Mercedes ML (W166) 350 4Matic

E J 7144147

Net ingestapt
Binnen nu en een maand of 9 komt er een nieuwe auto, ja ik neem ruim de tijd om er een uit te zoeken :). Nu rijd ik al jaren naar volle tevredenheid Lexus RX en was eigenlijk van plan weer een 450H te kopen, derde generaties RX na facelift dus vanaf 2012. Zoals alle occasions zijn deze ook flink duurder geworden met minder dan 120K op de teller is er onder de 25K bijna geen auto te vinden. Mijn eerste RX (400H) kocht ik met 106.000 km nog voor 12,5K, ok dat was erg scherp aangekocht.
De Mercedes ML laatste generatie (W166) vind ik echt een heel dikke auto maar dacht altijd dat dat veel duurder dan de Lexus zou zijn. Dit lijkt dus wel "mee te vallen" ja het scheelt wel iets maar ik geloof dat ik dat er wel voor over heb.
Waar ik alleen niets van weet zijn de onderhoudskosten. Ik begrijp dat bij zulke zware auto's alles duur is als het kapot gaat. Ik ben alleen met mijn RXen niet gewend dat er wat kapot gaat :) Vraag ik het kort, ga ik chagrijnig worden van het onderhoud van de ML of zijn het betrouwbare auto's?

Ik denk dat je vooral chagrijnig wordt van het brandstof verbruik. De Lexus is natuurlijk altijd een hybride waar de Mercedes een benzine is. Daarbij denk ik wel dat een Lexus betrouwbaarder is, maar ook die zal niet goedkoop zijn als er wel iets stuk gaat of vervangen moet worden door slijtage, welke je ook kiest ze wegen allebei 2ton.
Voordeel van de ML is wel dat bij een stuk ruimere bagageruimte heeft.

Meestal lees je de andersom verhalen; mensen die jaren duurdere segment Duitsers hebben gereden, en het een verademing vinden dat er bij een merk als Lexus bijv. niks kapot gaat. Dan heb ik het niet over onderhoud, maar over dure zaken die 'nog' niet kapot zouden mogen gaan bij bijbehorende leeftijd en km stand. Dus ja, je kunt het eens proberen als je die MB mooi vindt, maar de statistieken spreken je tegen.

Als jij er geen punt van maakt wat de maandelijkse lasten (kunnen) zijn als je kiest voor de Mercedes, gewoon daarvoor gaan!

Terug
Bovenaan