die mijn broer als auto van de zaak heeft is natuurlijk ruimer en praktischer. Ook achter het stuur zat ik lekker, vrij sportief gevormde stoelen, ik vond hooguit het gedeelte bij de onderrug iets te stevig naar mijn smaak. Achter het stuur waar je andere vingers rusten was het materiaal ietsjes zachter, best fijn.
Zoals in rijtesten naar voren komt is het rijgedrag gewoon goed. Ik vond het ook een zeer plezierige auto, zowel qua vering/demping (mooi in balans en niet te hard en zeker niet te zacht) als qua stuurgedrag (lekker direct en wat zwaar, overigens kan je dit ook zelf nog aanpassen). Echt wel een allemansvriend. Ik ben team-handbak maar bij een EV mis je die echt niet omdat je geen versnellingen hebt. Ik vind dat bij een ICE icm automaat erg onnatuurlijk voelen, hoe goed de automaat ook is. Ik weet dat ik daar een uitzondering in ben...
Veel materialen in het interieur zijn hard, bv op de deurpanelen. Echt goedkoop oogt het overigens niet (zoals bij de ID.3), muv het 'pianolak' maar je hebt wel het gevoel dat (vinger)vlekken eerder diverse materialen zullen aantasten. Voor die prijs moet je ook geen Mazda-interieur verwachten natuurlijk... :T Helaas veel in het scherm. Qua layout is het ook bij elke MG weer anders en de vertalingen lijken wel door google translate gedaan te zijn. Toch vond het menu best overzichtelijk, al zijn wat 'knoppen' wat klein. Je moet ook na elke rit weer opnieuw lane-assist uitzetten (als je dat wilt), dat is bij de ZS niet zo. En ik ben ouderwets; ik heb liever dat je de auto aan en uit zet met een knop ipv dat ie vanzelf aan of uit gaat. Het scherm vond ik overigens wel vrij vlot en zal wel wennen. Ook kan je climate control via stuur wijzigen wat wel handig is.
Eigenlijk weinig te klagen en als je een betaalbare en goed rijdende EV wil dan is het zeker het overwegen waard. Eén groot minpunt; zeer vervelende, hoge fluitend windgeruis. Zeer waarschijnlijk door die aparte spoiler, vooral toen het hard waaide hoorde je het de hele tijd. Superirritant. Lees het ook elders op Engelse websites.