Mercedes B Klasse VS Seat Ateca

Welke zou jij kiezen

• Totaal aantal stemmers
    45
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Hallo Auto Week leden!

Ik heb jullie advies nodig, ik kom er zelf niet uit.
Heb de afgelopen weken bij veel auto's gekeken en er komen twee auto's telkens terug.

Belangrijke waardes/aandachtspunten voor de toekomstige auto
- Ik rij vaak file dus file/rij assistentie is een must
- Cockpit uiterlijk (mooi scherm met de juiste informatie)
- Ben nog jong dus moet niet een suffe bak zijn
- Beetje hogere auto voor comfort
- Betaal uit eigen portemonnee wel zakelijk maar waarde vast is mooi meegenomen!

Keuze lijstje
- Seat - Ateca FR Business Intense - €42.425
- Mercedes - B 180 - €48.108

Afvallers
- Volvo (SUV mooi uiterlijk met rijassistentie pakket kost al rond 49.000 en is nog niet helmaal naar wens)
- Audi (prijs A1,A2 daarna valt alles weg)

Budget is max 48.000 (B klasse zit dus echt op het randje)

Nu heb ik in alle twee een test ritje gemaakt en vind ik de Mercedes B klasse heerlijk rijden, enkel vraag ik me af of het niet een beetje een ouwe lulle bak is of dat het die stadium na z'n redesign voorbij is? Aan de andere kant heeft de Seat Ateca ook alles wat ik mooi vind en is nog goedkoper ook, wat mij doe twijfelen is dus het imago van de B klasse en design hiervan wat wellicht niet echt jeugdig is.

Nog wat informatie over de keuze van de Ateca, ik heb ook de Tiguan overwogen maar is qua prijs klassen tikkeltje duurder en vind de Ateca iets compacter maar toch een SUV uitstraling. En uiteraard ook de Karoq in overweging genomen.

De keuze voor de B klasse van mercedes is omdat dat de enige versie is waar rijassistentie bij gezet kan worden en dat het nog betaald baar is. Bij de A klasse kan je het namelijk niet er bij nemen tot de A 220 4MATIC wat gelijk al 44.000 kost ongeveer en dan heb je nog geen AMG + Plus pakket + Rijassistentie pakket.

Koop gewoon een Toyota Yaris. Toyota is het betrouwbaarste merk en de Yaris is niet te groot, zwaar of duur.

Op dit moment zijn elektrische en hybride auto's het meest waardevast. Of compacte SUV's. Een elektrische auto is zakelijk ook heel aantrekkelijk.
Op de Mercedes B en Seat Ateca ga je denk ik flink afschrijven.

Even wat opties: Mazda MX30 elektrisch, Ford Mustang Mach E elektrisch, MG ZS EV elektrisch, Kia E Soul elektrisch.

Lexus UX 250H hybride, Toyota RAV4 hybride, de nieuwe relatief goedkope Renault Captur, komt in 2020 als plug in hybride en op lpg, het vorige model was zeer waardevast.

Leuke benzine auto's vind ik de nieuwe Kia XCeed, de Kia Xceed komt zeer binnenkort ook als zeer interessante plug-in hybride op de markt en de Mazda CX 30.

Het zij allebei niet mijn auto's, maar van deze 2 zou ik voor de Seat gaan, meer vermogen voor een lagere prijs. Daarbij vind ik zelf de A leuker dan de B-klasse.

Beide auto's vind ik niks voor iemand van 25, maar zo'n B-klasse is voor jou wel een erg geriatrisch model. De Seat dan maar dus. Rij-assistentie ben je trouwens ook nog veel te jong voor hoor ;)

Maar als ik 48k als budget had, dan had ik wat leuks gekocht. Een nieuwe model 3 serie met de kop er af of een M140i. Maar zeker geen Suf of MPV.

Leuk om alle reacties te lezen (y) ik ben ondertussen naar jullie suggesties aan het kijken of er wat leuks tussen zit.

u heb ik in alle twee een test ritje gemaakt en vind ik de Mercedes B klasse heerlijk rijden, enkel vraag ik me af of het niet een beetje een ouwe lulle bak is of dat het die stadium na z'n redesign voorbij is? wat mij doe twijfelen is dus het imago van de B klasse en design hiervan wat wellicht niet echt jeugdig is.

het gaat er toch om wat je zelf vind? Er zullen genoeg mensen zijn die zo'n B een oudelullen bak vinden en ook genoeg mensen die dat absoluut niet vinden. Ik vind vrijwel de meeste SUV modellen zonder 'ballen' ook een zwaar 55+ gehalte hebben ondanks ze erg hun best doen om hip en jeugdig te zijn (ja de ateca is daar ook 1 van). Maar daar denken veel anderen ook anders over. Prima toch?

Koop gewoon lekker wat je zelf mooi vind. Afschrijven ga je met beide doen. Ik vind het alternatief van Totall Loss wel een goede, de grandland x hybrid. Je hebt niet alleen 4x4, en fors veel vermogen. Je kunt ook nog eens zuinig rijden (of zelfs helemaal geen brandstof verbruiken). En denk dat zulke auto's hhybride auto's een wat betere restwaarde hebben, al schrijft elke auto in deze prijscategorie behoorlijk af in de beginjaren.

het interieur van de Ateca is erg deprimerend... een vriend van me rijdt nu 2 jaar in een 150 TSI benzine met DSG en staat veel te vaak bij de dealer met allerlei problemen. En dat zijn niet allemaal kleine dingen zeg maar.

De B-klasse is echt een opabak waar ik als 50-plusser nog niet in gezien wil worden.

Mazda CX-5 overwogen?

Auto encyclopedie zei:
Een Infiniti q30 misschien iets, die deelt interieur met de vorige generatie A-klasse

Bestaat er uberhaupt nog een dealer van in Nederland?

Wijn 8578185 zei:
Auto encyclopedie zei:
Een Infiniti q30 misschien iets, die deelt interieur met de vorige generatie A-klasse

Inderdaad,

en 1 van de eisen (must) is een file assistent. ik weet het niet 100% zeker maar is file assistent überhaupt wel leverbaar geweest? Volgens mij niet
andere eis is een hoge zit, daar voldoet hij niet aan.
Om maar niet over afschrijving te spreken wat zijdelings ook iets mee speelt

Kia Niro (Hybride, Plug-in of Electrisch). Ik heb de Hybride modeljaar 2020 en daar zit een hele fijne fileassistent op (level 2 autonoom).

- Ik rij vaak file dus file/rij assistentie is een must
Dat hebben relatief veel merken...
- Cockpit uiterlijk (mooi scherm met de juiste informatie)
Volgens mij heb je alleen een snelheidsmeter, benzinemeter en temperatuurmeter nodig. De rest is eigenlijk overbodige info, wamt schakelen (bij niet automaat) doe je toch op gehoor en niet op de toerenteller.
- Ben nog jong dus moet niet een suffe bak zijn
Wat is suf? Je kunt een auto met verstand kopen of een auto gebruiken als verlengstuk van jezelf. Als je dat ding uit eigen zak betaald met gespaard geld, zou ik lak hebben aan wat anderen vinden. Ik moet in dat ding rijden en ik betaal dat ding, wat anderen vinden zal mij een worst wezen. Dat is mijn mening, maar het kan goed zijn dat jij een andere mening toegedaan bent.
- Beetje hogere auto voor comfort
Dat kan ik niet helemaal rijmen met "ik ben nog jong".
- Betaal uit eigen portemonnee wel zakelijk maar waarde vast is mooi meegenomen!
Een Ster is meestal meer waardevast dan een VW product, maar autokosten zijn meer dan alleen afschrijving.

Ik ben zelf ook het kijken voor twee nieuwe auto's, maar ik heb twee andere modellen op het oog, die wss in jouw ogen te suf zijn, maar voor dat geld heb je een leuke RAV4.

AsconaGT zei:
Wijn 8578185 zei:
Auto encyclopedie zei:

Inderdaad,

en 1 van de eisen (must) is een file assistent. ik weet het niet 100% zeker maar is file assistent überhaupt wel leverbaar geweest? Volgens mij niet

Ga je huiswerk eens doen de q30 heeft hoge zit

Mijn eerste reactie is, als jij de B lekker vind rijden, wat boeit het wat anderen ervan vinden?

Ik vind het wel echt een schep geld voor dergelijke auto's, en op een nieuwe schrijf je de eerste jaren sowieso flink af. Is zo'n Ateca in de basis trouwens niet gewoon een opgeleukte/opgehoogde Leon uit 2012?

Iets met de kop eraf anders? Dan komt zoiets in beeld:
14550454_2.jpg

https://www.steroccasion.nl/mercedes-benz/a-klasse/200-automaat-amg-line-navigatie-sfeerverlichting/occ14550454

Een dergelijke uitvoering is over een paar jaar natuurlijk gewilder dan een B, dus afschrijving zal lager liggen.
Mist alleen de hoge zit, of is dat een must op grond van lichamelijke conditie?

Aparte vraagstelling voor een jong iemand. Zowel de hoogte van het bedrag als het type auto.

Wat een toon weer... (n)

Ik weet niet of je wel eens in zo'n q30 hebt gezeten/gereden? Ik weet ook niet welke marketingpraat Infiniti er op los heeft gelaten. Maar is gewoon een hatchback van binnen, niets meer, niets minder. En zeker geen hoge zit. En niet te vergelijken met een MPV of SUV.

De nieuwe Kuga Plug in Hybrid? Voor 48 mille heb je 'm als fully loaded ST-line.

En waarom geen uitloopmodel van de Mercedes GLA? Die is toch wel een stuk leuker dan een B180. De Mercedesdealers hebben nog 300 nieuwe 180 GLA's staan en die zijn erg compleet met navi.,automaat, vaak AMG pakket etc. Reken maar dat daar een goeie deal op te doen is! Wel wat anders dan zwart of grijs graag:).

denimblauwe GLA 180 AMG
rode GLA 180 AMG

Thanks allemaal, ik ben momenteel wat extra opties aan het bekijken. Ik heb de B klasse los gelaten en zou dan eerder toch voor lagere variant gaan zoals de A klasse. Ik begreep ook de er een nieuw GLA komt die 11 december wordt gepresenteerd.

Reken maar dat die nieuwe GLA een stuk duurder gaat worden. Dat wordt een X1/Q3/XC40 concurrent en die kosten ruim 40 mille.

Van het genoemde tweetal zou ik ook voor de Ateca gaan, dat ziet er al een stuk vlotter uit dan die B. Dat vind ik echt een onevenwichtig, suf ding. Ik zou dan ook veel liever een A hebben, of de nieuwe BMW 1-serie. De Ford Kuga plug-in hybride is inderdaad een erg scherpe aanbieding. Ook de Toyota RAV4 (met of zonder hybride) en Honda CR-V hybride zijn nuchter beschouwd goede keuzes. Zuinig en erg waardevast.

Verder zijn de Mazda CX-30 en Kia XCeed vlotte crossovers die een wat jeugdiger uitstraling hebben.

Hyundai-Tucson-N-Line-Alle-Infos-Preis-474x316-f5d51667d7956c4c.jpg

De Tucson is er nu met behoorlijk wat korting, volgend jaar komt de opvolger. Er is genoeg voorraad van de 1.6 T-GDI in N Line-uitvoering, vanaf 34 mille. Infotainment/schermen van Hyundai en Kia is altijd erg goed.
https://www.autowereld.nl/hyundai/tucson/?q=N+line

En wat te denken van een Renault (Grand) Scenic? Renault bewijst dat een MPV er heel vlot uit kan zien, qua uiterlijk behoorlijk verfrissend naast al die SUV's die er allemaal hetzelfde uitzien. Renault kennende biedt 'ie veel waar voor zijn geld.

Kaufberatung-Renault-Sc-nic-474x316-583c97bd86c310b9.jpg

Audi heeft nog wat nieuwe pre facelift A4 (Avants) te koop staan voor 39-40 mille met veel korting. Denk dat ik voor zoiets zou gaan, dan heb je echt een mooie, fijne auto en behoorlijk wat waar voor je geld.

Auto encyclopedie zei:
AsconaGT zei:
Wijn 8578185 zei:
Auto encyclopedie zei:

Inderdaad,

Ga je huiswerk eens doen de q30 heeft hoge zit
Als je dan wilt doen alsof je er verstand van hebt, zorg dan wel dat je je feiten kent. De Q30 is op basis van de A-klasse, de QX30 is op basis van de GLA en dus iets verhoogd. Dus ga zelf eerst eens je huiswerk doen.

Vorige week had ik een B180 mee als leenauto, maar die zou ik zelf absoluut niet willen hebben. Wat een treurig design, en dat "op de bok" zitten in een MPV of SUV is ook niets voor mij. Dan vind ik die A200 die TYN liet zien een véél mooiere auto.

Wel jammer overigens dat Mercedes in de A- en B-Klasse modellen allemaal dat glimmende zwarte plastic monteert rondom de ventilatieroosters, dat doet een enorme afbreuk aan de kwaliteitsbeleving van het interieur (terwijl het allemaal echt wel heel goed in elkaar zit). In zacht kunststof of kunstleer zou het er al veel beter uitzien, waardoor het interieur veel hoogwaardiger over zou komen dan dat het nu doet.

Succes met de overwegingen.

Al eens naar de Lexus UX 250h gekeken?
Begint bij €44495,00 en zelfs op de karigste uitvoering zit eigenlijk alles al wat je nodig hebt (incl adaptieve cruisecontrol).

Is ook een hoog model en doet niet suf/bejaard aan.

Die Tucson suggestie is zo gek nog niet !
Zo 'n auto rijdt vele malen beter dat de genoemde Renaults

Autoresetter zei:
Die Tucson suggestie is zo gek nog niet !
Zo 'n auto rijdt vele malen beter dat de genoemde Renaults

Volgens diverse testen worden de genoemde Renault's juist geroemd vanwege de fijne motoren, lage geluidsniveau, comfort, en veel auto voor je geld. In mijn ogen is dit echt complete onzin.

Terug
Bovenaan