Mazda 626 2002 kabels en connectoren vraag

A

Anoniem

Guest
Beste Forummers,
Bestaat er een soort verlengkabel (of zijn losse connectoren om er zelf 1 te maken), om de kabel die naar de contact schakelaar in de stuurkolom gaat te verlengen? Ik wil namelijk het volgende.

Ik wil als experiment een "push-to-start" systeem inbouwen. Daarmee moet ik kabels afrappen naar een module, die vanaf de kabelboom komt die in het contactslot zit. Echter, wil ik niet gaan modificeren aan de originele kabelboom en wil dus een verlengkabel er tussen, zodat ik daar splitter connectors kan gebruiken.

Hopelijk kan iemand mij hiermee verderhelpen.

Groetjes Tinjo

dealer kan je de originele stekkers wel leveren, dat soort specifieke stekkers kunnen soms lastig te verkrijgen zijn via externe kanalen.
De krimpconnectoren die er in moeten kun je wel extern krijgen zoals via https://www.rdae.nl/
Hou er wel rekening mee dat het best wat kan kosten.

Wat betreft de startstopknop: je kunt ook de bekabeling voor de startmotor in de kabelboom zoeken en daar een knop op zetten. Dit is namelijk wat je sleutel ook doet, simpelweg 2 connectoren doorverbinden. Tis echter wel opletten dat je niet tijdens het rijden per ongeluk die knop kan indrukken. Geen idee of zo'n module dat tegenhoudt trouwens.

Hoi Pobresh,
Dank voor de snelle reactie. De module is een compleet systeem zoals aanwezig in moderne auto's met een push to starr systeem. Het vervangd als het ware het complete contact slot (behalve het mechanische stuurslot, daar komt het experimenteren in actie), dus 1 keer drukken zonder rem intrappen is contact aan, 2e keer drukken wanneer rem wel ingetrapt wordt, motor start.
Wanneer stilstaand en rem ingetrapt, drukken en motor gaat uit.

Het is dus meer dan alleen een knop die de stroom naar de startmotor relais doorlaat.

Ik zal eens contact opnemen met een dealer voor de connectoren.

Groetjes Tinjo

Ik denk dat je met zo'n module meer nodig hebt dan alleen een aftakking van het contactslot. Aangezien je ook je rempedaalsensor er in moet krijgen (die zit niet op je contactslot, hooguit voor de geschakelde plus)

Wat betreft het mechanische slot: je stuurslot en startblokkering opofferen voor een drukknopje? Moet je niet willen. Tenzij je graag je auto kwijt wilt natuurlijk. Dat zijn antidiefstal maatregelen.

Kan zijn dat de dealer trouwens ook de bijbehorende krimpconnectoren kan leveren. Soms zitten ze er zelfs al bij als je de stekkers besteld. Maar er zijn ook fabrikanten die alleen de plastic onderdelen leveren als je de losse stekkers besteld.
Kabels is op zich goed aan te komen, maar let wel op dat de diameter overeen komt met origineel. Die is altijd gekozen aan de hand van de stroomsterkte die er door de bekabeling kan gaan. Zeker de kabel naar het startrelais kan best dik zijn (afhankelijk van de leeftijd van de auto, aangezien bij modernere auto's er soms een extra relais tussen zit die pas werkt als bijvoorbeeld de startblokkering is vrijgegeven)

Ik weet niet hoe oud je auto is. Maar bij een auto van na 2005 zou ik het niet aanraden om dit soort aanpassingen te doen. Tenzij je heel goed weet hoe de systemen in de auto werken en dus geen problemen gaat veroorzaken met je aanpassing (aftakken van een kabelboom kan problemen geven met de auto-electronica en startonderbreker)

Denk niet, dat de mazda dealers losse connectors kan/wil leveren. zal je de rest van de kabelboom er ook bij moeten kopen vrees ik.
Kost wat zoekwerk, maar meestal kun je die connectors ook wel los kopen op internet. Op aliexpress bv. is heel veel van dat soort spul te vinden.

kijk hier eens, hebben heel veel connectoren. rick donkers

marcel21674 zei:
Die link was al gegeven...

Ik weet van VW dat de merk-eigen connectoren gewoon een onderdeelnummer hebben en verkrijgbaar zijn via de dealer. Tenzij het oud spul is. Zullen vast meer merken doen ;)

Terug
Bovenaan