Melding roetfilter blijft terugkomen.

Honda75

Wegverkenner
Na een drietal jaren met een Volvo XC90 (2007) gereden te hebben, kreeg ik gisteren op de snelweg plots voor het eerst de melding te zien dat mijn roetfilter vol was. Ik kon daarna niet meer harder rijden dan de snelheid die ik op het moment van de melding had. (105 km/uur) Na 20 minuten verdween de melding. (Volgens het boekje van de auto is dit de normale gang van zaken).

Een paar uur later (ik moest die dag 1.000 km afleggen) precies hetzelfde euvel, met het enige verschil dat ik toen nog maar 95 km/uur reed. Normaal gesproken rijd ik maar af en toe snelwegen (hoewel ik regelmatig grote afstanden afleg), maar dat ligt aan het wegennet alhier. (ik woon in buitenland) Dus dit kan bijgedragen hebben aan het ophopen van roet in de roetfilter.

Wederom een paar uur later voor een derde keer dezelfde melding, maar nu ging de melding niet automatisch weg na 20 minuten: waarschijnlijk door het feit dat ik niet meer op de snelweg reed en daardoor geen regeneratie meer kon opwekken. Na een half uur ging ook het lampje van de motormanagement branden.

Kortom, de melding van een volle roetfilter is op één dag drie maal verschenen, waarbij ik de laatste keer geen snelweg reed, zodat er geen regeneratie kon plaatsvinden + lampje motormanagement. Wat nu te doen?

A. Ik kan een stuk snelweg opzoeken en proberen alsnog een goede regeneratie van het filter op te wekken, maar de eerste 2 keren (gisteren) zijn waarschijnlijk ook mislukt? (of moet het meerdere keren geschieden voor een goed resultaat?)

B. Misschien is het een idee om een additief in de dieseltank toe te voegen voor een betere verbranding/schoonmaak? (er zijn van die kleine flesjes in de handel die je bij het tanken toe kan voegen)

C. Is het nu gelijk al nodig om het filter schoon te maken of te vervangen, of zijn er andere manieren die eerst nog geprobeerd kunnen worden?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
 
Wij hadden vorige week hetzelfde met onze C3 e-Hdi maar daar was de zak met additief op. Ik weet niet of jullie XC90 ook ergens een tankje met additief heeft maar ik vermoed van niet.

Dit klinkt toch een beetje als einde roetfilter. Hoeveel km's heeft de volvo gedraaid en is dit nog de eerste roetfilter?
 
Waarschijnlijk werkt het regeneratieproces niet goed. Als je 1000km op een dag rijdt zou je dat roetfilter makkelijk schoon moeten kunnen blazen in een paar regeneratie processen. Dit doet het ook bij lagere, maar constante snelheden.
Het kan zijn dat het filter al "te vol" zit voor een regeneratie. Dan is de enige oplossing deze te vervangen (al zijn er ook bedrijven die ze schoonmaken)
Daarnaast kan het zijn dat de 5e injector (die voor het regenereren zorgt) niet meer zijn werk doet. Dit komt vaker voor. Dan lijkt het regeneratieproces wel te werken, maar uiteindelijk gebeurt er eigenlijk helemaal niks.

Een gebrek aan DEF (adblue) kan ook dit probleem veroorzaken. Maar of een auto uit 2007 dit heeft weet ik niet. Normaal zit er wel een indicatielampje als dat tankje leeg is, anders gebeurt het tijdens de beurten.

Daarnaast is het raadzaam om na te gaan of de EGR klep niet te veel vervuild is of open blijft staan. Dit zorgt voor extra roetafzetting waardoor het roetfilter sneller vol raakt.

Maar inderdaad, als het nog het originele filter betreft... Dan is die waarschijnlijk sowieso aan vervanging toe. (check wel sowieso of de werking van egr en regeneratiecomponenten nog goed is)
 
Wat is de KM stand?
Als deze 150.000 of hoger is bestaat er een kans dat er teveel as in het filter zit en dat deze of gereinigd (kost vaak rond de 500 inc. (de)montage) of vervangen worden.

Wat ik wel zou aanraden is eerst de auto te laten uitlezen en eventueel een manuele regeneratie laten uitvoeren.
Ik zou zo wie zo niet zomaar het filter vervangen zonder diagnose.
 
Om te bepalen of een roetfilter vol zit, zijn er 2 druksensoren in de uitlaat gemonteerd, eentje vóór het filter, en eentje erna. Aan de hand van het gemeten drukverschil, zal je wel of geen melding krijgen dat het filter vol is, en gereinigd moet worden. Echter, omdat nu ook een motormanagement lampje gaat branden, kan het zijn, dat een van die druk sensoren een onjuiste waarde naar het motormanagement stuurt, en op die manier een volmelding van het roetfilter genereert. Ik zou dus eerst even het storingsgeheugen uitlezen, alvorens tot vervanging van dure onderdelen over te gaan. Het kan zomaar zijn, dat er een druksensor defect is.
 
Hartelijk dank voor de reacties! Om een paar van jullie vragen te beantwoorden:
Voor zover ik weet heeft deze auto geen apart tankje met een additief.
De auto heeft 330.000 km gereden. Ik weet niet of het al eens eerder vervangen is.
Tot zover zie ik een aantal goede en bruikbare tips - hartelijk dank voor de hulp!
 
Aan de computer kan de garage zo de druksensoren uitlezen. Als die aan de uitlaatzijde verkeerde waarden meet dan krijg je dus foutmeldingen (denk dat filter verstopt is). garage kan dit zo nakijken. Het filter zelf kan ook verstopt zijn door een foute sensor, maar ook zaken als motortemperatuur, snelheid en andere zaken moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als 1 van die signalen niet goed is gaat hij niet regenereren. en raakt hij verstopt.

de garage kan ook statisch regenereren (auto stilstaand laten regenereren) , dan weet je in ieder geval zeker dat het roetfilter schoon is (tenzij defect)
 
Als ik jullie een vraag mag stellen...

Voorheen moest ik af en toe wat olie bijvullen, maar vandaag de dag is dit een stuk meer geworden naar ongeveer een halve liter per 2 weken tijd. Ik weet dat de meest duurzame oplossing is om het lek te laten repareren, maar dit kan duur uitvallen en ik vind deze auto (Volvo XC90 / D5 motor /.2007 / 330.000 km) niet meer de moeite waard om veel in te investeren.

Ik weet dat er flesjes zijn (oil-stop), die de auto nog een paar jaar mee kunnen laten gaan en het lekken (volgens zeggen) grotendeels of zelfs geheel kan stoppen. Heeft iemand hier ervaring mee en waarom is dit wel of geen goed idee?
Misschien is het ook zo, dat het ene merk beter is dan het andere merk?
 
Gebruik je al de dikste versie olie voor dat blok? vaak wordt er bijvoorbeeld 0W30 tot 10W40 geadviseerd, gebruik dan die laatste.

En in twee weken rij je ... 40.000km ? Lekt de auto op de straat, zie je ergens druppels hangen?
 
Lekt de olie of is het olie verbruik door slijtage van de motor?
In geval van lekkage zou ik toch eerst even kijken waar, kleppen deksel pakking bijvoorbeeld is niet zo heel duur.
 
Momenteel gebruik ik OW 30. Dus gebruik van een dikkere olie zou al verschil kunnen maken....daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik zie nog geen olievlekken onder de auto, maar de garage constateerde wel degelijk olie-lekkage laatste keer tijdens een andere reparatie..
 
Gisteren stelde je een vraag over storing aan je roetfilter dat eventueel verstopt zou zijn. Vandaag over een hoog olieverbruik. Als het geen lekkage is zit daar duidelijk een verband in, verhoogd olieverbruik en een verstopt roetfilter horen duidelijk bij elkaar.
 
Ja als er sprake is van olieverbruik in de motor, heb je sowieso een roetfilter dat sneller vol komt te zitten.
Daarnaast is het bij een diesel niet bepaald bevorderlijk als die op zn eigen olie kan gaan lopen door interne lekkage...

De vraag is wat voor olie er in die auto moet en waar het lekt... Uitwendig lekken doet niks met het roetfilter.
 
Gisteren stelde je een vraag over storing aan je roetfilter dat eventueel verstopt zou zijn. Vandaag over een hoog olieverbruik. Als het geen lekkage is zit daar duidelijk een verband in, verhoogd olieverbruik en een verstopt roetfilter horen duidelijk bij elkaar.
Daar zeg je me wat! Wanneer dit het geval is, is het dan erg dat ik al olie-stopper (middel tegen lekken olie) heb toegevoegd? En wat zou er bij een 'interne lekkage' aan de hand kunnen zijn?
 
Ja als er sprake is van olieverbruik in de motor, heb je sowieso een roetfilter dat sneller vol komt te zitten.
Daarnaast is het bij een diesel niet bepaald bevorderlijk als die op zn eigen olie kan gaan lopen door interne lekkage...

De vraag is wat voor olie er in die auto moet en waar het lekt... Uitwendig lekken doet niks met het roetfilter.

Dank voor je reactie. Wat bedoel je met wat voor olie er in de auto moet, maakt dit enig verschil met het probleem?
 
Daar zeg je me wat! Wanneer dit het geval is, is het dan erg dat ik al olie-stopper (middel tegen lekken olie) heb toegevoegd? En wat zou er bij een 'interne lekkage' aan de hand kunnen zijn?
Bij een interne lekkage komt de olie in de cilinder terecht en verbrand daar. Een olie-stop middel zet wat uit en dicht af, bij interne lekkage kan dat middel dus ook in het roetfilter komen en afdichten...
 
Volgens mij lopen er wat posts door elkaar.

Maargoed: Interne lekkage = een lek in de motor waardoor de olie mee verbrand wordt en in het roetfilter terecht komt.
Olie verbranden geeft een veel hogere roet-uitstoot waardoor het roetfilter nog sneller vol raakt.

Het probleem met je roetfilter kan dus daardoor veroorzaakt zijn.

In een ernstig scenario is er zoveel interne lekkage, dat de motor op hol kan slaan omdat die op zijn eigen olie gaat lopen.
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de turbo kapot gaat, omdat deze een rechtstreeks traject van oliepomp naar inlaat kan veroorzaken (als deze olie lekt, zit het gelijk in de inlaat, en als het fout gaat is dat lek gigantisch)
Daarom moet je interne olielekkage bij een diesel altijd serieus nemen en onderzoeken waar het precies vandaan komt, en niet met lapmiddeltjes gaan werken.


Olie-stop middel is sowieso troep. Het dicht niet alleen maar (lichte) lekkage, het verstopt ook oliekanalen waardoor er juist andere problemen ontstaan door oliegebrek.
Eigenlijk zijn het vooral lapmiddeltjes die op de lange termijn voor problemen zal gaan zorgen...



Wat ik met mijn vraag bedoelde: Zit er wel de juiste olie in het blok?
Want je hebt ruimte (zie instructieboekje) om het aan te passen voor het klimaat waarin je leeft. Maar als er te dunne of te dikke olie in het blok zit, gaat het sowieso voor problemen zorgen.

Ik kan me voorstellen dat in jouw omgeving dunnere olie wordt gebruikt vanwege de temperaturen (je woonde ergens in noord europa meen ik me te herinneren?) Het wisselen naar een iets dikkere olie kan dan wel helpen maar in de vrieskou is het weer niet handig.
 
Volgens mij lopen er wat posts door elkaar.

Maargoed: Interne lekkage = een lek in de motor waardoor de olie mee verbrand wordt en in het roetfilter terecht komt.
Olie verbranden geeft een veel hogere roet-uitstoot waardoor het roetfilter nog sneller vol raakt.

Het probleem met je roetfilter kan dus daardoor veroorzaakt zijn.

In een ernstig scenario is er zoveel interne lekkage, dat de motor op hol kan slaan omdat die op zijn eigen olie gaat lopen.
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de turbo kapot gaat, omdat deze een rechtstreeks traject van oliepomp naar inlaat kan veroorzaken (als deze olie lekt, zit het gelijk in de inlaat, en als het fout gaat is dat lek gigantisch)
Daarom moet je interne olielekkage bij een diesel altijd serieus nemen en onderzoeken waar het precies vandaan komt, en niet met lapmiddeltjes gaan werken.


Olie-stop middel is sowieso troep. Het dicht niet alleen maar (lichte) lekkage, het verstopt ook oliekanalen waardoor er juist andere problemen ontstaan door oliegebrek.
Eigenlijk zijn het vooral lapmiddeltjes die op de lange termijn voor problemen zal gaan zorgen...



Wat ik met mijn vraag bedoelde: Zit er wel de juiste olie in het blok?
Want je hebt ruimte (zie instructieboekje) om het aan te passen voor het klimaat waarin je leeft. Maar als er te dunne of te dikke olie in het blok zit, gaat het sowieso voor problemen zorgen.

Ik kan me voorstellen dat in jouw omgeving dunnere olie wordt gebruikt vanwege de temperaturen (je woonde ergens in noord europa meen ik me te herinneren?) Het wisselen naar een iets dikkere olie kan dan wel helpen maar in de vrieskou is het weer niet handig.
Goed dat je het vraagt....momenteel gebruik ik 0W-20, maar in het boekje staat dat ik minimaal 0w-30 moet gebruiken. Is dit de veroorzaker van het probleem (interne lekkage) of heeft dat niets met elkaar te maken?
 
Ascona GT. Het vorige probleem betrof niet de roetfilter.

Ik ben ooit zelf begonnen met OW-20 toe te voegen (eerst gebruikte ik OW-30), omdat deze voordeliger was. Dat klinkt vast ontzettend stom in jullie oren, maar ik weet eigenlijk pas sinds vandaag wat de verschillende olie-codes betekenen. (Een leek op autogebied)

Wat ik nu eerst ga doen is de olie vervangen voor de juiste viscositeit.

Vraag ik me alleen nog af of dit (verkeerde olie) de veroorzaker is van het probleem of dat dit het probleem alleen erger heeft gemaakt. (In het laatste geval moet de oorzaak nog steeds gevonden worden.)

Vergeef me voor mijn amateurisme...en hartelijk dank voor jullie hulp!
.
 
Laatst bewerkt:
Doe maar gelijk een volledige oliewissel, vers filter en dan de juiste olie er in.
Let ook op dat de olie geschikt is voor jou motor.
De olie voor Dieselmotoren is anders dan die voor Benzinemotoren. Dus let daar goed op. In je instructieboekje staat als het goed is ook aal welke standaarden de olie moet voldoen.

Waarschijnlijk heb je inmiddels zoveel te dunne olie toegevoegd dat nu alle olie te dun is...
Het valt nog mee dat je geen oliedrukproblemen hebt ervaren op een warme dag.
Als je naast te dunne olie, ook nog benzine-olie hebt gebruikt, slibt je roetfilter ook sneller dicht.

Je zal sowieso je roetfilter moeten laten regenereren.

Wordt er nog meer bezuinigd op onderhoud? Dan beter gelijk een grote beurt bij de garage inc regeneratie van het roetfilter (als dat nog lukt)

Ik denk dat het een hoop zal schelen...

Maar of dat het volledige probleem zal oplossen?

Door gebruik van te dunne olie kan er al veel leed zijn veroorzaakt zoals extra interne slijtage en en lekkages die niet meer te verhelpen zijn.
En dat zal de tijd leren hoeveel schade daarmee is aangericht...
 
Pobresh:hartelijk dank voor je hulp en kunde. Ik ga eerst de (volledige) olie vervangen en de oliefilter. Daarna maar hopen dat de schade meevalt. Zojuist alvast op zoek gegaan waar de oliefilter zit en zag vervolgens olie op het gedeelte vlak onder de vuldop. Misschien dat er (ook) via de dop iets aan olie verdwenen is.Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit teveel heb bijgevuld en de vuldop is gewoon in tact. Vandaag een stuk karton onder auto/motor gelegd (8 uur lang), maar deze heeft geen druppel olie opgevangen.

Vandaag (voor het plaatsen van het karton) heeft mijn vrouw nog even gereden om boodschappen te doen: er waren geen meldingen meer te zien (lampje motormanagement was verdwenen).
Toen ze de een heuvel opreed (en precies een vrachtwagen inhaalde) wilde de motor weer regenereren (melding: roetfilter vol, maar geen lampje motormanagement), wat resulteerde in een snelheid die vlug afdaalde van 80 km/p uur naar 30 km/p uur en een boze vrachtwagenchauffeur, die niet wist wat er aan de hand was.
Geen handig systeem dat regenereren.
 
Geen handig systeem dat regenereren.

het is een prima systeem, maar je hebt blijkbaar ergens een probleem met sensoren of het roetfilter zelf waardoor je er hinder van ondervind. Normaal als de omstandigheden niet juist zijn (bv snelheid) dan hoort hij het regenereren te stoppen. Bij normaal functioneren merk je amper/niet.

maar ik weet eigenlijk pas sinds vandaag wat de verschillende olie-codes betekenen. (Een leek op autogebied)

prima dat je zelf dingen probeert maar realiseer je dat als je een leek bent en zelf dingen gaat doen , zeker met zoiets essentieels als olie dat het grote gevolgen kan hebben. Olie met te dunne viscositeit kan grote gevolgen voor de motor / turbo en ander afdichtingen en kan wel degelijk te maken hebben met jou roetfilter problemen. Je moet ook de specificatie A5/B5 hebben dacht ik, even checken in jou instructieboekje. staat precies in welke olie je moet hebben.

Ik ben ooit zelf begonnen met OW-20 toe te voegen (eerst gebruikte ik OW-30), omdat deze voordeliger was.
Je had dus al last van olieverbruik? Of praten we hier over een half litertje een keer tussen de beurt door. Wanneer was voor het laatst de beurt?
Los van de juiste olie zou ik niet de goedkoopste van het goedkoopste in de auto stoppen, zeker nu niet. Zo'n XC90 is gewoon een dure auto om rijdend te houden na 17 jaar. Paar euro meer voor goede olie doet het hem ook niet...
Ik zou hem gewoon naar de garage brengen en gelijk aan de computer laten regenereren en weten waar je aan toe bent mbt je roetfilter. En niet door blijven pionieren met mogelijk nog meer gevolgschade.


k kan me niet voorstellen dat ik ooit teveel heb bijgevuld en de vuldop is gewoon in tact.

als het langs de dop lekt omdat je te veel hebt bijgevuld dan was de motor al lang overleden. Maar kan zijn dat de afdichting van de dop niet goed is geweest. Even checken dus.
 
In het boekje staat alleen een viscositeit-diagram (OW-30 / OW-40 / 5W-30 / SW-40)

Ik heb nu 6 liter olie in huis gehaald (OW-40) met de volgende letters:
API SN/CF
en daarachter geschreven:
ACEA A3 / B3 (en hierachter nog een lange reeks met cijfers en letters)

Ik hoor graag of ik nu de goede olie heb of dat dit wederom verkeerd is.
Ik ben me momenteel aan het inlezen op de codes. Ik rijd vele jaren auto en vreemd genoeg loop ik nu pas tegen de schijnbaar ingewikkelde materie van olie-codes..

Ik ga de auto laten regenereren.
 
Ik lees nu op een andere bladzijde in het boekje inderdaad ACEA A5/B5.
En daarbij de viscositeit OW-30 (Dit, terwijl er ook een overzichtsdiagram in het boekje wordt vermeldt met andere/verscheiden geschikte viscositeitskenmerken.)

Ik heb nu dus OW-40 (ik dacht: bij lekkage: hoe dikker, hoe beter) en ACEA A3/B3.

Ik hoor graag of deze olie gewoon gebruikt kan worden of dat ook deze olie problemen oplevert.
 
A5/B5 is vooral voor laag brandstofverbruik. Dat is niet persee nodig, tenzij het boekje dit inderdaad voorschrijft.
De A3/B3 voldoet aan de minimum kwaliteits-eisen

SN/CF zou zowel geschikt moeten zijn voor benzinemotoren als direct ingespoten diesel motoren.
Maareehm... Google is your friend wat dat betreft. En je kunt ook gewoon eens een volvo dealer opbellen wat zij er in gooien ;) (of het gewoon door de dealer laten doen ipv zelf prutsen, want je bent niet de eerste die een oliewissel fout zal doen)

En als het goed is staat er in het overzichtsdiagram ook voor welk temperatuurbereik je welke olie moet gebruiken.
Het is niet "hoe dikker hoe beter" Dit is afhankelijk van het klimaat waarin de auto (het grootste deel van de tijd) doorbrengt. En hoe die gebruikt wordt.
 
A5/B5 is vooral voor laag brandstofverbruik. Dat is niet persee nodig, tenzij het boekje dit inderdaad voorschrijft.
De A3/B3 voldoet aan de minimum kwaliteits-eisen

SN/CF zou zowel geschikt moeten zijn voor benzinemotoren als direct ingespoten diesel motoren.
Maareehm... Google is your friend wat dat betreft. En je kunt ook gewoon eens een volvo dealer opbellen wat zij er in gooien ;) (of het gewoon door de dealer laten doen ipv zelf prutsen, want je bent niet de eerste die een oliewissel fout zal doen)

En als het goed is staat er in het overzichtsdiagram ook voor welk temperatuurbereik je welke olie moet gebruiken.
Het is niet "hoe dikker hoe beter" Dit is afhankelijk van het klimaat waarin de auto (het grootste deel van de tijd) doorbrengt. En hoe die gebruikt wordt.
Hartelijk dank voor je antwoord. Gezien je antwoord ga ik ervan uit dat ik deze olie gewoon kan gebruiken.

Het zelf prutsen is helaas een pure noodzaak geworden. 1 uur garagekosten zijn hier (Noorwegen) gestegen van (omgerekend) 150 euro naar (plots) 200 euro per uur. Daarnaast kan ik niet werken momenteel, door verkeerd gegeven medicatie van de huisarts. Ziektewet is hier max 1 jaar (mits je aan kan tonen dat je levenslang ziek blijft), waarna je in de bijstand verkeerd. De baan van vrouwlief (faillissement) is al niet veel beter. Dit verhaal draagt niet veel toe aan het autoprobleem, maar het is een korte verklaring op de mensen hier die vinden dat een leek niet moet gaan prutsen, waar op zich natuurlijk ook iets voor te zeggen valt.Geen andere keuze dus...
 
Dit is eigenlijk niet de juiste olie...(want je instructieboekje schrijft A5/B5 voor)
Maar beter dan de 0w20 die je er in hebt gehad...
Even er van uit gaande dat de 0w40 passend is voor het noorse klimaat... Want dat is in dit geval ook van belang.

Ik begrijp je situatie wel, ik zit in een soortgelijke situatie momenteel (al komt het hier door medicijntekorten)
En hier is het werkplaatstarief ook flink gestegen de laatste jaren.

Laat je dan op zn minst helpen door iemand die er wat meer verstand van heeft.

Zelf prutsen is geen probleem als je weet waar je mee bezig bent. Maar het gaat vaak mis bij mensen die er geen verstand van hebben.
 

Hieruit blijkt dat de verversingsinterval wat korter is bij A3/B3
Handig bestandje!

18.000 mijl... dat is c.a. 30.000 kilometer... Longlife interval..
Ja dan heb je inderdaad olie nodig die op termijn wat beter zn smerende eigenschappen behoud...

Zo te zien maakt het dus in dit geval niet eens zoveel uit als je A3/B3 gebruikt.
Maar die 0w40 kan wel te dik zijn voor het noorse klimaat.
 
Dit is eigenlijk niet de juiste olie...(want je instructieboekje schrijft A5/B5 voor)
Maar beter dan de 0w20 die je er in hebt gehad...
Even er van uit gaande dat de 0w40 passend is voor het noorse klimaat... Want dat is in dit geval ook van belang.

Ik begrijp je situatie wel, ik zit in een soortgelijke situatie momenteel (al komt het hier door medicijntekorten)
En hier is het werkplaatstarief ook flink gestegen de laatste jaren.

Laat je dan op zn minst helpen door iemand die er wat meer verstand van heeft.

Zelf prutsen is geen probleem als je weet waar je mee bezig bent. Maar het gaat vaak mis bij mensen die er geen verstand van hebben.
Ik kon hier ooit een Pool (monteur tractoren), die mij hielp, maar die kwam vaak gewoon niet opdagen als we afgesproken hadden, dus daar had ik niet zoveel aan. Verder ken ik niemand met know how van motoren.

Ik wens je bij deze veel sterkte met het medicijntekort. (Moet niet gekker worden dat er een tekort aan medicijnen is, of begrijp ik dat verkeerd...) Ik ben zelf nu al bijna 2 jaar zoet (Welgeteld 22 verschillende symptomen!) door verkeerd gegeven medicatie en ben ook voor het komende half jaar zeker nog niet klaar.

Ik heb op een Volvo-forum onderstaande informatie gevonden: (Keuze tussen ow30 en ow40)
...Ware het niet dat deze motor al generaties lang mee gaat en de dunne olievariant pas later "geadviseerd" wordt, daar waar voorheen 5W-40 het advies was (en dat enkel en alleen vanwege de VVT, daarvoor was het 10W-40).
Die 0W-30 is een vereiste om het label iets groener te krijgen, in deze motoren een 0W-40/5W-30/5W-40 kan dan vaak iets duurzamer zijn, al is het verbruik (nagenoeg onmerkbaar) wel wat hoger. Een 10W-40 is uit den boze, maar een 5W-40 is in Nederland/de zomer en/of bij wat zwaarder belaste auto's een prima keuze. In de winter met een tocht naar de Noordkaap zou ik het dan weer niet adviseren.'

Ik woon overigens meest zuidelijk van Noorwegen, waar de temperaturen over het algemeen niet veel verschillen van Nederland. (Soms echter wel) Voornamelijk 60 en 80 km-wegen hier.
 
Muah dan zou ik die 0w40 nog wel aandurven.
Groene labels...
Ik zou voorde olie gaan waar de motoren het best op presteren, vind ik belangrijker...

Tips voor oliewissel:
Koop naast een nieuwe oliefilter, ook een verse carterring. En zoek even op hoe hard de carterplug aangedraaid mag worden (te hard = lekkage of erger, te zacht kan die los lopen)

Oliefilter altijd met de hand aandraaien en even met een vinger verse olie over de rubberen afdichting gaan voor je hem monteert. (Vergeet niet om eerst het plastic eraf te halen wat hem dicht houdt...)
Bij een cartridge filter vervang je de O-ring die je op dezelfde manier even invet.

Vullen tot een 0.5 - 0.25 liter minder dan dat er olie in het blok moet. Dan een minuutje of 10 wachten tot de olie onderin het blok zit. (Laat de zwaartekracht zijn werk doen)
Vervolgens Peilen en Bijvullen tot je het juiste peil bereikt hebt.
En nog een keer peilen als de motor een halfuurtje heeft warmgedraaid (en weer 10 minuten wachten met de motor uit) want de olie moet weer door het oliefilter kunnen stromen.

Zoek ook wat videotjes op youtube van die specifieke motor op om je te helpen. Tegenwoordig zijn er diverse goede videos beschikbaar.

Hier in nederland is er trouwens al jaren spraken van een medicijntekort en het afgelopen jaar was dit nog erger.
Komt mede doordat men hier zo goedkoop mogelijk alles wilt maken en vervolgens heel moeilijk doet als het weer terug verkrijgbaar kan worden en er zit een kleine (bijvoorbeeld verpakkingsvorm) wijziging aan...
In mijn geval is het medicijn al een jaar (!) niet beschikbaar en het substituut werkt slecht/niet met enorme bijwerkingen en is niet stabiel te krijgen.
 
Antwoord op Pobresh:

Eens, dat milieugedram kent geen grenzen vandaag de dag.

Vandaag een nieuw setje met koperen ringen laten halen door mijn vrouw. (setje met verschillende maten van 1,2 mm dikte als ik het goed heb)

Dank voor de tips! Zeer gewaardeerd!

Wat de medicijnen betreft: de wereld zit vol met idioten en in de wereld van medicijnen is dat niets anders.
Hoe kun je de gezondheid van mensen op het spel zetten...geld gaat voor gezondheid bij (uitgerekend) de farmacie.
Sterkte!
 
En controleer even de werking van deze klep.....
Doe ik - dank je!
 
Niet lullig bedoeld maar een 17 jaar oude XC90 is een hele dure auto om op de weg te houden. zijn kwalitatief ook niet de beste, zeker naarmate ze op leeftijd raken. Iemand hier in mijn omgeving rijd een benzine als youngtimer. Hele nette auto maar als ik zie wat daar jaarlijks al in geinvesteerd word om hem netjes te houden....
Als de thuissitautie niet al te best is, ook op financieel gebied en het lijkt ook voorlopig niet veel beter te worden zou ik mij afvragen of je de XC90 wel wil houden. Nu is het de olie maar volgende week is het de tussenbak, en dan het stuurhuis dan weer onderstel dingen. Je hebt er ook al het nodige mee gehad dacht ik.

Ik zou de olie ook wel aandurven inderdaad als ik dit zo lees/hoor.
 
Vandaag begonnen met de oliewissel. Eerst het oliefilter, waar ik een dopsleutel 36 voor nodig had. Dit soort formaten heb ik niet in huis liggen, maar gelukkig bij de buurman kunnen lenen. Oliefilter eruit gehaald, die er toch echt net iets anders uitzag dan de nieuw gekochte. (Deze gekocht bij Biltema - een auto-onderdelenhandel, waarbij ik het onderdeel opgezocht had op kenteken.) Hij blijkt ook net niet te passen. Vervolgens opgemeten (inwendige diameter) en bleek net een minimeter te klein te zijn. Ondertussen een andere filter besteld via een andere auto-onderdelenhandel. Oude oliefilter weer terug geplaatst. Dit moet dus later gebeuren.

Dan het olie-verversen....
Ik paste net niet onder de auto, ondanks dat dit type auto toch flink hoog op zijn wielen staat. Gelukkig had ik nog een set oprijsteunen/blokken staan. Vervolgens trof ik een grote plastic beschermkap aan (helaas geen apart klepje om bij de carterplug te komen, wat ik ooit eerder had gevonden bij een andere auto.) Dus bouten eruit en plastic kap eraf.

Ik trof vervolgens veel olie aan op de onderkant van de motor.

Hierna had ik ringsleutel 17 nodig voor de carterplug, maar die was te kort om goed kracht te zetten en de carterplug zat muurvast. Ook WD 40 en tikken met een hamer tegen de ringsleutel mocht niet baten. Er was niet genoeg ruimte voor een verlengstuk (hefboomeffect) Gelukkig paste de dopsleutel voor de bandenwissel erop, waar ik genoeg kracht op kon zetten. Plug een beetje losgedraaid en de auto van de steunen af laten zakken, want ik weet niet of alle olie er goed uitkomt als ie op de steunen staat. Vervolgens volledig de plug eruit gedraaid.

Momenteel ben ik even aan het wachten totdat ie goed uitgelekt is. Valt met mijn huidige gezondheid niet bepaald mee....ben al uren bezig omdat ik steeds pauze nodig heb.

Ik heb veel respect voor alle automonteurs, want het aantal keren dat ik ooit heb geprobeerd iets zelf te maken, zat er altijd - maar werkelijk altijd - iets tegen.

Hopelijk kan ik er zo goed genoeg bij (nu de auto omlaag staat) om de carterplug er weer in te doen.
 
Ik keek zojuist naar de carterplug, maar ik krijg het ringetje niet van de plug af, tenzij ik het ringetje kapot maak
Het ringetje is geen koperen exemplaar, maar zilverkleurig en vraag me af of het wel de bedoeling is dat deze eraf moet of misschien is dit een bepaald soort ring die niet vervangen hoeft te worden, mede gezien het er niet af te krijgen is...

Uiteindelijk het zilverkleurige ringetje eraf gesloopt en er een andere (koperen) ring op gezet.

Het vreemde is dat er in de lekbak maar 4 liter (nagemeten met maatbeker) olie is gevallen. Dit, terwijl ik eergisteren het oliepeil nog had gecheckt en zo(!) snel loopt ie nu ook weer niet leeg...Er zou 5.9 liter olie in dit blok moeten gaan.
De eerste 4 liter zijn bijgevuld en laat het nu even 10 minuten zakken, volgens de aanwijzingen van Pobresh...
 
Laatst bewerkt:
Niet lullig bedoeld maar een 17 jaar oude XC90 is een hele dure auto om op de weg te houden. zijn kwalitatief ook niet de beste, zeker naarmate ze op leeftijd raken. Iemand hier in mijn omgeving rijd een benzine als youngtimer. Hele nette auto maar als ik zie wat daar jaarlijks al in geinvesteerd word om hem netjes te houden....
Als de thuissitautie niet al te best is, ook op financieel gebied en het lijkt ook voorlopig niet veel beter te worden zou ik mij afvragen of je de XC90 wel wil houden. Nu is het de olie maar volgende week is het de tussenbak, en dan het stuurhuis dan weer onderstel dingen. Je hebt er ook al het nodige mee gehad dacht ik.

Ik zou de olie ook wel aandurven inderdaad als ik dit zo lees/hoor
De problemen aan deze auto vallen tot dusver reuze mee. Ja, natuurlijk is het een dure auto als er iets aan mankeert.
Maar een andere auto is een vreselijk slecht idee: Adverteren en overschrijven kost geld, een andere auto zoeken kost nog meer geld, want openbaar vervoer hier is ruk, dus ik zou dan een auto moeten huren. Diezelfde situatie had ik al eens eerder gehad: je spreekt af met de verkoper - huurt een auto - en vervolgens kom je daar en is ie verkocht of deugt ie niet. Vaak willen verkopers niet wachten totdat jij (1 of 2 dagen later) een auto hebt gehuurd, want wie het eerst komt - die mag hem meenemen. Een auto vasthouden voor iemand is hier not-done. Vaak moest ik uren rijden (wat veel brandstof kost) om een auto te bekijken. (afstanden en autoverkoop zijn hier heel anders dan in NL) Mocht ik toch uiteindelijk slagen om een nieuwe auto te kopen en ik houd met veel geluk zelfs nog een beetje geld over van de verkoop van mijn huidige auto, dan mag ik dat gelijk inleveren bij de bijstand, wat dus ook weer geld kost. En dan maar hopen dat de nieuwe auto niets mankeert, want daar ben je niet bekend mee. Andersom: bijbetalen voor een nieuwe auto is momenteel ook niet mogelijk. Inruilen bij een autoverkoper is sowieso altijd dik verlies.Kortom: allang overdacht, maar een slecht idee.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt toch ook gewoon een auto inruilen bij een handelaar? Heb je ook gelijk alles op papier staan qua financien en zijn de ambtenaren daar ook weer blij mee. Verlies draai je altijd op zo'n auto.
En qua gedonder met de gezondheid: koop even een klapstoeltje met een zacht kussen er op. Kun je makkelijker pauze houden ;)

En wat betreft het wisselen: murphys law...
Dop 36 niet gebruiken om dat oliefilter weer aan te draaien he... Handvast is met de hand (hooguit met nog een tikje na)
Maar als je nieuwe filter al niet past? Waarom ga je dan verder met de klus? Als je niet de juiste spullen hebt moet je het gewoon uitstellen tot je het juiste hebt...

Ik zou wel even onderzoeken waar de olie vandaan komt die onder de motor zat... Het komt altijd van hogeraf.\

Dat carterringetje is ws nog de originele geweest. Je hebt inderdaad auto's waarbij die carterring niet te vervangen is zonder hem te slopen. Dan moet je de hele carterplug vervangen.
Maar het losknippen van het oude ringetje en dan een nieuwe van koper eromheen, is ook een oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt toch ook gewoon een auto inruilen bij een handelaar? Heb je ook gelijk alles op papier staan qua financien en zijn de ambtenaren daar ook weer blij mee. Verlies draai je altijd op zo'n auto.
En qua gedonder met de gezondheid: koop even een klapstoeltje met een zacht kussen er op. Kun je makkelijker pauze houden ;)

En wat betreft het wisselen: murphys law...
Dop 36 niet gebruiken om dat oliefilter weer aan te draaien he... Handvast is met de hand (hooguit met nog een tikje na)
Maar als je nieuwe filter al niet past? Waarom ga je dan verder met de klus? Als je niet de juiste spullen hebt moet je het gewoon uitstellen tot je het juiste hebt...

Ik zou wel even onderzoeken waar de olie vandaan komt die onder de motor zat... Het komt altijd van hogeraf.\

Dat carterringetje is ws nog de originele geweest. Je hebt inderdaad auto's waarbij die carterring niet te vervangen is zonder hem te slopen. Dan moet je de hele carterplug vervangen.
Maar het losknippen van het oude ringetje en dan een nieuwe van koper eromheen, is ook een oplossing.
Inruilen bij een handelaar ga ik echt niet doen, want daar verlies je veel te veel geld (waarde) mee. Bovendien kom je (dealers van goedkopere auto's) dan vaak uit bij een bepaald soort type van handelaren, waar je echt geen zaken mee wilt doen. (onbetrouwbaar) Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

Je vraagt waarom ik (na het niet passen vd oliefilter) doorgegaan ben met de klus.
Simpel, omdat de olie vervangen op dit moment erg belangrijk is, want hoe langer ik door rijd met te dunne olie, des te erger het probleem kan worden. Maar ik vraag mij natuurlijk af (na jouw vraag) wat er erg aan is om door te gaan met de klus als de oliefilter (nog) niet verwisseld kan worden? (Zoals je weet ben ik een leek en kan dat soort dingen dus niet zelf bedenken.) Misschien helpt het om erbij te vertellen dat we er niet of nauwelijks nog meer mee zullen gaan rijden voordat het filter er is. (Wat hier in NO overigens zomaar een week kan duren voordat het aangekomen is.)

Het onderzoeken waar de olie vandaan komt zal waarschijnlijk ook niet zo eenvoudig zijn. Dan waarschijnlijk eerst het blok schoonmaken?

Gelukkig heb ik het goed gedaan voor wat betreft het ringetje. Wederom dank voor de hulp en wijsheid!
 
Nouja een vuil filter zal je nieuwe olie niet lang schoon kunnen houden ;) Zo simpel is het.
Maar het zal niet gelijk voor ernstige problemen zorgen ofzo.

De olie-troep inderdaad eerst schoonmaken maar je kunt sowieso al kijken of je hogerop wat oliesporen ziet, als het allemaal een hoop vette zooi met vuil is, moet je het eerst schoonmaken. Vaak kun je dan na een rit wel zien waar het weer nat wordt van de olie.

Hoe is het verder nog gelukt?
 
Nouja een vuil filter zal je nieuwe olie niet lang schoon kunnen houden ;) Zo simpel is het.
Maar het zal niet gelijk voor ernstige problemen zorgen ofzo.

De olie-troep inderdaad eerst schoonmaken maar je kunt sowieso al kijken of je hogerop wat oliesporen ziet, als het allemaal een hoop vette zooi met vuil is, moet je het eerst schoonmaken. Vaak kun je dan na een rit wel zien waar het weer nat wordt van de olie.

Hoe is het verder nog gelukt?
Ah ja, dat is eigenlijk logisch ja (had ik zelf kunnen beredeneren), maar voor nu is een dikkere olie even het belangrijkst om verdere schade te voorkomen.

Het blijft daarbij sowieso spannend, want het is nu nog de vraag in hoeverre er schade is ontstaan.
Wat dat betreft zou het automerken sieren als zij in hun boekjes (bij de olie-instructies) een expliciete waarschuwing zouden geven dat verkeerde olie (in het speciaal te dunne olie) ernstige schade kan leveren aan de motor. Voor de één een simpel gegeven, maar voor de ander een volledig onbekend feit, zoals deze domoor. Maar ja, het is wel weer handel natuurlijk.

Hij (auto) zit nu netjes afgevuld met olie tot aan de bovenkant van het streepje (het zijn eigenlijk kruisjes). De aangegeven 5.9 liter klopt wat dat betreft prima. Met de (nieuwe) oliefilter is ook een nieuwe luchtfilter mee besteld. Daarna nog even denken aan een afspraak om de auto handmatig te laten regenereren bij de garage. En dan maar hopen op een goede afloop.

Het positieve wat ik van dit verhaal heb opgestoken is dat ik nu feilloos de codes van viscositeit, API en ACEA kan aflezen, zonder er bij na te hoeven denken. Maar dat ben ik over een tijdje (als ik nieuwe olie nodig heb) vast alweer vergeten. Dan sta je daar voor dat rek met olie, mijzelf afvragende: die verrekte codes...hoe zat dat ook alweer.....
 
Laatst bewerkt:
Moet de plastic beschermkap die onder auto motor hangt weer terug gehangen worden? Ik had ooit een Civic zonder plaat eronder en heb daar probleemloos mee door kunnen rijden tot aan 500.000 km Dus vraag me af of zo'n plaat echt nodig is....
 
Je zou die nu tijdelijk wel eronderuit kunnen laten als je op je oprit een stuk karton legt, dan kun je wat makkelijker de olielekkage localiseren ;)

Maar daarna gewoon weer terug er op. Dat ding zit er om troep zoveel mogelijk uit je motorruimte te houden. En het scheelt over het algemeen best wel een hoop. Vooral opspattend water en (smelt) sneeuw.
 
Je zou die nu tijdelijk wel eronderuit kunnen laten als je op je oprit een stuk karton legt, dan kun je wat makkelijker de olielekkage localiseren ;)

Maar daarna gewoon weer terug er op. Dat ding zit er om troep zoveel mogelijk uit je motorruimte te houden. En het scheelt over het algemeen best wel een hoop. Vooral opspattend water en (smelt) sneeuw.
Dan moet ie maar weer terug gehangen worden. Volgens mij zit er ook nog een soort schuimrubber aan de binnenkant van de beschermkop, welke volledig met olie is volgezogen. Wordt nog even een dingetje om schoon te krijgen, want al die olie vlak bij een hete motor zal wel weer geen goede combinatie zijn.

Wederom hartelijk dank, Pobresh! Zeer gewaardeerd.
 
Terug
Bovenaan