Mazda CX-6 (2019)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Mazda presenteert volgende maand op het Autosalon van Genève een nieuwe crossover. De auto wordt afgeleid van de nieuwe 3 en krijgt ook de beschikking over de Skyactiv-X krachtbron. De namen CX-3 en CX-5 zijn al bezet, in theorie zou het kunnen gaan om de nieuwe CX-4, een crossover die momenteel alleen in China wordt aangeboden, maar het Australische Caradvice suggereert de naam CX-6. Een groter getal voor een krappere of kleinere auto is niet uniek, BMW doet immers hetzelfde (X2 - X1, X4 - X3, X6 - X5), maar voor de krappere auto moet wel meer worden betaald.

2020_mazda_suv_teaser_01_ykratc.jpg

Mazda heeft in alle segmenten een van de krapste auto's in het segment, muv de CX-5. Weer een krap model zou niet handig zijn. Een 1-serie, A-klasse, V40 e.d verkochten ook goed ondanks beperkte ruimte maar bij Mazda's wordt dat niet zo snel geaccepteerd. Een nieuwe CX-3 wordt wel ruimer maar dit lijkt mij idd niet al de CX-3, beetje vroeg

De CX-4 is er ook nog maar drie jaar. Maar goed, een zeer korte levenscyclus is ook niet uniek, er zijn wel meer tussenpauzen geweest (tweede Corolla Verso volgde snel na de eerste, X4 II snel na de eerste X4 etc.). De algehele lijn van de CX-4 zal niet snel verouderen, maar op detailniveau vond ik 'm bij de introductie al een beetje bedaagd overkomen.

20181015161508158107650_6310438_11.jpg

20181015161510151094583_6310437_11.jpg

Ik vond de concept car fantastisch maar productiemodel een beetje mwa.. beetje plomp met lelijke koplampen en wat gedateerds hebben. Kan mij haast niet voorstellen dat ze de CX-4 zo rigorous gaan faceliften dat ie helemaal past bij de Kodo II-designtaal

Volgens mij wordt dit de nieuwe CX3 op het zelfde platform als de nieuwe 3.

Terug
Bovenaan