Merkwaardige foutcode p1338 Peugeot 308

Alfaatje

Wegverkenner
Ik heb eind oktober een Peugeot 308 1.2 130pk met lpg gekocht. Nu geeft de auto storing p1338 aan. Vervangen zijn al de bougies en bobines en nokkenasversteller. Bij omschrijving foutcode gaat het om een verbrandingsprobleem. Het gekke is: melding verschijnt bij koude start, auto stottert en gaat in noodloop, maar als auto is warm gedraaid loopt hij soepel en heb ik vol vermogen. Ik denk zelf niet aan lpg want melding verschijnt bij koude start op benzine. Garage waar ik auto heb gekocht denkt 99% zeker te weten dat het de katalysator is. Die is vervuild volgens zijn monteur. Ik heb geen aanvullende garantie maar wel iets als consumentengarantie. Bevriende monteur twijfelt aan diagnose katalysator, want hij zegt dan zou de motor als hij warm is ook niet soepel lopen. Katalysator is kapot óf niet en dus geen glijdende schaal is zijn gedachte. Wat zijn hier de gedachten?

p1338 zou Misfire cilinder 2 moeten zijn als ik google mag geloven.
Als dat probleem niet verholpen is met boegies, bobines en nokkenasversteller te vervangen zou de volgende stap kunnen zijn om injectoren te gaan wisselen tussen cilinders.
Als dan het probleem zich verplaatst, ligt het aan die injector.

Vooral omdat je zegt dat hij warm en op lpg probleemloos loopt (hou er wel rekening mee dat in noodloop, er sowieso meer benzine wordt ingespoten), zou een lekkende of niet goed openende injector best eens de oorzaak kunnen zijn.
Dit is trouwens wel een probleem dat vaker voorkomt bij auto's die op LPG rijden. Net zoals auto's die weinig gebruikt worden.
De injectoren raken intern vervuild doordat ze te weinig gebruikt worden.

Mocht dat niets opleveren is het controleren of er niet toevallig een kabelbreuk in de kabelboom naar de bobines zit die af en toe voor problemen zorgt.

De katalysator geeft tegendruk op alle cilinders als die te zeer vervuild is. En dan krijg je meestal ook een lambda foutcode op de 2e lambda, degene die de werking van de katalysator monitort.

Ik zou eens naar een andere garage gaan om diagnose te stellen, met het verhaal erbij van wat er allemaal al is vervangen.

Bij deze motoren verwacht ik eerder vervuilde inlaat kleppen IVM directe injectie dan een vervuilde katalysator.

Terug
Bovenaan