Luxe zuinige youngtimer <€20k

A

Anoniem

Guest
Ik ben sinds kort ondernemer (bv) en wil nu een auto op zaak kopen met een budget van €20k. Ik rijd zo’n 45k km per jaar en dat zijn voornamelijk snelweg km’s en weinig in de stad.

Nu ben ik op zoek naar een luxe veilige youngtimer (15 jaar +) die ook nog enigzins zuinig en niet al te duur in het onderhoud is. Ik twijfel nog een beetje of ik meer naar m’n hart (denk in de richting van xc90) of verstand (Prius) ga luisteren. Het mooiste zou zijn met iets er tussen in. Hieronder wat ik precies zoek.

- veilig, dat is eigenlijk het belangrijkste voor me.
- vebruik van >12 km / L
- onderhoud niet meer dan €1750 per jaar
- automaat
- diesel of benzine, beide prima
- het liefst een suv,
- ik ben 1,97m met een lange torso dus veel hoofdruimte
- wegenbelasting < €350 per kwartaal

Als jij de perfecte auto weet, laat het dan vooral weten!

552988895-1.jpg

https://www.louwman.nl/aanbod/lexus/gs/450h_president/2007/10txdf

in de Youngtimer jaren zit je bij een SUV vaak vast aan 4x4, wat niet bevorderlijk is voor het verbruik , wil je ook nog een automaat dat wordt 4x2 of 2x4 helemaal een lastig verhaal, de Lexus RX die Frits tipt is denk ik een goede optie, reken op beste vraagprijzen ivm populariteit.

Lexus lijkt me dan inderdaad zowat de enige optie, de GS of als je echt perse hoog wil de RX, al zal die laatste natuurlijk nooit echt zuinig worden.

45k met een youngtimer is best een uitdaging. Ik rijd een E320 4matic, momenteel +/-25k per jaar. De brandstof bruist de tank uit en als je veilig wilt rijden en de zaakjes netjes voor elkaar wilt hebben, heb je regelmatig en soms kostbaar onderhoud nodig. Afweging voor youngtimer zou m.i. moeten zijn dat je graag in een ouderwets luxe auto wilt rijden. Als Prius ook een optie is, kan je beter een nieuwe leasen.

Ik denk niet dat je een auto van 15 jaar oud en bij 45k km voor minder dan € 1.750 kan rijden. Er gaat soms nog wel eens wat kapot, naast de gewone slijtagedelen. M'n Laguna was behoorlijk betrouwbaar, deed € 0.07 ct per kilometer aan onderhoud en banden, dus € 3.150,- bij 45K.

Ja het is een wat lastige puzzel, vooral de combinatie SUV/zuinig/45k per jaar en minimaal 15 jaar oud is een lastige. In het geval van een SUV zou ik in elk geval wel voor een diesel gaan, al is het maar om de actieradius. Alles met de VAG 3.0 TDI aandrijflijn is dan een feestje om te rijden, moet je er alleen zelf nog even de voor jou meest geschikte auto bij zoeken :)

Wil je toch wat meer milieuvriendelijk onderweg dan kom je imho automatisch bij de non-SUV's uit, zo'n Lexus als hierboven al gelinkt is dan moeilijk te kloppen. Vanaf 2006-2007 was ook de Mercedes-Benz E-klasse een stuk beter uitontwikkeld, als E200 geen strepentrekker maar wel relatief zuinig en betrouwbaar, een mooi samengesteld exemplaar met lage kilometerstand moet wel te vinden zijn binnen jouw budget.

Is er ook nog ruimte voor verstand alternatieven voor de prius of alleen de bedoeling dat we alternatieven zoeken die in het hart zit van ts. Deze verstandige alternatief "waarbij ik grote kans heb dat ik uitgelachen gaat worden" wordt volgemd jaar yougtimer https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/mitsubishi-lancer-sports-sedan-15-invite-automaat-plus-59655-km-uni-benzine/425a30be-1d70-4187-91f0-9ba7802c30f1/
De motor komt gewoon uit de colt en heeft nog een 4 traps automaat ipv de wat complexer cvt bak die ze later kregen. Maar alles bij elkaar een stuk spannender dan de prius

Ik denk dat het een hele lastige keus is, Lexus komt denk ik nog het meest in de buurt.

De vraag is of het wel verstandig is om met 45.000 kilometer per jaar een meer dan 15 jaar oude, luxe hoge auto te gaan rijden. Moderne auto's gebruiken vaak veel minder dure brandstof, en de onderhoudskosten en reparatiekosten zijn vaak veel lager. En zijn vaak een stuk betrouwbaarder, dan een oude vaak complexe auto.
Met een goede, moderne auto rijdt je vaak van beurt naar beurt zonder reparaties of pech.

Ik zou de opties goed laten uitrekenen door de boekhouder, misschien is een moderne elektrische auto,
hybride, of zuinige brandstof auto onder de streep veel goedkoper om te rijden.

Auto encyclopedie zei:
Is er ook nog ruimte voor verstand alternatieven voor de prius of alleen de bedoeling dat we alternatieven zoeken die in het hart zit van ts. Deze verstandige alternatief "waarbij ik grote kans heb dat ik uitgelachen gaat worden" wordt volgemd jaar yougtimer https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/mitsubishi-lancer-sports-sedan-15-invite-automaat-plus-59655-km-uni-benzine/425a30be-1d70-4187-91f0-9ba7802c30f1/
De motor komt gewoon uit de colt en heeft nog een 4 traps automaat ipv de wat complexer cvt bak die ze later kregen. Maar alles bij elkaar een stuk spannender dan de prius

Ik denk dat je de Prius dan toch tekort doet. Mitsubishi was in die jaren echt nog een budget merk en de Lancer kun je gewoon niet in een adem noemen met woorden als premium of luxe, dat is toch waar TS naar op zoek is.
De Prius daarentegen is één van de meest degelijke auto's ooit gebouwd en was leverbaar met leder, camera's en allerhande luxe opties. Akkoord, onder aan de streep gaat het nooit een luxe slee worden, daar is meer voor nodig dan een achteruitrijcamera en een groot beeldscherm, maar ik snap wel waarom TS 'm wellicht zou overwegen, het is gewoon een beregoeie auto (y)

Zeker een goede optie die RX! Net even wat review video's gezien en ziet er veelbelovend uit. Hoeveel scheelt het in verbruik tussen de twee? En pas je als lange kerel goed in de GS?

Of je wel of niet past kunnen we niet zeggen vanaf het internet. Je komt daar echt alleen achter door te gaan passen. Je kan er prima in passen maar als de stoel te kort is kan dat heel oncomfortabel zijn of je past niet in de stoel omdat je te breed bent.

Volgens de AW specs is de GS maar 143 cm hoog dat is wel behoorlijk laag als je lang bent, de RX is 167 cm. Verder blijven dit natuurlijk wel auto's met een hoge nieuwprijs en een 6-cilinder, dus of het onderhoud voordelig genoeg is blijft de vraag.

specificaties: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/50871-42567-36510/

Volt zei:
Volgens de AW specs is de GS maar 143 cm hoog dat is wel behoorlijk laag als je lang bent, de RX is 167 cm. Verder blijven dit natuurlijk wel auto's met een hoge nieuwprijs en een 6-cilinder, dus of het onderhoud voordelig genoeg is blijft de vraag.

specificaties: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/50871-42567-36510/

De middelste is volgens mij ook hybride, volgens mij zit de carbase er hier naast

Een youngtimer van €20k leidt tot ±€300 netto bijtelling. Privé kopen kan dan nog steeds aantrekkelijker zijn. Ligt uiteraard aan de verhouding prive/zakelijke km's, maar ook aan het te verwachten onderhoud. Een Lexus/Toyota heeft niet zoveel onderhoud nodig, dus het BTW- en aftrekpostvoordeel profiteer je veel minder van.

Ik zit in een vergelijkbare situatie, en heb gewoon privé een plug-in hybrid gekocht. Ook nog 50% korting op de MRB tot 2025. Als je een SUV wil, is een Outlander PHEV best interessant. Met 45.000km wellicht minder.

En wat zouden jullie adviseren als je bijvoorbeeld ook naar hatchbacks zou kijken? Zelf zat ik aan een C30 te denken. Echter weinig luxe hatchbacks naar mijn mening.

Sil 9565413 zei:
En wat zouden jullie adviseren als je bijvoorbeeld ook naar hatchbacks zou kijken? Zelf zat ik aan een C30 te denken. Echter weinig luxe hatchbacks naar mijn mening.
https://www.autoweek.nl/auto/24658/lexus-is-300-sportcross-sport/

ak2 zei:
Ik denk dat het een hele lastige keus is, Lexus komt denk ik nog het meest in de buurt.

De vraag is of het wel verstandig is om met 45.000 kilometer per jaar een meer dan 15 jaar oude, luxe hoge auto te gaan rijden. Moderne auto's gebruiken vaak veel minder dure brandstof, en de onderhoudskosten en reparatiekosten zijn vaak veel lager. En zijn vaak een stuk betrouwbaarder, dan een oude vaak complexe auto.
Met een goede, moderne auto rijdt je vaak van beurt naar beurt zonder reparaties of pech.

Ik zou de opties goed laten uitrekenen door de boekhouder, misschien is een moderne elektrische auto,
hybride, of zuinige brandstof auto onder de streep veel goedkoper om te rijden.

Betaal je dan niet meer door afschrijving en bijtelling in het algemeen? Wellicht met een model X uit 2019/2020 valt dat nog wel mee qua afschrijving en bijtelling... maargoed dan ben je wel weer €65+k lichter.

Niki 5872497 zei:
Een youngtimer van €20k leidt tot ±€300 netto bijtelling. Privé kopen kan dan nog steeds aantrekkelijker zijn. Ligt uiteraard aan de verhouding prive/zakelijke km's, maar ook aan het te verwachten onderhoud. Een Lexus/Toyota heeft niet zoveel onderhoud nodig, dus het BTW- en aftrekpostvoordeel profiteer je veel minder van.

Ik zit in een vergelijkbare situatie, en heb gewoon privé een plug-in hybrid gekocht. Ook nog 50% korting op de MRB tot 2025. Als je een SUV wil, is een Outlander PHEV best interessant. Met 45.000km wellicht minder.

M'n zakelijke kilometers zullen waarschijnlijk zo'n 50% zijn. Outlander PHEV is nog niet als youngtimer te verkrijgen anders zou ik die wel erg interessant vinden. Dat wordt momenteel wel een dure grap met de bijtelling.

Auto encyclopedie zei:
Sil 9565413 zei:

Kende deze nog niet! Helaas niet helemaal m'n smaak en zuinig lijkt die ook niet erg te zijn. Het mooie aan een hatchback in theorie zou zijn dat die een stuk zuiniger dan een SUV zou moeten zijn:p

Als je het over een luxe Hatchback uit die periode hebt kan je niet echt om de Opel Signum heen. Wel ook een knoepert van een auto ( met ditto ruimte ) en echt heel zuinig zal deze nooit worden. Weinig aanbod in Nederland dus voor de mooie exemplaren zal je in Duitsland moeten kijken, ook geleverd met dieselmotoren wat dan wellicht een betere optie zou zijn. De meesten hebben een V6 ( zowel benzine als diesel ) maar die moet je natuurlijk helemaal vermijden.

Sil 9565413 zei:
Auto encyclopedie zei:
Sil 9565413 zei:

Kende deze nog niet! Helaas niet helemaal m'n smaak en zuinig lijkt die ook niet erg te zijn. Het mooie aan een hatchback in theorie zou zijn dat die een stuk zuiniger dan een SUV zou moeten zijn:p

Wellicht is de Sedan dan meer iets voor je, die is er wel meet een automaat in de 2 liter, maar die 2 liter is nog steeds een 6 pitter.

IPV een C30 een BMW 1 serie nog iets?

Terug
Bovenaan