meerjarige stalling voertuig: aandachtspunten?

A

Anoniem

Guest
Hallo

Ik heb anderhalf jaar gelden mijn voertuig, Fiat Punto evo uit 2010, in de garage droog gestald. De auto was toen volgetankt (diesel).
Bedoeling is om deze minstens nog een 4- à 5-tal jaar gestald te laten, en dan opnieuw in circulatie te brengen voor m'n kind.
De batterij was bij stalling nog vol, intussen helaas leeg. Auto start dus niet meer. Banden waren bij stalling eveneens redelijk nieuw, momenteel staan ze nog behoorlijk hard.
De auto heeft geen distributieriem, wel een ketting.

Is het haalbaar om over x jaar de auto opnieuw te gebruiken? Of zijn er zaken die ik sowieso ga moeten vervangen vanwege langdurig stallen?

Als de auto niet opgebokt staat zal je de banden af kunnen schrijven, die hebben na 5 jaar echt wel een platte kant op het loopvlak.
Accu idem indien deze niet aan een druppellader staat, ik neem aan dat je de accupolen nog wel afgekoppeld hebt?
Verder kun je de diesel afschrijven, heb je een redelijke kans dat (hoofd)remcilinders vast gaan zitten (idem voor de koppeling indien deze hydraulisch bediend wordt), en dat je koppelingsplaat verkleefd raakt met het vliegwiel.
Motorisch kan het zijn dat na vele jaren stilstand de keerringen en pakkingen uitgedroogd raken met als gevolg spontane lekkages na het opnieuw in gebruik nemen.
En dan natuurlijk de normale onderhoudsartikelen zoals filters en sapjes die allen vervangen moeten worden.

Ik zou zeggen laat 2x per jaar de motor even op bedrijfstemperatuur komen, daarmee voorkom je al een hoop ellende en onkosten veroorzaakt door langdurige stilstand... en indien mogelijk rijd er een stukje mee zodat de gehele aandrijflijn ook gangbaar blijft.
Maar van de andere kant gezien, een diesel zit dankzij de milieunormeringen nu al in het verdoemhoekje en zal over een jaartje of 5 waarschijnlijk totaal niet meer interessant zijn (milieuzones, torenhoge mrb en dieseltoeslagen) om er alsnog mee te gaan rijden... persoonlijk zou ik deze auto z.s.m. rijdbaar maken en verkopen i.p.v. mijn kind er in de toekomst mee op te zadelen, de opbrengst van de auto kun je dan beter bij het rijbewijs voor je kind doen.

Mijn hobby auto heeft 7 jaar stil gestaan.

Banden en accu zijn naar zijn grootjes. Klepseals waren uitgedroogd. Achter diferentieel had interne roest. Benzine filter was gaan lekken. Bobine was vocht in gekomen. Remmen moesten nagekeken worden. Alle vloeistoffen moesten worden vervangen.

Uit voorzorg is er nog veel meer gedaan. Maar dit hierboven was direct te wijten aan de stilstand.

Rust roest, een auto kan daar niet zo goed tegen.

Dit gaat meer kosten dan de Punto over een jaar of 5 überhaupt waard is. Tenzij de auto kurkdroog, verwarmd en opgebokt staat, afgekoppelde accu, koelvloeistof nokkie vol en anti-bacteriemiddel in je diesel ga je sowieso een hopp issues krijgen als je weer gaat rijden. De auto is dan economisch en aannemelijk ook maatschappelijk afgeschreven. Last but not least is de kans groot dat je kind niet in die 'rare oude stinkdiesel' van papa wil rijden.

Ik zou de auto verkopen en de opbrengst of nuttig besteden of reserveren voor waar je kind op dat moment behoefte aan heeft.

Bedankt voor jullie advies, voor mij is het zo wel duidelijk dat hij beter op korte termijn kan verkocht worden. Misschien is deze periode ook wel een goed moment, nu de 2dehandsprijzen zijn gestegen.

Hart boven ratio: een Rover 75 cdti uit 2005, eentje met zo'n Longbridge-snuit, van een voormalige MG Rover dealer, in zeer goede conditie, esthetisch ongeveer in nieuwstaat. Heb hem gekocht met +- 200 dkm, intussen 40 dkm erbij.
In de basis zat het goed. Wel een paar dingen laten vervangen: druklager aan de koppeling en een thermostaat. Dat laatste heeft me al eens aan de kant gezet.
Eveneens nieuwe banden en schokdempers, zijn echter eerder typische slijtagezaken. De remleiding heb ik preventief laten vervangen.
Fantastische reisauto is het, heb hem gekocht om er lang mee te rijden. De goede exemplaren worden zeer zeldzaam. Hoop dat ik er nog lang kan mee doen.

In nl zijn de prijzen van een punto diesel niet gestegen, maar wellicht is/was dat in Vlaanderen anders.

Veel plezier met de rover (y)

Terug
Bovenaan