Meer vermogen uit een N/A motor?

Richard123

Net ingestapt
Goedendag,

Ik was opzoek naar een hatchbak met standaard +/- 100 PK aan vermogen, die ik dan nog wat zou opvoeren met een chip/remap a 125/130 PK incl. 40/50 NM meer koppel.
Nu zie ik een auto dat helaas geen turbo heeft, maar ook 100 PK heeft op ongv. de zelfde gewicht van de turbo auto.

Mijn vraag is wat kan ik een beetje aanpassen motorisch om tot 20/25 PK meer te komen?

Ik dacht zelf aan een andere inlegfilter of een open luchtfilter en dan wel zo plaatsen dat het koude lucht neemt.
Grotere injectoren?
Andere spruitstuk?
van 2 inch naar 2,5 a 3 inch uitlaat i.c.m. met sportcat?

Kan dit een beetje helpen? Mis ik nog wat? Ik heb dit nooit gedaan, enkel ingelezen, ben alleen bekend met chippen.

Wat je voorstelt gaat naast een bult herrie misschien 2pk opleveren, met een even grote kans dat je enkele pk's verliest. Bij een NA motor is het helaas niet zo simpel. Of op zich simpel maar nogal prijzig.

Heb je al met de auto gereden en geconstateerd dat die ca. 100 pk absoluut niet toereikend is in het huidige verkeer?

Muddy Bandit zei:
Heb je al met de auto gereden en geconstateerd dat die ca. 100 pk absoluut niet toereikend is in het huidige verkeer?

Ja, rijdt prima, alleen wil toch net wat meer oefph/pit.
Ik kom van een 150 PK Colt CZT en moet nu wat kleiners rijden omdat mijn portemonee ook dunner wordt.

Richard123 zei:
Joris 6091088 zei:
Er zijn ook hatchbacks te koop met 130pk

DIe zijn prijzig.
Tenzij je één kent met onder de 165K gelopen en max prijs 3200 en bouwjaar vanaf 2007 5 deurs

Je zou je wens van 165 k kunnen oprekken. Genoeg auto's die dan nog lang niet versleten zijn en je keus (en dus kans op 130 pk) wordt groter. Een relatief oude auto tunen is ook niet zonder risico.

haarr zei:
Hoezo is een Clio kleiner dan een Colt?

Die snapte ik ook niet echt. Weet natuurlijk niet hoe of wat maar had je niet gewoon beter met die Colt door kunnen rijden dan?
Of denk je nu echt te gaan "besparen"?

Muddy Bandit zei:

Wanneer is 100pk niet toereikend in het huidige verkeer? Mijn eerste auto had ook zoiets en dat was in de tijd dat je nog een beetje kon doorrijden. Nooit problemen gehad met te weinig vermogen.

R Wolters zei:
Muddy Bandit zei:

Wanneer is 100pk niet toereikend in het huidige verkeer? Mijn eerste auto had ook zoiets en dat was in de tijd dat je nog een beetje kon doorrijden. Nooit problemen gehad met te weinig vermogen.

Uit ervaring weet ik dat 100 pk inmiddels wel krap wordt met 3½ ton aan de trekhaak + 1000 kg lading in de auto, dan is een beetje meer pit best wel wenselijk.
Met m'n eerste auto kreeg ik dat soort gewichten met 50 pk VW-power ook wel verplaatst door heel Nederland... maar dat was in die goede oude tijd dat Max Laadvermogen nog een gezellig gabbertje was waarmee je een aardig potje kon breken en dagelijkse files alleen maar voorkwamen bij uitspanning "De Woeste Hoeve" en de aansluitingen op de veerboot.:)

Het hangt van de motor af, sommige atmosferische motoren worden af fabriek geknepen en kan een chip wel zin hebben, maar dit is helaas een uitzondering.

Los daarvan zijn er wel opties maar die zijn niet goedkoop. Denk aan scherpere nokassen met chip of een turbo kit.

Een turbo auto is veel makkelijker om meer vermogen te krijgen.

Inderdaad. Een mooi voorbeeld daarvan is de 2.4 motor van Volvo, geleverd als 170 pk maar softwarematig teruggebracht naar 140 pk voor veel modellen.

Erwin 2090858 zei:
Het hangt van de motor af, sommige atmosferische motoren worden af fabriek geknepen en kan een chip wel zin hebben, maar dit is helaas een uitzondering.

Als je iets met de auto wilt trekken wil je een hoog maximum koppel hebben. PK's zijn dan niet zo interessant. In dat geval zou die Clio 1.2 met turbo dus de beste keuze zijn. Maar ik begrijp niet helemaal wat de Colt duurder maakt qua rijden of onderhoud in vergelijking met auto die je nu zoekt?

Terug
Bovenaan