liefde voor Station cars

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal,

ik ben benieuwd in wat voor stationcars jullie rijden en wat jullie ervaringen zijn met rij eigenschappen en onderhoud
uiteraad is een foto of plaatje van het type station altijd mooi om te zien

met vriendelijke groeten anton heidebrink

mijn aller eerste auto is een
opel corsa sedan 1.2 i sport van 1992 kanarie geel wat een heerlijk bakkie

Peugeot 406 estate 1997 zeer fijne en zuinige station ingeruild wegens de belastingen veranderingen
Opel corsa 4 duers bj ? hele domme fout!!! rijd Kl... een kart rijd nog lekkerder
Opel vectra caravan 2002 een heerlijke zuinige auto op de rauwe schakeling na was dit toch echt een topper
strak op de weg niet te stijf en toch scherp genoeg voor het bochten werk helaas door een ex-bevriende monteur naar de kl... geholpen
Volvo V40 5 bak T4 zuipt wel 1 op 10 maar hij rijd als een kanon met die t4 turbo heb afgelopen maand zelf de uitlaat en de remmerij gedaan en in december voor de keuring banden gaan van 205 55 16r naar 195 70 r16 voor wat meer rij comfort
 
4414025019_814bf248fa.jpg

0417560-Opel-Corsa-1.4-16V-Sport-2000.jpg

opel__vectra_2_0_dti_climate_control_euro3_2000_3_lgw.jpg

peugeot_2001_406_estate.jpg

https://images.parkers.bauercdn.com/gallery-image/pagefiles/190101/static-exterior/1752x1168/031007_11_vol.jpg
 
Misschien beter je eigen foto's erbij pakken. Die 406 die je toont is niet van 1997.
 
Ik heb zelf hele fijne herinneringen aan de 2003 Citroën C5 Break 2.0 HDI 110 PK. Betrouwbaar, zuinig, luxe, uitermate comfortabel, relatief snel en alle ruimte. Hoe zo'n grote lobbes zich door de bochten liet gooien was gewoon onvoorstelbaar, wat dat betreft is hydractive echt een fantastische uitvinding. Na 300.000 km was het tijd voor iets nieuws maar hij reedt eigenlijk nog als nieuw.

rsz_1img_1433_zps7ceeb05e.jpg


Veel plezier met de T4, lijkt me ook een hele fijne auto (y)
 
Mijn vader reed jarenlang stations, zowel zakelijk als privé. Nu overgegaan op MPV, iets meer ruimte en hoge instap.

De station waar ik de fijnste herinneringen aan heb is de 2002 Ford Mondeo 2.0 TdDi.
m1by0f7bfkrj_600.jpg
 
Ik heb pas één stationwagon gehad, maar de volgende komt er aan. Heb de ruimte nodig omdat ik bastuba speel en een hatchback meestal te smal is in de kofferbak (heb 110cm nodig).
Mijn vader heeft een Escort clipper van 1991 gehad, dat vond ik een mooie auto.
 
Het belangrijkste van een stationwagon: het kontje! Vandaar hier een afbeelding van die van mijn daily.
Hoe het rijdt? Zoals je verwacht. Als een dweil. Log, lomp en een remweg van een spreekwoordelijke olietanker.
Maar zo lekker onthaastend, iedereen zou zo'n lekkere V8 moeten rijden........

 
De stations die ik heb gehad zijn een passat uit 1987.
en twee maal een V70 uit 2002, gelukkig nu weer een sedan.
Ik persoonlijk hou niet van stations vooral als ze van die mega grote handvaten op het dak hebben. (roofrails)
Vreemd genoeg vind ik de stations wel aantreklijk zonder die dingen. (best wel schaars eigenlijk)
 
3 Mondies gehad,
1.6 groen, eerste model, totallos gereden, 1.6 zwart, met face lift en 3 a 4 pk ' s meer, 2.0 grijs, 130 pk , Ghia uitvoering, automaat, leren stoelen, navigatie, cassette, radio, cd wisselaar , LM velgen, Heerlijke auto, 375.000 kilometer mee gereden.nu weer terug naar de hachback.
Kinderen zijn min of meer huis uit, rij meestal alleen, af en toe, 2 personen. geen Station meer nodig.

Het snelste wat ik gereden heb, 190 kilometer per uur, met slapend gezin, door de nacht in Frankrijk. ( mijn nieuwe, ( vader ) land ).
 
Gezinslid rijdt in een robijnrode Toyota Auris Touring Sport Aspiration 1400 Diesel met beige lederen bekleding.
Hij is er enorm wijs mee. Sterker: hij vindt het de fijnste auto die hij ooit gehad heeft. Hij rijdt 50.000 km/jr.
Hiervoor had hij een donkerblauwe Skoda Superb Stationcar Diesel en daarvoor een groene Skoda Superb Notchback Diesel.
Die groene Skoda werd ingeruild op de zwarte Ford Mondeo Turnier Diesel, die weer de plaats in nam van een
lichtblauwe Ford Mondeo Turnier Diesel.
 
Hierbij een van mijn stationwagens. De rijeigenschappen zijn spartaans, het onderhoud is goed zelf te doen en sinds de aanschaf een jaar of 20 geleden is er technisch maar een echt groot probleem geweest. De kwaliteit blijkt wel uit de wachtijd die ze destijds hadden. Daarnaast is er nooit een terugroepactie geweest van dit merk. Wat wil je nog meer!

 
Leuk topic (y). Over het algemeen vind ik de sportievere daklijn van een station mooier dan de hatchback of sedan-uitvoering. Op een paar modellen na. De Superb bijvoorbeeld vind ik de hatchback weer mooier.

Niettemin, mijn allereerste herinnering aan een station is de R18 2.0 GTX Break (KP-48-RT) van mijn ouders. Zet je dit liedje op dan waan ik me op de route du Soleil tussen de zonnebloemen. Lekker op weg met de caravan naar Zuid-Frankijk, op de ruime achterbank worden diverse spelletjes gespeeld. Van automerken turven tot ik zie ik zie... Prachtige tijd. De auto ging na vele jaren in bezit van mijn ouders weg, boven de dagwaarde (die was niet veel meer), want de filmmaker van de TV-film Polonaise, zocht auto's van rond dit bouwjaar. De auto kreeg een meen ik de rol als auto van een van de hoofdrolspelers. Een mooi afscheid was het. Daarna volgende overigens een Scénic I, alvorens ik aan mijn eigen autobezit kon beginnen.

*een foto van de R18 moet ik even naar zoeken*

Als achttienjarig broekie niet begonnen in een station, maar een R19 Chamade. Een sedan dus.
Daarna volgde een Clio II RS182 (3-deurs hatchback) en een Mégane II RS230 F1-R26 (maatje grotere 3-deurs hatchback). Tja, en toen mocht ik gaan leasen. Van een echte zoektocht was geen sprake. Met mijn Renault-hart (iets met een paplepel...) werd het een Mégane III GTline, en de station. Niet alleen is die praktischer met het oog op gezinsuitbreiding tijdens leaselooptijd, ook vind ik hem mooier dan de hatchback. Een Coupé viel af wegens niet praktisch.

17361913_1249640131770755_1551156324354971995_n.jpg

Vind ik hem mooi? Zeker, mede door de kleur, aankleding en de accessoirewielen. Nog altijd kijk ik om naar de auto als ie geparkeerd staat, al merk je dat het ontwerp van de III echt alweer bijna 10 jaar oud is.
Maar... nog drie maanden te gaan. De opvolger rolt 4 december de fabriek uit, op zijn vroegst 1 februari stappen we over in de volgende station.
Ook een no-brainer? Ja, een station moest het sowieso worden, hoewel een Superb hatchback ook kort op de shortlist stond.
Gelukkig volgde een akkoord om af te wijken van het PON-beleid (Golf Variant, Passat Variant zijn nou niet echt hele aansprekende auto's qua design), en bleef de shortlist steken op een Talisman Estate en Mégane Estate. Het bedrijf hakte de knoop. Talisman werd te duur in de lease, maar een Mégane Estate in GT205-trim kon wel. En zo kijk ik dus alweer uit naar de volgende station. Sportiever voorkomen in zowel design als prestaties, een naar mijn idee geweldige kleur Iron Blue.

fcskfiQ.jpg


Overigens, de tweede auto in huize adinsx is ook een station, een Clio IV Estate. Puur ter vervanging van de driedeurs Twingo II, en dus een stuk praktischer met jonge kids (3 en 1 inmiddels)
11222985_858675930867179_2332915796156405727_o.jpg


En nu ik zo na denk over het slot van dit verhaal. Welke station zou ik, ongeacht budget, willen hebben. Welke station is nou écht een nekkendraaier. Ik kan het je niet zeggen. Een dikke A6 Avant? Een Jaguar? Of misschien wel gewoon die Talisman Estate? Hmm... is het liefde voor stationcars, of gewoon het praktische met het aangename verbinden?
 
Leuk topic!

Ikzelf rijd ook al jaren in een station. Heb er een zwak voor. Van een A4 Avant (2002), een A6 Avant (2005), een A6 Avant (2013) nu gekozen voor een BMW 5-Serie Touring. Bij elke auto's die ik heb gereden vond ik altijd de station mooier.
 
Dit heb ik altijd een van de fraaiste stationwagens gevonden, de Volvo 145, in de eerste versie (1968-1970) met gedeelde derde ruit (het achterste deel kon worden geopend).

1zoi9zn.jpg


Hij zegt me: vrijheid, vooruitgang, moderniteit, vorm volgt functie, vriendelijkheid en nog veel meer.
 
Stof tot nadenken een topic als dit !

Wanneer was wat en waarom heb ik nog steeds die oude foto's niet ingescand!

Zelf van 1972 en opgegroeid met een station in de familie.
Vanaf 2007 er zelf ook weer een na privé Panda, Alto en zakelijk een 306, Caddy en Golf

01-granada.jpg

1975 Ford Granada, groot, 1700 cc V4, languit in overnachten achterin.
02-carina.jpg

1983 Toyota Carina, 1.8 diesel, 135 km/u nooit gesnapt waarom dat nummerbord zo laag zat, heb er meerdere zo gezien.
03-bluebird.jpg

1987 Nissan Bluebird 2.0 diesel, (geen eigen foto) robuust, voor mijn gevoel lange motorkap eerste auto waar ik met rijbewijs in reed
04-primera.jpg

1999 Nissan Primera 1.6 benzine, in 2011 ingewisseld voor een nieuwe Note
05-octavia.jpg

2007 Skoda Octavia, lekker voor de ruimte met (toen) tweede op komst, na 180.000 exit
06-golf.jpg

2011 Golf 1.6 TDI, interieur mooier dan de octavia, na 180.000 exit
07-golf.jpg

2015 Golf 2.0 TDI, al weer 111.000, nog 1,5 jaar te gaan
 
Mijn liefde voor stationcars (of "[breks]" ) begon bij de zevenzitters van de vaders van vrienden :

images


images


... maar als model vond ik ze toch níet mooier dan hun vierdeurs origineel.
Zelf deed ik het begin deze eeuw dunnetjes over met een Renault Nevada Familiale, waarvoor hetzelfde geldt: ik vond de sedan van de facelift (die ik jaren eerder ook al had - mijn eerste en laatste sedan) er strakker uitzien, maar de Nevada was wel een lel van een ruimtewonder.

RenaultNevadaFamiliale.jpg


Ondanks enkele hatchbacks en een Grand Espace nu toch weer een station, en deze mag nog even blijven!
(mèt roofrails (hebben ze allemaal) maar zonder handvat-look)

508A_zpsfpqffaix.jpg
 
Met verschrikkelijk veel plezier gereden in de zilvergrijze RWD Datsun Bluebird 1800 Station Wagon met parelgrijze velours bekleding geleverd door Datsun Denissen te Tilburg. Daarvoor een zilvergrijze Datsun Stanza drie-deurs hatchback met beige velours bekleding van de zelfde dealer.
 
Mijn eerste auto was een BMW E30 318i Touring uit 1988. Fantastische auto en in mijn beleving de eerste lifestyle-combi. Nog altijd een zwak voor.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik stationcars niet mooi vindt, ik meer een "kontjes"man, mijn voorliefde is dus een sedan
Wat niet wegneemt dat ik een heel aantal stations gehad heb, in willekeurige volgorde

- 1998 Ford Taurus 3.0 V6 GL
Fijne grote lobbes met een prachtig motorgeluid, nog een reportage mee gedaan in Youngtimer Magazine

- 2001 Ford Focus 1.6 Trend automaat
Verschrikkelijk traag hok, totaal niet mijn Auto, blij dat ie weg was

- 2001 Volvo V70 2.4T
Heerlijke auto, snel, maar alweer snel met veel winst doorverkocht

- 1995 Volvo 850 2.5-10v
Op de een of andere manier had ik hier geen klik mee, wel een prachtig geluid !

- 2002 Renault Laguna 1.9 dCi Expression
Fijne auto, 150.000 km mee gereden, nooit grote dingen mee gehad

- 2006 Renault Megane 2.0 dCi Tech Line
Erg fijne auto, flinke motor voor het formaat, ook 150.000 km mee gereden

- 1999 Toyota Avensis 2.0 TD Linea Terra
Oerdegelijke japanse station, niets Meer en niets minder

En nu rijd ik in deze lobbes, een 2000 Mercedes S210 E 200 Kompressor Elegance
Erg fijne Auto

7TUa2te.jpg
 
Hierbij mijn gezinsauto. Alhoewel ik hem mogelijk inruil op een andere stationwagon, is het nog steeds een erg mooie verschijning. Trekt ook genoeg bekijks.

78b32acb81798431693c2108f9fee0cb.jpg

9130adc6a0fa34984aaac9c63ad433ba.jpg

f5ad716d232c0ced9228aeccb3f86b5c.jpg
 
Barri zei:
Ik heb pas één stationwagon gehad, maar de volgende komt er aan. Heb de ruimte nodig omdat ik bastuba speel en een hatchback meestal te smal is in de kofferbak (heb 110cm nodig).
Mijn vader heeft een Escort clipper van 1991 gehad, dat vond ik een mooie auto.
Zo, vanaf vandaag (ok, over 2 weken ophalen) mag ik ook weer meedoen:
 
Ik heb bijna alleen maar stations gehad/gereden.

- Renault Mégane Break 1.5 dCi (binnen een maand vermoord door een Nissan Patrol)
- Citroën C5 Break (phase I), 2.0 HDi
- Peugeot 307SW 1.6 HDi
- Citroën C5 Break (phase II), 2.2 HDi

Mijn echtgenote rijdt nu in een Clio III Estate 1.2TCe uit 2011, en ik in deze slede:
KsYuE3Z.jpg


Een 1995er Volvo 940 Estate, ruim 550.000km ervaring (op LPG!), met de 2.3 motor en automaat.
En licht gekieteld tot ongeveer 165 pk (origineel ongeveer 135).

Stations zijn vooral onze eerste keuze vanwege de ruimte voor het gezin (2 kleine kinderen) al kunnen we nu in principe best met iets minder af; een hatchback zou in feite nu kunnen, uitgebreid met een dakkoffer voor enkel de twee weken zomervakantie.
Maar ik vind de meeste stations gewoon praktischer, en vaak ook mooier. De Focus hierboven is een goed voorbeeld daarvan in mijn ogen. De hatchback vind ik niet mooi, de stationwagon wel.
Bij de C5'en die ik heb gehad hetzelfde verhaal.
 
Yep, ik ook meestal stations de laatste 17 jaar, met eenmaal een Opel Corsa tussendoor;

VW Passat station 1.8T
Opel Vectra station 2.2 Direct
Audi A4 Avant 2.0TFSI quattro

En dan nu de Ford Mondeo station 1.5 Titanium
 
De enigste station die ik gereden heb (en nog bezit) is een '94 Mercedes Combi 320.
Geweldige auto, kan niet anders zeggen.

Veel laatruimte, met de achterbank neergeklapt wordt het schrikbarend groter en je kunt de zitting die je eerst naar voren moet klappen ook nog verwijderen waardoor je nog meer lengte krijgt om lange dingen mee te nemen, makkelijk tot 215 cm en dan staan de voorstoelen nog niet eens naar voren geschoven! :)

Hij is heerlijk comfortabel, drempels en oneffenheden vaagt hij weg.
Je kunt hem tevens zwaar beladen, want de mijne heeft automatische niveau regeling.
Als hij doorgezakt is even de auto starten en hij pompt hem weer automatisch op het normale niveau.

De 320 motor heeft ook meer dan genoeg power, dus het is ook nog een snelle jongen.

Heb er later nog een derde achterbankje in gezet voor het geval je met zijn zevenen erin moet.
Het is een auto zeer geschikt voor lange afstanden, luxe, comfort, veiligheid.....alles is aanwezig.






 
De stationcar is ook mijn favourite carrosserie vorm. Ik ben opgegroeid tussen de Volvo 245's 240's en 2 740's van mijn vader. Op 1 740 na alle 3 stations (later kocht hij een MPV en een serie auto's die ik liever weer vergeet tot hij een Mazda 6 station kocht). Mijn liefde voor de stationcar is later overgegaan in kwijlen op de vierkante Land Rover Discovery II wat feitelijk ook gewoon een stationcar is maar hoog op de poten. Daar rij ik al jaren met veel plezier mee.

Mijn vrouw heeft voor onbegrijpelijk en puur irrationele redenen een ontiegelijke hekel aan stationcars dus als ik er weer een binnen probeer te krijgen hebben we daar altijd discussie over. :)

Heb zelf maar een echte stationcar gehad: een Ford Focus MK2 clipper maar op mijn verlanglijstje staan nog:
Volvo 850 (R)
Volvo V70 (P2 1996–2016)
Saab 9-5 NG (heel zeldzaam ik weet het, maar daarom is het een verlanglijstje)
en een Mercedes W124 zoals hier boven.
 
Hey Sketcher, Als ik mijn Mercedes Combi weer ga rijden mag je er wel een keertje in rijden om te ervaren hoe het is. :)
 
Diante zei:
Hey Sketcher, Als ik mijn Mercedes Combi weer ga rijden mag je er wel een keertje in rijden om te ervaren hoe het is. :)

TOP! Heb er vooral herinneringen aan dat ik als kleine sketcher mee reed met een vriendje. Zelfs eens (los) in de achterbak naar de efteling. Zou je nu niet meer mee wegkomen. Waarschijnlijk maar goed ook :p
 
Afb0370.jpg


929_zpsmimet4eu.jpg


nieuwevelgen_zps5e185541.jpg


Afb0008.jpg


16022008158.jpg


Afb063.jpg


Vectra040206-1.jpg


Ik heb niet van alle een foto maar hier is mijn lijstje ( in volgorde van bezit)

- Astra F 1.8 16v Sport bjr 1995 nieuw
- Vectra B 1.8 16v Diamond Sport bjr 1999 nieuw
- Vectra C 1.9 CDTI Sport bjr 2006 nieuw
- Astra F 1.6 16v Club Comfort bjr 1995
- Volvo 245
- Vectra C 2.2 Direct Business Executive bjr 2005
- Omega B 2.2 Business bjr 2002
- Vectra C 2.2 Elegance bjr 2004
- Insignia 1.6 Turbo Sports tourer Sport bjr 2009
- Volvo V70 T4 bjr 2001
- Volvo V50 2.4i Momentum bjr 2004

10 stuks van de in totaal 24 die ik in bezit had / heb
 
En dan nu even kort toegelicht. De 1e 3 Stations die ik had waren nieuw (v.d. "zaak" ) daarna ben ik weer zelf gaan aanschaffen.

In 1995 mocht ik mijn eerste zakenauto aanschaffen. We waren een tweepersoonshuishouden maar extra ruimte is altijd handig. De daarop volgende auto's heb ik gekozen vanwege de ruimte maar ook vanwege de vormgeving. Doorgaans is, wij mij betreft, een Station-versie veel mooier dan een hatchback of sedan.

Door de jaren heen, na de 2e Astra F, heb ik stationwagons gehad naast een andere auto ( Kadett GSI en Adam op de foto's) Ik heb een tijdje 2 stations gelijktijdig gehad ( V70 en Insignia ) De V70 vanwege de motor en de looks, de Insignia als dagelijkse auto. Momenteel heb ik een V50
( natuurlijk 5-cilinder ) naast een Opel Astra 1.6 Turbo vorig jaar nieuw gekocht.
 
zelf rijden we al weer 7 jaar met een Ford Focus 1.6 benzine stationwagon. Daarvoor had ik een peugeot 205 diesel maar die werd en te klein en ik ging minder kilometers rijden. De Ford is een ruime lichte stationwagon waar(bijna) alles op en aan zit wat je nodig hebt. Hij stuurt lekker ( mijn vrouw rijdt er het meeste in)

Een jongere broer van me rijd in de zomer, al jaren in een Lada 2104 station, een bordaux rode 1700 met injectie. In de winter rijd ie met een samara.
Hij heeft ook nog een beige 2104 station automaat staan en nog een rode 2104 1500 met carberateur. Met die laatste ( familie erfstuk) heb ik ook nog wel gereden, fijne wagen alleen wat zwaar sturen en het is geen auto om de vrouw mee op pad te sturen.
 
zelf rij ik al jaren in een Citroen Dyane, dit is meer eem combi tussen een hatchback en een station. Ten opzichte van de eend, die ik ook nog heb, is het al een hele vooruitgang:D
Howel de eend en de dyane op het zelfde chassis staan voelt de dyane veel langer aan. Door zijn strakkere vormgevning is de dyane wel sneller dan de eend (zelfde blokje maar meer compressie)
 
Terug
Bovenaan