Mazda CX-3 , Honda HR-V of.... ?

Mechelman

Net ingestapt
Aangezien ik liever wat hoger zou zitten en de prestaties van Civic absoluut niet voldoen , ben ik op zok naar een tweedehands SUV .
Omdat ik nu met een Civic IX 1.4 rijd, die me nooit in de steek gelaten heeft, dacht ik aan een Honda HR-V . Maar de prijzen tweedehands zijn op zijn zachtst gezegd gepeperd. Bovendien heb ik me laten wijs maken dat de afwerkingskwaliteit van sommige HR-V's niet denderend is. Een alternatief is een Mazda CX-3. Zijn er nog andere suggesties ?
Liefst een waar ik mee kan met het verkeer, want nu is dat niet het geval.
Dankuwel !

Wat is je budget

Als iets met een hoogwaardig interieur wil, dan is de infiniti q30 een aanrader, de 1.6 turbo is een dijk van het blok en het interieur is van de mercedes a-klasse en hier en daar licht gewijzigd

De suv modellen van suzuki zijn ook goede sugesties, dan in jouw geval wel voor de 1.4 boosterjet gaan, maar wederom interieur zou kunnen tegenvallen

De Fiat 500X misschien iets?

Ds4 croshback (wel even checken welke motor wel en welke niet.

Hier nog een mooie vergelijking video tussen de q30 en de ds4

https://youtu.be/bBcLqddhr_U

Maar denk dat de q30 precies iets is wat je zoekt

Civic 1.4 is inderdaad nogal traag. Een CX-3 heeft een 2.0 motor die zuinig en een stuk vlotter is. Suzuki Vitara of S-Cross ook prima keuzes. De 1.0 Boosterjet voelt door de turbo al vlotter aan dan de Civic en de 1.4 Boosterjet is echt vlot.
Toyota C-HR Hybrid is nog een optie als het Japans moet zijn.

Verder kun je denken aan de Hyundai Kona 1.0 T-GDI en een BMW 218 Active Tourer automaat is ook een fijne auto.

Je geeft niet echt een budget aan, maar bijv. een Mazda CX-30 is net iets ruimer als een CX-3 maar is vrij nieuw en dus nog behoorlijk aan de prijs.

Ik denk ook dat de Hyundai Kona een leuk alternatief, maar ook zijn - iets kleinere - zusje de Kia Stonic gaan, iets lager (maar hoger dan een Rio) maar hij lijkt iets sportiever (persoonlijk) en heeft dezelfde (benzine-)motor als de genoemde Kona. Kijk wel of je de 120 pk kan vinden, dat rijdt met 6-bak net iets fijner.

Daarnaast heb je ook nog natuurlijk de Renault Captur ook al kleeft daar bij sommige mensen toch net wat meer een 'bejaardenauto' imago aan...
Ik zo ook Opel Mokka X op je lijstje zetten om eens naar te kijken - dat is nog steeds een erg leuk model en met 1.4 Turbo komt ie prima vooruit.
En als je helemaal hip wil zijn - de Nissan Juke!

CX-3 is ook erg waardevast. Denk dat ie ook meer oplevert als je 'm over x aantal jaren gaat inruilen. Ook makkelijker te vinden, ook veel verkocht in luxe uitvoeringen. Rijdt erg fijn, mooi interieur, tijdloos design maar wel erg krap achterin.

De Mazda CX3 vind ik een hele mooie auto, maar is veel krapper dan de concurentie.
Ook is de auto als occasion stevig aan de prijs.
Mazda levert een degelijke motor, maar vergeleken met de concurentie levert de motor laat zijn maximale koppel, hierdoor moet je dus meer schakelen, en meer toeren maken voor meer koppel. De CX3 121 pk levert 206 NM koppel bij 2800 toeren. In de praktijk voelt de motor minder snel aan.

Ik ben uit gegaan van een budget € 20.000 in België.

Ik kwam ook tegen de Renault Kadjar uit 2019, dus van na facelift in 2018, minder dan 2 jaar oud, met erg fijne 140 pk 1330 CC Mercedes Renault motor, deze levert 240 NM koppel bij slechts 1600 toeren p/m, deze motor ligt ook in de Nissan Qashqai. Geleverd is ook een 1.6 motor van Nissan met 163 pk en 240 NM koppel bij 2000 toeren p/m.
Beide motoren hebben een goede reputatie, en beide auto's scoren goed op betrouwbaarheid, maar zijn een stuk goedkoper dan Honda en Mazda, je koopt dus veel auto voor het geld.

De 1330 CC Mercedes Renault motor is ook geleverd in de nieuwe Renault Captur 2.
Met 7 traps automaat is dit een fijne aandrijflijn.

Kadjar en QQ zijn C-segment, CX-3 en HR-V B-segment. Moet TS ook maar net zin in hebben.

Mazda levert een degelijke motor, maar vergeleken met de concurentie levert de motor laat zijn maximale koppel, hierdoor moet je dus meer schakelen en meer toeren maken voor meer koppel

Bij de concurrentie moet je juist eerder schakelen omdat de fut er vaak al snel uit is omdat ie alleen onderin kracht heeft. Voor beiden valt wat te zeggen. Net als over mogelijke betrouwbaarheid. Zo'n klein motortje moet harder werken dan een soepele 2.0 viercilinder.

Natuurlijk valt voor beiden wat te zeggen, en heb verder niets tegen een CX3, prima keus.

De 1.330 CC Mercedes Renault motor die in o.a. in de Kadjar en Qashqai ligt levert veel trekkracht over een breed toerengebied.

In mijn Renault zit deze motor met 7 traps automaat, en kan uit eigen ervaring zeggen dat het een bijzonder fijne, krachtige, zuinige, en soepele aandrijflijn is. De motor hoor je ook nauwelijks.

Een Infini Q30 . Daar had ik nog niet aan gedacht. In Belgenland vrij zeldzaam. Maar een import uit Duitsland lijkt me wel wat. En een pak moinder duur dan een HR-V.Dikke dankuwel !

Mechelman zei:
Een Infini Q30 . Daar had ik nog niet aan gedacht. In Belgenland vrij zeldzaam. Maar een import uit Duitsland lijkt me wel wat. En een pak moinder duur dan een HR-V.Dikke dankuwel !

Idd zeg het benzine aanbod van de q30 valt tegen bij juliie https://www.autoscout24.nl/lst/infiniti/q30?sort=standard&desc=0&fuel=B&ustate=N%2CU&cy=B&atype=C

In nl meer aanbod, dit zijn alle uitvoeringen met een handbak https://www.gaspedaal.nl/infiniti/q30/benzine?srt=pr-a&trns=15
staat ook 1 bij vaartland, dat bedrijf wordt niet door iedereen als prettig ervaren. In nl is een auto met nap meer waard. Bij nap klopt de km stand als het goed is.

En hier het aanbod automaat. De 1.6 is gelijk meer vermogen dan de handbak en een 2.0 is in de praktijk eigelijk altijd 4x4. https://www.gaspedaal.nl/infiniti/q30/benzine?srt=pr-a&trns=14

Er is ook nog een zeldzame qx30, die zijn in nl amper tot niet verkocht. Die ziit altijd aan 4x4 vast, daar zit de gemiddelde Nederlander niet op te wachten

De automaat van de q30 is een automaat met dubbele koppeling die renault ook in hun meeste producten heeft en mercedes o.a In hun a en b klasse.

CX-3 zit absoluut een prachtig interieur in, dat van de HR-V is wat eenvoudiger maar ik vind het zeker heel netjes én voelt nog 'ouderwets' degelijk aan. Het geeft je het echte Honda-gevoel, als Honda-rijder zul je dan begrijpen wat ik bedoel.

Groot nadeel van de CX-3 vind ik persoonlijk dat het een heel krap autootje is, net een hoge Mazda 2. De HR-V deekt iblrincipe de basis met de Jazz, maar qua ruinte is hij vergekijkbaar met de Qashquai.

Beide hebben een fijn atmosferisch blok, dat van de Mazda is veel moderner, van de Honda behiorlijk old skool recht toe recht aan. Gaat beide denk ik nooit stuk. Ik heb veel HR-V gereden, mijn ouder hebben de CVT en maakt ide HR-V gruwelijk langdradig en traag, lekker een fijne Honda klik-klak handbak nemen is mijn advies.

In dit geval kun je geen slechte keuze maken, enkel ga je voor strak ontwerp en fraai interieur = Mazda of ga je voir degelijk en praktisch = Honda

Terug
Bovenaan