Mazda 3 mps uit 2008

Jannie 3901839

Startmotor
Lieve mensen,

Mijn naam is jannie , en heb mijn oog laten vallen op een mazda 3 MPS 260pk!! Uit 2008.

As donderdag ga ik kijken, proefritje maken.
Hebben jullie als autoweek nog tips met betrekking tot dit model? Kinderziektes , aandachtspunten enz.

Groeten
Jannie

Met zulke auto's zou ik met name heel goed willen weten hoe het zit met onderhoud en bedacht zijn op schades. Zulke auto's zijn vaak niet van oude vrouwtjes geweest en onderdelen buiten gewoon onderhoud om zijn prijzig.

Zulke auto's vragen om goede A merk banden, hoe zit het met remmen, en met deze auto's is ook zeker roest een aandachtspunt. In die tijd had Mazda dat echt niet fatsoenlijk op orde helaas.

Mooi originele auto, goede papieren en zonder noemenswaardige roest heb je er een leuke auto aan.

waar ik aan denk? de motor 2.0 liter en 260PK gaat dat wel goed? :D

Motorschade komt ook nog wel eens voor.
Roesten, heb wel foto's uit Amerika gezien van roestende 3'en, maar heb hier nog nooit "extreme" roestschade gezien bij dat model 3.

Persoonlijk, zou ik liever een 6 MPS hebben, die hebben 4WD, de 3 niet.

Aandachtspunten zijn roest, dit model kan flink roesten. En heeft de auto flinke schades gehad, belangrijk is een goede onderhoudshistorie, en of er netjes mee om is gegaan.

De Mazda 2.3 DISI turbo motor die in deze auto ligt is zeker niet probleemloos!

Deze motor is voorzien van een distributieketting en deze geeft nog wel eens problemen.
In principe is elke blok in een MPS (Mazda 3 en Mazda 6) bij ongeveer 100.000 kilometer toe aan een nieuwe distributieketting.
Het gaat hierbij vooral om de kettingspanner volgens mij. Het probleem is te herkennen aan een ratel die vooral bij een koude start aanwezig is.

In dit filmpje is het goed te horen, let op bij 0.14 seconden als de auto gestart wordt.
Reparatie is kostbaar, dus check even of dit al gebeurd is. Volgens mij is er een verbeterde versie gemaakt die niet meer voor problemen zorgt.

Verder is roest nog wel eens een dingetje. Vooral bij de spatbordranden en de onderkant van de deuren.

Niet iedereen zit dagelijks op fora. Of hij wacht eerst meerdere reacties af

Joel 1987 zei:
De Mazda 2.3 DISI turbo motor die in deze auto ligt is zeker niet probleemloos!

Deze motor is voorzien van een distributieketting en deze geeft nog wel eens problemen.
In principe is elke blok in een MPS (Mazda 3 en Mazda 6) bij ongeveer 100.000 kilometer toe aan een nieuwe distributieketting.
Het gaat hierbij vooral om de kettingspanner volgens mij. Het probleem is te herkennen aan een ratel die vooral bij een koude start aanwezig is.

In dit filmpje is het goed te horen, let op bij 0.14 seconden als de auto gestart wordt.
Reparatie is kostbaar, dus check even of dit al gebeurd is. Volgens mij is er een verbeterde versie gemaakt die niet meer voor problemen zorgt.

Verder is roest nog wel eens een dingetje. Vooral bij de spatbordranden en de onderkant van de deuren.

Een ketting is toch geen riem? of zeg ik nu iets heel doms?
vanaf wanneer is die versie er? MPS blok in een mazda 3 is dat anders dan uit een 6 of cx7?

ben vandaag wezen kijken , en hij ziet er keurig uit en trekt als een lier!

Een ketting is inderdaad geen riem. Een distributieketting is meestal minder onderhoudsgevoelig als een distributieriem. Maar als er problemen mee zijn is het veel ingewikkelder en kostbaarder om dit te verhelpen.

Een riem heeft geen smering nodig en zit aan de 'buitenkant' van de motor en is zodoende redelijk goed bereikbaar. Een ketting zit 'in' de motor en wordt daardoor door motorolie gesmeerd. Als deze vervangen moet worden is heet veel ingewikkelder en moet de motor voor een deel gedemonteerd worden.

De eerste generatie Mazda 3 MPS is voorzien van de motor die deze problemen hebben. Die is geleverd vanaf half 2006 tot eind 2008. Ik verwacht dat je deze generatie op het oog heb:
m1by0wxbk2m5_480.jpg

Wat is de kilometerstand van de auto waar je bent wezen kijken? Ik zou zeker de onderhoudshistorie checken en kijken of deze Mazda al is voorzien van een verbeterde ketting en kettingspanner.

Auto's zijn ontzettend fijn, echt een wolf in schaapskleren! De meeste mensen zien het verschil met een 'normale' Mazda 3 niet :)

Joel 1987 zei:
Een ketting is inderdaad geen riem. Een distributieketting is meestal minder onderhoudsgevoelig als een distributieriem. Maar als er problemen mee zijn is het veel ingewikkelder en kostbaarder om dit te verhelpen.

Een riem heeft geen smering nodig en zit aan de 'buitenkant' van de motor en is zodoende redelijk goed bereikbaar. Een ketting zit 'in' de motor en wordt daardoor door motorolie gesmeerd. Als deze vervangen moet worden is heet veel ingewikkelder en moet de motor voor een deel gedemonteerd worden.

De eerste generatie Mazda 3 MPS is voorzien van de motor die deze problemen hebben. Die is geleverd vanaf half 2006 tot eind 2008. Ik verwacht dat je deze generatie op het oog heb:
m1by0wxbk2m5_480.jpg

Wat is de kilometerstand van de auto waar je bent wezen kijken? Ik zou zeker de onderhoudshistorie checken en kijken of deze Mazda al is voorzien van een verbeterde ketting en kettingspanner.

Auto's zijn ontzettend fijn, echt een wolf in schaapskleren! De meeste mensen zien het verschil met een 'normale' Mazda 3 niet :)
auto is van 1e eigenaar

145.000 onderhoud is eerste 5 jaar bij mazda geweest later bovag bedrijf, wel steeds hetzelfde bedrijf. kan ik dat zelf checken qua ketting?

Lastig zelf te inspecteren. Als de auto van de eerste eigenaar is moet het niet zo moeilijk zijn om te checken of de ketting al een keer is vervangen. Zal dan vast een factuur oid van aanwezig te zijn 🙂

Als je de facturen hebt kunnen zien ken je de bedrijven toch? Bel ze op om te vragen wat ze jou kunnen vertellen over de auto. Is de ketting al een keer gedaan? Als het niet tussen de facturen zit en ik hier lees dat dat rond de 100k km moet gebeuren is dat wel een dingetje. Mijn tip, en ik weet dat ik in herhaling val; aankoopkeuring van 149,- bij de vakgarage. Vraag daarbij of ze extra aandacht aan de ketting en roest willen schenken. Dan heb je erna behoorlijk wat meer kennis over de auto. Mochten er kleinigheidjes aan het licht komen kan je dat gebruiken in de onderhandeling en verdient de aankoopkeuring zichzelf dus ruim terug. Blijkt het doffe ellende heb je jezelf met 149,- een miskoop bespaart en is de auto geheel perfect zit je voor die 149,- vol vertrouwen achter het stuur. In deze prijsklasse kan je met een aankoopkeuring eigenlijk niet verliezen.

Wij hebben een mazda cx7 met die mps motor.

Ik ga al jaren naar de mazda garage , en die zeggen dat er niks aan gedaan moet worden mbt de ketting !

( zowel in NL als in PL)

Succes

ijn tip, en ik weet dat ik in herhaling val; aankoopkeuring van 149,- bij de vakgarage. Vraag daarbij of ze extra aandacht aan de ketting en roest willen schenken. Dan heb je erna behoorlijk wat meer kennis over de auto. Mochten er kleinigheidjes aan het licht komen kan je dat gebruiken in de onderhandeling en verdient de aankoopkeuring zichzelf dus ruim terug. Blijkt het doffe ellende heb je jezelf met 149,- een miskoop bespaart en is de auto geheel perfect zit je voor die 149,- vol vertrouwen achter het stuur. In deze prijsklasse kan je met een aankoopkeuring eigenlijk niet verliezen.

met een auto van dit caliber, bouwjaar en km stand kan ik niets anders toevoegen met het bovenstaande; altijd aankoopkeuring doen

Het is gewoon een wat oudere auto met wat kilometers die niet van het spreekwoordelijke oude vrouwtje is geweest. Onafhankelijke keuring is absoluut een aanrader om zo nadien niet in de ellende van een ander te vallen. Dat zo'n ding rap is geloof ik gelijk, maar kijk ook even verder hoe het met de techniek en onderhoud is gesteld. De verkoper zal altijd zeggen dat het allemaal top is. Maar ik zou met zulke auto's een onafhankelijk persoon er naar laten kijken. Die kan ook gelijk kijken of er sporen zijn van schades en roest.

AsconaGT zei:
ijn tip, en ik weet dat ik in herhaling val; aankoopkeuring van 149,- bij de vakgarage. Vraag daarbij of ze extra aandacht aan de ketting en roest willen schenken. Dan heb je erna behoorlijk wat meer kennis over de auto. Mochten er kleinigheidjes aan het licht komen kan je dat gebruiken in de onderhandeling en verdient de aankoopkeuring zichzelf dus ruim terug. Blijkt het doffe ellende heb je jezelf met 149,- een miskoop bespaart en is de auto geheel perfect zit je voor die 149,- vol vertrouwen achter het stuur. In deze prijsklasse kan je met een aankoopkeuring eigenlijk niet verliezen.

met een auto van dit caliber, bouwjaar en km stand kan ik niets anders toevoegen met het bovenstaande; altijd aankoopkeuring doen

Het is gewoon een wat oudere auto met wat kilometers die niet van het spreekwoordelijke oude vrouwtje is geweest. Onafhankelijke keuring is absoluut een aanrader om zo nadien niet in de ellende van een ander te vallen. Dat zo'n ding rap is geloof ik gelijk, maar kijk ook even verder hoe het met de techniek en onderhoud is gesteld. De verkoper zal altijd zeggen dat het allemaal top is. Maar ik zou met zulke auto's een onafhankelijk persoon er naar laten kijken. Die kan ook gelijk kijken of er sporen zijn van schades en roest.

ga ik zeker doen !

Terug
Bovenaan