Mazda 2 mankementen

A

Anoniem

Guest
Nou sinds dat ik de auto uit 2014 aangeschaft hebt, beginnen aantal problemen naar boven te komen. Dat moet ook als je van 137.000km naar 166.865km gaat rijden. Ten eerste de velgen. Ik heb vorig jaar 2dehands velgen gekocht en laten opknappen door Wheelcare. De meneer had verteld dat de velgen krom waren en hij heeft ze wel recht gemaakt. Eenmaal toen ze klaar waren, had ik nieuwe banden erop laten zetten van Michelin Cross Climate. Natuurlijk ook alle velgen laten balanceren en weer gemonteerd. Nu is het probleem dat de stuur en auto begint te trillen bij snelheid rond 100/110 km per uur. Ligt het toch aan de velgen? Soms hoor ik ook in bochten of als ik in kuilen of hobbels rijdt weleens gebonk aan de voorkant. De velgen zijn gewoon vrij van de wielkasten. Later bij apk bleekt de stuurkogellagers versleten te zijn. Volgens de eigenaar van garage zei dat niet zo'n probleem zou zijn? Zou dat ook oorzaak zijn van trillingen? Remschijven zijn van begin 2015 en trillen niet bij remmen! Aantal foto's,,
https://plus.google.com/u/0/+DilOz/posts?pid=6284654515451518994&oid=100724171061739461184
https://plus.google.com/u/0/+DilOz/posts?pid=6284654419987446626&oid=100724171061739461184

Ohjah ik hoor ook sinds kort als ik stil sta en tijdens gas geven of remmen ook zo'n bonk geluid. Wat zou dat zijn? Schokdempers?

Ik zie geen foto's waar ik wat mee kan, maar is de auto ook al uitgelijnt?
Je schokdempers maken weinig geluid als je stil staat

als je stuurkogels ver versleten zijn (maar binnen de apk normen) krijg je idd trillingen en mogelijk gerammel uit de ophanging.
Vervang die dus maar eens eerst en laat gelijk alles op het onderstel op speling controleren.
Elke vorm van speling (ookal is dat binnen de apk norm, wat behoorlijk ruim is in principe) zorgt voor trillingen in je stuur danwel in de hele auto als het aan de achterkant zit. Ook een rubber dat is uitgedroogd zorgt voor zulke problemen.

Een Mazda 2 met 166.000km met mankementen is niet logisch. Een stuurkogel kan natuurlijk altijd slijten afhankelijk van het rijgedrag van de (vorige) eigenaar.

Jammer van het ontbreken van de naafkapjes op de foto trouwens.

Tip: Ga naar een Mazda dealer investeer in een stuurkogeltje en de remschijven en rij er nog makkelijk 100.000km bij ;).

Precies, er moet gewoon wat onderhoud in. Meer niet. Kleine investering en het ding rijd weer als nieuw.

Maar ja, moet je dan wel doen. Onderstel controleren en evt onderdelen met speling vervangen. De wielen nog eens balanceren, soms kan het verschuiven met slijtage van een band rond de 110 en 130 merk je dat als eerste.
En nog wat onderhoud? Heeft ie nog een beurtje nodig? Moet je eens kijken hoe fijn die Mazda weer rijd.

Sorry jongens voor late reactie. Ik krijgt trouwens geen melding van autoweek als iemand op me forum reageerd. De auto is nog niet uitgelijnd.
Zou dat moeten als je nieuwe velgen hebt? Ik zal eerst proberen om stuurkogellagers te vervangen en eventueel controleren op speling van lagers. De naafkapjes zijn later erop gekomen! Ik had ze eerst eronder gezet om te kijken of ze onder wielkasten pasten. Remschijven en remblokken zijn allang vernieuwd in 2014. Mijn kleine mazdaatje heeft al grote beurt gehad in 2015. Even nog een vraagje. Wanneer is distributieriem versleten? Ik zie wel dat er scheuren en droogheid in de riem zit. Maar er staat nergens in boekje of op de riem wanneer die vervangen is. Ik wil wel echt nodig voorkomen voordat ik de motor naar de klote brengt!

Heb je een 1.3? Die heeft een ketting.

Edit: de 1.5 ook zie ik. Dus waarschijnlijk bedoel je je multiriem.

Das niet voor je distributie maar voor accessoires zoals Dynamo. Die kun je best eens vervangen idd maar is geen distributie dat doet de ketting en kun je niet zien zonder eerst wat te demonteren.

;)

Nieuwe velgen balanceren, uitlijnen alleen als ze groter zijn of een andere offset dan een standaard fabrieksvelg. Maar ja stuur kogels vervangen moet ie daarna wel uitgelijnd worden.

Ohw zo nou snap ik het. Ketting zie ik het niet idd. Dan zal ik eens even kijken waar dat zit. Hoe controleer je op slijtage dan? Ben handig in sleutelen:). Oke dat ga ik doen. Ik zal wel later jullie op de hoogte houden.

Schakel lengte meten, maar lekker laten zitten en met 250.000 eens een keertje kijken.

Succes! (y)

Terug
Bovenaan