Mercedes GLA inruilen voor een zuiniger auto?

Jeroen 9333732

Net ingestapt
Beste forumleden.

Een goed jaar geleden heb ik een Mercedes GLA 250 gekocht, een erg fijne auto maar in de stad niet bepaald zuinig. Door veranderingen in mijn werk rijd ik nu veel in de stad dus sta ik ook vaak bij het tankstation.
Om deze reden ben ik nu aan het kijken of ik misschien kan overstappen naar een Hybride of Hybride Plug in.
De auto's waar ik aan zit te denken zijn: Kia Niro, Kia Optima en een Ford Mondeo.
De Optima is een Plug in Hybride, ik heb zelf geen laadpaal dus ik zou openbaar moeten laden( tarieven hier in de wijk wisselen van 0,33 tot 0,65 cent)
De andere twee modellen zijn Hybride auto's

Denken jullie dat het zich kan lonen om over te stappen of zullen de verschillen minimaal zijn?

Alvast bedankt!

Denk niet dat je veel verschil gaat maken. Je hebt nu een hoop afschrijving in een jaar tijd.
Een andere auto kost altijd geld en gaat er wat interieur betreft op achter uit.

Bij veel stadsritten is een hybride ideaal. Maar is geheel elektrisch geen optie? Ook EV's zijn zeer geschikt, indien je hoofdzakelijk in de stad vertoeft.
Indien je toch liever een hybride ( zonder stekker) wilt, overweeg dan eens een Toyota, de uitvinder en pionier van hybride rijden.

Als je kiest voor een hybride met stekker, dan kan je die gewoon thuis aan het stopcontact opladen. Laden aan een openbaar laadpunt is ook mogelijk maar zeker geen vereiste.

Snel inruilen kost vaak heel veel geld.

Stel dat een zuiniger auto 2.0 liter per 100 km minder brandstof gebruikt Bij 10.000 km per jaar praat je dan over 200 liter brandstof meer bij een brandstof prijs van 1.85 euro is slechts 370 euro per jaar voordeel.

Ik zou gewoon verder rijden, of de overstap maken naar volledig elektrisch.

Hybrides en plug-in hybrides zijn relatief zwaar, en duurder in verzekering en motorrijtuigenbelasting

Ik zou ook doorrijden. De besparing is minimaal. plug in hybride auto's rijden relatief onzuinig op stroom. Je betaald meer wegenbelasting. Bij openbaar laden ben je afhankelijk van een laadpaal + je moet veel laden en je hebt doorgaans ook nog een starttarief. Dus reken je niet rijk daarmee.

Gewoon doorrijden dus, of anders als je echt alleen maar kleine stukjes rijd de GLA inruilen voor iets van een Opel Corsa-e of iets in die richting.

De vraag is natuurlijk wel is de GLA nieuw gekocht of was het een scherp geprijsde occasion? Hoeveel km rij je in de stad, 10.000 km of 20.000 km? Dit maakt nogal veel uit voor een financiële berekening!

Ik zou zeker niet inruilen.

Stadsverkeer is niet fijn voor je verbruik, maar het gaat over een heel braaf 2 liter benzinemotortje. Dat ga je met inruilen naar dergelijke auto's (ook nog een stuk jonger schat ik?) nooit terugverdienen. Zelfs niet als je heel braaf elke rit zorgt dat de accu vol is en alleen dat is al een flinke opgave en zeker niet voordelig als je geen eigen paal hebt.
Snel inruilen kost vaak heel veel geld.

Stel dat een zuiniger auto 2.0 liter per 100 km minder brandstof gebruikt Bij 10.000 km per jaar praat je dan over 200 liter brandstof meer bij een brandstof prijs van 1.85 euro is slechts 370 euro per jaar voordeel.
Nou ik moet wel zeggen dat de GLA 7.6 l/100km doet en de Mondeo Hybride 2.8l beide in de stad. Buiten bebouwde komt is de Mondeo weer 0,5l minder zuinig met 5.0l/100km.

Nou zal TS niet zomaar 10.000 km puur in de stad rijden dus terugverdienen na inruil en rekening houdend met MRB/Afschrijving/Verzekering, onderhoud en storingen zou ik nog steeds een auto na een jaar inruilen. Immers, niemand kan in de toekomst kijken, misschien veranderd het verbruikspatroon over 3 maanden weer.

De vraag is natuurlijk wel is de GLA nieuw gekocht of was het een scherp geprijsde occasion? Hoeveel km rij je in de stad, 10.000 km of 20.000 km? Dit maakt nogal veel uit voor een financiële berekening!
Dat is zeker een goed punt. Als TS nu beweert dat hij 20.000 door de binnenstad rijdt per jaar en nog meer verbruikt dan de genoemde 7.6 l/100 met de GLA en de Kia onder de 1.0l/100km kan houden met niet teveel laadkosten.

En als die GLA 250 nog zo'n nieuwe 4-matic blijkt te zijn van €89k :eek:

Goede! Ik heb de GLA driekwart jaar geleden gekocht voor zo'n 21K.
Voordat ik deze post gestart was heb ik een garage gebeld en zij gaven aan dat ik de Mercedes voor een Optima ter waarde van 18K mocht ruilen.

Ik rijd ongeveer 80 procent in de stad. Nu moet ik er bij zeggen dat dit over een aantal jaar ook weer kan veranderen ( als ZZPer zijnde)
Als ik jullie berichten zo lees gaat het mij dan een hoop tijd kosten met minimale besparing en ga ik er qua auto kwaliteit dan ook op achteruit.

In dat geval blijf ik natuurlijk gewoon in de GLA rijden.

Ik heb het verbruik van de GLA vandaag bijgehouden.
1 op 7/8 in de stad wn 1 op 12/13 op de snelweg. En dan rij ik nog rustig.

Ik heb het verbruik van de GLA vandaag bijgehouden.
1 op 7/8 in de stad wn 1 op 12/13 op de snelweg. En dan rij ik nog rustig.
Ik vrees dat dat toch met je rechtervoet heeft te maken. Of er is iets niet goed met de auto. Het is in ieder geval geen normaal verbruik.

Ik rij met een auto met 1.6 motor met minder vermogen als jou A250 en nu met temperaturen rond het vriespunt, korte stukjes door de stad waarbij de motor nog op temperatuur moet komen rij ik dat ook... Maar veel plugin (hybrides) rijden met temperaturen rond 0 ook louter op benzine maar sleep je wel meer gewicht mee. Wel is het voordeel met deze temperaturen dat de auto met een plugin vaak kan voorverwarmen :cool:

Ik vrees dat dat toch met je rechtervoet heeft te maken. Of er is iets niet goed met de auto. Het is in ieder geval geen normaal verbruik.
Stedelijk verkeer is echt verradelijk. Als je veel stationair draait en je doet 20 min over 5km dan heb je zo al 0,2l aan niets verstookt, 20x5=100km, 20x0,2 = 4l dus je hebt dan 4l/100km te pakken en daar komt het normale verbruik (veel accelereren) nog bovenop. Met kou loopt de olie zwaarder, meer luchtweerstand, motor blijft langer in 'opwarmmodus', er blijven meer lichten en kachels aan dan 's zomers, telt nu ook allemaal mee.

Stedelijk verkeer is echt verradelijk. Als je veel stationair draait en je doet 20 min over 5km dan heb je zo al 0,2l aan niets verstookt,
Daarvoor hebben ze het stop/startsysteem bedacht. Maar ja, dat wordt nogal eens uitgezet...

Van welk jaar is jouw huidige auto? Ik zou toch eerst te weten willen komen wat ik afgeschreven heb in een jaar op de auto.

Terug
Bovenaan