Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
aras zei:
BMW-bolle zei:
Mijn pa heeft zo'n 20 Golfjes versleten, op LPG en diesel. Hetgeen me bij is gebleven is het rammelen. De dieseltjes rammelden zo hard en zoveel dat hij zelf houten "paaltjes" onder het dashboard sloeg om het klem te zetten ;)

Bij die diesels was het geen rammelen, ik herinner mij alleen het befaamde "klapperende dashboard". Die houten paaltjes was een goede remedie.

Had z'n charme.

3189980-1-2-2.jpg

+ Lekker fris kleurtje
+ Kilometerstand
+ 6 cilinder

Die VAG-lovers praten alles goed :D;)

Klapperend dashboard ja, vanaf de achterbank zag ik het dashboard enkele centimeters op- en neer wapperen, of is dat overdreven?

Dus mijn E250D heeft geen originele knippers? Jeemig, wat een kampbak, om met Def te spreken! :D

En voor nog verlaagd ook... :O

MoPf0 heeft oranje knippers (03-1985 t/m 08-1989)
MoPf1 heeft oranje knippers (09-1989 t/m 09-1993)
MoPf2 heeft witte knippers (09-1993 bis zum Ende)

Zo hoort het, zo moet het, en zo zal het altijd zijn.

Aardige opgave, wat is de mooiste W124? Geïnspireerd door de opsomming in bovenstaande post.

In mijn geval:
- E 500 Limited
- 300 CE Cabrio MoPf1 [size=x-small](Op een Sportline-onderstel)[/size]
- E 320 T MoPf2 [size=x-small](Met wis/was, schuifmans etc., etc.)[/size]
- 300 TE MoPf0 [size=x-small](idem)[/size]

Dionysus zei:
Aardige opgave, wat is de mooiste W124? Geïnspireerd door de opsomming in bovenstaande post.

In mijn geval:
- E 500 Limited
- 320 TE MoPf2 [size=x-small](Met wis/was, schuifmans etc., etc.)[/size]

Buiten de 500E (Mopf0), een 400E (Mopf2) op sportline onderstel met karo of leder full options en wiswas........................................

Waar blijven de verhalen (en de foto's) van de W124 Cabrio (of beter, de A124)? Er schrijven genoeg mensen mee aan het topic, een paar rijden een W124, maar tot nu toe heeft zich slechts één forummer gemeld met een Cabrio. Daar moet toch een grotere groep liefhebbers van zijn?

500 E zei:
MoPf0 heeft oranje knippers (03-1985 t/m 08-1989)
MoPf1 heeft oranje knippers (09-1989 t/m 09-1993)
MoPf2 heeft witte knippers (09-1993 bis zum Ende)

Zo hoort het, zo moet het, en zo zal het altijd zijn.

Dank! (tu)

Dionysus zei:

In mijn geval:
- E 500 Limited
- E 320 T MoPf2 [size=x-small](Met wis/was, schuifmans etc., etc.)[/size]

... ik heb wel 's een lijstje gepost, maar het wisselt nog wel 's. Van alle bereikbare W124'ers (dus de E60, Der Hammer 300E 6.0, AMG uitvoeringen buiten beschouwing latend) staat bij mij de 400E, de 300CE-24 Cabriolet, de oer 300E en TE (MoPf0) in de top 4.

Afgezien van de 500E zou mijn lievelings W124 een diesel zijn.
Een 300 turbodiesel of een E300 Diesel.
Maar ja rijdt nog geen 10.000 km per jaar.

Vlinderstrik zei:

Ik wist het. Uiteindelijk zou de ware liefhebber opstaan. Onlosmakelijk verbonden, de W124 en de erfenis van Rudolf Diesel.

Rij nu zelf weer 300 D; het is een genot. Het maakt andere auto's overbodig.

Dionysus zei:
Vlinderstrik zei:

Ik wist het. Uiteindelijk zou de ware liefhebber opstaan. Onlosmakelijk verbonden, de W124 en de erfenis van Rudolf Diesel.

Absoluut, het eerste waar ik aan denk bij een W124 evenals bij een W201.
Topdiesels die hun tijd ver vooruit waren.
Ik ben opgegroeid met die dingen.......

ZEN zei:
Dus mijn E250D heeft geen originele knippers? Jeemig, wat een kampbak, om met Def te spreken! :D

... toch is het soms lastig; er zijn nu eenmaal mensen die de W124 een echt aso-auto vinden. De mate waarin hangt af van de kleur, algehele staat etc., maar toch. Heel eerlijk; als ik voor het eerst naar een potentiële klant ga, neem ik de Volvo 850 Estate. Altijd goed, nooit commentaar. De W124 was meestal een leuke ijsbreker, maar soms ook 'net niet'. Ik ben er wel van overtuigd dat het direct te maken heeft met de branche waarin je actief bent; de automotive waardeert de W124, maar wat meer richting de sociale sector is de Volvo (en het Schaab) al snel het betere alternatief.

Dus ja, ik voel met Def mee, maar zal niet snel besluiten om als ZZP'er een nieuwe computergetekendewindtunnelzetpil te gaan leasen. Daarvoor zijn er teveel prachtige en betrouwbare youngtimers te koop.

500 E zei:
Rij nu zelf weer 300 D; het is een genot. Het maakt andere auto's overbodig.

... 'k heb met de laatste 300D Turbo in een jaar 70.000km gereden; fantastisch. Maar onze 200T Diesel met handgeschakelde 5-bak is dat ook. Een 250D zal dat ook zijn. Oerbetrouwbaar spul in alle uitvoeringen.

Ach traag. Je bepaalt je eigen tempo. En je ziet de wereld door je voorruit aan je voorbij trekken. Zo'n Rekord had, netzoals de W124, iets heel eigenwijs. Wie-maakt-me-gek-?

Maar doe mij maar dan maar een 200 D. Of een 250 D. Of een 300 D. Of een 300 D Tu..

Ik voel me af en toe Rupsje Nooit Genoeg.

500 E zei:
Nou.... een Rekord was ook niet erg trillingvrij. En traag...

Dat was uberhaupt niets. Waren amerikaanse diesels (cummins als ik me niet vergis). Kon qua kwaliteit niet eens in de schaduw van een golf dieseltje staan.]
En het sturen in zo'n ding, mijn gunst.......

Ja een leuke 300D bij meer kilometers zou welkom zijn. Mits er geen belachelijke prijzen voor worden gevraagd.

... uit de afdeling feiten (midden jaren '80; welke goede Diesels had je toen naast die van Mercedes en Peugeot?);

Sinds 1955 is de afzet van motorbrandstoffen gestegen van ca 1,5 miljard liter tot ca 13,6 miljard liter per jaar. Van oudsher is benzine de meest gebruikte brandstof voor wegvoertuigen. Vanaf begin jaren tachtig wint diesel aan populariteit. Sinds 2000 ligt het aandeel van diesel in de totale hoeveelheid afgezette motorbrandstoffen boven de 50 procent. De reden voor de toenemende vraag naar diesel is de voortdurende groei van de transportsector en de toename van het aantal personenauto’s dat op diesel rijdt, maar ook prijseffecten en het fiscale regime voor autobezit spelen waarschijnlijk een rol.

... plaatje van de Diesel (volgens mij hadden wij een Peugeot 504SRD) waarin ik vele kilometers achterin heb meegereden (het tijdperk voorafgaand aan de W123 en wat er verder volgde). Geen kinderzitjes, geen verplichte gordels, geen hoofdsteunen. Super comfortabel en geen houten paaltjes om het dashboard stil te krijgen (zoals ik net gelezen heb voor de Golf).

352hnrm.jpg

Blijft erg mooi, zo'n 504!

Toen ik geboren werd (1974) had mijn vader een 504 TI (en een Triumph Stag van de zaak (tu))
De 504 werd opgevolgd door een Renault 16 TX, een Rover P6 3500, Renault 25 V6 injection enz.

Ik dwaal af, ik weet het.... Damn, wat waren auto's toen gaaf in verhouding tot nu...

Heb nooit iets gehad met franse auto's gehad maar een Renault 16 tx was zeker leuk. Reden ook goed die dingen. Roesten deden ze ook goed.

500 E zei:
Een Stag van de zaak. Bestaat het bedrijf nog?

Jazeker, mijn pa was toen werkzaam voor de Duitse vestiging en had een 'Maple Brown' Stag met duits kenteken van de zaak. Wel de motor in elkaar gedraaid door een warmloper in een Zwitserse tunnel 3 dagen na afloop van de fabrieksgarantie...

W124STER zei:
ZEN zei:

... toch is het soms lastig; er zijn nu eenmaal mensen die de W124 een echt aso-auto vinden. De mate waarin hangt af van de kleur, algehele staat etc., maar toch. Heel eerlijk; als ik voor het eerst naar een potentiële klant ga, neem ik de Volvo 850 Estate. Altijd goed, nooit commentaar. De W124 was meestal een leuke ijsbreker, maar soms ook 'net niet'. Ik ben er wel van overtuigd dat het direct te maken heeft met de branche waarin je actief bent; de automotive waardeert de W124, maar wat meer richting de sociale sector is de Volvo (en het Schaab) al snel het betere alternatief.

Dus ja, ik voel met Def mee, maar zal niet snel besluiten om als ZZP'er een nieuwe computergetekendewindtunnelzetpil te gaan leasen. Daarvoor zijn er teveel prachtige en betrouwbare youngtimers te koop.

Toen ik bij mijn huidige opdracht begon reed ik in de Passat. Naar het kennismakingsgesprek ging ik echter, met de accountmanager van het bemiddelend bureau, in diens -ahum- 207... wat me overigens enorm meeviel. ;)

Er zitten daar wel degelijk autoliefhebbers, want zowel de 520i als de E250D werd bewonderd. Niet alleen door de bestuurster van een 156, maar ook door Passat en A6 rijders.
Overigens kon, moet ik eerlijk zeggen, de 605 die ik een tijdje had, op minstens evenveel bewondering rekenen. Maar in dat geval gekoppeld aan verbazing dan een Franse auto van 15 jaar volkomen roestvrij was... vreemd, want die roesten sinds de 205 al niet meer.

Vlinderstrik zei:
500 E
Nou.... een Rekord was ook niet erg trillingvrij. En traag...
Dat was uberhaupt niets. Waren amerikaanse diesels (cummins als ik me niet vergis). Kon qua kwaliteit niet eens in de schaduw van een golf dieseltje staan.]
En het sturen in zo'n ding, mijn gunst.......

Ja een leuke 300D bij meer kilometers zou welkom zijn. Mits er geen belachelijke prijzen voor worden gevraagd.

Niks diesel. Mijn vader had gewoon de meest basic 1700N met stuurversnelling. Reed een voor die tijd, 1970, alleszins acceptabele 150 km/u. En de ritten naar Spanje waren best comfi, zeker met de lading slaapzakken op de achterbank waar mijn broers en ik op zaten. Zoals W124STER al opmerkte, zonder gordels en hoofdsteunen. En... volkomen rammelvrij.
In die Rekord heb ik leren autorijden!

Ikke rechts, maatje links.

Moraine1.jpg

Ja, toen had ik nog (behoorlijk lang) haar... :p

Had je in die tijd de onbedwingbare behoefte om je vrouwelijke kanten te leren kennen?

Als we dan toch officieel offtopic gaan "into nostalgia":

Mezelf, als 16 jarige leunend op de 3500 Vandenplas tijdens een vakantie in Italië.
2103984765.jpg

Foto door mij gemaakt van ma en pa in de LaRo 109 tijdens een vakantie in de ardennen:
5628194730.jpg

De Rover p5 en Range Rover van pa ergens in de jaren 80:
2571483690.jpg

W124STER zei:
... plaatje van de Diesel (volgens mij hadden wij een Peugeot 504SRD) waarin ik vele kilometers achterin heb meegereden (het tijdperk voorafgaand aan de W123 en wat er verder volgde). Geen kinderzitjes, geen verplichte gordels, geen hoofdsteunen. Super comfortabel en geen houten paaltjes om het dashboard stil te krijgen (zoals ik net gelezen heb voor de Golf).

352hnrm.jpg
[/quote

die hoofdsteunen moest je uit de rugleuning trekken .
ik heb met 3 504 Diesels gewerkt (71 73 en 1975)

W124STER zei:
ZEN zei:

Oei, ik heb Zen op z'n ziel getrapt vrees ik :,( Begrijp het niet verkeerd, als autofan en met voorkeur voor Duits ken ik de W124 en zijn reputatie binnen het liefhebbersvolk maar al te goed. Zelf ben ik er van overtuigd dat er weinig betere auto's zijn gemaakt. Maar als je zakelijk gaat rijden heb je - of je wilt of niet- toch te maken met sociale context, zoals W124ster heel goed opmerkt. Doorrijden met je ouwe golfje is dan toch meer accepté dan overstappen in een auto die door het merendeel van de collega's en clientèle als proleterig wordt beschouwd.

Je zit in één keer goed W124ster, ik werk in de gezondheidszorg/ sociale sector. Daar is een V70/ 850 altijd goed, een Saab (leeftijd onbelangrijk ) ook, m'n zwarte golfje kan net (eigenlijk kantje boord) maar een W124, nee kan niet. Een collega van me kocht een W123, koffiebruin, man man wat een lijnenspel, wat een supermooie auto! Maar zelfs dit model, in mijn ogen toch stijlvol, kon niet op applaus rekenen.

Zelf zou ik een W124 combi in goede kleur en uitvoering met dieselmotor zeker wel zien zitten! En ach wat, parkeer ik toch buiten het gezichtsveld!

Als je voor je werk afhankelijk bent van de gunsten van anderen dan is het beter om even na te denken voor je iets op de stoep zet met een ster. Het is en blijft Nederland, helaas.

Dat heb je ook met een BMW of Audi. Eigenlijk met alles wat geld kost of als zodanig overkomt.
Een Rolex is ook niet nodig, je kunt immers ook op een Swatch kijken hoe laat het is.

Een collega van mij heeft iedere keer wel wat op te merken over mijn Rolex. Hij zou em niet willen hebben, hj zou voor dat geld wat anders hebben gekocht, hij wil niet voor een pooier worden versleten.
Totdat je tegen zo'n vogel zegt dat het "voor een horloge dat je niet wilt hebben toch wel veel indruk op hem maakt".

Bah, Nederland op z'n kleinst....

Ach, kinnesinne is van alle landen en alle tijden. Het interesseert me geen reet wat anderen denken.

Maar een Rolex zou ik ook niet om mijn pols willen. Dat dan weer niet. En dat heeft niets met kosten te maken, ik vind ze gewoon lelijk.

Dionysus zei:
Ach, kinnesinne is van alle landen en alle tijden. Het interesseert me geen reet wat anderen denken.

Maar een Rolex zou ik ook niet om mijn pols willen. Dat dan weer niet. En dat heeft niets met kosten te maken, ik vind ze gewoon lelijk.

Dat staat je gelukkig helemaal vrij. Het gaat er om dat het geen pas geeft om ongevraagd je mening te geven wanneer ik voor je neus sta. Daarnaast valt het mij op dat de meeste mensen die commentaar geven een casio of iets dergelijks om hebben. Geen IWC of Jaeger Le Coultre.
En dan nog, niemand zit op ongevraagde kritiek te wachten.

Ik heb zelf een erg prettig en druk leven, het interesseert mij werkelijk geen f#ck wat een ander met zijn leven of geld doet, zolang ik er maar geen last van heb.

Een ander iets gunnen is bij de meeste mensen iets heel moeilijks.

Vlinderstrik zei:
Dat staat je gelukkig helemaal vrij. Het gaat er om dat het geen pas geeft om ongevraagd je mening te geven wanneer ik voor je neus sta. Daarnaast valt het mij op dat de meeste mensen die commentaar geven een casio of iets dergelijks om hebben. Geen IWC of Jaeger Le Coultre.
En dan nog, niemand zit op ongevraagde kritiek te wachten.

[size=x-small]Seiko.[/size]

Het imago van Rolex past weer uitstekend bij het imago van Mercedes, dat dan weer wel.

Terug
Bovenaan