LPG verdamper bevriest al bij 5 minuten stationair loop zonder gereden te hebben.

gast 6380675

Wegverkenner
Ik heb een oude Triumph TR7 gekocht die momenteel geschorst staat om op te knappen.

hieraan heb ik de hele ontsteking vernieuwd met contactpunten en afgesteld omdat hij geen vonk had.. ook heb ik de compressie op alle 4 cilinders gemeten (dat was goed) en de ontstekingsvolgorde goed gezet. daar bleek dat cilinder 1 en 3 verkeerd om zaten, waarschijnlijk door iemand anders gedaan die er ook naar gekeken had.

na 10 jaar stilstand gisteren weer tot leven gewekt. door eerst wat remmen reiniger in de carburateurs te spuiten waarop hij meteen startte en daarna gestart op LPG wat hij ook meteen deed. bij paar keer gasgeven reageerde hij erg goed , echter na een paar minuten draaien niet meer en zag ik dat de verdamper al bevroren was. de koelslangen en radiateur waren echter nog koud en de motor ook nog maar een beetje warm.. het reservoir voor koelvloeistof staat gewoon goed vol. dus te weinig koelvloeistof is er niet. ook ziet de koelvloeistof er nog goed van kleur uit. het is in ieder geval geen water wat erin zit. en ik heb ook nergens lekken of sludge aan de binnenkant van de olie dop. alleen als ik in de grote slang naar de radiateur knijp zie ik de koelvloeistof niet in het reservoir bewegen.

wat kan ik nog proberen of waar kan het mogelijk aan liggen dat de verdamper al zo snel bevriest? het lijkt mij dat de verdamper niet verwarmt word, waarschijnlijk omdat de koelvloeistof niet circuleert of warm word of mogelijk anders etc wat ik niet zou weten..

dus graag hulp gevraagd?
 
Circuleert de koelvloeistof wel? (Waterpomp goed), ook naar de verdamper toe? Luchtbel in de verdamper? (Soms zijn die dingen het hoogste punt van het koelcircuit geworden)
 
Circuleert de koelvloeistof wel? (Waterpomp goed), ook naar de verdamper toe? Luchtbel in de verdamper? (Soms zijn die dingen het hoogste punt van het koelcircuit geworden)
Ja dat vraag ik mij ook af ,alleen hoe controleer je dat en kom je erachter of de koelvloeistof wel circuleert? waterpomp maakt geen geluiden. in mijn vorige auto heb ik eens een kapotte waterpomp gehad en dat maakte lawaai en lekte meteen vloeistof weg..
 

Even kijken of er beweging is onder de dop van het expansievat, slangetje tussen themostaathuis en expansievat even lostrekken? Even de logica volgen van de waterstroom naar- en van de verdamper? Hebben ze het ooit wel goed aangesloten dat er altijd doorstroming is?
 
Niet meer dan soms is de verdamper het hoogste punt in het systeem geworden en is de oorzaak gewoon lucht in het systeem. Ontluchten is wat lastiger geworden, maar wel noodzakelijk.
Een defecte waterpomp zou kunnen, maar ik zou eerst het systeem goed ontluchten voor je die conclusie trekt.

Start de auto eerst gewoon op benzine en laat hem opwarmen, dan kun je een probleem met de waterpomp uitsluiten en kan het systeem zichzelf misschien ontluchten. Op de meeste verdampers zit een ontluchtingsschroef waarmee je de verdamper zelf kunt ontluchten.
Anders is het een kwestie van slangen losmaken als het ding koud is en dan handmatig vullen met koelvloeistof.

Hou er rekening mee dat 10 jaar stilstand niet zomaar starten en lopen betekend. Remmen(remslangen, leidingen, cilinders), carburateur (benzineslangen), lpg leidingen en vooral de tank.., olie(bij een engelse auto sowieso zaak om te checken of er niks droog is komen te staan zoals de versnellingsbak) en allerlei zaken waar je niet van verwacht dat het kapot kan gaan, ga je nog tegen komen.
 
De benzine tank is afgesloten dus op benzine laten draaien is niet meer mogelijk of moet via speciaal aangelegde tank gebeuren maar hoe moet ik die het beste aansluiten.. . daarom heb ik hem eerst gestart op remmen reiniger. de auto werd blijkbaar alleen op LPG gereden. en alles lijkt verder goed aangesloten naar de verdamper toe. ik kan zien dat er niets aan veranderd is of aan geklooid is. het is netjes gedaan en heb er een certificaat bij van een LPG inbouw bedrijf. wellicht dan eerder door lange stilstand iets gekomen..? zoals ik al eerder schreef is er geen beweging onder de dop van het koelvloeistof reservoir als ik in de slang knijp. bij mijn andere auto is dat wel. dan zie je het direct onder de dop de vloeistof bewegen.
 
Ik kan misschien eens proberen de auto stationair te laten lopen en dan ondertussen de verdamper warm houden met hete lucht erop te blazen. en dan de kachel open te zetten en kijken of die warm word.
 
De benzine tank is afgesloten dus op benzine laten draaien is niet meer mogelijk of moet via speciaal aangelegde tank gebeuren maar hoe moet ik die het beste aansluiten.. . daarom heb ik hem eerst gestart op remmen reiniger. de auto werd blijkbaar alleen op LPG gereden. en alles lijkt verder goed aangesloten naar de verdamper toe. ik kan zien dat er niets aan veranderd is of aan geklooid is. het is netjes gedaan en heb er een certificaat bij van een LPG inbouw bedrijf. wellicht dan eerder door lange stilstand iets gekomen..? zoals ik al eerder schreef is er geen beweging onder de dop van het koelvloeistof reservoir als ik in de slang knijp. bij mijn andere auto is dat wel. dan zie je het direct onder de dop de vloeistof bewegen.
De oorzaak is al wel genoemd, geen doorstroming in de verdamper. Mogelijk zit die verstopt door sludge. Ik zou de koelslangen naar en van de verdamper losnemen en hem doorblazen met perslucht. Ik zou ook de koelslangen naar de verdamper losnemen en doorblazen, in de toevoerleiding wil men wel eens een ventiel plaatsen om te zorgen dat de doorstroming ook weer niet te groot is, ook dat kan verstopt zitten.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een oud tankje van een brommer of grasmaaier gebruiken en normaal aansluiten op de carburateur. Dat tankje hang je hoger dan de carburateur en laat de zwaartekracht zijn werk doen.

Een auto alleen op lpg laten lopen terwijl hij 10 jaar stil heeft gestaan zou ik niet doen. Je weet niet wat de staat van de interne delen is. Zoals al eens gemeld kan er ook ergens een verstopping zitten door stilstand.

Door stilstand kunnen er heel veel problemen ontstaan. Dat is ook de reden waarom ik zei dat het niet zomaar starten en lopen is bij zo'n auto. Je bevind jezelf in een mierennest van problemen ontstaan door stilstand en de reden waarom de auto ooit is stilgezet moet je ook nog achterhalen.

Eigenlijk moet je beginnen bij het vervangen van alle vloeistoffen en filters en dan het ding laten lopen op benzine.
LPG is een secondair systeem. Als de auto al niet goed op benzine zn werk doet, zal dat met lpg al helemaal niet lukken. Maar je moet eerst zorgen dat de basis in orde is.
 
De oorzaak is l wel genoemd, geen doorstroming in de verdamper. Mogelijk zit die verstopt doir sludge. Ik zou de koelslangen naar en van de verdamper losnemen en hem doorblazen met perslucht. Ik zou ook de koelslangen naar de verdamper losnemen en doorblazen, in de toevoerleiding wil men wel eens een ventiel plaatsen omte zorgen dat de doorstroming ook weer niet t groit is, ook dat kan verstopt zitten.
Maar het doorstroming probleem hoeft niet perse puur in de verdamper zelf te zitten toch? kan ook in het hele circuit zitten aangezien er niks warm word en wellicht waardoor de verdamper ook geen doorstroming krijgt? ik zal eens beginnen met oude vloeistof af te tappen en alles door te blazen/schoonmaken en dan voorzien van nieuwe vloeistof zoals Pobresh hier aangeeft
 
Binnen 5 minuten wordt er niks warm, alleen het blok en de direct bij de waterpomp aangesloten zaken zoals de kachelradiateur en de verdamper. Thermostaat staat dicht (als die überhaupt niet vast zit na zo lange stilstand) dus door de radiateur stroomt er sowieso niks.
 
Eigenlijk moet je beginnen bij het vervangen van alle vloeistoffen en filters en dan het ding laten lopen op benzine.
LPG is een secondair systeem. Als de auto al niet goed op benzine zn werk doet, zal dat met lpg al helemaal niet lukken. Maar je moet eerst zorgen dat de basis in orde is.
Niet helemaal.
Bij een auto met een carburateur en LPG is het heel simpel: maar 1 brandstofsysteem kan helemaal goed zijn afgesteld. Dat was dus altijd LPG en dat betekent dat zelfs in de meest ideale situatie de auto op benzine nooit perfect zal lopen. Doet ie dat nl. wel dan loopt ie gegarandeerd op LPG minder goed. Heeft te maken met de carburateur.
Hier is dus het LPG systeem primair en benzine secundair.
Het lijkt er dus op dat de vorige eigenaar ook gekozen heeft voor LPG maar vergeten is om minimaal 1x per maand op benzine te rijden.
De vraag is dus of je nu alles perfect wilt hebben of genoegen neemt met alleen op LPG rijden.
In beide gevallen lijkt het er op dat de verdamper gewoon geen warme koelvloeistof krijgt aangeleverd. Daar moet dus wat aan gedaan worden.
 
In principe moeten ze allebei even goed kunnen werken. Ook een systeem met een gasmengstuk. Maar het perfect krijgen van beide is inderdaad niet mogelijk. Maar dat heeft voornamelijk te maken met het ontstekingstijdstip. Niet met de carburateur. De verlenging van het inlaattraject door het gasmengstuk kan gecompenseerd worden.

Maar een auto die 10 jaar stil heeft gestaan op lpg laten lopen? Tenzij het systeem helemaal is nagelopen van voor tot achter, zou ik daar niet aan beginnen.
 
Binnen 5 minuten wordt er niks warm, alleen het blok en de direct bij de waterpomp aangesloten zaken zoals de kachelradiateur en de verdamper. Thermostaat staat dicht (als die überhaupt niet vast zit na zo lange stilstand) dus door de radiateur stroomt er sowieso niks.
Ok dus als ik de motor start en de kachel gelijk open zet en die word niet warm dan kan het eerder zijn dat de waterpomp niet meer werkt?
 
Ok dus als ik de motor start en de kachel gelijk open zet en die word niet warm dan kan het eerder zijn dat de waterpomp niet meer werkt?
Het duurt minstens 10 minuten voor je fatsoenlijk warmte hebt uit je kachelradiateur... En daarnaast vertraagd het proces van warmworden ermee (maar het is wel goed voor de doorloop).
Mocht je ooit een heetloper hebben door een kapotte thermostaat kun je daarmee de motor nog enigszins afkoelen.

De motor is niet binnen 5 minuten warm. Thermostaat gaat gemiddeld pas na 15 minuten stationair draaien open en rond de 20 minuten begint de ventilator pas aan te slaan als die met een radiateur-thermostaat werkt.
Pas na die 20 minuten is het koelwater fatsoenlijk warm..... En dan is de olie nog niet warm genoeg. Dat duurt minstens een halfuur.
Als je zou gaan rijden duurt het iets minder lang. Stationair produceert niet zoveel warmte.
 
Een koude lpg start werkt prima maar daarvoor moet je wel een schoon en luchtvrij koelsysteem hebben met voldoende doorstroom zodat het korte koelcircuit ook snel warmte afgeeft aan de verdamper... kortom eerst controleren of alles schoon is, vrij is van lucht is en flow heeft. (ik ga er gemakshalve maar van uit dat jou verdamper wel is aangesloten op het kachelcircuit, want die info geef je namelijk niet)
Kachel op koud, starten en gelijk wegrijden zodat de motor wisselend belast wordt en dus vlot opwarmt, stationair laten tokkelen staat ongeveer garant voor een bevroren verdamper... pas als je temperatuurmetertje gaat bewegen mag je de kachel op warm zetten.

En voor de rest... aangezien de motor al een jaartje of 40 oud is is en ook nog 10 jaar stil heeft gestaan is een reiniging van het gehele koelsysteem zondermeer wel aan te raden, die blokken zijn altijd al redelijk berucht geweest vanwege koelproblemen door inwendige vervuiling van aangekoekte roest en ketelsteen in de motor.
En een verdamper van pakweg 15 of 20 jaar oud is ook wel toe aan een grondige schoonmaak en revisie (of vervanging), de souplesse van de membranen is dan wel verdwenen.

Dat oude spul moet je na een winterslaap van 10 jaar heel voorzichtig wakker kussen, als je ze snel wakker schud dan worden ze alleen maar chagrijnig.;)
 
Een koude lpg start werkt prima maar daarvoor moet je wel een schoon en luchtvrij koelsysteem hebben met voldoende doorstroom zodat het korte koelcircuit ook snel warmte afgeeft aan de verdamper... kortom eerst controleren of alles schoon is, vrij is van lucht is en flow heeft. (ik ga er gemakshalve maar van uit dat jou verdamper wel is aangesloten op het kachelcircuit, want die info geef je namelijk niet)
Kachel op koud, starten en gelijk wegrijden zodat de motor wisselend belast wordt en dus vlot opwarmt, stationair laten tokkelen staat ongeveer garant voor een bevroren verdamper... pas als je temperatuurmetertje gaat bewegen mag je de kachel op warm zetten.

En voor de rest... aangezien de motor al een jaartje of 40 oud is is en ook nog 10 jaar stil heeft gestaan is een reiniging van het gehele koelsysteem zondermeer wel aan te raden, die blokken zijn altijd al redelijk berucht geweest vanwege koelproblemen door inwendige vervuiling van aangekoekte roest en ketelsteen in de motor.
En een verdamper van pakweg 15 of 20 jaar oud is ook wel toe aan een grondige schoonmaak en revisie (of vervanging), de souplesse van de membranen is dan wel verdwenen.

Dat oude spul moet je na een winterslaap van 10 jaar heel voorzichtig wakker kussen, als je ze snel wakker schud dan worden ze alleen maar chagrijnig.;)
Ok, dus als je je post goed begrijp is het vrij normaal dat een LPG verdamper bevriest na 5 minuten bij enkel stationair draaien en moet je ermee gaan rijden om de verdamper niet bevroren te raken?? dit wist ik niet, en als dat zo is dan is er mogelijk ook geen probleem met de verdamper???

zoals ik in mijn eerste post al schreef de auto staat geschorst dus ik kan er op dit moment niet mee gaan rijden. ik kan enkel de motor laten draaien en gas geven onder de carport in de tuin. verder zal die wel juist aangesloten zitten op het kachel circuit, hij is aangesloten door een lpg inbouw bedrijf ,en de slangen aangesloten en alles ziet er zeer netjes uit. geen knutselwerk. de motor draaide ook gelijk heel goed en mooi bij eerste keer starten op LPG. (grote kans dat de motor al eens revisie heeft gehad) de olie in het blok staat mooi op pijl en ziet er nog helder uit. de koelvloeistof eveneens. de auto is vermoedelijk van een liefhebber geweest die lid van een oldtimer club was. en heeft hem denk ik ook goed onderhouden. ik heb veel documentatie en rekeningen erbij enz. ik heb de auto gekocht als schuur vondst. ik heb vanmiddag nog eens gekeken en met een lampje geschenen in het vloeistof reservoir en toen nog eens in de slang naar de radiateur geknepen en dit keer in het lampenlicht zag ik wel beweging maar de slang naar het potje is erg dun en lang dus vandaar dat er niet zoveel beweging in zit maar doet het dus wel. maar als alles koud blijft met alleen stationair draaien en de verdamper dan al heel snel bevriest als je er niet mee gaat rijden ,sorry dat wist ik niet.
 
Motorolie blijft altijd helder als je enkel op lpg rijdt, dat zegt dus al helemaal niets.... eerst vervangen incl. de filters, en controleer die afgetapte olie ook heel goed op aanwezige vervuiling van metaaldeeltjes en vocht.
Je zal echt niet de eerste zijn die een halve liter vocht aftapt voordat er olie uit het carter komt van een schuurvondst, olie drijft namelijk op water/koelvloeistof dus aan de peilstok zie je dat ook niet.

Idem voor het kleurtje van de koelvloeistof, als die auto 10 jaar stil heeft gestaan heeft de vervuiling meer als tijd genoeg gehad om weer neer te slaan en vast te koeken... dat resultaat zie je ook niet in het reservoir (= expansievaatje), die prut zit allemaal onderin de motor, waterpomp en de radiator.

Met al die aannames zoals "denk ik" en "grote kans" en "vermoedelijk" houd je jezelf alleen maar voor de gek, je moet alles 100% zeker weten en anders er van uit gaan van dat het niet gedaan is.
Ga er bij een "schuurvondst" die al 10 jaar stil heeft gestaan maar rustig van uit dat er wel de nodige mankementen en problemen aan zijn, want dit soort auto's worden echt niet 10 jaar ongebruikt opgeslagen omdat ze zo goed en probleemloos rijden.

Ik wil je niet bang maken maar ik hoop in ieder geval wel voor je dat de cilinderkop (ga er van uit dat het hier de 2L 4-cilinder betreft) nog in een goede staat is.
Vooral op lpg willen die dingen nog wel eens krom trekken of haarscheuren bij de uitlaatkleppen vertonen veroorzaakt door de gebrekkige koeling waarmee Triumpf deze motoren destijds heeft afgeleverd, en dan heb je als motor de welbekende waterkoker die continu heet blijft lopen en een dure koprevisie c.q. vervanging nodig heeft.
Een telkens terugkerende lucht/uitlaatgasbel i.p.v. koelvloeistof in de verdamper is hier ook een indicatie van, daarmee krijg je ook die bevriezingsverschijnselen.
Maar goed, ook daar kom je pas achter als je er mee gaat rijden, een verkoper van een "schuurvondst" zal je dat soort verborgen gebreken echt niet gaan vertellen.
 
Niet ingewikkeld doen: er circuleert geen warme koelvloeistof door de verdamper. De eerste dechte die U had was prima. Zoek de oorzaak van het gebrek aan circulatie, en begin de radiateurdop te openen om te kijken of ook daar het vloeistof niveau hoog genoeg is.
 
Ik merk weer sterk dat op forums iedereen er weer anders tegen aan kijkt en zijn eigen visie erover heeft. stationair tokkelen staat dus niet garant aan een bevroren verdamper volgens een LPG inbouw specialist waar ik nu contact mee op genomen heb. maar de beste man kon er wel om lachen. ook gelijk weer tips meegekregen dat je niet alles moet geloven wat men op forums schrijft en dat iedereen het beter denkt te weten.
 
Ik merk weer sterk dat op forums iedereen er weer anders tegen aan kijkt en zijn eigen visie erover heeft. stationair tokkelen staat dus niet garant aan een bevroren verdamper volgens een LPG inbouw specialist waar ik nu contact mee op genomen heb. maar de beste man kon er wel om lachen. ook gelijk weer tips meegekregen dat je niet alles moet geloven wat men op forums schrijft en dat iedereen het beter denkt te weten.
Als je verkeerd leest/interpreteert ga je inderdaad verkeerd denken... Er heeft niemand gezegd dat het normaal is dat stationair tokkelen garant staat voor een bevroren verdamper. Dat is alleen het geval bij een slecht werkend systeem.
 
Dat dus: iedere auto op LPG kan heus wel stationair lopen :) zou toch wel heel gek zijn als dat niet het geval was....
Het probleem hier bewijst juist dat er iets mis is: hij gaat stationair op LPG immers wel in de fout waar dat niet zou moeten. En dat wijst op een niet werkende verdamper; hetzij omdat de verdamper finito is, of omdat er ergens in het koelsysteem iets niet in orde is waardoor de verdamper geen of te weinig warm koelvloeistof aangevoerd krijgt.
 
En bij zo'n oude auto die al 10 jaar stilstaat kan het een hoop zijn.... Afhankelijk van je persoonlijke sleutelervaring, inzicht en kennis van autotechniek (incl LPG) begin je ergens. Als het doel restaureren zou zijn, dan start je 'm niet eens. (Ik tenminste niet)
 
Ik merk weer sterk dat op forums iedereen er weer anders tegen aan kijkt en zijn eigen visie erover heeft. stationair tokkelen staat dus niet garant aan een bevroren verdamper volgens een LPG inbouw specialist waar ik nu contact mee op genomen heb. maar de beste man kon er wel om lachen. ook gelijk weer tips meegekregen dat je niet alles moet geloven wat men op forums schrijft en dat iedereen het beter denkt te weten.
Dus wat is de oplossing? Want topicstarters zijn vaak geneigd op een forum te zoeken naar een positief antwoord op de eigen gedachte en willen daar niet vanaf wijken als er technisch kloppende antwoorden gegeven worden.


Je weet toch ook niet wat het beroep is van de mensen die je hier helpen?
 
Inmiddels ben ik alweer wat verder met onderzoeken. ik heb een externe benzinetank aangesloten en de motor draait nu dus ook op benzine maar belabberd slecht. de hele motor etc staat te schudden op 1000 toeren . op 2000 toeren minder en ook als hij warm is schud hij wat minder op 1000 toeren stationair . maar de hele versnellingspook en uitlaat staat keihard mee te schudden. bij meer gas geven komt de motor niet door. dat deed hij op lpg wel. maar ook schudde hij op lpg maar leek veel minder omdat die op lpg weer heel belachelijk hoog stationair draaide. tegen de 3000 toeren.

ook ben ik erachter dat de thermostaat vermoedelijk niet open gaat. de motor word erg warm en de kachel die ik vol open had gezet niet. ook blijft de blazer koude lucht blazen . na ruim 10 minuten draaien nog niks van warmte. t'blijft gewoon ijskoud. waarschijnlijk is dit de reden dat de lpg verdamper bevriest..

ik ga nu eerst een thermostaat halen en dan de vlotterkamer met benzine leegdraaien en overschakelen op lpg. en kijken of de verdamper dan nog bevriest.
 
Wat bedoel je met gangbaar en met schone olie in de carburateurs? ik draai op Shell V power 98, sleutel om en de auto start er direct op.
Als de motor loopt dan trekt die vacuum in de carberateur. Hoe meer toeren hoe hoger dat is. En hoe hogr hoe meer lucht de carburateur door moet laten. Daarom zit er een soort bus in die bij een hoger vacuum beweegt. Boven die bus zit olie om die bus goed te laten glijden en om de brwegingen van die bus te dempen..

Je verhaal klinkt alsof bij 1 carburateur die bus vast zit. Zoek maar even op internet hoe het precies werkt.
 
Advies: Kijk eens of je ergens een late versie van het boek van Steinbuch kan scoren "De automobiel deel 1 de motor", 830 pagina's zeer leerzame stof! De basisprincipes hoe een motor werkt, de varianten en uitvoeringen.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor loopt dan trekt die vacuum in de carberateur. Hoe meer toeren hoe hoger dat is. En hoe hogr hoe meer lucht de carburateur door moet laten. Daarom zit er een soort bus in die bij een hoger vacuum beweegt. Boven die bus zit olie om die bus goed te laten glijden en om de brwegingen van die bus te dempen..

Je verhaal klinkt alsof bij 1 carburateur die bus vast zit. Zoek maar even op internet hoe het precies werkt.
Ok op die manier. zit die bus van de carburateur vlak voor het luchtfilter?
 
Die bus heeft een deksel(tje) die je met de hand los kan draaien. Je moet tenslotte makkelijk het oliepeil kunnen checken en eventueel wat bijvullen.
 
Die bus heeft een deksel(tje) die je met de hand los kan draaien. Je moet tenslotte makkelijk het oliepeil kunnen checken en eventueel wat bijvullen.
Ja dan hebben we het over dezelfde bussen ,deze bewegen soepel bij mij ik kan ze makkelijk met mijn vinger omhoog bewegen en dan zakken ze weer langzaam terug. er zit daar ook genoeg olie ja, dus aan de bussen ligt het niet dat de motor zo slecht draait. kan dat mogelijk niet aan de ontsteking liggen? op lpg draaide hij beter als op benzine . heeft benzine niet iets anders tijdstip nodig dan lpg?
 
Er komt ook een fluit geluid uit de motor als ik gas geef? alsof het een kinderfluitje is en ik kan zelfs een deuntje spelen. de motor houd ook duidelijk in. wat kan dit zijn?
 
Terug
Bovenaan