Me-Services Mercedes

Vind je dat je voor een basis functionaliteit na 3 jaar moet bijbetalen normaal ?

• Totaal aantal stemmers
    16
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Koop je een nieuwe GLC met de optie om je laadstatus en voor verwarming te kunnen bedienen via je telefoon, dus in mijn ogen een basis functionaliteit.
Na 3 jaar werd dit doodleuk uitgeschakeld omdat het Me abbo is afgelopen, dus een gekochte optie werkt niet meer naar 3 jaar en moet 150 euro betalen om het weer
geactiveerd te krijgen. (n)
Mercedes me zegt doodleuk we kunnen niets voor u betekenen :-(

Dat het abonnement na 3 jaar afloopt zal ongetwijfeld ergens in de papieren (of gewoon in de app) terug te vinden zijn.

3 jaar voor €49, waar hebben we het eigenlijk over. :rolleyes:

Staat gewoon overal dat deze services maar 3 jaar inclusief zijn. Zou geen verassing moeten zijn. En op zich: ze leveren er ook iets voor. De auto doet het gewoon zonder die services, maar met die services heb je iets extra's.

Nou, als je zo principieel bent neem je het toch niet? Groot statement dat je maakt dan. Anders leren ze het nooit!

€50,- per jaar. En dan gefrustreerd een topic openen? Man, man, man...

Dat is bij meer merken zo. Het was soms zelfs zo dat je bij de ene uitvoering een abonnement voor 3 jaar kreeg, maar bij een andere uitvoering maar voor 3 maanden...
Het is de weg die we op gaan met connectiviteit en ik ben het met je eens dat dat onvoldoende belicht wordt (ook in de media). Naast het hebben van een auto heb je straks ook een 'connectiviteitsabonnement' voor je auto. Omdat dat de eerste periode vaak gratis is (zit in de autoprijs), is daar geen oog voor door de nieuwkopers/leasers, maar na die periode loopt men hier inderdaad tegen aan.

edit: eigenlijk vind ik dit wel een artikeltje in Autoweek waard, want het is waardevolle info voor de tweedehands koper. Wat kost zo'n abonnement per merk, hoe weet je wanneer de connectiviteit eindigt als je een tweedehands auto koopt, etcetera.

Van de MB ME site:

Waar kan ik de looptijd van mijn bestaande services zien?
De looptijd van uw services kunt u in uw Mercedes me-gebruikersaccount onder 'Servicebeheer' zien door de betreffende service te selecteren. De looptijd wordt ook in de Mercedes me Store weergegeven, wanneer u met uw Mercedes me-gebruikersaccount bent aangemeld en een voertuig hebt geselecteerd. Als u nu naar de servicepagina's gaat, ziet u onder 'Beschikbaarheid voor uw voertuig' de resterende tijd van de afzonderlijke services.

Je bent zelf akkoord gegaan met deze voorwaarden, of het in jouw ogen een basisfunctionaliteit is doet er niet zoveel toe.

Barri zei:
Dat is bij meer merken zo. Het was soms zelfs zo dat je bij de ene uitvoering een abonnement voor 3 jaar kreeg, maar bij een andere uitvoering maar voor 3 maanden...
Het is de weg die we op gaan met connectiviteit en ik ben het met je eens dat dat onvoldoende belicht wordt (ook in de media). Naast het hebben van een auto heb je straks ook een 'connectiviteitsabonnement' voor je auto. Omdat dat de eerste periode vaak gratis is (zit in de autoprijs), is daar geen oog voor door de nieuwkopers/leasers, maar na die periode loopt men hier inderdaad tegen aan.

edit: eigenlijk vind ik dit wel een artikeltje in Autoweek waard, want het is waardevolle info voor de tweedehands koper. Wat kost zo'n abonnement per merk, hoe weet je wanneer de connectiviteit eindigt als je een tweedehands auto koopt, etcetera.

Ik niet, het gaat om een relatief laag bedrag en geeft ook de mogelijkheid om het niet meer af te nemen. Die €150,- waar het hier om gaat wordt anders net zo goed berekend maar dan bij het onderhoud als 'software updaten' oid of meteen maar meegenomen in de aanschafprijs, waarmee eerste eigenaar ook betaalt voor volgende eigenaars. Is toch ook niet anders dan bijv updates voor ingebouwde navi?

Bij mij was het 2 jaar, maar dat was me vanaf begin af aan duidelijk.
Het is aan jouw de keuze of je het bedrag waard vind voor wat je er voor terug krijgt.
In mijn geval is het E80 per jaar. Daarvoor krijg ik navigatie updates van heel Europa en realtime verkeerinformatie en dat vond ik het wel waard.
Een keertje tanken en je bent ook zo'n bedrag verder
Verder is het soms wel handig dat je bestemmingen vanaf de telefoon naar de auto kunt sturen, de meeste andere gadgets die er mee kunnen vind ik niet zo veel toevoegen.

laat me dit zeggen voor het "fun" gedeelte van de app wil ik ook gewoon betalen , maar het gaat om een basis functionaliteit zoals laadstatus en aan schakelen interieur voor verwarming .
Want Mercedes zegt dat onderstaand wel blijft werken,
"In die zin zijn de eerste drie jaar kosteloos omdat deze zijn meebetaald in de aanschafwaarde van het voertuig. Hoewel onderhoudsmanagement, het noodoproepsysteem en andere standaard diensten actief blijven verlopen de overige remote diensten inderdaad zoals u aangeeft in uw schrijven.
En zoals ik schrijf laadstatus is toch een standaard dienst !

Tja MB van niet, dan zul je dat bij de rechter moeten aanvechten.

Autofabrikanten willen ook de richting van abonnementsdienten op. Wil je airco? 5 euro per maand, etc. Erg nare ontwikkeling als je het mij vraagt.

Gullwing zei:
(...)

Autofabrikanten willen ook de richting van abonnementsdienten op. Wil je airco? 5 euro per maand, etc. Erg nare ontwikkeling als je het mij vraagt.

Eens, hoewel voor digitale services wel iets te zeggen valt: constante onderhouds- en innovatiekosten, maar slechts eenmalige inkomsten.
Voor 'upgrades' is dat een ander verhaal.

Ik ben overigens wel benieuwd of er cijfers zijn hoeveel Zoe-kopers voor het abonnement en hoeveel voor de batterij-aankoop zijn gegaan.
Misschien vinden veel klanten het wel prima om een lager startbedrag te hebben gecombineerd met (beperkte?) maandelijkse lasten.
Getuige de populariteit van private lease, heb ik wel een zeker vermoeden..

Dat je op een gegeven moment voor verkeersinformatie en kaartupdates iets moet gaan betalen kan ik ergens nog wel begrijpen mits het geen exorbitante bedragen zijn.
Als ik €50 per jaar moet betalen voor deze optionele diensten dan kan ik daar wel in mee gaan.
Maar dan verwacht ik ook dat de fabrikant ook continu voor updates blijft zorgen dus niet als het ze beter uit komt geen updates meer geven voor bepaalde zaken. Zolang de abonnementen lopen moeten ze ook updates geven.

Dat doen ze dan ook gewoon, met OTA-updates of eventueel een software-update bij de dealer.
Wil je dat niet, dan hoeft het niet en betaal je niet. Zo simpel is het;)

Hoeveel jaar blijft een nieuw systeem, maar over een paar jaar een "oud" systeem, ondersteund worden als er nieuwere versies zijn? Bekende telefoontoestellen computerprogramma's kan je na een paar jaar weggooien door ontbreken van beveiligingsupdates.

Android-telefoons bedoel je?;)

Contracten zijn meestal 3 jaar, oftewel, lang genoeg voor de periode de eerste eigenaar de auto in zijn bezit heeft.

Pietzoveel zei:
Hoeveel jaar blijft een nieuw systeem, maar over een paar jaar een "oud" systeem, ondersteund worden als er nieuwere versies zijn? Bekende telefoontoestellen computerprogramma's kan je na een paar jaar weggooien door ontbreken van beveiligingsupdates.

3PbJH4I.jpg

Ik betaal ook voor mijn C-klasse en mercedes me

Wat ik prettig vind ik dat opgedeeld is. en je dus geen hoog bedrag hoef te betalen voor diensten die je niet gebruikt

Vorig jaar was het volgens mij 99 euro voor 3 jaar voor mijn auto. Dus 33 euro per jaar (!). Dan kan ik laadstatus zien, vergrendelen, rijbereik, verbruik, brandstofpeil, voorverwarmen, voorverkoelen, etc. Elke cent waard!

voertuigvolgsysteem kost ook geld, maar aangezien dit niet word erkent bij verzekeringen heb ik daar niet voor gekozen, net als live traffic. niet voor gekozen

En zoals ik schrijf laadstatus is toch een standaard dienst !

voor heel veel mensen niet hoor, er zijn overigens ook EV en hybride voertuigen waar je überhaupt de laadstatus niet kan zien door een app. Voor jou is het standaard maar voor veel mensen niet. Iemand waar ik laatst was had een C350e, die gebruikte die app niet eens. hij laad ook vrijwel nooit. Dus voor jou is het standaard, maar voor vele anderen dus niet.

laat me dit zeggen voor het "fun" gedeelte van de app wil ik ook gewoon betalen , maar het gaat om een basis functionaliteit zoals laadstatus en aan schakelen interieur voor verwarming .

tjahh... heel basis functionaliteit :)

Voor de echte basisfunctionaliteiten (SOS systeem bijvoorbeeld) daar hoef je inderdaad niet voor te betalen

Maar dan verwacht ik ook dat de fabrikant ook continu voor updates blijft zorgen dus niet als het ze beter uit komt geen updates meer geven voor bepaalde zaken. Zolang de abonnementen lopen moeten ze ook updates geven.

dat gebeurd inderdaad. Geen idee als je niets hebt afgesloten of je die dan niet krijgt

Basis functionaliteit is vrij letterlijk te nemen. Aangezien er nog steeds heel veel autos verkocht worden zonder een app (maar wel de mogelijkheid de interieur voorverwarming aan te zetten, laadstatus te lezen, te vergrendelen/ontgrendelen... maar wel allemaal zonder app en eventueel in de auto zelf)... in principe is alles in de app dus geen basis functie.

En inderdaad stond dit wel in de voorwaarden. Zelfs toen ik een lease-auto binnenkreeg met 3 jaar navigatie updates inclusief was het duidelijk dat dit zou aflopen. En dat is al weer heel wat jaren terug. Ooit in een ver verleden zijn er autofabrikanten geweest die onduidelijk waren over de kosten van een navigatie update en die zijn daar juridisch voor op de vingers getikt.
Overigens; in die voorwaarden staat ook dat bij de aankoop van een auto je geen eigenaar wordt van de software in de auto maar die alleen onder licentie krijgt. Is al een jaar of 5 de standaard. De autofabrikant blijft de eigenaar van de software in de auto. Als je meer wilt dan alleen een licentie zul je een andere aankoop moeten doen. Misschien dat er fabrikanten zijn die (tegen 5 dubbele prijs?) misschien je wel een auto inclusief software willen verkopen. Dan heb je wat meer garanties qua het blijven werken van alle functies van de auto, inclusief die via het IT systeem van de autofabrikant lopen. Je bent wel vrij om, binnen wettelijke kaders van typegoedkeuring en dergelijke, de software van de fabrikant te wissen en je eigen software erop te zetten. Uiteraard is de fabrikant dan nergens meer verantwoordelijk voor en jij wel. Moet je wel even langs bij de fabrikant want die mag zijn cybersecurity op de auto (ok, zit nu nog niet op de auto maar komt er wel op in komende jaren) pas uitschakelen voor jou als ze bewijs hebben dat de software die jij gaat installeren ook aan de wettelijke eisen voldoet.

Lang verhaal maar in het kort: een auto bestaat deels uit diensten en daarvoor moet je gewoon betalen. Voorwaarden zijn echt wel duidelijk. Een fabrikant denkt al met je mee door je die dure software onder een licentie mee te geven (voor een deel van de auto is die licentie al in zijn geheel betaald in de aankoopprijs) ipv je de werkelijke prijs te rekenen om het jou in eigendom te geven.

Is bijna bij alle merken zo en bij sommige zelfs afhankelijk van de uitvoering.
Bij de basisuitvoering bijv. 1 jaar en bij de luxere uitvoeringen 3 jaar.
Staat ook altijd duidelijk omschreven in de folders of prijslijsten.
Beetje merkwaardig om daar 3 jaar na de aankoop over te klagen.
Als je bij de aankoop goed opgelet had had je dit bij de aankoop gelijk kunnen bespreken.

Probleem zit 'm meer in het voorbeeldje van de BMW i3 (als dat daadwerkelijk klopt). Koop je particulier zo'n ding van slechts 6 jaar, werkt de hele zooi niet meer.....

Pietzoveel zei:
Probleem zit 'm meer in het voorbeeldje van de BMW i3 (als dat daadwerkelijk klopt). Koop je particulier zo'n ding van slechts 6 jaar, werkt de hele zooi niet meer.....

6 jaar? M'n vrouw had enige tijd geleden tijdelijk een Peugeot 5008. Gloednieuwe wagen welke uitgerust was met android auto en mirror link. Was best een prijzige optie volgens mij. Mirror link was iets van samsung dacht ik, waarmee je multimedia scherm in de auto een soort extra scherm werd van je mobiel. Je kon daarmee dus je gehele mobiel bedienen op het multimedia scherm, zoals op je mobiel zelf. Samsung besluit dat vervolgens doodleuk om dat niet meer te ondersteunen, om wat voor reden dan ook.
Gevolg is, dat het niet alleen niet meer geupdate word, maar dat de functionaliteit ook gewoon volledig verdwenen is van de telefoon.
Zit je dan met je mirrorlink, nieuwe auto en na amper 6 maanden werkt het niet meer.

Ben het ergens wel met de TS eens. Dat je moet betalen voor updates zoals navigatie etc. vind ik logisch. Das niet gewoon een software updateje, daar zit een heel circus achter van mensen die die kaarten moeten aanpassen. Je kunt daar wel wat van vinden, want waarom kost me dat op een mobiele telefoon 18 euro per jaar (tomtom go) en kost me dat 60 euro voor de auto navigatie. En dan is tomtom go met afstand de betere.

Ik vind het ergens ook wel bespottelijk, dat je abonnements kosten moet betalen voor een simpele functie op je mobiel, waar eigenlijk nooit iets aan veranderd.
Dat je voor die app moet betalen, logisch, maar om de laadstatus mee in een abonnements service te duwen, nee bespottelijk.
Wat is het volgende, een abonnements service om je auto te mogen starten/ontgrendelen, met de sleutel.

En dan heb je dit nog:
Wetsvoorstel kabinet over verplichte updates
Het is een Europese plicht, die in de hele EU gaat gelden. De verkoper wordt verantwoordelijk, niet de fabrikant of de softwareleverancier. Daarmee geldt de plicht voor alle spullen en digitale diensten die binnen Europa worden verkocht.

^^^ de fabrikant zelf, en levert het product dan via een agentschap structuur.

AsconaGT zei:
Ik betaal ook voor mijn C-klasse en mercedes me

Wat ik prettig vind ik dat opgedeeld is. en je dus geen hoog bedrag hoef te betalen voor diensten die je niet gebruikt

Vorig jaar was het volgens mij 99 euro voor 3 jaar voor mijn auto. Dus 33 euro per jaar (!). Dan kan ik laadstatus zien, vergrendelen, rijbereik, verbruik, brandstofpeil, voorverwarmen, voorverkoelen, etc. Elke cent waard! (..)

Je betaald dus eigenlijk om die data in de applicatie op je telefoon te kunnen zien?

Dezelfde data is wel (kosteloos) beschikbaar in de auto? (op dat voorkoelen / verwarmen na dan.. of kan je dat ook met een timer in de auto instellen?)

marcel21674 zei:
Ben het ergens wel met de TS eens. Dat je moet betalen voor updates zoals navigatie etc. vind ik logisch. Das niet gewoon een software updateje, daar zit een heel circus achter van mensen die die kaarten moeten aanpassen. (..)

Eens.

marcel21674 zei:
(...)
Wat is het volgende, een abonnements service om je auto te mogen starten/ontgrendelen, met de sleutel. (..)

.. Ja, de digitale sleutel(code). ;)

De consument gaat dadelijk (financieel) zowat ten onder aan allerlei noodzakelijke abonnementen, vrees ik.

Tijden veranderen....
Zo'n 30 jaar geleden moest je elke gadget apart bestellen bij de aankoop van een auto, tegenwoordig zit het al standaard in elke auto ingebouwd/geprogrammeerd en betaal je om de gadget actief te krijgen en te houden.
Heeft 2 voordelen voor de dealer/fabrikant: het massaproduct is sneller en goedkoper produceren, en de verwende consument gaat toch wel betalen om de snufjes actief te houden.
Geeft weer een stukje klantenbinding en extra omzet, van enkel de moderne onderhoudsintervallen kunnen ze tegenwoordig ook niet meer leven.

Durashift zei:
De consument gaat dadelijk (financieel) zowat ten onder aan allerlei noodzakelijke abonnementen, vrees ik.

Tsja, de kreet noodzakelijk heeft in diezelfde 30 jaren ook wel een heel andere betekenis gekregen.:)

Dezelfde data is wel (kosteloos) beschikbaar in de auto? (op dat voorkoelen / verwarmen na dan.. of kan je dat ook met een timer in de auto instellen?)

ja je kunt het ook in de auto instellen dat hij om een bepaalde tijd voorverwarmd moet zijn (soort agenda) of dat je met ontgrendelen als begint te verwarmen / verkoelen.

je hebt daar de app niet voor nodig. Voordeel van de app is dat het makkelijker in te stellen is, gewoon vanuit huis. En via de app kun je ook zonder agenda of tijd op 'nu starten' drukken. Dat doe ik dus vaak als ik van te voren niet precies weet hoe laat ik denk te gaan vertrekken in de winter. Het is dus niet zo dat je de app nodig hebt om van die optie te kunnen genieten.

Je betaald dus eigenlijk om die data in de applicatie op je telefoon te kunnen zien?

Nee , niet helemaal

Vorig jaar december is er een compleet nieuwe app gelanceerd (in begin vol bugs, dat was echt wel slecht, nu inmiddels verholpen). Ik heb sindsdien wat meer functionaliteiten. Dus je betaald wel degelijk ook ontwikkelingskosten

En je betaald ook voor de data. heb gehoor dat mercedes jaarlijks een enorm bedrag het het dataverbruik afkoopt. je hebt in mijn auto ook geen simkaart of wat nodig. Er zit een communicatiemodule in. Daar betaal je ook voor natuurlijk.

misschien wel. Ben er ook bang voor overigens. maar in dit geval niet. Zonder app of abonnement kun je prima rijden en van alle opties genieten. Abbonement is puur wat extra's. zoals eerder gezegd. En zeker voor een premium merk voor een zeer schappelijk bedrag.

Ik sprak eerder een C-klasse hybride eigenaar waar ik de dakdragers van over had gekocht. Ondanks hij dus ook 3 jaar 'gratis' van alle diensten gebruik kon maken deed hij daar niets mee. Die 'onzin' voegde voor hem weinig toe. Het is dus net wat je onder 'noodzakelijk' verstaat.

AsconaGT zei:
En je betaald ook voor de data. heb gehoor dat mercedes jaarlijks een enorm bedrag het het dataverbruik afkoopt. je hebt in mijn auto ook geen simkaart of wat nodig. Er zit een communicatiemodule in. Daar betaal je ook voor natuurlijk.

Bedenk ook, dat mercedes dit heel goed kan gebruiken om te zien wat de klant graag wil. Ze zullen die app ook zeker voor marktonderzoek gebruiken.
Er zijn belangen aan beide zijden.

Bedenk ook, dat mercedes dit heel goed kan gebruiken om te zien wat de klant graag wil. Ze zullen die app ook zeker voor marktonderzoek gebruiken.
Er zijn belangen aan beide zijden.

absoluut! (y)

Gek genoeg is dat bij Mercedes, (en vele andere merken) word daar geen woord over gerept. Ik weet wel bij Opel on-star, vergelijkbaar systeem, dat daar heel veel ophef over was omdat GM er data uit haalt. Ik ken alle voorwaarden niet, maar het zal er vast in staan dat ze tot een bepaalde hoogte weten wie ik ben, hoe ik rij, hoe ik laad, etc.

AsconaGT zei:
Ik ken alle voorwaarden niet, maar het zal er vast in staan dat ze tot een bepaalde hoogte weten wie ik ben, hoe ik rij, hoe ik laad, etc.

Wie je bent komen ze inderdaad niet achter anders. Je hebt immers nooit je gegevens achtergelaten bij aankoop, of laat je auto uitlezen/koppelen aan jouw gegevens bij onderhoud oid. Oh nee, wacht...

BMW heeft Connect. Wij hebben dat niet verlengd, voegt voor ons te weinig toe.

Ik weet niet eens meer hoe duur het is. Elke cent is bij wijze van spreken teveel.

Durashift zei:

Diezelfde consument heeft nu ook heel veel minder kosten aan zaken die vroeger veel kostten. Spotify abonnement: 10 euro per maand, vroeger kostten LP's/CD's een stuk meer. Vroeger had je veel kosten aan een paar fotorolletjes + afdrukken per jaar. Nu kan je alles wat los en vast zit fotograferen zonder extra kosten (en met een hogere kwaliteit). Computers kostten nog maar een fractie van wat je er vroeger voor kwijt was, plus dat je er veel langer mee doet (20 jaar geleden moest je bijna iedere jaar je PC upgraden). En zo zijn er nog veel meer dingen die nu veel goedkoper zijn. En omdat die kosten er niet meer zijn gaan product managers bij diverse bedrijven nieuwe zaken verzinnen waar mensen hun geld aan kunnen gaan uitgeven. Logisch. Ik mag hopen voor iedereen die klaagt over kosten ze een werkgever hebben die ook creatief op zoek gaan naar nieuwe inkomstenbronnen en nieuwe producten die verkocht kunnen worden.

Joop 5528328 zei:
AsconaGT zei:
Ik ken alle voorwaarden niet, maar het zal er vast in staan dat ze tot een bepaalde hoogte weten wie ik ben, hoe ik rij, hoe ik laad, etc.

Wie je bent komen ze inderdaad niet achter anders. Je hebt immers nooit je gegevens achtergelaten bij aankoop, of laat je auto uitlezen/koppelen aan jouw gegevens bij onderhoud oid. Oh nee, wacht...

Dat zeg ik toch? Ze weten heus wel wie ik ben en ze lezen vast data uit over bepaalde patronen etc.

(ondanks dat ik de auto niet bij de dealer heb gekocht of bij de dealer heb laten uitlezen, etc.)

R Wolters zei:
Durashift zei:

Diezelfde consument heeft nu ook heel veel minder kosten aan zaken die vroeger veel kostten. Spotify abonnement: 10 euro per maand, vroeger kostten LP's/CD's een stuk meer. Vroeger had je veel kosten aan een paar fotorolletjes + afdrukken per jaar. Nu kan je alles wat los en vast zit fotograferen zonder extra kosten (en met een hogere kwaliteit). Computers kostten nog maar een fractie van wat je er vroeger voor kwijt was, plus dat je er veel langer mee doet (20 jaar geleden moest je bijna iedere jaar je PC upgraden). En zo zijn er nog veel meer dingen die nu veel goedkoper zijn. En omdat die kosten er niet meer zijn gaan product managers bij diverse bedrijven nieuwe zaken verzinnen waar mensen hun geld aan kunnen gaan uitgeven. Logisch. Ik mag hopen voor iedereen die klaagt over kosten ze een werkgever hebben die ook creatief op zoek gaan naar nieuwe inkomstenbronnen en nieuwe producten die verkocht kunnen worden.

Ja, maar vroeger had je dan ook wel iets wat de rest van jou leven van jou was, ipv. van een huur contract. Zeg je spotify op, ben je je muziek ook kwijt.
Digitale foto's is super makkelijk, maar ook daar heb je niks fysieks in handen. crasht je harde schijf, ben je alles kwijt. Wil je ze ergens veilig stallen, kost het je ook een maandelijks bedrag. Wil je er knappe exemplaren van op papier, kost dat ook geld. Dus echt veel veranderd is er ook niet.
En je pc is nog steeds hopeloos verouderd na 5 jaar.

marcel21674 zei:
R Wolters zei:
Durashift zei:

Ja, maar vroeger had je dan ook wel iets wat de rest van jou leven van jou was, ipv. van een huur contract. Zeg je spotify op, ben je je muziek ook kwijt.
Digitale foto's is super makkelijk, maar ook daar heb je niks fysieks in handen. crasht je harde schijf, ben je alles kwijt. Wil je ze ergens veilig stallen, kost het je ook een maandelijks bedrag. Wil je er knappe exemplaren van op papier, kost dat ook geld. Dus echt veel veranderd is er ook niet
En je pc is nog steeds hopeloos verouderd na 5 jaar.
Dat valt dus tegenwoordig heel erg mee. Ik heb een 12 jaar oude HP laptop, die voldoet nog prima voor mijn zoon. Mijn eigen laptop is iets van 8 jaar oud (i5 derde generatie), werkt ook nog prima. Just PC hardware heeft de afgelopen jaren niet heel veel progressie gemaakt aangezien Intel het rijk voor zich alleen had. Nu AMD weer mee doet wordt pijnlijk duidelijk hoe erg Intel heeft zitten slapen de afgelopen jaren.
In tegenstelling tot Apple beperkt Microsoft zich over het algemeen niet tot een bepaalde generatie hardware en werkt Windows 10 nog prima op oudere laptops.

Wat betreft muziek, ik heb sinds kort een Minidisc recorder gekocht, om te zorgen dat ik wat minder afhankelijk ben van allerlei online diensten. Simpele USB -> SPDIF aan de laptop en ik kan mooi alles op Minidisc zetten. En ik koop ook nog gewoon CD's van muziek die ik goed vind.

Maar al die abbonementen is allemaal een vorm van luxe en gemak

je hebt het allemaal niet nodig, het is net of je er wel (zoals ik) / of niet, zoals Twix gebruik van wil maken. Prima toch?

En als je wel van alle extra app diensten gebruik van wil maken, maar er niet voor wil betalen. tjah...

Het gaat hier gewoon om telecomkosten. Fabrikanten kopen de eerste 3-4 jaar in. Voor de zakelijke (lease)markt en nieuwkomers is dat dus verder geen punt. +/- €200 op een auto van €30k past ook goed.
Daarna blijft het noodoproepsysteem net als 112 bellen vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid werken en blijkbaar gooit MB het op een akkoordje met hun telecomaanbieder om dan ook die enkele megabyte per jaar voor onderhoudsgegevens actief te houden.

Iemand die een gebruikte benz koopt, kan niet verwachten dat hij nog 15 jaar (€750 telecomkosten) lang muziek kan streamen of verkeersinfo door krijgt. Laadstatus opvragen of verwarming regelen zou ik als telecompartij of automerk ook niet voor weinig aanbieden. Elke ochtend kan je dan honderdduizenden verbindingen per land ondersteunen en als het niet werkt wordt je uit je bed gebeld.

Dat je er voor moet betalen kan ik begrijpen, maar als, zoals in het voorbeeld van de BMW, al na 6 jaar de ondersteuning wegvalt (G3) of de fabrikant wisselt van besturingssysteem.....(Zoals Renault en Nissan met hun navigatie rond 2011) Zit je toch mooi met verouderde of niet werkende gadgets. Lijkt me ook lastig voor de restwaarde van de auto.

Iemand die een gebruikte benz koopt, kan niet verwachten dat hij nog 15 jaar (€750 telecomkosten) lang muziek kan streamen of verkeersinfo door krijgt. Laadstatus opvragen of verwarming regelen zou ik als telecompartij of automerk ook niet voor weinig aanbieden. Elke ochtend kan je dan honderdduizenden verbindingen per land ondersteunen en als het niet werkt wordt je uit je bed gebeld.

exact. Voor een groot deel is het de data.

Er zijn ook merken waar je een simkaart in moet stoppen, dan betaald je linksom of rechtsom ook gewoon voor natuurlijk voor een data abbonement.

En eerlijk is eerlijk; ik vind het nog niet eens premium prijzen. Ik moest 99 euro voor 3 jaar betalen. Viel mij reuze mee

De topicstarter 149 euro voor 3 jaar (dus nog geen 50 euro per jaar). dat valt dan nog wel mee. Je betaald voor de data, ondersteuning, app uppdates, etc.

Terug
Bovenaan