Mazda CX 5 van 2021 40000km garantie verlengen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jma 2772263

Net ingestapt
Mijn Mazda wordt in september 3 jaar oud. Nu kan ik voor bijna 900 euro mijn garantie twee jaar verlengen maar vind dat veel geld. Graag zie ik ervaringen van mensen die dit wel/niet hebben gedaan.
Was de auto twee jaar jonger geweest had ik drie jaar extra gekregen voor niets. Dat vind ik wel vreemd,

Jma, ik rij een CX-5 Automaat uit 2019 met inmiddels 285.000 km op de teller. Ik heb geen raar onderhoud gehad anders dan de olie, filters en bougies. Remblokken bij 120k km voor en 170k km achter, nog geen schijven. Volgens mij als je het onderhoud bij de Mazda dealer doet (en dat is niet duur!!) dan krijg je altijd weer een jaar garantie op de vervangen onderdelen. Wat kan er gebeuren, een motortje van de buitenspiegel wellicht, dat is er bij mij nu aan de hand, doet het soms wel en soms niet.

Dus, ik zeg niet doen, lekker blijven rijden en doe gewoon je onderhoud iedere 20k km (al zit er bij mij soms wel 30k km tussen.

Zou ik niet doen. Veel zaken zijn uitgesloten. Bedrag is exorbitant.
Bij mijn Ford heb ik 3 jaar extra gekocht voor 350€.
Ik kan me niet voorstellen dat Mazda's in 2 jaar tijd 3x zo vaak kapot gaan.

Bovendien heb je consumentenbescherming: als je motor explodeert, dan heb je een goede zaak om de kosten te verhalen. Een rechtsbijstandverzekering is een betere dekking.

Zou ik niet doen. Veel zaken zijn uitgesloten. Bedrag is exorbitant.
Bij mijn Ford heb ik 3 jaar extra gekocht voor 350€.
Ik kan me niet voorstellen dat Mazda's in 2 jaar tijd 3x zo vaak kapot gaan.

Bovendien heb je consumentenbescherming: als je motor explodeert, dan heb je een goede zaak om de kosten te verhalen. Een rechtsbijstandverzekering is een betere dekking.
Dat hangt er vanaf. De (externe) garantie die de dealer mij aanbood had goede voorwaarden maar wel duidelijke uitsluitingen. Weliswaar in superkleine letters, maar het stond wel helder gespecificeerd. Ik heb het vergeleken met andere externe garanties en het aanbod van de dealer was prima.

Een jaar later is de motor stuk gegaan en de garantiemaatschappij heeft 80% van de vervanging vergoed. De auto was 6 jaar oud. Achteraf denk ik dat de motor gewoon gerepareerd had kunnen worden, maar feitelijk ben ik er beter van geworden met een fabrieksnieuwe (geen revisie) motor.

Je moet gewoon heel goed de voorwaarden lezen en vergelijk op basis van de voorwaarden, secundair op basis van de prijs. Een collega van mij heeft z'n transmissie onder garantie laten vervangen. Zijn garantie was 3 jaar comprehensief plus lifetime op transmissie, aandrijflijn en motor. De transmissie is na 8 jaar vervangen en door de garantie betaald. Als je je auto lang wilt houden, dan zou ik zoiets zoeken.

Of vraag je dealer te pricematchen. Zoek de goedkoopste garantie op en laat de dealer een beter aanbod doen. Zij verdienen namelijk ook gewoon commissie op die garantie en als je geen garantie neemt krijgen ze ook geen commissie.

Laatst bewerkt:
€ 900 vind ik heel veel geld voor extra garantie. De kans dat er dure dingen kapot gaan is gewoon erg klein.

Bij mijn eigen Renault Clio heb ik dat niet gedaan, er zat 2 jaar fabrieksgarantie op.
De auto is nu 4 jaar oud. De Clio komt alleen voor de beurten in de garage, en anders niet. Dat zal bij de Mazda waarschijnlijk ook het geval zijn.

Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen. Ik heb een CX-5 aangeschaft eind 2014 met nu 104.000 km op de teller. Naast het onderhoud om de 20.000 km, dus niet elk jaar, zijn de remblokjes voor vernieuwd, vorig jaar een nieuwe dure accu, en bij 70.000 km 4 nieuwe banden. En natuurlijk worden de ruitenwisserbladen vaak bij beurten vernieuwd. Dat is alles. Conclusie: het is een zorgeloze auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan