Locatie interieurfilter Twingo I

A

Anoniem

Guest
Vandaag is mijn Twingo I 1.2 16v uit 2007 voor de APK geweest.
Hij is onder andere op de banden afgekeurd. Tijd om nieuwe banden uit te zoeken dus.
Aangezien ik momenteel doordeweeks zo'n 100 km per dag rijd, mogen de banden best wat kosten.

Ik heb de auto gekocht met Michelin E3B 155 / 65 R 14 75 T Energy (https://www.bandenspotter.nl/michelin/energy-e3b/155-65-r14-75t-7159/) banden welke dienen als mijn referentiekader.
Als ik zo een beetje om me heen kijk lijken dit zo ongeveer de duurste banden te zijn in dit formaat.

Ik rijd voornamelijk snelweg kilometers en hecht veel waarde aan een laag afrolgeluid op hogere snelheden.
De Michelin's die er nu onder zitten lijken met 69 db een van de stilste banden te zijn. Kan dit significant stiller of ga ik met banden die op papier bijv. 68 of 67 db produceren geen verschil horen?

Het verbruik van dik boven de 1 op 17 (met af en toe stevig doortrappen) lijkt ook prima in orde te zijn. Het verbruikslabel van mijn Michelin's is echter categorie E wat zo op het oog behoorlijk slecht lijkt. Hoeveel waarde moet ik hechten aan dit soort labels?

Een logische keuze zou zijn om weer dezelfde Michelin's te bestellen.
Echter zijn deze banden al lange tijd op de markt en zijn ze redelijk aan de prijs. Daarnaast zullen de ontwikkelingen in de bandenwereld ook niet stil hebben gestaan lijkt mij.

Mijn vraag is daarom of er voor hetzelfde of minder geld betere banden te koop zijn in het formaat 155/65 R14?
Het maken van een keuze is lastig .De uitkomsten van de verschillende bandentests die ik gelezen heb lijken namelijk mijlenver uit elkaar te liggen.

Op de bandenlabels kun je niet afgaan als het om geluid gaat die je ervaart als bestuurder in de auto. Probleem is dat jouw bandenmaat bijna nooit getest wordt, als ik de bandenmaat erbij pak die het dichtste in de buurt komt dan is de meest recente test die van de ADAC (= ook ANW:cool: Sommerreifen 175/65 R14 T. Op basis van deze test kom je uit op de Semperit Comfort-Life 2 (gelet op Innengeräusch) Ook de Dunlop Street Response 2 scoort goed op geluid.

Continental EcoContact 5 of de Michelin Energy Saver Plus zijn bijvoorbeeld niet getest. Moet wel gezegd worden dat deze merken ook lang niet altijd als beste scoren in de zeer smalle banden maten (deze merken leggen de focus meer op de populaire maten waar ze steevast top 5 scoren)...

YH93 zei:
Een logische keuze zou zijn om weer dezelfde Michelin's te bestellen.
Niet doen. Is een gedateerde band, nieuwere type banden zijn beter.

De Dunlop Streetresponse 2 is een fijne band. Stil, comfortabel, goede levensduur (ongeveer 65.000km op de vooras en meer dan 120.000 km op de achteras) energiezuinig.

Ik had de banden op een Getz uit 2004. Maat 175/65/14.

Andere maat, maar ik had deze: https://www.hunterbanden.nl/banden/4019238779455/24540R18-93Y-CONTINENTAL-sportcontact-3-mo-fr
en heb nu deze: https://www.hunterbanden.nl/banden/5452000496928/22545ZR18-(95Y)-DUNLOP-sport-maxx-rt-2-xl-fp
71 db versus 67 db. Gelijk toen ik de poort van de bandenboer (asfaltweg) uitreed hoorde ik het verschil. Op de snelweg was het nog duidelijker.
Qua rijgedrag verneem ik geen verschil, maar ik ga ook niet met gierende banden door de bocht. Levensduur kan ik niets over zeggen. De Conti's waren achter bij 45.000 km af (2.5 mm) en de voorbanden waren toen 75% versleten. Voor was echter het 2e paar al.

Dank voor de reacties.
Na wat research gedaan te hebben gaat het nu tussen de Semperit Comfort Life 2 en de Dunlop SP Street Reponse 2.

Ik had tot nu toe nog nooit van Semperit gehoord. Daarom neig ik (wellicht compleet onterecht)naar de Dunlops. Hoelang doet Semperit al mee op de bandenmarkt?

De historie gaat al lang terug van Semperit. Semperit maakt al meer dan 100 jaar autobanden en maakt tegenwoordig onderdeel uit van de Continental groep. De fabrikant is van oorsprong Oostenrijks.

Toevallig heb ik als winterbanden op mijn huidige auto een setje Semperit op stalen velg aangeschaft. Fijne banden met veel grip. Als het prijsverschil flink wat uitmaakt zou ik kiezen voor de Semperit.

Succes met de keuze.

Misschien nog een tip: Het merk Falken. Op mijn i20 heb ik een setje zomerbanden liggen in de maat 185/60/15. Het type is Sincera Ecorun. In 2018 nog als testwinner getest door de ANWB in nagenoeg dezelfde maat. Falken is Japans overigens.

Ik had de Falken's ook al voorbij zien komen en heb ze ook overwogen. Ze zijn inderdaad gedeeld eerste in de ANWB test samen met de Semperits maar uit de reviews die ik elder heb gelezen blijkt dat ze bovengemiddeld snel slijten. Daarnaast lijken de Semperits het weer iets beter te doen op nat wegdek (Falken's beter op droog) dus al met al de betere keuze. Grip op droog wegdek is namelijk toch niet heel boeiend en hier scoren de Semperits ook gewoon goed op.

Denk daarom dat het de Semperits gaan worden. Zal mijn garage morgen vragen om ze te bestellen en ze er omheen te zetten.

Nieuwe banden zitten eronder en de auto heeft ook een beurtje gehad.
Nu ben ik echter vergeten om aan te geven dat het interieurfilter ook vervangen had moeten worden.
Aangezien ik ivm een drukke doordeweekse planning geen tijd heb om weer terug te gaan wil ik deze zelf gaan vervangen.

Dit filter moet ergens aan de linker of rechter onderkant van het dashboard zitten. Aangezien ik nergens instructiefilmpjes voor de Twingo 1 kan vinden rest mij de vraag of bij deze filters een duidelijk handleiding wordt geleverd van hoe ik deze moet vervangen?

Onderkant dashboard?

Nee die zit linksboven onder de motorkap. Die leuke sleufjes op de bovenkant van de motorkap is puur voor de binnenlucht.

5Luchtinlaatmetinterieurluchtfilterset_zpsa0d8917a.jpg

Nico GTR zei:
Onderkant dashboard?

Nee die zit linksboven onder de motorkap. Die leuke sleufjes op de bovenkant van de motorkap is puur voor de binnenlucht.

5Luchtinlaatmetinterieurluchtfilterset_zpsa0d8917a.jpg

Nee, ze zitten alleen linksboven onder de motorkap als dit filter niet af fabriek maar achteraf is ingebouwd.
Hier was namelijk een kit voor. zie ook https://www.twingotuningforum.de/pollenfilter-nachrusten-t-9809.html
De mijne heeft daar geen filter zitten.

:rolleyes: Ik blij dat ik geen Twingo heb gekocht voor de airco dan. ;)

Staat niet in je instructieboekje?

Nope nergens te vinden helaas.
Heb op de gok maar een Bosch filter besteld en hoop dat er een goede handleiding bij zit.

Vraag me af of er uberhaupt een filter is voor een twingo MK1 als die niet achteraf zo'n filterkast heeft gekregen.

Interieurfilter met handleiding? Dat zou voor het eerst zijn. Enige papier wat erbij zit is de filter zelf, misschien nog een doos eromheen maar dat is een algemeen ding.

Filters wat ik op het net kan vinden hebben OE nummer: 7701409324 en die is bedoeld voor het frame wat je achteraf in kan bouwen.
Nummer van dat frame is 7701401323

Oftewel dat filter moet origineel daar zitten. Als er een filter zit. Ze zijn altijd achteraf ingebouwd voor zover ik tot nu toe heb kunnen terugvinden, maar dit kan ook bij een dealer zijn gedaan. (misschien was het nieuw zelfs een speciale (dealer) optie voor mensen met veel last van allergieën?)
Er bestaat ook een filter dat tussen de inlaatbuizen en het schutbord zit. Maar daar vind ik geen nummers van. Mogelijk ook niet origineel.

Hoofdreden waarom er dus geen instructies voor zijn, is omdat er dus normaliter geen filter in zit.

Terug
Bovenaan