Mazda 6 vervangen. Toyota Corrola TS of BMW 2 tourer?

Jomario

Net ingestapt
Ik ben momenteel de gelukkige bezitter van een Mazda 6 station uit 2016. Nog net geen ton op de teller en vanwege COVID komt er ook bijzonder weinig bij. Rijden tussen de 5000 en 10000 per jaar. Super tevreden over de Mazda. Zit alles op en aan, relatief zuinig (1 op 15) en uiterst betrouwbaar.
Maar ja, wil eigenlijk een trekhaak (voor een fietsendrager), de kinderen zijn gegroeid zodat er geen kinderwagens etc meer mee hoeven, hij is nu nog relatief goed in te ruilen en een automaat vind ik ook wel prettig. In mijn hoofd heb ik 2 opties die ik (met wat bijbetaling) zou willen ruilen tegen mijn Mazda:
De Toyota Corrola TS 2.0 of een BMW 2 active tourer. Voor een exemplaar van rond 2019/2020 en rond de 50k op de teller lopen de prijzen niet ver uiteen. Tussen de 25 en 30.000 zijn ze allebei wel te verkrijgen. Auto zal voornamelijk gebruikt worden voor de vakanties, dagjes weg etc.
Dus eigenlijk een dubbele vraag: Wel of niet de Mazda inruilen? (eventueel trekhaak laten monteren) en zo ja, Toyota of BMW?

Eigenlijk zie ik niet echt een voordeel in het inruilen van de Mazda. Temeer omdat je er erg tevreden over bent. Een trekhaak moet te monteren zijn.
Qua wegenbelasting ga je er ook niet echt op vooruit bij de andere 2 opties toch? Sowieso niet echt m.i. of je moet het handschakelen echt heel erg zat zijn.
Wellicht inruilen op een Mazda CX-30 automaat? Is qua buitenafmetingen wat kleiner, maar misschien ook minder beenruimte achterin?

als de BMW 2 serie je aanspreekt kun je beter voor de betrouwbare Kia Carens gaan, met een automaat moet je ze met een lampje zoeken, maar in de bouwjaren die jij zoekt heb je nog mooi wat fabrieksgarantie over, wel even de kleine letters lezen en dubbel checken of die het nog heeft.

Piet Precies zei:
Eigenlijk zie ik niet echt een voordeel in het inruilen van de Mazda. Temeer omdat je er erg tevreden over bent. Een trekhaak moet te monteren zijn.
Qua wegenbelasting ga je er ook niet echt op vooruit bij de andere 2 opties toch? Sowieso niet echt m.i. of je moet het handschakelen echt heel erg zat zijn.
Wellicht inruilen op een Mazda CX-30 automaat? Is qua buitenafmetingen wat kleiner, maar misschien ook minder beenruimte achterin?

Tuurlijk is een trekhaak te monteren. Maar kost al snel 1000,- Twijfel eigenlijk vooral omdat de Mazda nu wat ouder begint te worden en ik m nu nog goed kan inruilen op iets waar ik de komende 3 a 4 jaar zorgeloos mee verder kan (ga er voor het gemak even van uit dat ik met een auto van 1 a 2 jaar oud voorlopig geen onkosten zal hebben). CX-30 is inderdaad ook een goed keuze alhoewel die misschien vooral achterin net wat te klein is om in de zomer met het hele gezin mee op vakantie te gaan.

Auto encyclopedie zei:
als de BMW 2 serie je aanspreekt kun je beter voor de betrouwbare Kia Carens gaan, met een automaat moet je ze met een lampje zoeken, maar in de bouwjaren die jij zoekt heb je nog mooi wat fabrieksgarantie over, wel even de kleine letters lezen en dubbel checken of die het nog heeft.

Kan geen Carens vinden die nieuwer is dan 2018. En die heeft al weer wat meer gelopen (niet dat dat heel erg is). Zijn dan nog wel relatief aan de prijs. En ik vind ze niet heel erg mooi als ik eerlijk ben... (Ja ik weet het, van de BMW 2 en de Corrola heeft ook niemand een poster boven zijn bed)

Laat ik het zo stellen: Ik denk echt dat de winst die een garage wil maken ten nadele van jou op de inruilprijs en de nieuwe auto groter is dan de prijs die jij de komende paar jaar aan onderhoud + trekhaak, kwijt bent aan de Mazda (om tevens zorgeloos te rijden) met zo weinig km's per jaar en deze leeftijd/km-stand. Moet daarbij zeggen dat ik niet weet hoe goed jij de auto hebt onderhouden (zal wellicht een distributiewissel aankomen, weet niet of deze een riem of ketting hebben, in laatste geval niet nodig).

Maar ja, wil eigenlijk een trekhaak (voor een fietsendrager), de kinderen zijn gegroeid zodat er geen kinderwagens etc meer mee hoeven,

Corolla TS is kleiner dan de Mazda6 maar ze wegen evenveel dus je betaalt niet minder wegenbelasting. Bagageruimte van de 6 Sportbreak is 522 liter tegenover 598 liter van de Corolla TS. Dus je argument van kinderwagen gaat niet op :) Zou gewoon doorrijden met de 6 als je zo tevreden bent en er een trekhaak onder laten plaatsen.

Grappig, ik ben juist een Mazda 6 aan het overwegen en de Corolla TS 2.0 was een van de andere kandidaten, zie hier de overwegingen: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6032480,6033263#msg-6033263

Ik vind de 6 een prachtige auto, dus als je 'm al in je bezit hebt en je bent tevreden...

Over de BMW: ik vind het een netto auto, maar wat ik hoor is de betrouwbaarheid (en bijbehorende kosten) niet op het niveau van Mazda of Toyota. Premium betekent vooral dat je er voor moet willen betalen.

Maar om eerlijk te zijn zou de Corolla wel mijn eerste keus zijn. Want: sneller en toch zuiniger, superbetrouwbaar en ik vind het ook echt een mooie auto. Verder ook praktisch met grote bagageruimte, al scheelt dat niet heel veel met de 6. Voor mij valt ie af omdat Toyota een bobbel in het plafond gemaakt heeft, waar ik met mijn 2 meter precies met de stoel kom te zitten.

Hier kun je de twee vergelijken. De Mazda is vooral van buiten groter, maar als je naar de wielbasis en interieurmaten kijkt dan zie je dat het weinig scheelt.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=96653&id2=81187

Ik heb ruime ervaring met een Mazda 6 Sportbreak van het bestaande model. Heb eentje uit 2012 gehad en daarna kort een van de laatste facelift uit 2018. En nu rij ik een BMW 3-serie Touring.

Zo'n Mazda 6 is zo'n geweldig goede en uiterst fijn rijdende auto dat het lastig wordt om iets beters te vinden. De Corolla ziet er leuk uit, maar is verder niet echt een vooruitgang. Interieur is ook vrij krap vind ik. Lekker zitten kan ik er voorin niet in. Een Kia Carens is een belediging om te noemen. Totaal niet vergelijkbaar qua verfijning en rijden met een Mazda en zeker niet met een BMW.
Een BMW 2- of 3-serie rijdt met moderne turbomotor en 8-traps automaat echt geweldig en is t.o.v. een Mazda wel een verbetering. En wat je ook vindt van een 2-serie Active Tourer, het rijdt en zit al een echte BMW. Ik zou zeggen ga er gewoon eens in rijden.

Ook het doorrijden van je Mazda is natuurlijk een optie. Kun je nog makkelijk 10 jaar probleemloos in rijden. Zeker de benzinemotoren zijn probleemloos. Alleen op hogere leeftijd kun je een keer met roest te maken krijgen.
Maar goed, soms is het ook wel leuk om weer wat anders te rijden en dan kan ik me na een Mazda een BMW heel goed voorstellen. Je zou ook eens naar een 3-serie Touring kunnen kijken.

Piet Precies zei:
Laat ik het zo stellen: Ik denk echt dat de winst die een garage wil maken ten nadele van jou op de inruilprijs en de nieuwe auto groter is dan de prijs die jij de komende paar jaar aan onderhoud + trekhaak, kwijt bent aan de Mazda (om tevens zorgeloos te rijden) met zo weinig km's per jaar en deze leeftijd/km-stand. Moet daarbij zeggen dat ik niet weet hoe goed jij de auto hebt onderhouden (zal wellicht een distributiewissel aankomen, weet niet of deze een riem of ketting hebben, in laatste geval niet nodig).

Tja, denk dat jij een heel valide punt hebt. Is ook een lastige afweging: Zal mijn afschrijving + onderhoud op de Mazda vanaf nu hoger zijn dan de afschrijving op een Toyota/BWM of zal dat weinig uitmaken?

Natuurlijk is doorrijden het goedkoopste. Je Mazda heeft een distributieketting en als je het onderhoud niet bij de (dure) dealer doet hoef je de komende jaren weinig grote uitgaven te vervangen. Banden, remmen, en olie+filters en dat is het wel.
Mazda kun je prima particulier verkopen, veel vraag naar zo'n fijne gezinsauto. Kun je een goede prijs voor krijgen en daarna zonder inruil gaan shoppen. Altijd voordeliger.
Evt. haal je dan een BMW zelf uit Duitsland (bij een dealer). Rijdt je de komende jaren ook zonder veel afschrijving.

Graag een automaat willen voor 5000-10000 km per jaar is natuurlijk geen topargument.

Financieel is doorrijden absoluut het slimste, dat je nu goed kan inruilen is ook geen goede reden. Reken maar eens door: elke 3 jaar iets inruilen of elke 9 jaar.

BMW is gewoon heel erg 'af' en fijn op stuurgedrag, aandrijflijn, stilte, entertainment/navi, elke 2 jaar onderhoud, goeie stoelen (voor langere mensen) en een lijst aan opties waar je duizelig van wordt. Een 2AT heeft niet altijd de 8 trapsautomaat en fijne achterwielaandrijving van de 3 serie.

Toyota is betrouwbaarder, minder kans op mankementen.

Financieel gezien is doorrijden met de Mazda gewoon de beste keus, dan kun je misschien later ook gelijk overschakelen naar volledig elektrisch rijden.

De verschillen tussen de Corolla en 2 serie zijn al uitgelegd. In het C segment zijn nog veel meer zeer interessante auto's die elkaar weinig ontlopen. Zoals de Ford Focus vanaf 2018, Kia Ceed vanaf 2018, Renault Megane vanaf 2016 neem een 1.3 TCe of plug in hybride, en Opel Astra vanaf 2016.

Er komen in 2022 veel interessante en goed inzetbare elektrische auto's op de markt. Dit zijn straks ook zeer interessante occasions. Ik zou zelf de Mazda houden.

ak2 zei:
Financieel gezien is doorrijden met de Mazda gewoon de beste keus, dan kun je misschien later ook gelijk overschakelen naar volledig elektrisch rijden.

De verschillen tussen de Corolla en 2 serie zijn al uitgelegd. In het C segment zijn nog veel meer zeer interessante auto's die elkaar weinig ontlopen. Zoals de Ford Focus vanaf 2018, Kia Ceed vanaf 2018, Renault Megane vanaf 2016 neem een 1.3 TCe of plug in hybride, en Opel Astra vanaf 2016.

Er komen in 2022 veel interessante en goed inzetbare elektrische auto's op de markt. Dit zijn straks ook zeer interessante occasions. Ik zou zelf de Mazda houden.

Tja, dat is ook een beetje een dilemma. Ik heb al een electrische auto. Een Nissan Leaf van de 1ste generatie. Kan max 120km ver komen maar wordt nu voor 75% van alle ritten gebruikt. Super fijne auto maar kan er niet mee op vakantie/weekendjes weg etc vanwege de actieradius. Maar hij de variabele kosten zijn minimaal. Geen wegenbelasting, amper onderhoud, stroom van de zonnepanelen. Heb overwogen om zowel de Mazda als de Nissan weg te doen en dan een Tesla/Kia EV/ID4/etc aan te schaffen maar dan mag ik fors bijbetalen en hebben we nog maar 1 auto. En er zijn best wel wat dagen dat we er 2 nodig hebben. Helaas wonen we niet in een omgeving waar op korte afstand deelauto's beschikbaar zijn.

Terug
Bovenaan