Mechanix: '13 Toyota Verso-S

Een dimlicht van m'n auto had het begeven, en ik vind dat je als automobilist zelf je lampen moet kunnen verwisselen. Nu moet je bij een Fiesta de hele lichtunit uit de auto halen om de lamp te kunnen vervangen, en dan besef je pas hoe groot die dingen zijn!:eek:

157s0g.jpg

2wm038g.jpg

Daarna heb ik het mezelf nog moeilijk gemaakt door de adapter voor het lampje van de fitting te slopen, terwijl dat helemaal niet nodig is... o_O Maar goed, we hebben weer licht aan beide zijden!

2n3gk5.jpg

Blijft leuk om dit soort klusjes te doen.

Mach1 zei:
Wat een onderneming om een lampje te wisselen! :)

Vergeleken met m'n Golf II wel. Maar gelukkig is het geen Renault waarbij je de halve auto moet demonteren om een lampje te vervangen!:)

Een Fiesta is niet de grootste auto, maar toch best wel praktisch als het moet:

ka20hw.jpg

Zonder veel moeite past er een hele drumkit in!:)

Pas heb ik ook nog een stuk in m'n oude Fiesta gereden en dan is het toch bizar hoe groot het verschil is tussen hetzelfde type auto uit '02 en '10. De '02 is echt nog een boodschappenwagentje en de '10 is gewoon een volwaardige auto. Nu ik de '10 gewend ben, vind ik de zitpositie in de '02 heel vreemd. Het stuur staat ver van je af en ligt ergens tussen je benen. En het is niet verstelbaar, dus je moet het er maar mee doen zoals het staat. De '10 heeft betere stoelen, is veel stiller en het stuur is tenminste wel normaal te verstellen. Ook de airco is een zegening.

Maar toch blijft die oude Fiesta wel een heel geinig ding om in te rijden. Op een of andere manier voelt die 1.3 Kent behoorlijk fel aan en kan je dat ding rijden als een kart omdat de besturing heel direct is. De nieuwe Fiesta rijdt gewoon goed maar is wel wat afstandelijker. Overal is de '10 natuurlijk een veel betere auto. Vooralsnog doet hij het ook perfect dus ik ben er heel blij mee.

Kosten:
- Aanschaf: € 5.000
- Distributieriem, waterpomp en kvs: € 420
- Balanceren voorwielen: € 20
- H7 lamp: € 1,60

De auto maar weer eens gewassen, want dat was alweer een tijdje geleden:

jsnko8.jpg

rk7le8.jpg

Blijft toch een fris kleurtje! Helaas was het resultaat toch niet helemaal geweldig want her en der nog een vuilwaas over de auto... o_O Misschien toch maar eens investeren in echt goed wasspul, al heb ik eigenlijk niet de goede faciliteiten om m'n wagen met de hand te wassen.

Ook de velgen schoongemaakt:

20b0bpu.jpg

207asuo.jpg

En deze moeten binnenkort ook maar weer eens vervangen worden:

2s8pohw.jpg

Met een setje Goodyears gaat die auto vast nog beter de bocht door! :) Ben benieuwd.

Ik was in Eindhoven de auto ook gewoon in de wasbox met de hand. Bij carclean kun je hele mooie afsluitbare emmers kopen. Thuis voorbereiden en naar de wasbox voor de spuit en het water.

Heel mooi fris kleurtje idd.

Ik snap die verschillen wel, je vorige Fiesta is een doorontwikkeling op een doorontwikkeling en feitelijk een Fiesta 3, die ergens in de jaren '80 is ontwikkeld, in 1989 op de markt kwam, rond 1996 is gefacelift naar de 4, ergens rond 2000 naar jouw model met de grotere koplampen en de vierkantere bumpers en jij hebt echt een van de laatsten. De opvolger was er in 2002 ook al. De Fiesta die je nu hebt is een van de eerdere van dit model. Feitelijk is de ontwikkeling ruim 20 jaar na die van je vorige begonnen. 20 jaar klinkt al heel anders dan 8.

Maakt ook niks uit, mooi dat jij zo blij bent met je nieuwe!! Ik wens je daar nog heel veel plezier mee!

@Nico: Dat is niet zo'n gek idee. Welke spullen moet je daarvoor minimaal hebben?
@uwbuurman: Daar heb je gelijk in. De auto's zijn eigenlijk alleen in naam hetzelfde. Toch is die '02 zeker een leuke auto om in te rijden zolang je geen modern comfort verwacht.
@Mach 1: Tnx. Bijkomend voordeel is dat je ook nooit lang hoeft te zoeken op een druk parkeerterrein! :)

Daarnaast zijn vanochtend de voorbanden vervangen. Van afgesleten Vredesteins Sporttrac 5 naar nieuwe Goodyears Efficient Grip Performance.

33dbeom.jpg

Onderhoud 2018:

Onderhoud 2019:
- Voorbanden: € 138

In het voorjaar krijgt de auto nog een kleine beurt + apk. Ben benieuwd of ik dit jaar onder de € 300 kan blijven qua onderhoud inclusief de banden. Zou wel mooi zijn natuurlijk.

Nou we hoeven het niet te gek te maken. Even onthouden dat je de velgen niet doet met dit water of anders pas als laatste. (evt. daar nog een klein emmertje voor meenemen die je daar ter plekke vult. Maar goed...

Emmer
Deksel

Shampoo optie 1 (deze heb ik ook)
Van de nanolex heb je echt maar 2 of 3 dopjes nodig op 15 liter water. Dat schuimt al heel goed.

Dit kan ook qua shampoo
Is goedkoper maar je ziet al dat er 100 ml op 4 liter word aangegeven.....oftewel uiteindelijk maakt het niet veel uit.

Iets van een microvezel washandschoen.

En dan als laatste moet je de auto drogen. Je kunt zeggen ik haal bij de Action een aantal "the big one" microvezeldoeken. Werken ideaal en zijn goedkoop.

Of je doet zoiets.

Als extra stappen kun je de auto nog eens extra beschermen met een spraywax.
Zoiets bijvoorbeeld

En als je het echt een keertje goed wilt doen dan kom je van de zomer maar eens naar Eindhoven. ;) Dat op internet uitleggen is lastig. :p

De autowasshampoo van de Action doet het ook perfect hoor :)
En de velgenreiniger ook, al is Monello Non-ferro nog iets fijner.
Sponsje of borsteltje voor de wielen en een goede handschoen met die sliertjes voor de rest. Daarna auto afnemen met een wisser en de rest eventueel nog met zo'n grote doek van de Action.

Onderhoud 2018:

Onderhoud 2019:
- APK + oliebeurt: € 153

De auto is helemaal in orde. Tijdens de keuring nog even onder de wagen door kunnen lopen, en geen roest of lekkage kunnen ontdekken. Blij mee!(y)

Goed bezig(y).

Maar ehm.. geen lucht-brandstof filter te vervangen of bougies dit jaar?

Als je nog een vuilwaas over de lak had bij het wassen in de wasbox.. denk ik dat je toch een plekje met de spons vergeten bent. :T

Ik had er vorige week wel een waas overheen.. van de hotwax.. Ik dacht dat die er wel mooi zou afwaaien bij een droogrij rondje.. maar dat viel tegen.. Had toch na moeten spoelen..

... ja, ik ben van de makkelijke waslichting. :p

De auto had vorig jaar nog een grote beurt gehad. En ik heb zelf ook al aardig geinvesteerd, dus volgend jaar weer een grote beurt.

Moet zeggen dat de auto ook regelmatig gewoon door de wasstraat gaat... :T

Toen ik de auto gisteren op contact zette, zag ik deze km-stand:

3005yzo.jpg

Geheel toevallig, dus wel een fotootje waard.

De auto is nu ruim 9 jaar oud, maar voor mijn gevoel is hij nog bijna nieuw. Er mankeert zover ik weet niets aan en in de afgelopen 9 jaar is de auto ook nooit stuk geweest. De kilometerstand is laag, dus voor m'n gevoel kan de auto nog jaren mee. Ik vind het koppel onderin overigens niet om over naar huis te schrijven en het verbruik vind ik in relatie tot het beperkte vermogen wat aan de hoge kant. Maar ik rij toch liever motor, dus voor die minpuntjes ga ik binnenkort geen andere auto kopen.

Kortom, saai topic maar een tevreden eigenaar. :)

Haha, mooi! Voor koppel moet je een ST kopen, maar dat is inderdaad de investering niet waard, als jin liever motorrijdt.

Nog maagdelijk die Fiesta van jou! Overigens niet te geloven dat je 'm alweer ruim een jaar hebt, wat gaat de tijd toch snel :eek:

Hoe is het met de bandiet?

uwbuurman zei:
Haha, mooi! Voor koppel moet je een ST kopen, maar dat is inderdaad de investering niet waard, als jin liever motorrijdt.
Ooit zou ik wel een ST willen. Met de nadruk op ooit. :)

Durashift zei:
Kan wel 10 jaar bij hoor. :)
Dat denk ik ook, maar ik denk niet dat ik nog 10 jaar in deze auto ga rijden. We zullen zien hoe ver ik kom.

Zadelsnuiver zei:
Nog maagdelijk die Fiesta van jou! Overigens niet te geloven dat je 'm alweer ruim een jaar hebt, wat gaat de tijd toch snel :eek:

Hoe is het met de bandiet?
De tijd vliegt, dust in the wind! :D

Op de Bandit rij ik best veel, hij heeft nu 70k op de klok staan. Niet zo foutloos als de Fiesta (een motor is meestal duurder in onderhoud dan een auto), maar verder wel een heel fijn ding. Ik wil proberen hem op de ton te krijgen en dat is voor een motor best veel.

Lekker, alle foto's verdwenen. :( Belachelijk dat dit forum nog geen functie heeft om rechtstreeks foto's te uploaden, maar daar zullen de prioriteiten van AutoWeek wel niet liggen.

Dan over de Fiesta, toen ik m'n banden ging oppompen, ontdekte ik opeens beginnende roestblaasjes!:eek:

6Stv9Xh.jpeg

Ik vraag me af hoe dit kan. Zou Ford nog steeds geen auto's kunnen bouwen die niet gaan roesten, of is er wellicht een andere oorzaak? Zover ik weet staat dit type Fiesta niet als roestgevoelig te boek. Ik heb daarom zelf de theorie dat deze auto voor aflevering schade heeft gehad rechtsachter. De typeaanduiding op de achterklep ontbreekt, terwijl iedere andere Fiesta die wel heeft. Een herstelde schade zou kunnen verklaren waarom de wielkast rechtsachter nu wat blaasjes vertoont. Maar dat is wellicht te ver gezocht, en heb ik gewoon pech.

Omdat het verder minimaal is, laat ik het voorlopig ook maar even zo.

Edit: het schijnt toch een vaker voorkomend probleem te zijn met een 'logischere' oorzaak...
they said its the wheel arch liner that just soaks up water then rubs under the arch causing rust from the underside sounds like another very poor design from ford
https://www.fordownersclub.com/forums/topic/46416-rust-bubbles-showing-on-rear-arch/

Elk jaar ff goed schoonmaken de wielkast..ik doe het ook minimaal 2 keer per jaar. Echt ff alle rommel, zout en dergelijke eruit.

Maar zeker dat je het nu zo zou laten?? Denk dat als je het niet erger wilt laten worden je t beste nu al wat doet.....

Eerlijk gezegd nu niet zo'n zin om er nu veel geld in te steken. Wil er nog een jaar of 3 in rijden en dan is het gewoon een oude auto. Dan maakt een roestig schermrandje ook weinig meer uit. Of reparatie moet weinig kosten, maar ik vrees dat herstellen duur zal zijn.

Het is weer tijd voor de APK (erg vaak trouwens, ieder jaar maar goed...). Als ik de APK en een kleine beurt laat doen door een universele garage kost dat ongeveer € 150. Ford biedt 'economy service' aan voor € 174 inclusief APK. Dan wordt ook het luchtfilter vernieuwd., en dat is dus een prima deal. De keren dat ik bij de dealer was met de vorige Fiesta werd het alnog erg duur omdat er nog allerlei andere zaken moesten worden gerepareerd. Maar nu denk ik dat er niks aan de hand is met de auto. Even duimen dus...

En anders is het direct weer de laatste keer bij de dealer. Overigens heb ik wel het gevoel dat er veel verschil zit tussen dealers. Een grote dealer als Ardea of een kleine als Martens of Wensveen bijvoorbeeld.

Mwah de ene vestiging is de andere niet, lijkt me. Maar ik heb het gewoon niet zo op zulke grote dealergroepen. Als mijn Ford naar een Ford garage moet breng ik m naar Stoof Vinkeveen. Lekker kleine dorpsgarage.

Barri zei:
En anders is het direct weer de laatste keer bij de dealer.

Haha, dat sowieso!:)

Idefiqs zei:
Ardea staat sowieso niet zo goed bekend.

Ik vind het vooral een dure dealer. De C-Max uit 2017 van m'n pa moest een beurt en inclusief leenauto was hij € 500 kwijt. Dat vind ik serieus veel geld, want zover ik weet hebben ze er niets bijzonders mee gedaan.

Maar goed, we zullen zien of 'economy service' deze keer echt economy blijft.

'een beurt' is ook rekbaar natuurlijk. Gaat er om hoeveel tijd ermee gemoeid is.. toch?

Reken zelf maar uit... wat kan er voor 174 euro incl. BTW en APK nou gedaan worden? 3/4 kwartier werk.. olie en oliefilter plus luchtfilter.. en afmeldkosten..dan is het ook wel op, denk ik.. Of je daarmee goed/preventief onderhoud hebt?
Ik weet het niet.. ff de wielen eraf en de remmen schoonmaken/gangbaar maken is er niet bij. Misschien wel verstandig als je niet al te veel rijdt per jaar?

'een dure' garage is misschien wel een garage die reële kosten doorberekend? Neem alle kosten m.b.t. gereedschappen, trainingen, milieuzaken etc.. Dan kom je wel aan een uurtarief van 100 euro.. helaas maar waar, denk ik.

Vervangend vervoer.. da's toch ook al gauw 5 tientjes voor een beetje gelijkwaardig alternatief als de C-max.

Even terugkomend op de roestblaasjes op de wielkastrand; volgens carbase zou je auto 12 jaar carrosserie garantie hebben. Zou zeker een poging wagen om herstel bij Ford te claimen onder garantie.

Durashift zei:
'een beurt' is ook rekbaar natuurlijk. Gaat er om hoeveel tijd ermee gemoeid is.. toch?

Reken zelf maar uit... wat kan er voor 174 euro incl. BTW en APK nou gedaan worden? 3/4 kwartier werk.. olie en oliefilter plus luchtfilter.. en afmeldkosten..dan is het ook wel op, denk ik.. Of je daarmee goed/preventief onderhoud hebt?
Ik weet het niet.. ff de wielen eraf en de remmen schoonmaken/gangbaar maken is er niet bij. Misschien wel verstandig als je niet al te veel rijdt per jaar?
De remschijven en blokken worden gecontroleerd, mocht er iets mis zijn dan wordt dat tegen meerprijs verholpen.

RenaultF1 zei:
Even terugkomend op de roestblaasjes op de wielkastrand; volgens carbase zou je auto 12 jaar carrosserie garantie hebben. Zou zeker een poging wagen om herstel bij Ford te claimen onder garantie.
Helaas moet de auto dan altijd bij Ford onderhouden zijn, en dat is niet het geval. Daarom kan ik geen aanspraak maken op garantie. :(

Ik begin wel wat problemen te krijgen met de "budget garage" niet in de laatste plaats omdat ze soms niet meedenken met het "lang" doorrijden van een auto. Dat deed de wijlen Renault dealer wel...maar ja..die is ter ziele en de nieuwe eigenaar is niet zo iemand.

Met andere woorden. Soms helpt het om voortijdig wat meer uit te geven aan onderhoud om aan het einde van de rit te besparen.
Daarin is het gewoon zoeken naar een garage die dat kan leveren. En das niet perse een dealer. Maar ook zeker niet perse de dorpsgarage.

Zo, de auto heeft z'n APK + beurt weer gehad. Alles was in orde, op de remvloeistof en de bandenspanning na. De remvloeistof heb ik laten vervangen. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat de spanning van de banden te laag was, want ik pomp ze regelmatig vrij stevig op. Is een (te) hoge spanning dan ook een punt waar je een aantekening voor krijgt? Verder wilde de dealer me nog nieuwe ruitenwissers verkopen, maar ik vond ze nog goed genoeg. Blijkbaar vond de keurmeester dat ook. :)

Onderhoud 2018:

Onderhoud 2019:
- APK + oliebeurt: € 153

Onderhoud 2020:
- APK + beurt + remvloeistof: € 241

sX2uujw.jpg

Zo, even de foto's in de startpost hersteld. Hopelijk gooit ImgBB ze voorlopig niet ofline.

Allereerst een momentje van stilte voor de Golf II Function, want volgens RDW Ovi bestaat het kenteken niet meer. Dan zal hij hoogstwaarschijnlijk gesloopt zijn. Alhoewel ik dat apart zou vinden, want een Golf II is inmiddels een semiklassieker waar soms al aardige bedragen voor worden betaald. Nu was de mijne niet zo begeerlijk en ik heb hem destijds niet voor niets verkocht... :) Toch vond ik het wel een hele leuke auto die inmiddels knap zeldzaam geworden is.

Mijn oude Fiesta Classic is inmiddels ook 18 en wordt nu bijna dagelijks gebruikt. Als ik hem zie staan jeuken m'n handen wel om hem eens goed te wassen, maar dat is aan de huidige eigenaar. Het zou me niet verbazen als de auto nog een paar jaar betrouwbaar dienst kan doen. En wellicht koop ik hem daarna terug omdat het tegen die tijd echt een classic geworden is. :LOL:

Verder doet m'n huidige Fiesta het perfect. Destijds heeft Ford daarmee echt een goede auto op de weg gezet. Het enige wat me soms stoort is het gebrek aan vermogen onderin. Als je een beetje sportief wil rijden heb ik het gevoel dat je het blok al aardig aan het uitwringen bent, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de levensduur van de koppeling e.d. Een 1.6 of Ecoboost zou deze auto veel leuker maken. Maar ja, om nu een goede auto weg te doen voor wat meer pk's voelt ook zo tegenstrijdig. Vooral omdat ik niet zoveel rij. Voorlopig maar even tevreden zijn zo.

Mechanix zei:
Allereerst een momentje van stilte voor de Golf II Function, want volgens RDW Ovi bestaat het kenteken niet meer. Dan zal hij hoogstwaarschijnlijk gesloopt zijn.
Volgens deze website is dat inderdaad het geval.

Mechanix zei:
Alhoewel ik dat apart zou vinden, want een Golf II is inmiddels een semiklassieker waar soms al aardige bedragen voor worden betaald. Nu was de mijne niet zo begeerlijk en ik heb hem destijds niet voor niets verkocht... :) Toch vond ik het wel een hele leuke auto die inmiddels knap zeldzaam geworden is.
Je weet niet wat de reden is natuurlijk. Een kleine aanrijding, laswerk of defecte motor/versnellingsbak is al snel economisch total loss.

Toen ik de auto had moest er al aan gelast worden. Forummer Renate (niet meer actief hier denk ik) had destijds de dorpels nog zo mooi gelast voor mij. Ik heb de auto uiteindelijk verkocht omdat de motor soms niet goed liep en dat probleem steeds vaker terug kwam. Een optelsom van die issues heeft de auto waarschijnlijk de das omgedaan. Toch wel een beetje jammer, ik heb veel goede herinneringen aan die Golf.

Toch nog maar eens een update over misschien wel de saaiste auto van het forum. De achterbanden zaten inmiddels op de slijtageindicatoren, dus moesten nodig vervangen worden. En toevallig had Euromaster de Goodyears weer in de aanbieding die ook al op de vooras lagen. Dus voor het eerst heb ik vier dezelfde banden onder mijn auto! Een unicum voor mij. :p

Ziet er weer lekker fris uit, twee nieuwe bandjes. Ook heb ik rondom nieuwe ruitenwissers van Bosch gemonteerd. Streepvrije ruiten zijn wel zo fijn in deze tijd van het jaar. Zo lopen de kosten dit jaar toch nog met € 186 op. Maar die kosten hoef ik dan in maart niet meer te maken voor de APK.

Verder heeft de ijzerdief de rechter wielkast van m'n auto gevonden. :( Plekje zit er al meer dan een jaar en lijkt niet snel uit te breiden, dus ik laat het voorlopig maar zo. Als het erger wordt, kan ik de roest altijd nog wegschuren en behandelen. Maar daar wordt de auto natuurlijk niet mooier van.

Voor de rest is de auto probleemloos. Nu bijna 11 jaar oud en eigenlijk weigert alleen de kofferklepontgrendeling bij vlagen dienst en de blowermotor piept soms iets. Als dat alles is voor deze leeftijd, ben ik dik tevreden. Ik durf te wedden dat een Yaris of iets dergelijks niet betrouwbaarder of goedkoper in gebruik is, wat de Toyotafans ook zeggen. Ik hoop dat ik de goden nu niet verzocht heb, maar ik zie de APK in maart met vertrouwen tegemoet. :)

Nou, saaiste auto van het forum... elke auto is leuk op zijn eigen manier toch ;)

Wel jammer van die beginnende roestplek ja. Verbaasd mij nog wel eens hoe dat kan verschillen per auto/merk.
Jouw Fiesta is aanzienlijk nieuwe dan die van mij, echter ik heb dit soort plekken (nog) nergens *klopt snel op houten tafel* :p

Mechanix zei:
Verder heeft de ijzerdief de rechter wielkast van m'n auto gevonden. :( Plekje zit er al meer dan een jaar en lijkt niet snel uit te breiden, dus ik laat het voorlopig maar zo. Als het erger wordt, kan ik de roest altijd nog wegschuren en behandelen. Maar daar wordt de auto natuurlijk niet mooier van.

Bedoel je roest of is er daadwerkelijk iets gestolen? Maja ik heb op mijn auto ook plekjes, meestal veroorzaakt door derden. Ondertussen neem ik het al voor lief en denk ik: het is eigenlijk wel een gebruiksvoorwerp en als je al die plekjes laat herstellen, dan blijf je bezig.

Sja het blijft een Ford. Wel slordig dat ze dit bij dit model nog niet onder controle hadden...

Jup, helaas heeft Ford geen beste reputatie als het aankomt op roestpreventie. Oorzaak is ook bekend en het is deels te wijten aan slecht schoonmaken van de wielkasten in het verleden. Maar ach, de auto rijdt er niet minder om.

Grappig detail: de inmiddels 19 jaar oude Fiesta die ik hiervoor had (is nu van m'n zusje), heeft geen roest op de wielkasten. En juist dat model staat bekend om z'n roestige wielkasten. Het lijkt soms net een lot uit de loterij... o_O

Zeker niet de saaiste kleur van het forum. ;) Wel grappig dat Ford de motor als 1.25 aanduid. Doet me denken aan mijn 83'er Fuego, die had volgens de brochure 73,5 pk :T

Ik dacht dat het modeljaar wat jij hebt nu wel redelijk tegen roest kan, maar valt dan toch tegen.
Verder leuke auto, blijft het vast wel doen.

Hij kan ook 'redelijk' tegen roest, dus het valt in die zin niet tegen. :)

Probleem is de vilten wielkastbekleding. Die zuigt zich vol met water, en als er dan nog wat zand tussen komt, schuurt de lak weg en gaat het metaal roesten. Dus de tip aan alle Mk7-eigenaren: maak regelmatig je wielkasten schoon, dan is er niks aan de hand!(y)

Nog even een blast from the past:

Ik had het genoegen vandaag nog even een stukje in m'n oude Fiesta te rijden. En ik moet zeggen dat hij het echt nog prima doet! Niet gek voor een autootje van 19 jaar oud. En je kan er echt lekker mee scheuren.

En voor de kriticasters die wat te zeuren hebben over de roestbestendigheid van Ford:

Keurig toch!(y):)

Volgens m'n zusje had de keurmeester tijdens de APK wel wat gebromd over vliegroest op het subframe. Nu heb ik even met een lamp onder de auto door geschenen, maar ik zag geen gekke dingen. Toch maar eens kijken of ik een brug kan regelen om die auto eens echt goed te bekijken van onderen. De auto rijdt nog zo goed dat het wel loont om dat soort dingen eens aan te pakken.

Bij mijn Focus heb ik het subframe ook al aangepakt. Gewoon goed schoonmaken en dan behandelen.

Leuk je oude Fiesta weer even terug te zien (y)
En dat lijkt inderdaad behoorlijk netjes wat betreft de aanwezigheid vd roestduivel ;)

Het is best leuk om een beetje te klussen aan je auto, maar sleutelen aan nieuwere auto's is vaak lastig en/of ze gaan niet stuk, zoals mijn Fiesta. Maar sinds een tijdje heb ik toch een mankementje, in de vorm van een weigerende kofferbakontgrendelknop. Vervanging door de dealer kost € 80. Hoop geld, dus zelf maar eens proberen. Via Ali heb voor de somma van € 8 een nieuwe knop gekocht, maar het zal nog wel even duren voordat die er is. Maar de knop inwendig even schoonmaken kan ook al helpen, dus dat heb ik eerst geprobeerd.

Als je het spul uit elkaar haalt (3 schroefjes en 6 moertjes), snap je meteen waarom die knop na een aantal jaar kapot kan gaan. Er is door de tijd heen allemaal straatvuil en vocht achter het paneel gekomen, dat zich op een gegeven moment een weg baant in die knop.

Hierboven de gedemonteerde knop. Rondom de microswitch zit een soort pasta, waarvan ik denk dat het bedoeld is om vocht bij de switch weg te houden. Kan iemand daar meer over zeggen? Verder lijkt het allemaal in orde, dus de boel schoongemaakt en een beetje WD40 in de knop gespoten. Na montage werkt de knop weer, dus wellicht heeft het (even) geholpen.

Verder een uitgelezen moment om het montagepaneel goed schoon te maken en daarna ook maar meteen de hele auto te wassen. En als hij schoon is, vind ik het nog altijd een erg mooie auto. (y)

Terug
Bovenaan