Louwman Museum

Cole Trickle

Wegverkenner
Gisteren met zakenrelaties voor het eerst het Louwman Museum bezocht. Als je Chasing Classic Cars kijkt zie je dat Louwman af en toe meebiedt op veilingen en niet zelden aan de haal gaat met de meest bijzondere, meest kostbare automobielen.

We hadden anderhalf uur met gids maar dat is veel te kort om alles goed te kunnen bekijken.

Ik zag dit apparaat in levende lijve, een bijzondere auto: https://www.louwmanmuseum.nl/pegaso-z-102-cupula-komt-naar-het-museum/

Maar de verhalen zijn eindeloos. Schijnt ook een van de topverzamelingen in de wereld te zijn. Een aanrader als je de tijd hebt ; )

Denk dat elke autoliefhebber Louwman wel kent :) Ik ben er drie jaar geleden geweest. Dit was mijn recensie :ROFLMAO: :

Prachtig groots museum met zeer fraaie auto's en duidelijke uitleg bij de auto's zelf. Extra uitleg waarom sommige auto's bij elkaar stonden zou wel handig zijn want soms begreep ik de link echt niet. Of van oud naar nieuwe om toch weer terug naar oud te gaan. Persoonlijk miste ik wel wat meer jaren 70/80 modellen. Dat de Mazda Cosmo 110S in de parkeergarage is weggefrommeld vond ik zonde van zo'n bijzonder auto. Maar dit zijn kleine dingen want verder was het top.

Denk dat elke autoliefhebber Louwman wel kent :) Ik ben er drie jaar geleden geweest. Dit was mijn recensie :ROFLMAO: :

Prachtig groots museum met zeer fraaie auto's en duidelijke uitleg bij de auto's zelf. Extra uitleg waarom sommige auto's bij elkaar stonden zou wel handig zijn want soms begreep ik de link echt niet. Of van oud naar nieuwe om toch weer terug naar oud te gaan. Persoonlijk miste ik wel wat meer jaren 70/80 modellen. Dat de Mazda Cosmo 110S in de parkeergarage is weggefrommeld vond ik zonde van zo'n bijzonder auto. Maar dit zijn kleine dingen want verder was het top.
Klopt, de Delorean staat bijvoorbeeld ook in etalage van de parkeergarage. Ons werd ook verteld dat de collectie tot begin 70'er jaren loopt.

Ik ben er ook vaak geweest (voorheen ook nog in Raamsdonksveer) via mijn kennissen bij de Toyota importeur.

Ik vind het ook wel een mooi verhaal dat Louwman zo'n vermogen heeft weten op te bouwen met het importeren van auto's (de eerste importeur in Europa van Toyota, daarom onderhield hij hele goede banden met het Toyota management in Japan).

Leuk! Ben er zelf ook al meerdere keren geweest. Het liefst ga ik er doorheen zonder gids. Dan kun je bij sommige auto’s net even wat langer kijken. De hoek met Ferrari’s is uiteraard mijn favoriet.

Raamsdonksveer is "Toyota World" met daarnaast ook erg leuke en bijzondere ander merken.
Niet heel groot, wel heel erg leuk en veel herkenbare auto´s. Is volgens mij niet doorlopend open, bij een evenement daar kan je vaak gratis naar binnen. De Toyota dome zelf is een grote showroom, ook leuk want daar staan heel veel modellen en ook vaak de aparte, bijzondere kleuren en uitvoeringen die leverbaar zijn.

Is niet te vergelijken met het Louwman Museum in Den Haag/Wassenaar, daar staan echt de klassieke topstukken.
Beneden hebben ze vaak een thema dat wisselt. Rondleiding met gids maakt het nog leuker vanwege de verhalen.

Kortom, zijn twee aanraders. Beide moet je echt eens bezocht hebben!

Voor de jongeren onder ons :D, vroeger was het Louwman museum gevestigd in Raamsdonksveer inclusief alle topstukken.
Ik bedacht me net ook dat er hier sprake is van een generatiekloof. Zo oud ben ik niet eens.

Nog langer geleden was het Leidschendam.

1969–1981: Leidschendam
1981–2010: Raamsdonksveer
sinds 2010: Den Haag

Mini-Louwman.jpg

We zijn pas geleden met 'De Kleine' naar het Louwman Museum geweest.
De Mini van mijn vrouw wordt dit jaar 25 (nieuw gekocht in 1999), maar we hebben hem tijdens ons museumbezoek stiekem en zonder probleem op het binnenterrein naast de MB W116 geparkeerd. ;)
Neem bij een bezoek wel voldoende tijd, want er is veel moois te zien.

Terug
Bovenaan