020in040
Net ingestapt
Paar maanden geleden een nieuwe VW Polo 1.2 TSi 66kw/90pk 2015 aangeschaft.
Inmiddels gebruik ik deze om 140km per dag te rijden met een gemiddeld verbruik van 1:17.5, niet heel slecht ook niet super goed maar ik heb geen zin om 100 km/u op de snelweg te gaan rijden dus houd me gewoon aan de maximaal toegestane snelheden.
Uiteraard vraag ik me af en toe af of de brandstofkosten naar beneden kunnen met deze auto en dan komt de altijd de gedachte aan LPG boven. Op de een of andere manier schijnt dit niet (meer) populair te zijn terwijl de wegenbelasting eigenlijk niet heel veel meer is.
Maar eens gaan informeren bij een LPG installateur. Deze biedt mij voor 2875 euro een Prins DLM installatie met R115 goedkeuring aan waarvan beweerd wordt dat deze getest is (bij Prins) op een VW Golf met dezelfde 1.2 TSi (CJZ) motor. Daar zou al 50000 km probleemloos gereden zijn met deze installatie. Mooie uitleg erbij hoe fraai het DLM system werkt, klinkt erg goed. Zit zelf ook in de techniek dus kan dit wel waarderen. Terugverdientijd met alleen de brandstof en wegenbelasting meegerekend zou iets van 20 maanden zijn dus ook dat ziet er goed uit. Ben van plan deze auto nog lang te rijden.
Dezelfde installatie in een Polo schijnt nog niet te bestaan. Mmm vind ik toch wat riskant voor mijn gevoel, zeker als ik op diverse forums over problemen in het algemeen met LPG lees. Overigens zijn er weinig actuele verhalen op de forums te vinden, meesten zijn van een paar jaar geleden.
Dan maar eens bij de Volkswagen dealer geinformeerd. Deze zegt (was te verwachten) dat er maar een advies geldt: Niet doen. De auto is er niet voor ontworpen en de garantie vervalt. Ook wordt de toekomstige inruilwaarde/verkoopbaarheid een lastig verhaal.
Kijk en dan wordt het moeilijk om een keuze te maken. Wat vinden jullie? Zijn er mensen met ervaringen met dit Prins DLM systeem? Is het betrouwbaar, hoe zit het met extra onderhoud (kleppen?) en klopt het dat je auto meer afschrijft en dus een lagere inruilwaarde gaat krijgen?
Inmiddels gebruik ik deze om 140km per dag te rijden met een gemiddeld verbruik van 1:17.5, niet heel slecht ook niet super goed maar ik heb geen zin om 100 km/u op de snelweg te gaan rijden dus houd me gewoon aan de maximaal toegestane snelheden.
Uiteraard vraag ik me af en toe af of de brandstofkosten naar beneden kunnen met deze auto en dan komt de altijd de gedachte aan LPG boven. Op de een of andere manier schijnt dit niet (meer) populair te zijn terwijl de wegenbelasting eigenlijk niet heel veel meer is.
Maar eens gaan informeren bij een LPG installateur. Deze biedt mij voor 2875 euro een Prins DLM installatie met R115 goedkeuring aan waarvan beweerd wordt dat deze getest is (bij Prins) op een VW Golf met dezelfde 1.2 TSi (CJZ) motor. Daar zou al 50000 km probleemloos gereden zijn met deze installatie. Mooie uitleg erbij hoe fraai het DLM system werkt, klinkt erg goed. Zit zelf ook in de techniek dus kan dit wel waarderen. Terugverdientijd met alleen de brandstof en wegenbelasting meegerekend zou iets van 20 maanden zijn dus ook dat ziet er goed uit. Ben van plan deze auto nog lang te rijden.
Dezelfde installatie in een Polo schijnt nog niet te bestaan. Mmm vind ik toch wat riskant voor mijn gevoel, zeker als ik op diverse forums over problemen in het algemeen met LPG lees. Overigens zijn er weinig actuele verhalen op de forums te vinden, meesten zijn van een paar jaar geleden.
Dan maar eens bij de Volkswagen dealer geinformeerd. Deze zegt (was te verwachten) dat er maar een advies geldt: Niet doen. De auto is er niet voor ontworpen en de garantie vervalt. Ook wordt de toekomstige inruilwaarde/verkoopbaarheid een lastig verhaal.
Kijk en dan wordt het moeilijk om een keuze te maken. Wat vinden jullie? Zijn er mensen met ervaringen met dit Prins DLM systeem? Is het betrouwbaar, hoe zit het met extra onderhoud (kleppen?) en klopt het dat je auto meer afschrijft en dus een lagere inruilwaarde gaat krijgen?