Mazda CX-60

MCW 84

Asfaltkampioen
Op google zocht ik naar recente foto's van de CX-60 en AutoEvolution had er al twee op staan. Alleen als je naar de website gaat dan werkt de link niet omdat morgen pas de onthulling is. Even wat gerommeld met de URL van de foto's en voila; ik heb hier de primeur :)

JsfHDK2.jpg

lTiOgHF.jpg

LGxtpmR.jpg

VLlLcS3.jpg

OesxHq3.jpg

HBV78kK.jpg

83LBHYL.jpg

NVHnmyY.jpg

BVQKXNj.jpg

Gelukkig houdt Mazda vast aan normale knoppen ipv alles in een scherm te proppen of van die lelijke haptische knoppen. En de eerste Mazda met digitaal scherm achter het stuurwiel. De auto heeft RWD (AWD vast ook) en komt met plug-in motoren en denk elders dan met 3.3 6-in-lijnmotor. Exterieur...? Mwa... vind de neus wat lomp en alles in kleur vind ik bij een SUV zelden mooi. Bij de CX-5 facelift heb je ook het topmodel met alles in kleur en oogt gelijk minder fraai. Vind de achterkant wel mooi, de rest wel chique maar krijg er nog geen wow-gevoel bij. Wellicht te weinig vernieuwend tegenover het huidige Kodo-design en beetje X5-vibes.

Mooie wagen, klasse uitstraling en ongetwijfeld uitstekende afwerking en bouwkwaliteit..

Ik moet helaas bekennen dat ik deze niet mooi vind. Het middenstuk lijky ongewijzigd overgenomen van de huidige CX-5. De neus is een stuk langer geworden, zie het deel tussen wielkast en voorportier. Ziet er wat gekunsteld uit.
Drukke grille, rommelige kleine kopLampen en glimmertjes waardoor het strakke er helaas vanaf is. Ook het interieur is mij te lounge-achtig. Ik vind het niet zo mooi.
Van een strak en sportief Alfa-achtig design naar een wat chiquer en rommeligere Lancia vormgeving.

Ik vind 'm eigenlijk wel erg goed gelukt, klopt beter qua verhoudingen dan de CX5 die ik altijd wat dat betreft iets vreemd vind. De voorkant zou mooier kunnen wat mij betreft.

Technische specificaties
Motoren
2.5 SkyActiv-G PHEV 241 kW/328 pk (141 kW/192 pk + elektromotor 100 kW/136 pk) + 17,8 kWh accupakket
3.0 zes-in-lijn 230 kW/313 pk
3.3 zes-in-lijn turbodiesel 200 kW/272 pk

Maten
Lengte: 4745 mm
Breedte: 1890 mm
Hoogte: 1680 mm
Wielbasis: 2870 mm
Bagageruimte: 570 l (477 l exclusief compartiment in de vloer)
Massa leeg: 1980 kg (PHEV)

Maten ter vergelijking:
Toyota RAV4 4600 mm
Lexus NX 4660 mm
Wey Coffee 02 4668 mm
Nissan X-Trail nieuw 4681 mm
Hyundai Santa Fe 4785 mm
Kia Sorento 4810 mm

De Mazda is dus iets groter dan bijvoorbeeld een RAV4, maar kleiner dan een Sorento. De binnenmaten zullen wel eerder op RAV4-niveau liggen.

Ik was op basis van de eerdere spionagefoto's niet echt positief. Zo in volle glorie oogt de auto uiteindelijk beter. Van troep op de zijkant ben ik nooit fan, maar verder is het in ieder geval een strakke auto zonder overbodige lijnen. Het ontwerp doet me zelfs een beetje aan de Maserati Levante denken. De proporties vind ik alsnog niet helemaal lekker met dat korte, stompe neusje en ruimte tussen wielen en voorportieren. Dat is misschien heel premium, maar hier niet echt mooi wat mij betreft. De deuruitsneden vind ik ook niet echt mooi. Die bij de B-stijl schuin naar onderen. Op de een of andere manier lijken de wielen ook wat ver naar binnen te staan.

Het dashboard vind ik wel mooi en zal vast wat hoogwaardiger zijn dan een RAV4. Is het ook premium? Ik ben dan ook erg benieuwd hoe Mazda de CX-60 gaat positioneren. Een scherp geprijsde aanbieding zal het vast niet worden. De Santa Fe en Sorento PHEV (ruimer maar minder krachtig) beginnen rond de 50 mille, de RAV4 en Suzuki Across bij zo'n 55 mille (niet-lease-uitvoering) en de Lexus NX 450h+ bij 74 mille. Een Volvo XC60 T6 begint bij 62,5 mille - ongetwijfeld relatief kaal. De RAV4/Across/NX heeft denk ik de beste PHEV-aandrijflijn van dit moment, die aandrijflijn wordt alom geprezen.

Wow, MCW heeft gewoon de Mazdawebsite gehackt! :)

Op zich een gave, chique bak, maar wel èrg conservatief. Het ongeoefende oog herkent er sowieso geen nieuw model in ben ik bang. De meeste effort is vermoedelijk gaan zitten in de technische kant, en dat is natuurlijk nogal wat. Ben zeer nieuwsgierig hoe die L6'en gaan bevallen!

Wow, MCW heeft gewoon de Mazdawebsite gehackt!

Staat toch echt AutoEvolution..

Bedankt D-C, hier vergelijking met de CX-5:

Lengte:
CX-60: 4745 mm
CX-5: 4575 mm
Breedte:
CX-60: 1890 mm
CX-5: 1845 mm
Hoogte:
CX-60: 1680 mm
CX-5: 1680 mm
Wielbasis:
CX-60: 2870 mm
CX-5: 2700 mm
Bagageruimte:
CX-60: 570 l (477 l exclusief compartiment in de vloer)
CX-5: 550 l

9661ec539037333482c04783290af009.jpg

4b2d7d2a30d637209a43bfa8dfce1d85_resize=1960,1306_.jpg

6f355cc6b97a37d9becf4ed3e083ff43.jpg

Als ze niet de logica omgooien dan zou die witte de Signature zijn en de rode de Sportive.

Zoveel modellen met full hybrids zijn er niet eens. Verkoopcijfers laten zien dat zowel EV als ICE’s erg in trek zijn.

Prijzen

CX-60 e-Skyactiv PHEV i-Activ All Wheel Drive
Systeemvermogen 327 pk, 500 Nm
0-100 5,8 s, top 200 km/u
17,8 kW accu, 63 km actieradius

Prime-line € 51.690
Exclusive-line € 53.190
Homura € 55.690
Takumi € 57.190
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mazda-cx-60-meervoudig-bijzonder-inclusief-prijzen/

Dat is een snelle bekendmaking van de prijzen! Oké, dat zijn echt scherpe prijzen voor een dergelijke auto, op het niveau van de RAV4/Across en Sorento, Sante Fe. De CX-60 wordt hier een behoorlijk succes, denk ik.

Zeer mooie auto, net de eerste kennismakings video gezien. Liever in het rood, maar ook in het wit ziet het er goed uit.
De ruimte is prima, maar niet grensverleggend. Meer bagageruimte door de accu's in de bodem en al met al vind ik de prijs heel erg meevallen.

Mooie auto, prachtig interieur. Vind alleen de neus iets te stomp en de achterkant doet me heel erg denken aan de Stelvio.

Ik vind 'm echt niet mooi nu ik 'm beter digitaal heb kunnen bekijken. Lelijke proporties, smaakvolle detaillering (op dat afzichtelijke ding tussen wielkasten en voorportieren na dan). Dat nieuwe platform was toch een uitgelezen kans om met een radicaal nieuw ontwerp te komen, nu lijkt het meer een uit zijn verband getrokken CX-5/CX-8 of iets dergelijks.

En dan die zes-in-lijn motoren... Een zescilinder diesel nieuw ontwikkeld voor 2022, wie bedenkt dat?! Waarom Mazda zo graag heel veel ontwikkelingsgeld in de papierversnipperaar mikt snap ik niet.

Gelet op de ontwikkelingen rond fossiele brandstoffen zal het me niets verbazen als die zescilinders hier volgend jaar helemaal niet meer komen.

Rutger DC zei:
En dan die zes-in-lijn motoren... Een zescilinder diesel nieuw ontwikkeld voor 2022, wie bedenkt dat?! Waarom Mazda zo graag heel veel ontwikkelingsgeld in de papierversnipperaar mikt snap ik niet.

Dat wordt toch ruimschoots gecompenseerd door de 2 Hybrid :)

Ontwerp is inderdaad niet erg overtuigend, maar ik vind het zeer lovenswaardig dat er nog zo'n "ouderwets" dashboard in zit en waarin Mazda wél de draaiknop heeft behouden.

Rutger DC zei:
Ik vind 'm echt niet mooi nu ik 'm beter digitaal heb kunnen bekijken. Lelijke proporties, smaakvolle detaillering (op dat afzichtelijke ding tussen wielkasten en voorportieren na dan). Dat nieuwe platform was toch een uitgelezen kans om met een radicaal nieuw ontwerp te komen, nu lijkt het meer een uit zijn verband getrokken CX-5/CX-8 of iets dergelijks.

Waarom geen 6 cilinder motoren? Buiten Europa maken de meeste landen ze zich niet zo druk om de uitstoot.

^^^ wellicht voorziet Mazda de opleving van de synthetische dieselolie markt.

Dit is dus de opvolger van de CX-5?

Geen verkeerd model, denk ik. Neuspartij beetje vreemd, zo van de zijkant gezien.

wfMOVCs.jpg

t8Vfc16.jpg

enJ4Jsq.jpg

ssFikU2.jpg

wWx9Yv2.jpg

Ik vind het echt geen mooie auto. Te stompe neus met te dikke 'splitter', CX-5 van de zijkant maar dan naar achter geschoven en de achterkant wel prima maar niets bijzonders. De Mazda3 en CX-30 vond ik op foto's ook niet direct fraai maar in het echt wel. De CX-5 vind ik irl een chique wagen en van voren indrukwekkend. Dus wellicht valt het uiteindelijk mee. Techniek is natuurlijk wel bijzonder en interieur mooiste in zijn klasse. Eindelijk een 8-traps automaat....!

Een verfijnd interieur maar wat een lelijke buitenkant: inderdaad die dikke neus, de vlakke motorkap, de voorruit lijkt te ver naar achteren geduwd en ook de achterzijde is geen streling voor het oog.
Gelukkig heeft de bestuurder daar allemaal niet teveel last van. Technisch lijkt het een interessante wagen en achter het stuur word je wel door schoonheid verwend.

https://www.youtube.com/watch?v=_czt4Nj20lY

Hm op video komt het exterieur al een stuk harmonieuzer over. Interieur is natuurlijk top.

Hier in NL vind ik hem niet zoveel toevoegen boven de CX-5., de binnenruimte verschilt te weinig voor een particulier. Maar ons land is dan ook totaal verkracht qua autoprijzen en BPM C02 heffing.. Behalve dan weer voor de leaserts vanwege plug in BPM korting bij deze CX-60. Dit wordt een succes in de VS, dat is de CX-5 2.5 daar ook. Benzine kost daar een schijntje nog steeds vergeleken met hier. Een 6 cilinder lopen ze daar wel warm voor en hoe meer power hoe beter.

Razend benieuwd hoe dit rijdt. Juist bedacht hierna weer een lage auto te nemen maar op papier klinkt allemaal wel prima. Overigens wel eens dat design niet mega vernieuwend oogt.

1-E72-F5-A6-8-BBF-4270-93-F7-B97-AD8-C0-C462.png

26736-C50-959-B-48-F5-A6-BC-37-EEFC12-F859.png

F67-D6-F2-A-D4-B3-4-B30-91-C1-5-EC82199-EA54.png

652-B1-A59-FF9-F-4397-9-D4-F-A4-EA6361-E577.png

E0-ECB69-F-EA76-4-C76-A089-5-F2-F463031-FD.jpg

3662-CF80-3-D6-D-4123-9-F1-B-FCB9-A078182-D.png

Meer foto's: http://worldscoop.forumpro.fr/t13435p75-2022-mazda-cx-60

Mooie en hoogwaardigere evolutie van het CX-9 interieur.

EclecticBlue zei:
Ontwerptechnisch nogal simpel interieur. Weinig creativiteit bij de Japanse designers, helaas.

Hoogwaardige materialen en gelukkig geen mega schermen, conservatief op de goede manier.

Of het slim is is een tweede, de conservatieve generatie die niet tegen verandering kan ligt binnenkort tussen zes planken...

EclecticBlue zei:
Ontwerptechnisch nogal simpel interieur. Weinig creativiteit bij de Japanse designers, helaas.
Gelukkig wel een simpel interieur al dat drukke interieurs met complete kermisverlichting is ook geen gezicht.

Dat interieur is juist prachtig, ook met dat stof erop. Daar kunnen veel fabrikanten nog wat van leren. Geen overdreven touchscreens, daar zit niemand op te wachten.
Wat nu wat saai en inspiratieloos lijkt, heeft juist een goede houdbaarheid.

Barri zei:
Dat interieur is juist prachtig, ook met dat stof erop. Daar kunnen veel fabrikanten nog wat van leren. Geen overdreven touchscreens, daar zit niemand op te wachten.
Ik moet nog wel even wennen aan dat stof, misschien dat het er in het echt beter uit ziet.

Barri zei:

En waar komt die 'wijsheid' vandaan?
Kijk over een paar jaar, of over een paar maanden, nog maar een keer. Dit is ouderwets en inspiratieloos, niet tijdloos.

De één heeft liever een groot scherm waar alles in verstopt zit zonder fysieke knoppen. Geef mij maar iets wat ergonomisch veel beter is. Zie niet in wat daar ouderwets aan is. Smaak valt verder niet te twisten. Persoonlijk hou ik wel van een opgeruimd en sfeervol interieur (zoals ook bij BMW en Skoda Enyaq bv) . Peugeot-interieurs vind ik persoonlijk juist weer te druk.

MCW 84 zei:
. Geef mij maar iets wat ergonomisch veel beter is. Zie niet in wat daar ouderwets aan is.
Zulke analoge knoppen gaan we uiteraard steeds minder zien, omdat ze ouderwets zijn en veel minder flexibel dan digitaal, waarbij de content kan veranderen bij verschillend gebruik bijvoorbeeld.

Smaak valt verder niet te twisten. Persoonlijk hou ik wel van een opgeruimd en sfeervol interieur (zoals ook bij BMW en Skoda Enyaq bv) . Peugeot-interieurs vind ik persoonlijk juist weer te druk.

Dat Peugeot interieurs druk en onopgeruimd zijn is niks subjectiefs aan. De subtiliteit is ver te zoeken daar.

EclecticBlue zei:
Barri zei:

En waar komt die 'wijsheid' vandaan?
Kijk over een paar jaar, of over een paar maanden, nog maar een keer.
Je zegt het zelf al; kijk over een paar jaar nog maar een keer :cool:

@Frits: ja, het stof is van een vrij lichte tint. Wel erg 'in your face' daardoor. Zou ik ook in het echt moeten zien.

Terug
Bovenaan