Ligt het aan mij of zie ik steeds meer foute/slechte verlichting?

Adam2014

Wegverkenner
Naar aanleiding van het nieuwsbericht dat de ANWB vorige week naar buiten bracht:

ANWB waarschuwt; koplampen steeds feller

Wat me ook een doorn in het oog is, ik word steeds vaker verblind door tegenliggers of achteropkomende auto's met hun extreem felle (led)verlichting, maar viel het me de laatste jaren ook op dat sinds de invoering van de dagrijverlichting én de bochtverlichting dat mensen steeds lakser lijken te zijn geworden met hun verlichting.

Of ligt dat aan mij? Zit dat maar tussen me oren (omdat ik er nu meer op ben gaan letten bijvoorbeeld)?

Ik kan me persoonlijk echt storen aan mensen die het bijvoorbeeld "stoer" vinden om standaard met hun mistlampen aan te rijden bijvoorbeeld. Zodat je 4 lichtpitten op je af ziet komen (of als het regent wel 8, omdat het lekker weerkaatst op het wegdek).

Soms zie je mensen ook rijden met alléén hun mistlampen vóór aan, en de gewone verlichting uit, of op stadslicht. Het nut daarvan ontgaat me al helemaal. o_O

Ook zie je steeds meer mensen die volledig vertrouwen op hun automatische verlichting, en dus bijvoorbeeld nog met hun lampen uit rijden in het half donker of op een zwaar bewolkte dag.

Persoonlijk kan ik me aan al die zaken best storen, in mijn ogen ben je dan niet helemaal bewust of serieus bezig met autorijden. Of ben ik een pietluttige zeikerd?

Tsja, veel mensen zijn volledig op de automatische piloot bezig met autorijden, lijkt het. Vandaag dikke mist in het midden van het land, en toch nog diverse figuren gezien die lekker rondreden zonder welke vorm van verlichting dan ook...

Ja want die verlichting gaat automatisch. Achterlijke idioten. Inderdaad niet met autorijden bezig.

De led-verlichting van het achteropkomend verkeer is soms (met name in het donker) wel vrij irritant als je een camerasysteem hebt als binnenspiegel, het is dan net of de hulpdiensten achter je rijden met de flitsers aan.... maar voor de rest kan ik me er nog niet zo heel erg aan storen.
En als ze met die irritante mistlichten en/of groot licht aan op mij af komen dan volgt er echt wel een lichtsignaaltje terug van mijn kant, en die 2x 8100 lumen aan extra licht vanuit m'n verstralers wordt eigenlijk maar hoogst zelden genegeerd.:)

Ik denk dat er twee oorzaken zijn. Allereerst heb je de automatische verlichting die bij sommige merken/modellen niet werkt zoals we zouden willen. Dan heb je dus geen verlichting op het moment dat het al wel wenselijk zou zijn, of zelfs groot licht terwijl er een tegenligger aankomt. Anderzijds heb je denk ik te maken met de aftermarket LED-verlichting die er vrij eenvoudig zelf in gebeund kan worden. En dat hoeft dan lang niet altijd te lijden tot bijvoorbeeld APK-afkeur, maar kan wel heel vervelend zijn.

Oh en zonder je een zeikerd te vinden: waarschijnlijk kwam je ze altijd al wel tegen, maar lette je er niet zo op. Dus de stijging is waarschijnlijk niet zo groot als dat het lijkt (maar ze zijn er inderdaad wel degelijk). Vergelijk het met hoe vaak je een bepaald automodel ziet, je komt ze (ogenschijnlijk) een stuk vaker tegen als je er zelf ook eentje hebt.

Het is maar de vraag of je zoveel 'foute' verlichting ziet. Bij de nieuwe auto's staan de pitten voor vaak standaard aan als de verlichting niet gevoerd wordt. Dit zijn geen mistlichten maar bermverlichting en dus toegestaan. Het is een beetje een Nederlandse eigenschap om je overal maar aan te irriteren of te storen.

De dagrijverlichting is ook een moeilijk iets voor veel bestuurders.
Die wordt vaak gevoerd met slecht weer en in het donker, maar ze hebben dan geen achterlichten branden.
Ook zie je veel auto's met kapotte verlichting, waarbij één koplamp of achterlicht niet werkt
Als je hierop let, dan zie je dat vooral Peugeotrijders met kapotte verlichting rijden.

MX6 zei:
De dagrijverlichting is ook een moeilijk iets voor veel bestuurders.
Die wordt vaak gevoerd met slecht weer en in het donker, maar ze hebben dan geen achterlichten branden.
Ook zie je veel auto's met kapotte verlichting, waarbij één koplamp of achterlicht niet werkt
Als je hierop let, dan zie je dat vooral Peugeotrijders met kapotte verlichting rijden.
Bij mijn 307 en die van mijn collega's hebben ze bij de koplampen er een extra weerstand in gezet. Dat kreng vrat koplampen. Is dus inderdaad een Peugeot dingetje. Ten aanzien van die verlichting voor. Vaak betreft het bermverlichting en dus gewoon toegestaan.

michel1975 zei:
Het is maar de vraag of je zoveel 'foute' verlichting ziet. Bij de nieuwe auto's staan de pitten voor vaak standaard aan als de verlichting niet gevoerd wordt. Dit zijn geen mistlichten maar bermverlichting en dus toegestaan.
Dat zou ook nog mee kunnen spelen inderdaad, al is dat uit de OP niet direct te concluderen of weerleggen. Het zou wel de problematiek rondom de mistlampen kunnen verklaren, al sluit ik ook weer niet uit dat hier inderdaad wel 'misbruik' tussen zit. Mogelijk weer in combinatie met een aftermarket LED-kitje van ome Ali.

Afstelling van veel nieuwe auto's is eigenlijk af-fabriek al niet goed te noemen en zal dan ook eigenlijk bij de dealer moeten worden gecontroleerd en goed worden afgesteld.
Een verlichtingsbundel die scherp schijnt middels een lens en een goede afstelling heeft zal weinig tot geen verblinding moeten veroorzaken.

Ik heb veel fabrieksnieuwe auto's voorbij zien komen de afgelopen 2 jaar en van bijna allemaal stond de verlichting niet goed, of te hoog of teveel naar links waardoor deze effecten snel kunnen worden waargenomen.

Heel herkenbaar wat TS stelt. Zoals al aangehaald hierboven zijn er verschillende vormen van verlichting en dat is in de praktijk best verwarrend, helemaal als dit niet goed wordt toegepast.

Laatst reed er op een bochtige N-weg in regenachtig weer een Mercedes E-klasse achter mij (tevens ook steevast op m'n bumper) met LED-verlichting, ik zag helemaal niets meer. Daarbij is mijn auto voorzien van automatisch dimmende binnenspiegel én privacy glass, maar het weerkaatste overal in en dat resulteerde in dat het heel lastig was nog geconcentreerd naar voren te kijken. Gelukkig vloog hij mij na een paar kilometer voorbij, anders had ik echt mijn buitenspiegels naar beneden gesteld of even naar binnen geklapt (daar denk ik nu pas aan), dan had ik veel beter zicht gehad.

Dus dacht ik nog: een vriend van mij die regelmatig achter mij rijdt met goed afgestelde xenon heb ik een stuk minder last van, maar met deze Mercedes achter mij zag ik echt geen bal meer.

Mijn eigen verlichting is het heel duidelijk: op een normale/zonnige dag staat de schakelaar op automatisch, ga ik dan een N-weg of grotere weg op zet ik handmatig mijn dimlicht aan. Bij bewolking/regen/mist/sneeuw heb ik altijd de verlichting aan en 's nachts dus ook door de automatische stand. Ik heb geen dagrijverlichting. Bij Ford zit de auto-stand en dimlicht naast elkaar op de schakelaar, stand uit en stadslicht gebruik ik nooit.

Wat ook zeker meespeelt is dat bij veel auto's tegenwoordig het dashboard altijd verlicht is, ongeacht of het dimlicht aan of uit staat.

Als die verlichting uit zou gaan wanneer er geen dimlicht gevoerd wordt motiveert dat misschien wel om als het donker is gewoon het dimlicht aan te zetten.

Bobslee zei:
Wat ook zeker meespeelt is dat bij veel auto's tegenwoordig het dashboard altijd verlicht is, ongeacht of het dimlicht aan of uit staat.
....

Klopt, zo ging het bij mis voor een halve minuut terwijl ik altijd standaard dimlicht aanzette 15 jaar geleden. Even iets uit de kofferbak vergeten en weg is de routine.

Het is waarschijnlijk de combinatie van automatische verlichting, DRL, standaard verlichting in de cockpit en displays in de auto en de enkele eigenwijze die vreest dat zijn lampen ontploffen wanneer hij met automatisch verlichting onder een viaduct doorrijdt.

Dat gezinnen steeds vaker meerdere auto's hebben helpt de routine ook niet.

Als van mijn auto de koplampen tegen de toegestane grens worden afgesteld, staan ze in de praktijk te hoog en krijg ik heel veel gesein van tegenliggers. Ik zie zelf ook in het patroon op het wegdek dat het niet klopt. Ik heb ze dus een tikje lager staan. Betreft een auto met xenon uit 2004, dus niet eens zo'n modern led geval.

Hoge auto's met felle verlichting, heel irritant inderdaad. Dat zijn dan meestal nieuwere auto's. Oudere auto's rijden vaak met kapotte lampen. Ik maak me er niet te druk om.

Slechte verlichting valt altijd op in het (late) najaar, mijns inziens is het ongeveer even beroerd gesteld als andere jaren. Zoals door anderen genoemd valt mij op dat Peugeots vaak met kapotte koplampen rondrijden, ook recente 308'en bijvoorbeeld. Ook Renaultrijders doen het slecht in mijn optiek, alleen ligt het dan niet aan de auto. Clio's zie ik opvallend vaak met DRL's doorrijden terwijl het al donker is of wordt, maar ook Méganes. Alleen branden bij die auto's de achterlichten standaard altijd mee lijkt het, dus valt het minder op. Het lijkt me alleen voor de bestuurders zelf minder prettig, denk dat de bundel van het dimlicht toch wat verder schijnt.

Volgens mij heeft een Mégane echter meestal wel een lichtsensor, maar kennelijk snappen die bestuurders niet dat je dan de verlichting op standje AUTO moet zetten? Iets anders wat me opvalt bij Renaults is dat het automatisch dimlicht kennelijk niet aangaat als de (automatische) ruitenwissers aan het wissen zijn. Tenminste, daar lijkt het op, maar misschien kan een Renaultrijder daarop reageren. Bij bijvoorbeeld Opel, Volvo of Ford zijn die twee in ieder geval wel geschakeld. Goede zaak, vind ik. Om overdag met dimlicht aan te rijden vind ik onzin, maar met regen is dat een andere kwestie.

Maar goed, ik zie niet echt dat het erger is tov eerdere jaren. Bovendien, in het 'stedelijke deel' van het land is het eerlijk gezegd niet een enorm probleem, er is toch al zoveel licht. Sterker, je valt haast meer op als je géén licht voert. Je krijgt meestal heel veel aandacht van medeweggebruikers ;) Alleen is het wel gewoon lomp om je voertuig zo slecht te bedienen cq onderhouden. Lijkt toch weer te onderstrepen dat veel bestuurders totaal niet geïnteresseerd zijn in hun taak. Wat me op het volgende brengt: Het lijkt steeds lastiger om medeweggebruikers te attenderen op hun (ontbrekende) verlichting. Iemand hoeft mij maar 1 keer groot licht te geven en ik snap dat er iets aan de hand is. Echter als ik iemand -met mijn asociale hufterige felle LED koplampen nota bene :p - een seintje geef... het lijkt gewoon totaal niet te landen. Dus ik laat het eerlijk gezegd meestal maar. Ik doe zelf ook wel eens iets wat niet mag, denk ik dan maar ;)

DeeTwee zei:
Iets anders wat me opvalt bij Renaults is dat het automatisch dimlicht kennelijk niet aangaat als de (automatische) ruitenwissers aan het wissen zijn. Tenminste, daar lijkt het op

Uh nee, dat is een fabeltje;)

Kort antwoord is "ja, dat ligt aan jou of je ziet steeds meer foute/slechte verlichting". ;)

Iets langer antwoord is dat ik het in de basis eens ben met Michel, al krijgen dagrijlichtgladiolen (zoals ik ze graag mag noemen, die griezels die in het donker niet doorhebben dat ze geen achterlicht voeren) van mij ook een salvo met grootlicht en toeter totdat het tot ze is doorgedrongen hoe ongelofelijk gevaarlijk ze wel niet bezig zijn.
Led-koplampen ben ik als ze goed zijn afgesteld overigens voorstander van, hoe groter mijn lichtbundel is, hoe prettiger ik het vind rijden. Kan anderen geen ongelijk geven als ze dat met me eens zijn.

Idd , veel foute verlichting de laatste tijd... Zelf heb ik ook een (dwerg)Suv met standaard LED verlichting....het viel mij op dat veel mensen naar mij knipperden en zo populair ben ik nou ook niet...even naar de dealer en inderdaad mijn lampen stonden te hoog afgesteld...
Ik kom heel veel mensen tegen met maar 1 koplamp , alleen dagrijverlichting en dus van achter levensgevaarlijk onzichtbaar...maar wat mij het meeste stoort mensen met mistlampen aan terwijl er een zicht is van mer dan 10 kilometer...:( waar mensen met een kapotte lamp of alleen dagrijverlichting dit meestal onbewust doen zijn die dramlamprijders heel bewust bezig : zij willen heel stoer aanwezig zijn met hun onnodige extra lampen : die knop heb je bewust aangezet om anderen te hinderen !!!
Een gevolg van veel te weinig handhaving door de politie .... Dit soort gasten kunnen ook anders enorm stoer zijn... zet gewoon je zonnebril op in het donker en je petje achterstevoren....anderen hebben er dan geen last van maar zo stoer !!

DeeTwee zei:
Slechte verlichting valt altijd op in het (late) najaar, mijns inziens is het ongeveer even beroerd gesteld als andere jaren. Zoals door anderen genoemd valt mij op dat Peugeots vaak met kapotte koplampen rondrijden, ook recente 308'en bijvoorbeeld. Ook Renaultrijders doen het slecht in mijn optiek, alleen ligt het dan niet aan de auto. Clio's zie ik opvallend vaak met DRL's doorrijden terwijl het al donker is of wordt, maar ook Méganes. Alleen branden bij die auto's de achterlichten standaard altijd mee lijkt het, dus valt het minder op. Het lijkt me alleen voor de bestuurders zelf minder prettig, denk dat de bundel van het dimlicht toch wat verder schijnt.

Inderdaad die 308, volgens mij gaan de koplampen daarvan 3,5/4 jaar mee. Bij mij ging eerst de ene, daarna de andere kapot binnen een maand tijd. De meeste 308's hebben nu die leeftijd, dus die gaan we vaker zien.

Ook niet dat de auto een melding geeft als er een lampje kapot is, dat had mijn Astra uit 2001 wel, maar Peugeot vond dat blijkbaar niet nodig....

Mij valt het juist op dat oudere auto's geen verlichting voeren, ik ben daarom wel blij met DRL en automatische systemen. Wat me tegenwoordig ook opvalt is dat men regelmatig met stadslicht rond rijdt. Tot een paar jaar terug zag ik dit eigenlijk nooit.

Met (een beetje) mist zie je auto's met alles aan die 140 km/uur rijden tot auto's zonder verlichting. Beide totaal niet bezig met veiligheid.

Maluch zei:
Idd , veel foute verlichting de laatste tijd... Zelf heb ik ook een (dwerg)Suv met standaard LED verlichting....het viel mij op dat veel mensen naar mij knipperden en zo populair ben ik nou ook niet...even naar de dealer en inderdaad mijn lampen stonden te hoog afgesteld...
Ik kom heel veel mensen tegen met maar 1 koplamp , alleen dagrijverlichting en dus van achter levensgevaarlijk onzichtbaar...maar wat mij het meeste stoort mensen met mistlampen aan terwijl er een zicht is van mer dan 10 kilometer...:( waar mensen met een kapotte lamp of alleen dagrijverlichting dit meestal onbewust doen zijn die dramlamprijders heel bewust bezig : zij willen heel stoer aanwezig zijn met hun onnodige extra lampen : die knop heb je bewust aangezet om anderen te hinderen !!!
Een gevolg van veel te weinig handhaving door de politie .... Dit soort gasten kunnen ook anders enorm stoer zijn... zet gewoon je zonnebril op in het donker en je petje achterstevoren....anderen hebben er dan geen last van maar zo stoer !!
Weet je zeker dat jij het verschil weet tussen de bermlichten en mistlichten.
Over ergernissen over verkeerd (lees te hoog afgestelde) verlichting kan ik nog wel mee komen. Voor de rest heb ik zoiets waar maak je je druk om?

Wat mij vooral opvalt is dat áls er weer zo'n sukkel in het donker helemaal zonder licht of met gedoofde achterlichten rijdt, medeweggebruikers te laks zijn om die sukkel hierop te attenderen door even een lichtsignaal te geven, zelfs als ze er een tijdlang pal achter rijden. Is dat nou echt zo'n grote moeite?

Ik heb mezelf in het verleden aangeleerd om mijn verlichting pas aan te doen als het nodig is, bij m'n oude auto's doe ik dat trouwens nog steeds... heb ooit eens een boete gekregen van een strepenjager voor een kapotte koplamp op een heldere dag, en sindsdien is het eigenlijk een gewoonte geworden om de verlichting pas te gebruiken indien nodig.
In m'n Transit gaat alle verlichting (op de dashboardverlichting na) automatisch aan als de sleutel op contact staat, maar ik kan me ook goed voorstellen dat al die verschillende schakelschema's voor verlichting knap verwarrend kunnen zijn als je regelmatig met verschillende auto's rijdt.
Ben zelfs al een keer aan het zoeken geweest naar een mistlichtschakelaar in zo'n modern vervoersmiddel, bleek het niet meer als simpel knopje aanwezig te zijn maar ergens verwerkt te zijn in een 4-gangen keuzemenu op het scherm...

929V6 zei:
Wat mij vooral opvalt is dat áls er weer zo'n sukkel in het donker helemaal zonder licht of met gedoofde achterlichten rijdt, medeweggebruikers te laks zijn om die sukkel hierop te attenderen door even een lichtsignaal te geven, zelfs als ze er een tijdlang pal achter rijden. Is dat nou echt zo'n grote moeite?

Tsja, ik heb het wel eens geprobeerd, maar als zo'n figuur daarop reageert door fors op de rem te stampen denk je ook wel "zoek het maar uit".... korte lontjes en lange tenen zijn tegenwoordig al meer regelmaat als uitzondering.

Muddy Bandit zei:
929V6 zei:

Tsja, ik heb het wel eens geprobeerd, maar als zo'n figuur daarop reageert door fors op de rem te stampen denk je ook wel "zoek het maar uit".... korte lontjes en lange tenen zijn tegenwoordig al meer regelmaat als uitzondering.

Kwestie van eerst even seinen en daarna zelf ook heel even de verlichting uit doen, dan weten ze snel genoeg wat er aan de hand is. En een beetje afstand houden natuurlijk.

929V6 zei:
Wat mij vooral opvalt is dat áls er weer zo'n sukkel in het donker helemaal zonder licht of met gedoofde achterlichten rijdt, medeweggebruikers te laks zijn om die sukkel hierop te attenderen door even een lichtsignaal te geven, (..)

Nou, ik sein mij 'rot' de laatste tijd. ;)

- geen lichtvoerders overdag op grauwe dagen
- stadslicht voerders
- dagrij verlichting aan.. terwijl het schemert/donker is of mistig
- 'popie jopie' figuren die imitatie lampen (Xenon/ LED) of extra sterke halogeen lampen in de koplampunits hebben gefrut

- Tesla Model 3 rijders.. hebben een, voor mij, irritante blauwe gloed (net als een Mini) in de lampen zitten en de hoogteregeling reageert frequent.. dus dan flikkert het..

-Vrachtwagens die de neus vol hebben met led armaturen.. :(

Anyway, de IL&T is op jacht naar de verkopers van autolampen zonder E-keurmerk. (y)

Rijksoverheid.nl zei:
Er wordt LED- en xenonverlichting zonder E-merk voor voertuigen verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De lampen zijn niet getest volgens de vereiste normen en zorgen voor oneerlijke concurrentie. Daarom zijn dergelijke lampen niet toegestaan. Om de verkoop te stoppen informeert de ILT de verkopers over de lampen zonder E-merk. Vanaf dit najaar kunnen handelaren inspecties verwachten. (..)

https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2019/09/10/ilt-onderzoek-voertuigverlichting-zonder-keurmerk-verkocht

Durashift zei:
Rijksoverheid.nl zei:
Er wordt LED- en xenonverlichting zonder E-merk voor voertuigen verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De lampen zijn niet getest volgens de vereiste normen en zorgen voor oneerlijke concurrentie. Daarom zijn dergelijke lampen niet toegestaan. Om de verkoop te stoppen informeert de ILT de verkopers over de lampen zonder E-merk. Vanaf dit najaar kunnen handelaren inspecties verwachten. (..)

Benieuwd of ze ook in China bij AliExpress langs gaan.

929V6 zei:
Durashift zei:
Rijksoverheid.nl zei:

De importeur is verantwoordelijk, dat is dus de consument die het besteld.

RaceChinees zei:
929V6 zei:
Durashift zei:
Rijksoverheid.nl zei:

De importeur is verantwoordelijk, dat is dus de consument die het besteld.

Daar heeft die inspectie dus helemaal geen vat op.

929V6 zei:

Dat deed ik ook eens bij iemand wiens achterlichten kaduuk waren. Vervolgens remt die idioot en kwam druk gebarend en compleet verbolgen verhaal halen, hoe ik 't wel in m'n hoofd haalde hem te wijzen op z'n kapotte verlichting.

Dat waarschuwen doe ik dus maar niet meer. :)

Ik sein me weer helemaal suf op de N9. Inderdaad de veelbesproken DRL zonder achterlicht, bij schemer of donker. Gewoon niets aan in t donker, zie je ook genoeg.

En mistlampgebruikers met prachtig helder weer krijgen van mij mistlampen met groot licht terug, als t spel is dat we met teveel lampen gaan schijnen, wil ik wel winnen natuurlijk :D

Het valt mij ook op dat ik de enige lijk die seint, niemand in mn spiegels lijkt er iets van te vinden. Ook niet als er een dimlicht + stadslicht aan de bestuurderszijde kapot is. Ik kom die knakker (m/v) nu al twee weken bijna elke heen en terugweg tegen, sein me suf, maar hij/zij lijkt niet op te merken dat er iets vreemds aan de hand is.

En dan is er nog een speciaal plekje in de hel voor mensen die alleen stadslicht opzetten en daar de mistlampen bij doen...

Ik denk werkelijk dat het merendeel van de mensen de afhankelijkheid van 'technische snufjes' zo heeft omarmd, dat ze eigenlijk geen idee meer hebben wat ze doen. Rommelen naar wat met een knopje... het licht gaat toch automatisch? Ik weet toch ook niet hoe dat werkt?!?! En weer append voorwaarts... Volledig je brein uitgeschakeld, why?

Dizzident zei:
929V6 zei:

Dat deed ik ook eens bij iemand wiens achterlichten kaduuk waren. Vervolgens remt die idioot en kwam druk gebarend en compleet verbolgen verhaal halen, hoe ik 't wel in m'n hoofd haalde hem te wijzen op z'n kapotte verlichting.

Dat waarschuwen doe ik dus maar niet meer. :)

Daar zou ik me ook niet door laten afschrikken. Wie zegt dat de volgende ook zo reageert? Het helpt vaak ook wel om eerst kort te seinen en vervolgens zelf de verlichting ook even uit en direct weer aan te zetten, dan is iets duidelijker wat je bedoelt dan wanneer je alleen maar blijft seinen.

Terug
Bovenaan