Mazda MX5 ophanging - kloenk geluid

Jan Willem 9726003

Net ingestapt
Mazda MX5 2012 kendo uitvoering

Rond kilometerstand 80.000 begon een licht kloenk geluid aan de linker achterkant zich te manifesteren. Bij stevige hobbels en gaten in de weg en bij het oprijden (vooral schuin) op verkeerdrempels en dergelijke.
De mazda-Kia garage heeft er als eerste naar gekeken en volgens hen lag het aan de stabilisatorstang achter. Die hebben ze vervangen, specifiek het linkerdeel. Daarna leek het euvel even iets minder. Maar al snel was het in volle hevigheid terug. Toen ik er weer mee terug ging was hun conclusie dat het aan de schokbrekers moest liggen.
Ik heb de auto toen bij een mazda mx5 specialist gebracht. Die heeft er in gereden en van alles geprobeerd, tot en met het dichtplakken van het klepje van de benzinetank. Hij kon niet vinden waar het aan lag. Zijn conclusie: onvindbaar, maar zeker NIET de schokbrekers. En volgens hem waren beide stabilisatorstangen achter enigszins roestig en was er zeker niet eentje onlangs vernieuwd…
Toen de auto maar eens naar onze buren (vakgarage) gebracht. Hier was een monteur die in de kofferbak is gaan liggen onder het rijden en kon voelen hoe de schokbreker bewoog. Hij kon volgens hem later het geluid ook bij stilstand horen door de schokbreker heen en weer te duwen… Zou dan dus toch aan de schokbreker liggen. Toch maar beide schokbrekers vervangen. En… het KLOENK geluid was weg. Vier weken ongeveer, want toen begon het weer. Door omstandigheden heb ik toen pas weer na 4 maanden de auto weer naar deze garage gebracht. De monteurs gaven nu aan geen idee te hebben waar het geluid vandaan komt..
Ik heb zelf ook het idee dat de hele ophanging achterkant een harder/anders geluid maakt bij et rijden door en over oneffenheden in de weg. Ook is het KLOENK geluid continu hoorbaar bij verhogingen en verlagingen in de weg, zoals verkeerdrempels en oprijden van een woonerf.

Wie heeft een idee of kent een expert die kan helpen..
 
Jan Willem 9726003 zei:
Mazda MX5 2012 kendo uitvoering
Hier was een monteur die in de kofferbak is gaan liggen onder het rijden en kon voelen hoe de schokbreker bewoog.
Ik heb zelf ook het idee dat de hele ophanging achterkant een harder/anders geluid maakt bij et rijden door en over oneffenheden in de weg. Ook is het KLOENK geluid continu hoorbaar bij verhogingen en verlagingen in de weg, zoals verkeerdrempels en oprijden van een woonerf.

Wie heeft een idee of kent een expert die kan helpen..

Monteur in de koffer gaan liggen tijdens het rijden? WTF, mijn zoontje van 9 past daar nog geeneens in :rolleyes:
Heb je al gecheckt of de voorstoel goed vast staat, meer specifiek de linker achterbout daarvan zit niet ver van de ophanging vandaan?

Is er een verschil met het dak open of dicht en betreft het een soft top of electrische hard top?

In België / Vlaanderen is er erg veel MX5 expertise bij Garage Petit in Zottegem. Er rijden een paar mx5s (waaronder die van mij) van bij Kim Petit bij forummers.
 
Mijn brg (de enige echte) heeft het ook rechtsachter. Maar dat is een NA van 1992.
Voor het eerst gehoord een paar weken na aanschaf in 2015. Daarna de schokbrekers etc allemaal vervangen. Nooit iets weten te vinden...
Inmiddels gaat die auto een complete restauratie in, hopen dat het dan wel weg is :T

Ik heb in tussentijd een stuk of 10 andere mx5jes gehad, en verder nooit last van gehad...
 
Jan Willem 9726003 zei:
Hier was een monteur die in de kofferbak is gaan liggen onder het rijden en kon voelen hoe de schokbreker bewoog. Hij kon volgens hem later het geluid ook bij stilstand horen door de schokbreker heen en weer te duwen…

Wat een leuke en kleine monteur! Nooit geweten dat er een mens past in de kofferbak van een MX-5, had ik niet gedacht.

Maar on-topic: Ik weet het ook niet helaas; er is zo te lezen heel grondig onderzoek gepleegd. Een stabilisator stang zou ik als leek ook aan denken bij een 'kloenk' geluid. Heeft de 'specialist' ook gezien dat de Mazda garage de boel idd vervangen heeft? Als ik het verhaal lees dus alvast niet? !!
 
Al denk ik niet dat dit het is, wil toch even een suggestie doen: zou het probleem bij de remmen kunnen liggen?

Ik had ooit een Civic waar goedkope remblokken op waren gemonteerd. Slechtere pasvorm dus er zat lichte speling op. Dat resulteerde in kloenkgeluiden bij klinkerwegen en drempels. Uiteraard ook bij remmen, maar meestal alleen de eerste keer. Daarna zaten de blokken vermoed ik "in positie".
 
Gewoon al eens naar de draagarmen zelf gekeken? wellicht de rubbers versleten?
Voorste stabilisator stang al gecontroleerd?
 
haha, kofferbak was wel open tijdens het rijden denk ik..
Het betreft een electrische hardtop.
Goeie vraag: of het verschil maakt met top open of dicht, ga ik nog eens testen. Bedankt voor je feedback Niseko
Stoel bouten zal ik ook even controleren.
 
Bedankt alvast voor de tips iedereen.
Draag arm rubbers zijn wel gecontroleerd.
Maar wellicht moet ik dat nog eens laten doen.
Remmen zal ik ook voor de zekerheid checken.
Het geluid komt echt duidelijk van linksachter, dus voorste stabilisatorstang kan dan denk ik nooit de boosdoener zijn?
 
Terug
Bovenaan