Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

TYN zei:
Dank voor de reacties!

@RWD Na de zomer ga ik voor twee jaar in Vilnius studeren en daar kennen ze niet zoiets vervelends als wegenbelasting (y) Veel kilometers staan vooralsnog niet op de planning, ik schat zo'n 15k max per jaar. Heb gekozen voor een diesel vanwege het verbruik en de betrouwbaarheid.

De orginele planning was om in augustus eens rustig rond te gaan kijken voor een W124, maar bloed kruipt uiteraard waar het niet gaan kan :LOL: Die paar maanden MRB zijn natuurlijk niet goedkoop, maar ach, nu kan ik er wel een stuk eerder al van genieten. Bovendien geeft me dit de tijd om de auto helemaal tiptop te maken alvorens hij geëxporteerd gaat worden.

Veel opties zitten er niet op nee, maar meer dan een schuifmans en armsteun heb je m.i. ook niet nodig. Met de kleur ben ik ook erg blij, maakt de auto wat tijdlozer dan in bruin bijvoorbeeld.

Van harte met deze aankoop! Een prachtige tijdloze kleur en een geweldige motor. Ik zou wel zorgen voor een goede startonderbreker / alarminstallatie. Anders ben ik bang dat je er niet heel lang plezier van gaat hebben in Vilnius. Een W124 is niet heel moeilijk om mee te nemen zonder sleutels...

Helemaal gelijk Michel. Daarom beginnen we de nieuwe pagina met m'n nieuwe trots :cool:

1_zps1aebfe1a.jpg

-----
Anti-diefstal oplossingen ga ik tzt inderdaad eens naar kijken.

Er zit trouwens nog een optie op die hier nog niet genoemd is: een afneembare trekhaak. Leuk verhaaltje daarbij van de verkoper (type: goeie dikzak met olie aan z'n handen): hij was vorige week nog met de 250D een Lotus op gaan halen in het noorden van Duitsland. Heb je geen bedrijfswagen daarvoor, vroeg ik. "Jawel, maar dit rijdt zoooveel lekkerder."

Z'n vrouw reed trouwens ook rond met een W124 250D. Topwagen, vond 'ie. In 100k km alleen de remblokken vervangen.

520d zei:
Dionysus zei:
En 520d ruilt zijn rijdende elegante Dior-flagshipstore in voor een HQ van een vooraanstaand Ingenieursbureau.

Van harte met dit Paleis op de Dam. Prachtig!

Wat een avond.

;) Thanks. Ik kreeg Datteltje niet uit mijn hoofd. Dan moet je daar iets mee doen, is mijn idee.
Door deze twee aankopen is de aankoopkoorts ook hier weer aangewakkerd waar ik dacht dat deze gedoofd was. Durf de route naar Kraggenburg (nog) niet te maken. Ben bang voor slappe knieën.

Edit @ TYN het eerste bericht in dit topic schreeuwt om een foto van een w124 en ik heb al zo'n vermoeden welke........;)

Ik kon naar waarheid melden dat de 300 waarschijnlijk een stuk zuiniger is. 1 op 10 ipv 1 op 8.....;)

520d zei:
Ik kon naar waarheid melden dat de 300 waarschijnlijk een stuk zuiniger is. 1 op 10 ipv 1 op 8.....;)

Breng je jezelf wel op voorhand in de problemen als je over een tijdje tegen een hele fraaie 500 of 600 aanloopt..... ;)
Maar ach, een echte autoliefhebber die z'n hart volgt leeft "in het nu", denkt niet te ver vooruit :)

Bij de overstap van de Daimler naar de S heb ik verteld dat het verschil in verbruik verwaarloosbaar is. 1 op 10 of 1 op 8, wat maakt het uit?

520d zei:
Bij de overstap van de Daimler naar de S heb ik verteld dat het verschil in verbruik verwaarloosbaar is. 1 op 10 of 1 op 8, wat maakt het uit?

Verbruik, kosten, ach het doet haar niet zoveel terloops gooi ik de cijfers wel even op onder het mom van :D maar voor de rest is de keuze aan mij

Dionysus zei:
IMG_9167%2520%2528Kopie%2529.JPG

Maar hoe vertel ik het de vrouw?

Popje, vind je ook niet ik nu wat te oud ben geworden voor de Z3? Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik graag een fijne sedan met wat comfortabele opties zou rijden. Ook lekker praktisch, met grote kofferbak en veel ruimte achterin voor de kinderen. Ik heb wel een nette gezien, zelfs onder de 15K en met weinig kilometers.

Gewoon kopen en thuis mee aankomen.

Ze gaat wel overstag. Hoop ik altijd maar..

Zo een W140 is echt een imposante wagen zeg. (y)

Even een vraag, misschien dat iemand hier het weet: moet ik voor januari/februari 2014 mijn W124's schorsen en stallen? Neem aan van wel, maar misschien dat het pas in december 2014 hoeft..

Dat wetsvoorstel moet nog door de Kamer, dus ik zou maar even afwachten wat er definitief uitkomt.

S-J zei:
Gewoon kopen en thuis mee aankomen.

Ze gaat wel overstag. Hoop ik altijd maar..

Zo een W140 is echt een imposante wagen zeg. (y)

Even een vraag, misschien dat iemand hier het weet: moet ik voor januari/februari 2014 mijn W124's schorsen en stallen? Neem aan van wel, maar misschien dat het pas in december 2014 hoeft..
Gelukkig heb ik een vrij makkelijke vrouw. Ze weet dat het deels hobby is en dat dat geld kost. Het grappige is dat ik het ter sprake bracht dat ze zei dat het wel mijn beslissing moest zijn en dat ik het niet tegen mijn zin moest doen. (ze vindt de w140 namelijk zelf prachtig. Zelfs mooier dan een w126).

Hij staat op de oprit hoor!

IMAG0160_zps7d8c5004.jpg

Wat een genot, zeg. Lekker met 110-130 over de Autobahn naar huis gereden. De verkoper heeft nog wat vloeistoffen vervangen en een nieuwe TUV geregeld. Ohne festgestellte Mängel, uiteraard. Maandag wordt 'ie gekeurd. Kan niet wachten tot ik het kenteken heb :D

Prachtig apparaat Tyn. Met een mooi verhaal erbij. Hou ons op de hoogte.

Mooi hè, staat-ie opeens op je oprit.

Inderdaad, Dio. Nog heel onwerkelijk. Nu staat 'ie er gewoon.

Gisteren naar de RDW in Venlo geweest. Keuring is een fluitje van een cent, maar van die prototype ambtenaren achter de loketten (zowel bij de RDW als de Belastingdienst) wordt je compleet moedeloos. Men had geen haast en al helemaal geen zin om mij van dienst te zijn, laten we het zo zeggen.. Ik heb tijdens het anderhalf uur wachten meermaals door het raam naar de parkeerplaats gekeken om mezelf ervan te overtuigen dat het allemaal echt voor een goed doel is.

Goed, nu dus vijf werkdagen wachten. Aangezien komende donderdag en vrijdag geen werkdagen zijn wordt dat dus halverwege volgende week, op z'n vroegst :( De rit gisteren smaakte naar meer! Wat rijdt het toch geweldig. Ik ben geen rustige rijder, 140 op de snelweg is doorgaans m'n minimum, maar van de Benz wordt je zo relaxt. 110 op de teller en alles is goed. Bovendien wijzen beide tellers dan zo mooi recht omhoog :)

Inmiddels is de eerste accessoire reeds toegevoegd, een navigatie/smartphonehouder:

DSCN2153_zps4a93082d.jpg

Ook heb ik de roest eens geïnventariseerd. Twee plekjes op de hele auto is een nette score, vind ik. Wel jammer natuurlijk, maar onvermijdelijk in deze prijsklasse. Kan ik hier nog iets aan doen om te zorgen dat het in ieder geval niet (veel) erger wordt? Of is het een kwestie van wachten tot ik het niet meer kan aanzien en dan goed laten repareren?

Bestuurdersdeur:
DSCN2154_zps0284bcc5.jpg

Spatbord rechtsvoor:
DSCN2155_zpscc9c188d.jpg

Verder ben ik in dubio over de radio. De Becker ziet er natuurlijk prachtig uit en hóórt ook gewoon in de Benz. Maar qua functionaliteit is het huilen met de pet op. MP3's afspelen is voor mij een must. De cassettespeler werkt niet dus een cassetteadapter is geen optie. Nu heb ik twee optie's:

- De Becker laten ombouwen zodat ik via AUX MP3's kan afspelen. Zal ruim 100 euro kosten. Voordeel is wel dat de orginele look behouden blijft.
- Een simpele radio met MP3 functie kopen, die qua uiterlijk redelijk past in het interieur. Geen felle kleurtjes en lampjes dus. Heb zoiets gevonden. Voordeel van deze optie is dat het minder dan de helft van optie 1 kost. Nadeel is natuurlijk dat het niet orgineel is. Bovendien, niet zomaar plug&play.

Zo een caliber is 3x niks. Ik heb in de 260 een goeie sony radio (bt3900), die kun je op een rustige kleur zetten. Het is niet mooi, maar wel erg praktisch met AUX, MP3, bluetooth (audio & handsfree)... De originele radio zit opgeborgen.

Voor dat geld verwacht ik inderdaad niet veel kwaliteit. Hoe heb je je moderne radio aangesloten?

TYN zei:
De verkoper heeft nog wat vloeistoffen vervangen en een nieuwe TUV geregeld. Ohne festgestellte Mängel, uiteraard. Maandag wordt 'ie gekeurd. Kan niet wachten tot ik het kenteken heb :D

Fraaie wagen! Maar is keuren niet een beetje overbodig, als er net nieuwe TUV op zit?

TYN, kijk ook eens naar VDO. Ik heb er één in mijn SL uit 1986, en hij past perfect bij het dashboard. Alle moderne techniek in een jaren '80 verpakking.
En het mooiste is dat ie nagenoeg dezelfde kleur verlichting heeft als de dashboardverlichting in de Benz!
In mijn topic vind je enkele foto's van de radio in mijn dashboard, overdag en 's avonds met verlichting.

@Audi80

Met keuring doelde ik op de invoerkeuring. APK is nu overgenomen tot april 2015.

@RWD

Ook toevallig, kwam inderdaad net een VDO tegen. Ziet er netjes uit en niet te duur.

Edit: Is dezelfde als in jouw SL zie ik nu. Hoe bevalt 'ie? En hoe bewerkelijk is het aansluiten?

VDO zou ook mijn keuze zijn. Ik heb in de Daimler destijds nog een Parrot radio ingebouwd, maar die is toch opvallender en daarmee minder passend bij de auto. Het functioneerde overigens wel top.

Ik laat in de W140 de becker gewoon ziten. Wellicht zet ik er een parrot carkit bij, zodat ik de muziek van mijn Iphone nog kan afspelen. Dat functioneerde in de cabrio perfect.

Daar is ie zeker niet duur. Ik had hem een jaartje geleden bij Conrad besteld voor 100,-
En zo te zien is het dezelfde. Er staat bij dat de verlichting oranje is, maar het is meer geel zoals de dashboardverlichting ook in de R107 of W124 (zie mijn topic).
Ik heb er een mini USB stickje bij die amper uitsteekt, ook wel zo fraai.

Mijn radio erin laten zetten door mensen die dat kunnen. ;)

Parrot is ook een goeie oplossing, destijds ook naar gekeken. Maar het geluid uit de standaard radio (het basis model, met de draaiknoppen..) was dermate beroerd dat ik toch voor een andere radio heb gekozen.

Mooi auto Tijn,

2 roestplekjes is een 'goede' score.
Moet je wel zeggen dat de plekje op het voorspatbod betekend dat hij al door is...
Deze roest van binnenuit.
Heb het zelfde gehad. Zet er een schroevendraaier op en je prikt er zo doorheen.
Opties, ander scherm vinden in het zilver, zal niet meevallen, of een donor scherm vinden en er een stuk inlassen en spuiten.
Dat laatste heb ik gedaan.

Heb je trouwens ook eens de plaatjes weggehaald waar de kriksteunen zitten? daarachter wil het ook nog wel eens slecht zijn.

En inderdaad zo'n benz onthaast gewoon.
Ik zeg ook altijd, het is niet rijden maar glijden.

De achterkant van het spatbord is er inderdaad slechter aan toe. Krikpunten zijn roestvrij (y)

Nieuwe radio is besteld. Is een Akai geworden. Past qua design prima vind ik. Goede aanbieding bovendien. Helaas niet de mooie verlichting zoals de VDO die heeft, maar wel met een stuk meer functies. Het SD-slot is echt een uitkomst.

Resterende to-do list:

- Ruitenwisser vervangen
- Verklikkerlampje van het linkerknipperlicht en het rechterlampje van de tellerbakverlichting doen het niet. Twijfel om hier op korte termijn iets aan te doen.
- Voorgloeilampje gaat na 5 minuten rijden branden, één of meerdere gloeiboegies kapot? Moet in ieder geval gemaakt worden voordat ik naar Litouwen ga (-20 in de winter..)

Radio zit erin. Ben erg tevreden met het resultaat.

IMAG0163_zps92a7e007.jpg

Althans, voorlopig enkel voor de show. Voor inbouw heb ik dit en dit nodig. Die blijken lastiger te vinden dan verwacht, of ik moet ze toch maar uit Dld laten komen voor 30 euro verzendkosten..

Morgen maak ik een ritje naar Bosloh, vervolgens rijd ik op de helft van mijn normale tempo terug en als ik dan na een week of drie weer thuis ben meld ik me hier met nieuws.

Hmmzz, Bornit? Schuifmans? Klima? 2 liter zelfontbrander? Karo?

Ben werkelijk heel benieuwd naar je ervaringen. Reizen wordt een filmbezoek. Kijken naar de ratrace met je billen op Karo.

Bij Bosloh is de enige 200D inmiddels verkocht. Snipe is hier waarschijnlijk begin Juni weer, al sturend richting de hoofdstad.

Is Amsterdam weer een W124 200 D rijker?

Het is me ook een uithoek.
Kraggenberg, Kraggenbrug, Kreggenbarg.

De Noordoostpolder.

Die dashboardlampjes zijn echt ontzettend makkelijk te vervangen hoor! De tellerbak kun je zo naar voren toe eruit trekken. Even met je hand er achter om de tellerkabel los te schroeven en de stekker links los te maken en je klikt de lampjes er zo uit...

Dionysus zei:
Bij Bosloh is de enige 200D inmiddels verkocht. Snipe is hier waarschijnlijk begin Juni weer, al sturend richting de hoofdstad.

Is Amsterdam weer een W124 200 D rijker?

Ja, maar niet die donkere die op de site staat. De mijne is bruin (Impala), met een beige-achtig interieur (geen idee hoe dat heet). Vier versnellingen, één schuifdak. En anders dan de 525: zuinig en mét radio.

Ik hoop dat kunstenaar Van Kaathoven z'n lens ook eens voor de nieuw verworven Tirana-expres zijn magie laat doen.

Check z'n website eens.
Mozeskriebel.

Ik zit eens wat op Marktplaats te kijken en kom dit exemplaar tegen. Is zo'n gedeelde achterbank origineel geleverd?
g7vyhJFy07Nm65rvlZQ==.jpg

Mijn vertrouwen in de onverwoestbaarheid van de W124 liep een licht deukje op toen ik stil kwam te staan met de 200D - ook omdat het de derde keer was dat ik met een W124 reed en de tweede keer dat ik stil kwam te staan.

Het bleek mee te vallen: de brandstofmeter werkte niet goed. Het leek nogal dramatisch omdat de meter nog een kwart tank diesel aangaf, maar geen oliedruk. Dat viel dus mee.

Toch maar eens zien of ik er vanmiddag dan toch nog mee naar Duitsland durf te rijden...

Kenteken is binnen. Bij de RDW werken blijkbaar een aantal fanatieke ambtenaren. Man man man, wat rijdt 'ie toch lekker. Ik betrap mezelf erop constant met een glimlach rond te rijden. Genieten met een hoofdletter G (y)

Vraagje aan de kenners: Er zit een chromen strip gedeeltelijk los:

IMAG0165_zps7ffb0b39.jpg

Volgens mij moet hij achter dat witte plastic dingetje komen (dat schuift op en neer), maar hoe krijg ik dat voor elkaar?

Snipe zei:
Mijn vertrouwen in de onverwoestbaarheid van de W124 liep een licht deukje op toen ik stil kwam te staan met de 200D - ook omdat het de derde keer was dat ik met een W124 reed en de tweede keer dat ik stil kwam te staan.

Het bleek mee te vallen: de brandstofmeter werkte niet goed. Het leek nogal dramatisch omdat de meter nog een kwart tank diesel aangaf, maar geen oliedruk. Dat viel dus mee.

Toch maar eens zien of ik er vanmiddag dan toch nog mee naar Duitsland durf te rijden...

... had ik dat geweten, had ik het gemeld en getankt. Maar ik wist dat niet. Vervelend en dat spijt me. Hoop dat de 200D zich op weg naar z'n thuisland van z'n beste kant heeft laten zien?

... zul je altijd zien; ik heb wel 's met mijn eerste 200 stil gestaan. Probleem met de carburateur. Daarna een keer met de cabrio door een kapotte thermostaat in Italië. Verder door pech onderweg nog nooit stilgestaan met een W124. Jammer dat het Snipe overkomt; de aankomende kilometers moeten het tegendeel gaan bewijzen! Een 200D is een betrouwbaar werkpaard.

Terug
Bovenaan