Mercedes A180 Business Solution Private lease (DSG of handbak)

Welke leasebak?

• Totaal aantal stemmers
    31
  • Opiniepeiling gesloten .
308HDI zei:
Over wat voor leasebedragen hebben we het eigenlijk per maand?

Mijn ex heeft ook zo'n Polo 1.2 TDI.
Ding is traag, maar doet het na 3,5ton nog steeds, dus wat dat betreft kan de jouwe misschien ook nog jaren mee.
Sowieso is de stap van een oude Polo naar een Mercedes behoorlijk groot. Heb je geen nieuwe Polo of andere leukere B segmenter overwogen? Die rijden tegenwoordig ook stukken beter dan jouw huidige Polo.

Leasebedrag is 420-450 euro per maand. Met een aanbetaling van ongeveer 5000 euro, waarvan 2500-3000 euro inruil van de huidige Polo is.
Ja, ik heb zeker een andere Polo overwogen, alleen dan kom ik toch telkens alweer rond de 450 euro gemiddeld uit. Of het nou de Polo, Seat etc. etc. is. Als ik voor hetzelfde geld een Mercedes kan rijden.... De Golf is wel fors duurder, daarom valt deze ook af. Als ik kijk naar rijcomfort, kwaliteit, uitrusting én de prijs, dan krijg ik bij Mercedes het meeste voor het 'minste' geld.

Ik heb daarnaast ook gekeken naar de aanschaf van een Polo als occasion, maar heb met deze inmiddels zoveel onkosten gehad dat ik daar niet snel meer aan zal beginnen. Daarnaast is een Polo, zoals ik 'm zou willen (wat ik eerder zei, ik wil wel wat onder m'n kont, maar dat is persoonlijke voorkeur) qua aanschaf te duur.

Ach , je bent 1 keer jong, lekker voor die Mercedes gaan.
Beter kun je een rijke vriendin zoeken, dat maakt het leven een stuk makkelijker. :p

Het lijkt me op dat TS meer voor de NU wilt leven dan de toekomst.

Wat te duur te kopen is nog duurder te huren: een huis of een auto.

Er is een A180, bj 2017, 30k km op teller, 18k euro. Als jij niet genoeg geld nu heb is een persoonlijk lening bij een bank rond 4.2%/jaar. Dat koste jou veel minder dan private lease voor een nieuwe A180

Ik heb daarnaast ook gekeken naar de aanschaf van een Polo als occasion, maar heb met deze inmiddels zoveel onkosten gehad dat ik daar niet snel meer aan zal beginnen. Daarnaast is een Polo, zoals ik 'm zou willen (wat ik eerder zei, ik wil wel wat onder m'n kont, maar dat is persoonlijke voorkeur) qua aanschaf te duur.

Je kunt het ook zo zien; die polo die je nu hebt is weinig waard. zeker de 1.2 TDI wil niemand hebben. Afschrijving is nihil. Met de kilometers die je maakt kun je prima zo'n spaardiesel rijden vanuit financieel oogpunt als je zo'n auto reeds bezit.

Even grofweg genomen; jou polo 950 euro aan wegenbelasting per jaar. beetje verzekering er bij kom je op totale vaste lasten van 1500 euro. Daarbij komt ook nog dat de polo een stuk zuiniger is en op diesel rijd. Brandstofkosten polo met 25000 p/j grofweg 1280 euro. Die zelfde kosten op benzine met de seat of benz op benzine 2850 euro.

Seat of Benz = 5400 + 2850 = 8250 per jaar inclusief brandstof
Polo = 1500 + 2780 = 2780 per jaar inclusief brandstof

Prijsverschil is zo'n 5470 euro elk jaar. Daar komt nog wel het onderhoud van de Polo bij, Maar al zul je elk jaar 1000 euro aan onderhoud hebben, dan bespaar je nog 4470 per jaar.

Wat totall loss zei over de vicieuze cirkel is ook exact wat ik dacht. Het is een keuze die je zelf moet overwegen. Toen ik 26 was (en zo super lang is dat ook niet gelden, was ik blij met mijn oude Opel Astra. ;)

Voor veel jong mannen is een nieuwe auto belangeijker dan de bespaard geld denk ik.

Mijn eerste auto was ook een opel astra, 13 jaar oud

Total Loss zei:
Conclusie is dat er gewoon nooit een huis gekocht zal gaan worden.
Want dure private lease auto + straks een hoge huur en alles wat er bij komt kijken wanneer je op jezelf woont er overheen en er blijft van dat salaris helemaal niets over. Wordt dus ook helemaal niet gespaard dan, niet voor een eventueel koophuis, niet voor een auto.
Dan moet na 4 jaar de leaseauto ingeleverd worden en dan wil je natuurlijk niet terug naar een oud gebakkie en komt er dus weer een nieuwe private lease auto. Huur is dan inmiddels ook opgelopen tot ver boven de 1.000 Euro per maand. etc.etc.
Iets met een vicieuze cirkel.

Maar dat geeft niet, ieder maakt zijn eigen keuzes en fouten! (y)

Misschien een straffe reactie, maar wel een hele realistische. Denk er goed over na. Ik zou buiten de private lease een berekening laten maken voor een "gewone" financiering. Desnoods met een verantwoord slottermijn die je na de looptijd kunt betalen waardoor de auto je eigendom wordt, of de auto inleveren en eventueel wat overwaarde meepikken. Je kunt hier altijd weer vanaf mocht je een huis willen kopen. Dan zou je een jong gebruikte MB of Golf naar wens kunen kopen waarbij je als zekerheid nog extra garantie kunt afsluiten.

Voor <€10000 kan je al best wat fraaie, luxe en relatief moderne auto's kopen met beperkte afschrijving. Zo kwam ik ook bij mijn Veloster uit, mijn maandlasten zijn heel veel lager dan die €400-€500 p/m waar je over schrijft en ik heb toch best een leuke en luxe auto, vind ik zelf. :T

Maar goed, het is je al heel vaak gezegd dat dit geen verstandig plan is. :)

Ik ben al sinds mijn 18e het huis uit maar ook al zijn de kosten "hoog" om een huis te kopen en moet je inderdaad wat geld achter de hand brengen om iets te doen....het scheelt wel echt een bak als je gewoon je eigen huis hebt met een hypotheek.

Maar goed het is lastig voor een starter op de woningmarkt, ik huur nu ook nog en dat bevalt nog even prima maar binnen nu en 5 jaar is het wel de bedoeling om een huis te kopen.
Ik moet een andere auto, dus ik spaar voor iets moois waar ik de komende 10 jaar in ga rijden en de rest is voor aanbetaling van een huis. Private Lease ga ik vanwege de hoge kosten niet overwegen.

Zo te lezen heeft Koen alle adviezen genegeerd en wil hij toch voor de Mercedes gaan...
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?17,5973637

308HDI zei:
Zo te lezen heeft Koen alle adviezen genegeerd en wil hij toch voor de Mercedes gaan...
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?17,5973637

Klopt inderdaad. Ik ken gelukkig mijn eigen persoonlijke situatie het beste en maak ik op basis daarvan een afgewogen beslissing. Mijn topic hier was enkel gericht op informatie dan wel keuze over een merk/type auto uit mijn afweging, niet op het wel of niet leasen in/en mijn persoonlijke situatie.

Maar voel je natuurlijk ook vrij om dan in mijn andere topic te reageren.

Overigens, voor de geinteresseerden, het is een A180 Business Solution AMG met Business Plus pakket in Mountain Grey geworden.

Zoals hierboven is te lezen is de keuze gemaakt voor Mercedes A180. Nu heeft de auto een langere levertijd vanwege vertraging bij de fabrikant, zo vertelde de dealer mij. Tevens wees de dealer mij afgelopen week op het volgende:

- De A180 Business Solution (DSG) is binnenkort leverbaar door mij gekozen.
- De A180 Business Solution handgeschakeld is er sinds 1 januari bij gekomen in het aanbod en ook binnenkort leverbaar. Deze kost ongeveer 25-35 euro per maand minder.

Bij de A180 DSG zal de dodehoekassistent er af zijn vanwege het budget, bij de handbak zal deze er juistbij komen. Nu zat ik door de A180 DSG vrij bovenin/net over mijn budget, maar nog behapbaar. De dealer was hiervan op de hoogte en biedt mij daarom nu de A180 handgeschakeld aan voor 3 á 4 tientjes per maand minder.

Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring en een voorkeur heeft met/voor de DSG of handbak van de Mercedes A180?
Ik begrijp dat de keuze voor een handbak of automaat natuurlijk persoonlijk is, maar misschien dat jullie ervaringen mij wat inzicht kunnen geven in de (werking van) de DSG en de handbak.

Vind je schakelen vervelend of juist niet? Dat maakt de keuze.
Ik heb een Audi A4 schakel en een MB slk automaat. Beiden hebben genoeg vermogen en koppel.
De automaat rijdt relaxed maar kan ook goed sportief bereden worden. Kan met de Audi echter ook.
Bij veel stadsverkeer zou ik zeker de automaat kiezen. En na 40 jaar schakelen denk ik dat de schakelauto (zodra er zich een goede deal voordoet) ook vervangen wordt door een automaat.

Zelf heb ik een Renault Clio 5 met de zelfde motor en automaat. Heel fijn is dat de automaat de motor steeds rond het maximale koppel houdt. Dit rijdt gewoon heel ontspannen, vlot en soepel. De motor maakt hierdoor heel weinig geluid. Ik zou gewoon eens gaan rijden met de handbak, dan kun je zelf bepalen of je de meerprijs voor een automaat wil betalen.

Tsja, nogal een essentieel verschil hè, automaat of handbak. Dat jij er kennelijk niet zeker over bent zegt mijns inziens dat die automaat voor jou geen must is. Dus zou ik dat aanbod voor die handgeschakelde uitvoering gewoon pakken. Scheelt echt een hoop geld!

Terug
Bovenaan