Mazda MX-6 - Wist je dat?

Aj, dat is vervelend.

Die dingen gaan bij onze auto's altijd kapot. Ik heb meen ik nog een originele op mijn sloop auto zitten, mocht je interesse hebben.
Je zou hem ook kunnen laten reviseren, kost je misschien iets, maar gaat 'ie wel weer even mee.
Veel auto's met deze v6 zijn aangepast middels een HEI-module die dit probleem voorkwam, maar dat is een aftermarket oplossing.

Toch iets wat je vrees ik af en toe tegen zult komen met een oudere auto is mijn ervaring, hoe goed het onderhoud ook is.

Ik heb inmiddels een nieuwe ontsteking gekocht op eBay Duitsland

Bij een automaterialenzaak hier in de buurt betaal ik 500 euro voor deze ontsteking/stroomverdeler en nu 152 euro.
Nadeel is dat ik nu pas volgende week weer de auto tot mijn beschikking heb.

De nieuwe ontsteking is vandaag gemonteerd en de auto rijdt weer!
Gelukkig maar, want het woon-werkverkeer op de fiets met dit weer begon mij wel tegen te staan.
Er zit 2 jaar garantie op de ontsteking, dus even afwachten of de problemen nu zijn verholpen.

Altijd fijn als het spul werkt. En ach de conditie is weer wat beter op peil. Met de feestmaand op komst ook geen slechte combi. ;)

Leuke wagen, je ziet ze helaas bijna nooit meer, of volledig verpest door petjes types. Veel plezier er nog mee!

Weinig nieuws, de auto rijdt heerlijk en wordt vooral in het weekend gebruikt voor lange afstanden.
Inmiddels staat de kilometerteller op de 138.000 km.
Dus sinds de aanschaf op 21 november 2015 heb ik 25.000 km gereden.

20161113_1400321_zps76te9pml.jpg

Het leer van het stuur en de wangen van de stoelen is sinds het onderhoud nog steeds in topconditie.
De auto staat nu op de originele velgen met de winterbandjes, zoals op de foto is te zien.

Weer even een update: 1 maart de olie en het oliefilter laten vervangen bij een kilometerstand van 140.000

De monteur heeft ook meteen de hele auto geïnspecteerd, waarbij bleek dat de klepdekselpakking van de achterste 3 cilinders een klein beetje zweet.
Het stelt nu nog niets voor, maar ik wil beide klepdekselpakkingen voor de herfst laten vervangen.
Verder was er niets aan te merken op de auto.

Gisteren de auto weggebracht om het schuifkanteldak en de spiegels te laten spuiten.

Het schuifkanteldak had een klein roestblaasje op de rand bij de rubberen afdichting.
Na demontage bij de spuiter bleek er onder het rubber op meer plaatsen kleine roestblaasjes te zitten.
Dus deze wordt helemaal kaal gemaakt en opnieuw gespoten en weer gemonteerd.

De spiegels zijn standaard ongespoten en van rood plastic.
Deze worden roze, tenzij je ze regelmatig met kunstof spray zou inspuiten.
Dit lijkt mij niet zo goed voor het materiaal en nu zijn ze weer gewoon mooi rood.

Verder heb ik nog een nieuwe autoradio gekocht, een Kenwood KMM-361SD.
Het display heeft "Variabele kleuren illuminatie", zodat ik de kleur precies kan afstemmen op de verlichting van het dashboard.

Binnenkort een paar foto's, als de auto klaar is.

De spiegels en het schuifkanteldak zijn gespoten, de auto lijkt weer nieuw nu. :)

20170326_220338_zps3x7wta3v.jpg

De radio heb ik ook vervangen en het geluid is er met sprongen op vooruit gegaan.
Ik dacht dat het matige geluid werd veroorzaakt door de speakers, maar na nu blijkt was de radio hiervoor verantwoordelijk.

Erg leuke auto, die zie je niet vaak!(y) Mooi dat hij ook in goede staat is bevonden, dat is altijd erg fijn om te horen.

spyderweb zei:
Het is een originele Nederlandse auto die van 1994 tot 2007 in het bezit is geweest van de eerste eigenaar.
Deze verkocht de auto aan een garage, die hem na 3 maanden heeft verkocht aan de man waar ik de auto van heb gekocht.

De MX-6 is een zeldzame verschijning, want er rijden er nog maar 60 met een geldige APK in Nederland, waarvan 41 exemplaren met de 2.5 liter v6 motor.
Deze heeft waarschijnlijk de laagste kilometerstand, want de meeste hebben een kilometerstand tussen de 2 en 3 ton.
Er rijd er nog één in Nederland, die bijna 5 ton op de teller heeft staan. Dus ik kan nog even vooruit.

Onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar, want er staan er genoeg op de sloop en het chassis en motor wordt gedeeld met de Mazda 626 GE en Ford Probe.

800px-94ProbeGT_red.jpg

Laagste kilometerstand helaas niet, ik heb mijn mazda mx6 met de 2.5 v6 klze met 70.000 km.

spyderweb zei:
De spiegels en het schuifkanteldak zijn gespoten, de auto lijkt weer nieuw nu. :)

De radio heb ik ook vervangen en het geluid is er met sprongen op vooruit gegaan.
Ik dacht dat het matige geluid werd veroorzaakt door de speakers, maar na nu blijkt was de radio hiervoor verantwoordelijk.

Poh, blijft toch wel de mooiste kleur wat mij betreft, helemaal mooi dat alles nu weer strak gespoten is :)
De standaard speakers van deze auto's waren voor hun tijd niet slecht, mooi dat je zo een goede vooruitgang hebt geboekt :)

Freekrutten zei:
Laagste kilometerstand helaas niet, ik heb mijn mazda mx6 met de 2.5 v6 klze met 70.000 km.

Sinds wanneer ligt er een klZe in jouw auto? Ik meen mij toch te herinneren dat jij de gewone v6 klde erin heb liggen, of heb je geswapt?

Weer even een update:

Ik heb de kentekenplaathouder achter vervangen door een blanco exemplaar.

20170417_155246_zps1segt0mu.jpg

Gisteren ook even een afspraak gemaakt bij de Mazda dealer om beide klepdekselpakkingen te laten vervangen.
De achterste zweet sinds kort een klein beetje en ik wil niet wachten tot het hele motorblok straks onder de olie zit.

Als het weer wat beter wordt, dan wil ik de originele velgen nog opknappen.
De naafkapjes met Mazda logo zijn inmiddels opnieuw gespoten, nu de velgen nog.

@Freekrutten: Is dat jou MX-6 die te koop staat op Autoscout?
Die heb je nog maar een half jaar zag ik, waarom doe je die nu al weer weg?

De kilometerteller staat inmiddels op 144.000 en de auto is weer terug van de garage.

De kleppendekselpakkingen zweette een beetje olie, dus deze zijn beide vervangen.

De monteur is er bijna 6 uur aan bezig geweest, doordat je er erg moeilijk bij kunt.
Het luchtfilter, inlaatspruitstuk. gasklephuis, etc. moest eerst allemaal verwijderd worden.
De pakking van het spruitstuk en het gasklephuis is vervangen en het gasklephuis is meteen schoongemaakt.
Ook het motorblok en de kleppendeksels zijn schoongemaakt, zodat een eventuele lekkage in de toekomst meteen zichtbaar is.

De monteur heeft foto's gemaakt van het hele proces, waarbij ik er hier een paar plaats:

IMG_1368.JPG

IMG_1369.JPG

IMG_1371.JPG

IMG_1375.JPG

IMG_1381.JPG

spyderweb zei:
Weinig nieuws, de auto rijdt heerlijk en wordt vooral in het weekend gebruikt voor lange afstanden.
Inmiddels staat de kilometerteller op de 138.000 km.
Dus sinds de aanschaf op 21 november 2015 heb ik 25.000 km gereden.

20161113_1400321_zps76te9pml.jpg

Het leer van het stuur en de wangen van de stoelen is sinds het onderhoud nog steeds in topconditie.
De auto staat nu op de originele velgen met de winterbandjes, zoals op de foto is te zien.

Ik kende de mx6 niet eens zo goed, leuke en inmiddels zeer zeer exclusieve mazda! Mooi ook het gedane onderhoud, topconditie! Is bovenstaande foto bij kasteel bergh in s'heerenberg genomen trouwens?

Wist je dat?

- De basis van de MX-6 gelijk is aan de Mazda 626GE en de Ford Probe?
- De cruise-control alleen werkt tussen de 40 en 160 km/u?
- Het complete achterlicht naar buiten moet worden geschoven om een kapot lampje te vervangen?
- Er een lampje gaat branden in het portierslot, als je de deurklink omhoog trekt?
- Het schuifkanteldak handmatig kan worden bediend met een moer, verstopt achter een plaatje in de hemelbekleding?

- Ja
- Nee, waarom boven de 160 niet?
- Klinkt sowieso wel logisch, hebben meer auto's.
- Nee, grappig
- Nee, slim. ;)

-Ja
-Onder de 50km/u meestal niet, maar bij hoge snelheid wist ik niet (mits origineel)
-Typisch voor een auto met een ander model als basis.
(Ik noem een New Beetle: eigenlijk een Golf 4 met een ander jasje, maar een lampje vervangen is niet grappig...)
-Nee, leuk detail.
-Heb ik bij andere auto's ook al gezien: wel zo fijn om je dak te kunnen sluiten in een hoosbui, als de elektronica weigert.

- Ja, allemaal gebouwd op het GE-platform.
- Vanaf 40 wel, tot 160 niet.
- Ja, meermaals gedaan. Is gelukkig een peuleschil, drie klemmetjes loshalen en je haalt het achterlicht er zo uit :)
- Klopt, als dit bij jouw auto nog werkt, heb je geluk. Ze zijn bijna allemaal door de tand des tijds kapot gegaan.
- Dit wist ik niet :D Weer wat geleerd.

Dat de cruise-control maar werkt tot de 160 km/u is uit veiligheidsoverwegingen.
Als je bij een hogere snelheid de cruise-control inschakelt en het gas los laat, dan zakt de snelheid terug tot 160.
Het gloeilampje in mijn slot is ook kapot, maar ik vindt het te veel werk om het lampje te vervangen.

- Ja, 18 jaar geleden geleerd toen mijn vader een Probe kocht. Het (ietwat sleetse) slot van de bestuurdersdeur van mijn Mazda kon ook met de Probe-sleutel worden opengemaakt :p

- Dat de cc bij lage snelheid niet werkt is gebruikelijk (al is dat bij mijn auto 30 km/u), bij hoge snelheden wist ik niet. Is dat vaak zo? Moet zeggen dat ik het nog nooit boven de 140 km/u geprobeerd heb.

- Nee.

- Ook niet.

- In zoverre... heeft mijn Mazda ook, dus waarom andere Mazda's niet ;) Keurig netjes met meegeleverde zwengelvormige inbussleutel.

@PM zei:
Dat de cc bij lage snelheid niet werkt is gebruikelijk (al is dat bij mijn auto 30 km/u), bij hoge snelheden wist ik niet. Is dat vaak zo? Moet zeggen dat ik het nog nooit boven de 140 km/u geprobeerd heb.

Niet standaard. Ik weet dat de Volvo van pa ook wel 190 op de cc aankan. Hij rijd enkel zo hard als die op CC kan rijden en met zijn voet bij de rem. Anders is het te druk. :p

rzasa zei:
Vandaag gespot in mijn straat.
https://flic.kr/p/VkWfvN

Dat was dus de MX-6 die je had gezien in je straat, toch een andere!

Vreemd genoeg kom ik mijn account niet meer in, omdat iemand kennelijk mijn wachtwoord heeft gewijzigd.
Als ik mijn e-mailadres invul en klik op wachtwoord vergeten, wordt er ook geen nieuw wachtwoord verstuurd. :(
Dus maar een nieuw account aangemaakt...

Wist je dat:
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
Het is en blijft een erg mooie auto en het model is tijdloos.

Grappig dat er dus minstens 3 rode MX-6en zijn.

Ik zag een tijdje terug deze:

Ik dacht ook dat deze van jou was.

Bij het remmen voelde ik een lichte trilling in het stuur, dus kennelijk waren mijn remschijven aan vervanging toe.

Gisteren de remschijven aan de voorkant laten vervangen door nieuwe originele Mazda remschijven.
De remschoenen waren nog niet versleten, maar ik heb deze laten vervangen door Greenstuff remblokken van EBC.

20170713_160821.jpg

20170713_155633.jpg

De auto remt nu weer zonder te trillen en als de slijtlaag er af is gereden, dan moeten deze ook meer vertragen dan de originele remblokken.

Vraag aan een admin op dit forum: Graag wat hulp bij de toegang tot mijn originele account, zodat ik de linkjes naar de foto's kan herstellen van Photobucket.

In de nieuwste Youngtimer-Magazine een artikel over de MX-6 (aangekondigd als: de laatste in topstaat?).

https://www.facebook.com/YoungtimerMagazine/photos/a.213252875410424.52192.209382362464142/1447476218654744/?type=3&theater

Bedankt, die uitgave ga ik vrijdag zeker halen. (y)

Dat is de MX-6 die te koop staat op Marktplaat bij de Mazda dealer voor 5750 euro.

$_86.JPG

Het is zeker niet de laatste in topstaat, maar het is wel een prachtig exemplaar.
Van de 46 nog rijdende exemplaren zijn er nog minimaal 5 in topstaat, waarvan sommige nog bij de eerste eigenaar.

De mijne is net zo netjes en de tellerstand was bij aanschaf 113.000, inmiddels 147.000.
Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld de distributieriem recent vervangen is bij dit exemplaar, want dan komt er zo 1000 euro bij.
Ook de banden kunnen aan vervanging toe zijn, vanwege de leeftijd.
Helaas zijn het geen gewilde auto's, dus ik zie deze nog niet snel verkocht worden.

Weer even een update: Ik ben inmiddels verhuisd naar de Achterhoek en heb sindsdien geen garage meer om de auto te stallen.
De bedoeling is om volgend jaar een huis te kopen met garage en tot die tijd zal de auto buiten staan.
De auto wordt nu ook dagelijks gebruikt voor woon-werk-verkeer en ik heb deze week de 150.000km op de teller gezet.

20170902_134042.jpg

Om de auto toch te sparen, als er pekel op de weg ligt, heb ik er nog een auto bij gekocht.
Het is een auto geworden die gemaakt is in Nederland, de Mitsubishi Colt CZ3 uit 2005 met 184.000km op de teller.
De auto heeft alle veiligheidsvoorzieningen, airco en de achterbank is verschuifbaar en volledig weg te klappen.

CZ3.jpg

Prachtige en tijdloze auto zo'n MX-6.(y)

Ik snap dat je deze auto niet aan de winterse elementen wilt blootstellen, nu maar hopen dat je snel weer een huis met garage hebt.

Mooie MX6! die had ik nog niet eerder voorbij zien komen!

Ik heb zelf 2 MX6-en en een Ford Probe :)

Mocht je je overzicht nog willen bijwerken:
Ik ben op dit moment nog in bezit van 53-FP-ST (tekoop) en 60-VF-VV

53FPST had voorheen een KLZE, deze is ondertussen weer vervangen voor een KLDE, laatst gemeten km stand van de auto is 224861
60NFVV ben recent langs de snelweg tegengekomen met een gat in het blok, meteen maar meegenomen. km stand van ruim 3 ton klopte. Op dit moment lijkt het er op dat er voor de winter nog een KLZE in komt zodat deze weer verder kan karren.

Blijf graag je topic volgen ;)

-Pieter

Bedankt :)

Ik heb inmiddels een nieuw topic gemaakt, omdat ik dit topic niet meer kan bijwerken.

Het overzicht met alle MX6-en heb ik ook geüpdate.

Ik heb van de meeste auto's ook de foto's, zoals in het overzicht staat.
Van de 60-NF-VV heb ik er maar 4. (je kunt de link doornummeren voor de rest)
Mocht je nog recente foto's hebben. :D

Jij hebt gewoon 2 van de 43 nog rijdende exemplaren in Nederland!
2 jaar geleden waren dit er nog 60...

De Ford Probe zie je ook nog maar zelden, benieuwd hoeveel er daar nog van zijn.

Terug
Bovenaan