Maxus modellenoverzicht | nieuw: eDeliver5/V1 (NL); eTerron9 (NL)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Het Chinese Maxus, een automerk van SAIC, is sinds enige tijd stilletjes aanwezig op de Nederlandse markt met de elektrische EV80 bestelauto, de bestelauto waarvan de basis nog stamt uit het vroegere LDV-tijdperk, de LDV Maxus. Die oude merknaam LDV gebruikt SAIC overigens nog steeds voor markten als het Verenigd Koninkrijk en Australië, wat het een beetje verwarrend maakt.

Vanaf 2020 wordt het Europese productgamma van Maxus/LDV uitgebreid met de EV30. De auto komt allereerst naar het Verenigd Koninkrijk en komt er met twee verschillende wielbases en laadvermogens van tussen de 600 en 1000 kg. De EV30 heeft een elektromotor met een maximaal vermogen van 85 kW/115 pk en keuze uit 35 kWh en 53 kWh accupakketten, goed voor een actieradius van 205 respectievelijk 320 km. Met snelladen kan de accu in 45 minuten weer vol zijn. De vanafprijs moet ongeveer 25.000 euro bedragen.

Op de thuismarkt moet de Maxus EV30 het onder meer opnemen tegen de Weiwang 407 van concurrent BAIC. De EV30 maakte vorige week zijn Europese debuut op de Commercial Vehicle Show in Birmingham.

2019032513023023015091_6580095_11.jpg


2019032513023823822362_6580094_11.jpg


201903251302302307596_6580093_11.jpg


201903251302392391795_6580088_11.jpg


201903251302322326842_6580090_11.jpg


201903251302342346895_6580091_11.jpg


201903251302332334083_6580092_11.jpg


2019032513040747213113_6580198_11.jpg


201903251304104101391_6580193_11.jpg


20190325131700170133360_6580200_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5576/

Gemakkelijk bespaard: de EV30 heeft zo te zien de koplampen van de Maxus G10...

2017110110254125415851_5692400_11.jpg


... en de achterlichten van de Maxus T60 pick-up.

20190312163144314412194_6548001_11.jpg


Live @ Commercial Vehicle Show Birmingham:

CVshow_2019_vans-25.jpg


CVshow_2019_vans-26.jpg


CVshow_2019_vans-37.jpg


Meer foto's: https://www.bestelauto.nl/nieuws/fotos-maxus-ev30-steelt-de-show-in-birmingham/13150/
 
Laatst bewerkt:
Ziet er niet verkeerd uit. Al denk ik dat die blauwe strip in het dashboard niet ieders smaak zal zijn.

Ik zie dat de claxon op het stuur in het hart ervan zit. Bij de LDV80 zitten er knopjes op de zijspaken en door het kleine formaat / positie van stuurwiel drukte ik die een paar keer in tijdens het manoeuvreren. o_O
 
Ik vind die EV80 niet wat. 700 kg zwaar accu pakket bijna het dubbele van die van mijn bus maar hij is over de gehele linie lichter......zelfs met opbouw voor invalide vervoer.

Levensgevaarlijk!!
 
Nico GTR zei:
Ik vind die EV80 niet wat. 700 kg zwaar accu pakket bijna het dubbele van die van mijn bus maar hij is over de gehele linie lichter......zelfs met opbouw voor invalide vervoer.

Levensgevaarlijk!!

Dus jouw bus heeft een accupakket van likmevestje en is er zelfs in personenwagenuitvoering waarmee de Alpen getrotseerd moet worden?

Levensgevaarlijk!!
 
Rutger, hoe groot is deze EV30 eigenlijk? Hij oogt zeker met de klep open best smal, maar zo met de streep over de buitenkant lijkt hij me toch wel weer langer.

Is dit vergelijkbaar met de Nissan NV200? of meer met een VW Caddy?

Qua looks vind ik hem helemaal niet verkeerd, die blauwe streep is wel erg blauw. vind ik.

Anyhow, laat maar komen, zoveel elektrische busjes zijn er volgens mij nog niet. (Bij hard nadenken kom ik niet verder dan, ehm 2)
 
Rutger DC zei:
Nico GTR zei:
Ik vind die EV80 niet wat. 700 kg zwaar accu pakket bijna het dubbele van die van mijn bus maar hij is over de gehele linie lichter......zelfs met opbouw voor invalide vervoer.

Levensgevaarlijk!!

Dus jouw bus heeft een accupakket van likmevestje en is er zelfs in personenwagenuitvoering waarmee de Alpen getrotseerd moet worden?

Levensgevaarlijk!!

Slechts 60 kWh ja...... Apparte reactie Rutger maar zal wel aan mij liggen.
 
Rutger DC zei:
Ik snap je reactie niet helemaal, wat zou de EV80 nu levensgevaarlijk moeten maken?

Crash veiligheid. Verder geen slecht product. De meeste niet althans... Maar ja.
Qua pakket en alles en elektromotor werkt het prima. Is die 700 kg erg? Nee ook niet perse. Er zijn veel meer modellen die een accu pakket hebben met die energiedichtheid per kg.

Tel daarbij echter het formaat van de EV80, plus een ombouw naar volledige rolstoelbus van AMF en je moet een voertuig hebben dat comfortabel 2500 a 2750 kg weegt. Niet tegen de 2000 kg....

Ik ken de man die de service en import doet voor Europa. Maar ik vind het een vrij gevaarlijk ding. Iets wat de Europese Unie met me eens is want hij krijgt geen type goedkeuring. Enige is dat er op grond van klein oplage 1000 exemplaren per jaar op kenteken mogen worden gezet.
Door heel Europa! Waarbij een groot deel in Duitsland terecht komt door toedoen van AMF.

En dan vind ik het toch erg als ik zelf een accu pakket heb van krap 400 kg, een Peugeot Traveller L3 als voertuig met een bodemverlaging en zodoende 6+1 als vervoersconfiguratie en ik weeg alsnog meer dan die Maxus.
 
2020 is het jaar dat een aantal Chinese automerken/fabrikanten beginnen met de verkoop van auto's, of juist het productaanbod uitbreiden. Het wordt dus tijd om daar aandacht aan te besteden!

Maxus biedt momenteel alleen de EV80 aan, een inmiddels stokoude bedrijfsauto, want dat is een doorontwikkeling van de LDV Maxus, een auto die Daewoo zo'n twintig jaar geleden in ontwikkeling zal hebben gehad. Maar daar blijft het gelukkig niet bij.

[size=medium]Elektrische bestelbus uit China komt naar Nederland. Dit is de Maxus[/size]

Het Chinese automerk Maxus komt naar Nederland. De fabrikant uit Shanghai brengt een elektrische bestelbus op de markt, de EV80, die later in 2020 gezelschap krijgt van een groter én een kleiner model.

[size=x-small]Roland Tameling 09-12-19, 12:01[/size]

Het moederbedrijf van Maxus, SAIC (ofwel de Shanghai Automotive Industry Corporation), heeft grote plannen voor de Europese markt. In thuisland China behoort het met ruim 7 miljoen verkochte auto’s in 2019 al tot de grootste autobouwers, maar ook op ons continent wil het bedrijf sterk groeien. Daarvoor tuigt SAIC inmiddels een eigen dealernetwerk op, met ondersteuning van de Belgische Alcopa Group dat in ons land ook al de verkoop van het Koreaanse automerk SsangYong voor z’n rekening neemt: ,,De EV80 is nu al te bestellen én meteen leverbaar maar per januari 2020 hebben we een officieel aanspreekpunt voor de Nederlandse markt en gaan we flink bouwen aan Maxus in Europa.”

De EV80 is onderhuids een wat oudere bestelauto, die al in 2004 door het Engelse LDV werd ontwikkeld. Na het faillissement in 2009 kocht het Chinese SAIC de inboedel op, waarna de auto werd doorontwikkeld en uiteindelijk als Maxus op de markt kwam. De EV80 is inmiddels beschikbaar in onder meer Noorwegen en Groot-Brittannië. Die landen bieden – net als Nederland – volgens Maxus grote kansen voor elektrisch aangedreven busjes, vanwege de gunstige belastingregels en de goede beschikbaarheid van laadpunten. Verder verschijnt de batterijenbus ook in Zwitserland, Duitsland, België en Zweden op de weg.

Drie versies
Maxus levert de EV80 in drie varianten: twee dichte bestelwagens en één chassiscabine, waarbij een hovenier de achterkant bijvoorbeeld kan laten voorzien van een open laadbak. De dichte versies zijn allebei 5.62 meter lang maar verschillen van elkaar door de hoogte: als H2 (te koop vanaf 49.990 euro exclusief BTW) meet de bus 2.34 meter, terwijl de H3 (die zonder BTW minimaal 50.900 euro kost) 2.55 meter boven het wegdek uitsteekt. Het laadvermogen is 950 kilo, het laadvolume loopt op tot 17 vierkante meter en de EV80 mag een aanhanger van maximaal 750 kilo trekken.

Volgens het Chinese merk kan de elektrische bus zo’n 192 kilometer halen op een volgeladen accupakket. De batterijen hebben een capaciteit van 56,6 kilowattuur en alle EV80’s zijn geschikt voor snelladen met een CCS-lader. Bij een 30 kilowatt dc-lader moet de actieradius in zo’n twee uur weer helemaal zijn bijgeladen, terwijl laden via stroompunt met 7,4 kW ongeveer zeven uur duurt. De elektromotor in de Maxus levert een vermogen van 100 kilowatt (ofwel 136 pk) en een ruime 320 Newtonmeter aan trekkracht. Vanaf de jaarwisseling geven de Chinezen 5 jaar garantie op de hele auto en 8 jaar garantie op het accupakket.

2020: 2 nieuwe modellen
Moederbedrijf SAIC kondigt aan dat het aantal verschillende Maxus-modellen volgend jaar al zal stijgen: naast de EV80 verschijnt dan in eerste instantie een compactere bestelbus op batterijen. Deze gaat e-Delivery 3 heten, past qua formaat tussen de Volkswagen Caddy en Transporter in en komt in het tweede kwartaal van 2020 op de markt.

Eind volgend jaar volgt bovendien de e-Delivery 9, een groter model dat de strijd aan moet gaan met modellen als de Volkswagen e-Crafter, de Ford Transit en de elektrische Mercedes-Benz Sprinter. Deze bus heet in China V90 en wordt daar ook geleverd met een dieselmotor, maar op ons continent zal de e-versie hogere ogen gooien. Dit soort grote bestelwagens met een elektromotor wordt de komende jaren naar verwachting enorm populair: omdat ze plaatselijk geen schadelijke stoffen uitstoten, zijn ze ideaal voor onder meer de bezorging van pakketjes in bewoonde gebieden.

Maxus levert in China ook ‘normale’ personenauto’s, waaronder een familie-MPV met zeven zitplaatsen en elektrische aandrijving. Of deze Euniq 5 ook naar Nederland komt is voorlopig nog niet duidelijk: de aanstaande importeur bekijkt momenteel nog of er voldoende potentiële kopers bestaan in Nederland.

Bron: https://www.ad.nl/auto/elektrische-bestelbus-uit-china-komt-naar-nederland-dit-is-de-maxus~ad891dfd/

De kleinste bestelauto, de EV30 uit de openingspost, komt dus naar Nederland - mogelijk onder de naam e-Delivery 3.

De EV80 kennen we inmiddels ook: het is de elektrische uitvoering van de V80.

694


694


694


Als grootste bestelauto krijgen we de EV90, mogelijk als e-Delivery 9.

694


Het is de elektrische uitvoering van de V90 bestelauto. Vermoedelijk vervangt de auto de EV80 op termijn.

201912041946_7387678_11.jpg


201912041948_7387677_11.jpg


201912041961_7387684_11.jpg


201912041943_7387673_11.jpg


201912041944_7387674_11.jpg


201912042037_7387722_11.jpg


201912042034_7387720_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5729/
 
Nog even kort de rest van het Maxus-gamma in China.

De G50 is de kleinste MPV/bus van Maxus.

2019011602592059208459_6467680_11.jpg


20190116025918591818451_6467677_11.jpg


2019011623222822281208_6469083_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5436/

De elektrische uitvoering heet Euniq 5.

20190929152452245221246_7126484_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5732/

De G10 is een flinke personenbus.

201911202072_7325798_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_4071/

Er is ook een elektrische uitvoering: de EG10.

20190212203358335820622_6499251_11.jpg


De G20 is een opgewaardeerde versie van de G10.

20200111354_7499523_11.jpg


20200111357_7499526_11.jpg


20200111394_7499563_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5675/

Dan zijn er nog een tweetal SUV's. De kleinste is de D60.

201907221619351935152603_6904351_11.jpg


201907231343134313175171_6906291_11.jpg


201907231343154315253_6906288_11.jpg


20190922235105515175592_7101969_11.jpg


201907221620202020251140_6904379_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5579/

De Euniq 6 is de elektrische uitvoering.

2019112917490049018160_7367430_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5719/

De D90 is de grote SUV van Maxus.

20190626230655655146883_6817765_11.jpg


20190626230659659254684_6817762_11.jpg


2019062623095995952874_6817837_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4802/

En dan zijn er nog twee pick-ups, of eigenlijk een met twee verschillende namen: de T60 en T70.

T60:

201910172052505250166439_7193627_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4912/

De T70 is de opgewaardeerde versie.

20191117165_7316108_11.jpg


201911232155_7347454_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5740/
 
Ik vond de verwantschap op het eerste gezicht ook vrij groot, maar naast elkaar vallen een hoop verschillen op die suggereren dat de Maxus echt een eigen ontwikkeling is en geen kopie.

201912041961_7387684_11.jpg


ford_transit_profile.jpg


Kijk vooral naar de deuren: de Maxus heeft vierkante wielkasten, de Transit ronde; de Maxus-deuren lopen vanaf de A-stijl in een vrijwel rechte lijn naar beneden, die van de Transit lopen juist schuin naar beneden. Geen Transit dus, wat mij betreft. Een Hyundai H350 vind ik meer op de oude Sprinter lijken. De Sprinter heeft wel echte kopieën, zoals de JAC Sunray.
 
De verschillen tussen de V90 en de Transit zitten in het plaatwerk en cosmetica. Je kunt zien dat alle essentiële dingen op dezelfde plek zitten.
Het is dus wel degelijk een Transit in vermomming. Het is ook niet vreemd, want de oude LDV Maxus was ook gebaseerd op een oude Ford Transit. Alleen had LDV daar meer werk van de carrosserie gemaakt, waardoor die er totaal niet uitzag als een Transit.
 
GT 1973 zei:
De verschillen tussen de V90 en de Transit zitten in het plaatwerk en cosmetica. Je kunt zien dat alle essentiële dingen op dezelfde plek zitten.
Het is dus wel degelijk een Transit in vermomming. Het is ook niet vreemd, want de oude LDV Maxus was ook gebaseerd op een oude Ford Transit. Alleen had LDV daar meer werk van de carrosserie gemaakt, waardoor die er totaal niet uitzag als een Transit.

Ehm, de LDV Maxus is een ontwerp van Lublin, de Poolse fabrikant van busjes die door Daewoo is overgenomen. Ook LDV was van Daewoo en ze werden soort van samengevoegd. Ook was er een samenwerking met het Russische GAZ, die de boel van Daewoo overnam geloof ik. Maar toen GAZ in zwaar weer kwam viel de hele LDV tak om, om uiteindelijk naar SAIC te gaan. Dat de oer Maxus op de Transit is gebaseerd is niet waar.
 
201912041944_7387674_11.jpg

DSC_0691.jpg

Achterlichten zijn 90% Transit. En de plek van het logo kennen we van de vorige Sprinter/Crafter.
 
GT zei:
Het is dus wel degelijk een Transit in vermomming. Het is ook niet vreemd, want de oude LDV Maxus was ook gebaseerd op een oude Ford Transit. Alleen had LDV daar meer werk van de carrosserie gemaakt, waardoor die er totaal niet uitzag als een Transit.

Als je iets maar stellig genoeg brengt, is het waar. :D

Wouter82 zei:
Achterlichten zijn 90% Transit. En de plek van het logo kennen we van de vorige Sprinter/Crafter.

Dat de auto niet heel origineel oogt zal ik niet ontkennen. Maar een ordinaire kopie is het anderzijds ook niet.
 
LDV 400 werd geleverd met een Peugeot (turbo) dieselmotor maar een Ford Transit diesel werd ook geleverd, lees ik her en der.

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8415220&hilit=daf+brandweer

Technisch lijkt het mij toch een op zichzelf staand model te zijn, vanaf de Freight Rover periode.
https://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_200/400
 
Je moet wel heel blind zijn om niet te zien dat de EV90 is gebaseerd op de Ford Transit (niet de Custom, maar Transit). Of je moet al heel snel zijn afgeleid door het andere plaatwerk.
 
GT 1973 zei:
Je moet wel heel blind zijn om niet te zien dat de EV90 is gebaseerd op de Ford Transit (niet de Custom, maar Transit). Of je moet al heel snel zijn afgeleid door het andere plaatwerk.

Je redenaties en stelligheid zijn soms amusant.
 
Waarom zou je relatief dure details als wielkasten en een compleet interieur gaan aanpassen als je een busje zogenaamd toch op een bestaand model baseert? Kopieer dat dan wel, en wijzig wat lijntjes, bumper en grille om toch onderscheid te maken. Onlogisch dat dit letterlijk op een Transit gebaseerd is, het lijkt me eerder een kwestie van "sterk geinspireerd door".

Maar ja, ik ben dan ook blind en laat op goed geluk de geleidehond met z'n poten op het toetsenbord rammen.
 
Wouter82 zei:
Rutger DC zei:
Maar een ordinaire kopie is het anderzijds ook niet.

Dat zeg ik ook niet, ik zei dat het heel erg Transit oogt ;)

En daar is toch niets mis mee?.... beter goed gekopieerd als slecht ontworpen.
Achterkant en zijkant zijn optimaal ruim toegankelijk, en de zijkanten en achterkant zijn zo strak mogelijk met rechte wanden zonder raar gevormde "designprofielen" in het plaatwerk, ideaal dus om de bus optimaal te bestickeren/beletteren/in te richten zonder dit aan te moeten passen aan het lijnenspel van de koets en het plaatwerk.
De huidige Transit Custom is ook al het slachtoffer geworden van de designafdeling: ziet er kaal wel leuk uit maar is in de dagelijkse praktijk toch een stuk minder functioneel als z'n vierkant gevormde voorganger.
 
GT 1973 zei:
Wacht maar af totdat het bevestigd wordt.

Er zijn geen banden tussen SAIC (Maxus) en Ford. Ford heeft joint-ventures met Jiangling voor de productie van bestelauto's en een tweetal SUV's en Chang'an voor personenauto's.
 
De gelijkenissen tussen de LV90 en Ford Transit zijn veel te groot. Bij een kloon zijn er verschillen op kernwaarden. Als je een Transit zou willen klonen, zou je de nadelen niet meenemen. Hier zijn de nadelen gewoon nog aanwezig, zoals de voorwielen die te ver naar achteren staan en de raamspijl die halverwege de zijruit loopt. Kijk naar de positie van het dashboard en het stuurwiel ten opzichte van de voorwielen. Alles behalve het cosmetische uiterlijk is hetzelfde. Dat heb je niet bij een kloon, want die is vaak gebaseerd op een ander platform.
 
GT 1973 zei:
... Als je een Transit zou willen klonen, zou je de nadelen niet meenemen. Hier zijn de nadelen gewoon nog aanwezig, zoals de voorwielen die te ver naar achteren staan en de raamspijl die halverwege de zijruit loopt.

Aan die raamspijl zie ik geen nadeel, maar wel een groot voordeel.
Het driehoekraampje is vast gemonteerd en dat andere raam kan gewoon open: t.o.v. een enkele ruit die langs de A-stijl open gaat scheelt deze constructie enorm in windgeruis en tocht als je met een (iets) geopend raam rijdt.
 
Zo ziet de Maxus EV90 eruit. De EV90 gaat in Nederland als eDeliver 9 verkocht worden, de versie met dieselmotor als Deliver 9.

202008282230363036230371_8057718_11.jpg


3a591d96-31ee-4210-a04e-bcc68b968f91_630_w1.jpg


025a3638-e9cb-416f-ae73-92821acfb0a6_630_w1.jpg


0f1e07a7-5431-44f4-86c1-82b96f02fa8a_630_w1.jpg


6aeac848-69ef-4d3b-af4f-36423157ed48_630_w1.jpg


a3afa4bf-cca3-472b-8b80-8122d239b95b_630_w1.jpg


441e166b-6d64-43bd-9908-d687fc4c0f50_630_w1.jpg


696336fe-93b2-495d-b879-8934c68e1121_630_w1.jpg


417f3e10-0916-46d0-91d2-757286154edb_630_w1.jpeg


ab00dc18-8418-4f72-a416-6403a0313c23_630_w1.jpg


3e0a49b8-8c71-4d69-b76c-b7b4135367b0_630_w1.jpeg


20c0c99c-4eab-4855-bad8-27fd0d55d457_630_w1.jpg


Bron: https://news.bitauto.com/shijiatiyan/20200829/2312497356.html
 
Want leunt die bus ontzettend naar voren, zeg. Het doet me denken aan een Toyota Picnic op leeftijd, met versleten slappe veren.
 
De Deliver 9 en e-Deliver 3 worden inmiddels uitgeleverd in Nederland: er zijn in november tot nu toe zes eDeliver3 busjes geregistreerd.

maxus-e-deliver-3-fleximo.jpg


5.jpg


Bron: https://www.fleximo.nl/autolease-nieuws/maxus-e-deliver-3-2/

5cb85de16c5240a199f3ab3f315decd3.jpg


3b2807a2bfb14ee6aae91d0b49230e6b.jpg


283861fb7a6e4d85b94613643852e756.jpg
 
Op Auto Guangzhou heeft SAIC Maxus de 'New EV' pick-up voorgesteld.

770c6596-7a00-43a0-96ae-112126f79c8a_630_w0.jpg


f1d2158b-2d16-4cfc-899b-c2986c235815_630_w0.jpg


9f769466-fcb7-438e-9b8a-e89d290d8bd9_630_w0.jpg


43f28952-c76e-4107-8cbb-aad16a8819af_630_w0.jpg


Bron: https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20201119/2113164131.html
 
Die eDeliver3 ziet er best leuk uit; vlakke zijkanten en kleine wieltjes, dat geeft wel een grappig beeld.
 
Ik zag ze van de week staan bij deze dealer.. Naar eigen schrijven de 1e van NL. Zo van achteren bezien dacht ik eerst, bij een snelle blik, een ietwat aangepaste Jumpy te zien (bedrijf doet ook Citroën). o_OMaar ff later keek ik wat beter en toen zag ik dat het de Maxus moest zijn. Heeft er een paar op voorraad staan, ook de EV80 staat er.

Het kan misschien wel wat worden, alhoewel dat zijpaneel wel wat grof is, in mijn ogen.

Vanaf 30 mille excl. BTW, (35 kWh batterij, 158 km WLTP gecombineerde actieradius). Dat is toch 10 mille minder dan een Toyota ProAce Electric.

https://autohuisdepoort.nl/media/files/Brochure_Maxus_eDeliver_3_NL_FINAL_-_Oktober_2020.pdf


Je kan 'm zelfs bij de Volvo dealer in Amersfoort bestellen..:eek: (rare combi, lijkt mij). In ieder geval in die regio geen witte vlek voor de Maxus organisatie.. voor weinig moeite kan je een rondje shoppen doen in die regio. ;)

https://www.maxusmotors.nl/nl/dealers
 
Bestelauto heeft de Maxus eDeliver 3 met de Mercedes-Benz EQV vergeleken.

BES2020_02_12_17_multitest_ruimte_testtabel_foto-1280x960-1.jpg


BES2020_multitest_maxus-1-1280x960-1.jpg


BES2020_multitest_maxus-1280x960-1.jpg


Rijtest: https://www.bestelauto.nl/bestelautotests/dubbeltest-maxus-edeliver3-mercedes-benz-eqv-300/17965/
 
Op zich heeft Maxus een no-nonsense bestelbus gemaakt. In een tijd waarin alles luxer moet is dit misschien wel een goede aanvulling.
 
EUNIQ
f06c0e93b0c74e97a91d6324195391a6-1024x710.gif

MAXUS-EG50-4.jpg

WLTP (kombinert/urban)* 260-356 km
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/

https://www.youtube.com/watch?v=7RTWAZc8mR0

Benieuwd of we hem ook in Nederland gaan zien.
 
Maxus Euniq 5 in Spanje:

full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg


Alle foto's: https://www.km77.com/coches/maxus/euniq-5/2022/estandar/imagenes/interiores
 
In diverse landen zoals Noorwegen, Zweden en Tsjechië heeft Maxus nu ook de Euniq 6 gelanceerd, de elektrische SUV. Die concurreert in eigen huis met de MG Marvel R. Het 70 kWh-accupakket geeft de auto een WLTP-actieradius van 345 km. De Noorse prijs bedraagt minimaal 379.900, de Tsjechische 1 199 990 Kc, de Zweedse 499 900 kr.

Maxus Norge zei:
BATTERI OG LADING
Euniq6 SUV leveres med 70 kWt netto batterikapasitet. Bilen har en ombordlader på 7,2 kW for hjemmelading, og hurtiglades fra 30-80% på 35 minutter i normaltemperaturer.

Bilen leveres med CCS-ladestandard.

i


i


i
 
Frits79 zei:
Heeft iemand al een Maxus zien rijden?

Bedoel je deze personenwagens of de bedrijfsauto's?

Ja, die Maxus EV bedrijfsauto's (in de 'oude' EV80 heb ik zelfs een paar keer enkele meters mogen maken) zien ik wel met enige regelmaat. Vorige week zag ik een bakkerij ermee rijden, die nieuwe bestelbus dus. Verders twee demo's bij de vertegenwoordigers (dealers) gespot (alhoewel de ene volgens mij al weer dealer af is.., staat niks meer in de showroom in ieder geval).
 
Durashift zei:
Frits79 zei:
Heeft iemand al een Maxus zien rijden?

Bedoel je deze personenwagens of de bedrijfsauto's?

Ja, die Maxus EV bedrijfsauto's (in de 'oude' EV80 heb ik zelfs een paar keer enkele meters mogen maken) zien ik wel met enige regelmaat. Vorige week zag ik een bakkerij ermee rijden, die nieuwe bestelbus dus. Verders twee demo's bij de vertegenwoordigers (dealers) gespot (alhoewel de ene volgens mij al weer dealer af is.., staat niks meer in de showroom in ieder geval).
Ja de bedrijfswagen, ik heb ze rond Amsterdam nog niet gezien.
 
Vreemd, Truckland is een dealer.. en op de carterminal in de haven staan/stonden er ook genoeg... maar dat is vanaf de openbare weg niet makkelijk te zien.

Toch lijkt mij A'dam bij uitstek toch wel een geschikte plek om wat van die EV bussen te slijten.
 
Ik wilde SAIC nog wel het voordeel van de twijfel geven met de Maxus V90/EV90 (e-Deliver 9 in Europa): dat het geen kopie is van de grote Ford Transit. Daar twijfel ik nu wat meer aan, want Maxus komt binnenkort met de V70 (wellicht als e-Deliver 7 naar Europa) en dat lijkt wel heel sterk een kopie te zijn van de kleinere, uitgaande Ford Transit/Tourneo Custom. Die wordt in China gebouwd door Jiangling Ford.

202211176003869890612666302_10164571_11.jpg
 
Terug
Bovenaan