Jan Willem 9726003
Net ingestapt
Mazda MX5 2012 kendo uitvoering
Rond kilometerstand 80.000 begon een licht kloenk geluid aan de linker achterkant zich te manifesteren. Bij stevige hobbels en gaten in de weg en bij het oprijden (vooral schuin) op verkeerdrempels en dergelijke.
De mazda-Kia garage heeft er als eerste naar gekeken en volgens hen lag het aan de stabilisatorstang achter. Die hebben ze vervangen, specifiek het linkerdeel. Daarna leek het euvel even iets minder. Maar al snel was het in volle hevigheid terug. Toen ik er weer mee terug ging was hun conclusie dat het aan de schokbrekers moest liggen.
Ik heb de auto toen bij een mazda mx5 specialist gebracht. Die heeft er in gereden en van alles geprobeerd, tot en met het dichtplakken van het klepje van de benzinetank. Hij kon niet vinden waar het aan lag. Zijn conclusie: onvindbaar, maar zeker NIET de schokbrekers. En volgens hem waren beide stabilisatorstangen achter enigszins roestig en was er zeker niet eentje onlangs vernieuwd…
Toen de auto maar eens naar onze buren (vakgarage) gebracht. Hier was een monteur die in de kofferbak is gaan liggen onder het rijden en kon voelen hoe de schokbreker bewoog. Hij kon volgens hem later het geluid ook bij stilstand horen door de schokbreker heen en weer te duwen… Zou dan dus toch aan de schokbreker liggen. Toch maar beide schokbrekers vervangen. En… het KLOENK geluid was weg. Vier weken ongeveer, want toen begon het weer. Door omstandigheden heb ik toen pas weer na 4 maanden de auto weer naar deze garage gebracht. De monteurs gaven nu aan geen idee te hebben waar het geluid vandaan komt..
Ik heb zelf ook het idee dat de hele ophanging achterkant een harder/anders geluid maakt bij et rijden door en over oneffenheden in de weg. Ook is het KLOENK geluid continu hoorbaar bij verhogingen en verlagingen in de weg, zoals verkeerdrempels en oprijden van een woonerf.
Wie heeft een idee of kent een expert die kan helpen..
Rond kilometerstand 80.000 begon een licht kloenk geluid aan de linker achterkant zich te manifesteren. Bij stevige hobbels en gaten in de weg en bij het oprijden (vooral schuin) op verkeerdrempels en dergelijke.
De mazda-Kia garage heeft er als eerste naar gekeken en volgens hen lag het aan de stabilisatorstang achter. Die hebben ze vervangen, specifiek het linkerdeel. Daarna leek het euvel even iets minder. Maar al snel was het in volle hevigheid terug. Toen ik er weer mee terug ging was hun conclusie dat het aan de schokbrekers moest liggen.
Ik heb de auto toen bij een mazda mx5 specialist gebracht. Die heeft er in gereden en van alles geprobeerd, tot en met het dichtplakken van het klepje van de benzinetank. Hij kon niet vinden waar het aan lag. Zijn conclusie: onvindbaar, maar zeker NIET de schokbrekers. En volgens hem waren beide stabilisatorstangen achter enigszins roestig en was er zeker niet eentje onlangs vernieuwd…
Toen de auto maar eens naar onze buren (vakgarage) gebracht. Hier was een monteur die in de kofferbak is gaan liggen onder het rijden en kon voelen hoe de schokbreker bewoog. Hij kon volgens hem later het geluid ook bij stilstand horen door de schokbreker heen en weer te duwen… Zou dan dus toch aan de schokbreker liggen. Toch maar beide schokbrekers vervangen. En… het KLOENK geluid was weg. Vier weken ongeveer, want toen begon het weer. Door omstandigheden heb ik toen pas weer na 4 maanden de auto weer naar deze garage gebracht. De monteurs gaven nu aan geen idee te hebben waar het geluid vandaan komt..
Ik heb zelf ook het idee dat de hele ophanging achterkant een harder/anders geluid maakt bij et rijden door en over oneffenheden in de weg. Ook is het KLOENK geluid continu hoorbaar bij verhogingen en verlagingen in de weg, zoals verkeerdrempels en oprijden van een woonerf.
Wie heeft een idee of kent een expert die kan helpen..