Mercedes C350e: Hoeveel km met volle accu?

Guest
Ik heb nu 2 weken de Mercedes C350e (Estate), wat mij opvalt is dat ik met een volle accu een (nog) beperktere actie radius heb dan vooraf gedacht. Volgens mij moet het 30+ kilometer zijn, maar ik kom nooit verder dan 25 - 27 kilometer en gisteren was het zelfs 23 Km.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ik zal vanaf nu ook de kilometers in de gaten houden. Misschien is er iets mis met mijn accu pakket??

De door Mercedes genoemde 31 kilometer is onder ideale (lees: laboratorium) omstandigheden. Deze zul je in de praktijk nooit hebben. Net als het genoemde verbruik van benzines en diesels zijn die waardes onhaalbaar. In allerlei praktijktests van de C350e lees ik dat een reële waarde tussen de 21 en 26km ligt.

De 31km heeft te maken met de Chinese markt. Daar moet een hybride minimaal die afstand kunnen rijden om wat voordelen te kunnen genieten.

Ik heb inderdaad gelezen dat de grens van 30 kilometer voor de Chineze markt was, ik ben wel benieuwd wat nu een beetje de werkelijke waarden zijn. Dat geeft een beeld of 23 kilometer wel of niet gebruikelijk is. Ik vindt persoonlijk een afwijking van 8 kilometer op 31 vrij veel.

groennom zei:
Ik heb inderdaad gelezen dat de grens van 30 kilometer voor de Chineze markt was, ik ben wel benieuwd wat nu een beetje de werkelijke waarden zijn. Dat geeft een beeld of 23 kilometer wel of niet gebruikelijk is. Ik vindt persoonlijk een afwijking van 8 kilometer op 31 vrij veel.

Is dat bij veel fabrieksopgaven van non-hybrid auto's anders dan? Daar is een afwijking van een derde ook geen uitzondering meer.

De inhoud van accu's is ook afhankelijk van weersinvloeden. Wacht maar tot het winter is! :D

Er zit nogal een verschil in 30 km op een ronde testbaan met eventueel wat start en stops (of hoe de chinese test ook is) of 30 km woon/werk waarbij je vanuit een polder (NAP -5) een verkeersplein op moet (+20) en dan tegenwind een stukje 90km/h rijdt.

Het zijn zeker grote afwijkingen, maar ik had ook niet anders verwacht het blijft allemaal zeer omslachtige techniek met helaas zeer zware, dure en relatief zwakke accu's.

Afgezien van de accuradius, wat voor verbruik haal je in een optimale mix van bijvoorbeeld benzine op de snelweg en file en de rest elektrisch?

Ik begrijp dat er een verschil zit tussen een fabrieksopgave en wat werkelijk mogelijk is. Het gaat ook niet om werkelijk bereik electrisch, maar als hij is opgeladen geeft hij zelf aan hoeveel kilometer je kunt rijden. En dat is al veel minder, en dat het werkelijk nog een keer minder is ... Daarom zoek ik ook ervaringen van andere berijders.

Als ik nu naar mijn werk rijdt, 28 kilometer, zit ik op 1,5 liter per 100 km. Als ik straks terug rijdt kom ik voor het totaal van de dag (56 kilometer) op ongeveer 5,0 - 5,5 liter per 100 kilometer. Ik kan hem waar ik nu zit niet opladen. Maar als je hem heen, en terug kunt opladen dan is het prima. 1,5 liter per 100 km is niet verkeerd, zou alleen prettig zijn als je net iets meer electrisch kunt rijden,

En dan rij je ook nog eens met verlichting, radio, blower/airco aan. En keer misschien wel het raam geopend en gesloten enz, enz.

Misschien dat de vraag niet helemaal duidelijk is, het gaat niet om het werkelijke bereik op een volle accu maar om het aangegeven bereik dat de auto weergeeft als hij opgeladen is.

Zijn er mensen die ook een C350e hebben en hun ervaring hiermee willen delen?

Zonder exact te weten hoe de C het aangegeven bereik berekent, doet mijn Ampera dat op basis van de laatste ritten. Heb je een kort ritje waarbij je flink doorrijdt dan zal je volgende keer een korter bereik zien wanneer de accu is opgeladen. Ben je aan het hypermilen dan geeft de auto de volgende keer ook een groter bereik aan. Wat je uiteindelijk echt qua bereik halt tov het aangegeven bereik is uiteraard afhankelijk van je rijstijl. Rij je rustig dan lopen de km's niet zo snel terug en haal je meer dan opgegeven, omgekeerd ook.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de C het aangegeven bereik ook aangeeft op basis van de vorige ritten.

hij houd gewoon bij wat de auto aan stroom heeft verbruikt de laatste (50?) km en aan de hand van de accu's berekend hij de actieradius.

Rij je de laatste tijd veel stadsverkeer, paar files of fikse wind tegen dan verwacht de auto dat je een x aantal km kunt rijden met een volle accu. Als de fabriek 31 op geeft (en dat heeft idd met de chineze markt te maken) en jij haalt in het drukke nederland 21 km vind ik dat echt niet verkeerd hoor. Er is echt niets mis met jou accu's. Kijk ook maar eens naar andere EV's.
Wacht maar dit winter als het kouder word wat er dan gebeurd. ;)

Een C-klasse is in de basis ook niet gemaakt om puur op elektriciteit te rijden, net als de GTE's van VW dat ook niet zijn. Die willen gewoon over de gehele range een gunstig verbruik realiseren. Auto's zoals de Opel Ampera zijn juist wel bedoeld om als basis op elektriciteit te rijden. Daar worden ook vele malen hogere reikwijdtes mee behaald

Het klinkt op zich logisch dat het aangegeven aantal kilometers na volledig opladen wordt bepaald op basis van historisch verbruik. Dit is bij de benzine / diesel inschatting net zo. Daar had ik niet aan gedacht :) !

Net als anderen hier dacht ik initieel ook dat de actieradius bijgesteld wordt op basis van het historisch rijgedrag en dan zou e.e.a. wel kloppen... maar het feit dat de lader afschakelt ruim voordat de accu vol kan zijn, spreekt dat tegen. Het zou mooi zijn als er niet alleen km werden aangegeven maar ook %capaciteit, dan wisten we het zo !!

Ga maar na: de lader is iedere keer binnen 2 uren klaar (op 12 A laadstroom) en alles geeft aan dat de accu vol is, ik krijg er geen druppel meer bij. Berekening leert dat-ie dan zeker nog geen 6,2 kWh kan hebben geladen. Ga maar na: 240V x 12 A = 2880 W=2,88 kW x 2 uur = 5,76 kWh << 6,2 kWh. Dan neem ik nog aan dat er echt 240V uit mijn stopcontact komt en dat het echt 2 uur was (pas na precies 2 u heb ik nagekeken of-ie klaar was). Als je rekent met 220V zit je na 2 volle uren pas op 5,3 kWh. Het kan goed zijn dat er niet meer dan 4 kWh in gaat voordat het systeem roept 'vol', dat zou overeenstemmen met de 21 km bereik die ik voorgeschoteld krijg. De vraag is dus: waarom schakelt de lader zo snel af ?

Nog vreemder; bij aankomst op bestemming had ik nog 2 km over, bij vertrek 's-middags 0 km. Bleek in de praktijk in E-mode nog een kilometertje in te zitten, maar... loopt dat ding leeg of zo ?!

Ik wacht eigenlijk op een generieke actie van Mercedes om het laadsysteem bij te stellen, want op het eerste gezicht kan het niet aan de capaciteit van de accu liggen, eerder aan het te snel uitschakelen van het laadsysteem. Maar als niet; wie wil er dan meedoen om gezamenlijk actie te nemen naar Mercedes - als nodig ook juridisch - om waar te maken wat ze specificeren ?

goirke zei:
Zonder exact te weten hoe de C het aangegeven bereik berekent, doet mijn Ampera dat op basis van de laatste ritten. Heb je een kort ritje waarbij je flink doorrijdt dan zal je volgende keer een korter bereik zien wanneer de accu is opgeladen. Ben je aan het hypermilen dan geeft de auto de volgende keer ook een groter bereik aan. Wat je uiteindelijk echt qua bereik halt tov het aangegeven bereik is uiteraard afhankelijk van je rijstijl. Rij je rustig dan lopen de km's niet zo snel terug en haal je meer dan opgegeven, omgekeerd ook.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de C het aangegeven bereik ook aangeeft op basis van de vorige ritten.

Dat dacht ik ook. Toch vind ik het verdacht dat mijn lader uitschakelt en de Merc aangeeft dat de accu vol is, terwijl dat op basis van laadtijd en laadstroom niet zo kan zijn.

Misschien dat het laadstation of elektronica in de auto de input bij regelt? Om zo de accu van een continue gelijke laadspanning te voorzien, immers is niet in elk land of elk tijdstip van de dag dat er 230 volt exact uit komt.

Overigens geld dat net voor het stroomnet in NL. Ik duf te wedden dat jij geen 230V meet op jou stopcontact. De officiële spanning op dit moment in NL is overigens 230 V waarbij in 95% van de gevallen max 10% afgeweken mag worden. Dit kan dus ook zo maar 210V zijn.

Daarnaast; als de laptop zelf uitschakelt omdat de accu leeg is is hij ook niet helemaal leeg, laatst was er een update en heeft hij het ook nog gerust 15 min gedaan tijdens uitschakelen. dit ook om de accu te beschermen, hoogstwaarschijnlijk zit er in de C klasse ook zoiets dat niet het laatste beetje energie er uit geperst word.

Zo nog tal van variabelen,
ie wil er dan meedoen om gezamenlijk actie te nemen naar Mercedes - als nodig ook juridisch - om waar te maken wat ze specificeren ?

ik mag hopen dat je een grapje maakt.... Zet jou auto maar in een windstille ruimte en laat hem zonder tegenwind, met alles uitgeschakeld rustig rijden. Wedden dat hij die 31KM echt wel haalt en dat jou BC vanzelf bijstelt? Soortelijke cases zijn vaak genoeg gedaan met andere elektrische auto's, waarbij ze in ideale omstandigheden vaak nog stukken verder kwamen dan fabrieksopgave terwijl dat in het echte leven met snelweg, drempels, files, stoplichten, tegenwind, radio aan en tal van andere elektrische dingen dit haast niet te halen is.

En nogmaals, de C klasse is totaal niet gemaakt om op puur elektrisch te rijden zoals een Ampera of Tesla dat wel is.

Ik heb zelf nog geen duidelijke relaties gevonden met de 'startrange', behalve de buitentemperatuur. Bij een warme dag heb ik een keer 27 gezien, maar meestal is het rond de 23. Het maakt ook niet uit of de laadstekker er nog in zit. Moet nog eens proberen of het instellen van de vertrektijd nog invloed heeft op de laadtoestand.

Met een dergelijke startrange lukt het me om een verbruik te realiseren van rond de 4,5liter per 100km op een rit van 90km, waarvan 80km snelweg. Ik doe het dan wel bewust rustig aan met de adaptive cruise control op 110. Op snelheid rij ik vaak in e-save mode om accu te sparen of zelfs een beetje bij te laden, zeker als ik weet dat ik in een file mag aansluiten.

Heb ook gemerkt dat in"hybrid-modus" het systeem er de brui aan geeft als het accuniveau is gedaald tot 20%. Je kunt dan nog een kilometer of 2/3 in e-mode rijden tot het niveau is gedaald tot 10%, bijvoorbeeld om het laatste stukje naar huis te rijden.

Het instellen van de navigatie zou invloed hebben op het gedrag van het hybridesysteem. Hier heb ik nog niet veel van gemerkt.

Ben erg benieuwd naar ervaringen van andere C350E rijders. Geen idee hoeveel daarvan hier op 't forum zitten. Is misschien een eigen topic waard?

fox_nl zei:
(..)

Ben erg benieuwd naar ervaringen van andere C350E rijders. Geen idee hoeveel daarvan hier op 't forum zitten. Is misschien een eigen topic waard?

Er is er in ieder geval één die met smart zit te wachten op uitlevering van zijn gekozen C350E.. Leverancier werkt niet echt mee in de informatievoorziening, begreep ik..

Wat betreft het laden en batterijcapaciteit.. Er is altijd sprake van enig laadverlies.. dat dien je dus mee te nemen in je berekening.
Batterijen worden inderdaad niet volledig benut qua capaciteit..
Mercedes heeft de bandbreedte voor wat betreft de te gebruiken KWh's keurig vastgelegd in het batterij management systeem.

groennom zei:
(..). Ik kan hem waar ik nu zit niet opladen. Maar als je hem heen, en terug kunt opladen dan is het prima. 1,5 liter per 100 km is niet verkeerd, zou alleen prettig zijn als je net iets meer electrisch kunt rijden,

Ik zou mij drukker maken voor een laadmogelijkheid op de huidige (project) werkplek... dan het opgegeven rijbereik na het opladen.;)

Paps zijn C350e Estate is wederom uitgesteld tot 27 Aug. De oorspronkelijke leverdatum zou mid Juni zijn (besteldatum was 7 Februari).
Ondertussen is het natuurlijk wel lekker zonder afschrijving doorrijden met de huidige auto gezien er een vaste inkoopprijs onderdeel van de deal is :)

Boppie zei:
Heet jouw paps Involved? Zo niet, laat hem zich daar eens melden in zijn topic.

Haha, nee. Hij is er éen van de oude stempel en niet zo begaan met fora en andere internetmediums. Ik kan tzt zijn/mijn bevindingen over de auto posten on his behalf.

Je zou Involver misschien wel een handje kunnen helpen. Die ligt in de clinch in verband met een telkens vertraagde levering en heeft het idee dat hij gepiepeld wordt. Misschien kan jij e.e.a. vertellen over het verloop van de wagen van jouw vader wat hem weer wat wijzer kan maken.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5458683,5470723#msg-5470723

Link naar zijn topic. Ik weet zeker dat hij geïnteresseerd is naar jouw verhaal cq inbreng.

Boppie zei:
Je zou Involver misschien wel een handje kunnen helpen. Die ligt in de clinch in verband met een telkens vertraagde levering en heeft het idee dat hij gepiepeld wordt. Misschien kan jij e.e.a. vertellen over het verloop van de wagen van jouw vader wat hem weer wat wijzer kan maken.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5458683,5470723#msg-5470723

Link naar zijn topic. Ik weet zeker dat hij geïnteresseerd is naar jouw verhaal cq inbreng.

Prima, ik heb mijn aandeel ingebracht. ;) Thanks!

Ik heb exact dezelfde waarden met mijn C350e
Als ik heel langzaam rij, lichten , blower,airco uit haal ik ook ca 25-27 km.
Ik moet wel toegeven dat de hybride modus ook nog extra electra kilometers geven

Mijn eerste tank had ik , gecombineerd met electra een actieradius van ruim 700 km
de tweede tank==> ruim 800 km
de derde tank ==> ca 950 km

Je kunt heel goed de switchen tussen benzine en electra in de hybride modus, door de tempomat 10 km te verlagen.
Betreffende de auto ben ik 1000% tevreden
Betreffende de actieradius per tank gaat het steeds beter

Ik rijd nu 2 maanden een Mercedes C350 e T, bouwjaar 2017, ingevoerd uit Duitsland, 30.000 km, met nog 2 jaar Junge Stern-Garantie. De auto bevalt goed en is voorzien van alle mogelijke opties maar ik ben erg teleurgesteld over de elektrische actieradius. Die bedraagt volgens de meter 20 - 21 km maar ik heb vandaag bij 7 graden buiten temperatuur met veel moeite 7 kilometer gehaald in rustig lokaal verkeer. Vaak ben ik al 3 - 4 kilometer elektrisch bereik kwijt als ik nog geen kilometer heb gereden. Ik rij bewust rustig in de hybride-modus en met een zeer voorzichtige gasvoet om te voorkomen dat de benzinemotor bijschakelt. Dat het werkelijke verbruik een factor 3 hoger ligt dan wat de meter aangeeft vind ik eigenlijk niet kunnen voor een premium merk als Mercedes.
Hiervoor reed ik een Audi A3 e-Tron. Die had volgens de meter een bereik van 38 km. In de zomer haalde ik dat zonder problemen. Soms zelfs 42 km. In winterse omstandigheden kwam ik ongeveer op 25 km uit. Zeg maar 2/3 van de meterstand bij aanvang van de rit. Ik vraag me werkelijk af of mijn accu wel optimaal is. Dat zou toch eigenlijk na bijna 2 jaar geen issue mogen zijn!?

Lijkt mij meer iets voor het Mercedes C-topic aangezien hier al 3,5 jaar niet meer gereageerd wordt....

Mijn 330e komt ook in dit weer niet verder dan 21/22 km. Ga je rijden dan zie je dat dat nog sneller afneemt. Als ik de clima uitzet, krijg ik er direct 1 km bij. Na een software update afgelopen zomer kon ik ineens 42 km rijden! Maar dat was een foute vermelding van de display.....

Zomers is het rond de 25/26 km.

Dat valt dan wel tegen. En als de accu leeg is dan rij je eigenlijk in een te zware 320i met een kleine bagageruimte.

BENZine zei:
Dat valt dan wel tegen. En als de accu leeg is dan rij je eigenlijk in een te zware 320i met een kleine bagageruimte.

Mijn woon-werk verkeer is maar 6 km per dag. Dus het voldoet prima. Ik vind de auto erg snel, ook met lege accu is ie echt rap.

Terug
Bovenaan