Lichte auto gezocht

A

Anoniem

Guest
Deze auto hadden wij gezien: https://www.autoweek.nl/occasions/fiat/punto/51920842/1-4-16v-young-cruisec-pioneer-audio-lm-z-g-a-n-apk-inruil-mogelijk/
Alleen net voor onze neus verkocht.
Wij zoeken een lichte auto (<950 kg), dealer in Groningen/Drenthe, cruise control en stuurbekrachtiging, <€1500,-, bij voorkeur geen Japanse auto ivm marters.
Iemand tips??

Is mij uitgelegd dat ze voorkeur hebben voor Japanse auto's.

Het zou natuurlijk kunnen dat Japanners bepaalde materialen gebruiken die interessant zijn voor marters.

Maar ik heb er ook nog nooit van gehoord.

Ja, omdat daarin (bougie)kabels worden gebruikt die visoliën bevatten.
Ik weet niet anders dan dat die auto’s favoriet zijn bij de beesten.

Geloof dat ik liever een antwoord op mijn vraag had, dan dit gedoe over marters…. &#129300;

Naast de Punto kun je ook naar de Panda kijken.

Alternatieven voor de Fiat Punto, zijn de Renault Clio en Twingo, Peugeot 106 en Citroën Saxo, Ford Fiesta, Hyundai Getz, Dacia Sandero, Kia Rio.

Zelf heb ik in de tuin ultrasone marter verjagers gezet, dit helpt ook goed tegen de katten. En een ultrasone marter verjager onder de motorkap.
Sinds die tijd heb ik geen last meer van de steenmarter.

Bedankt voor de tips!
Hier kan ik wel wat mee.
Nu nog een aanbieder zoeken. ;)

Ikke 3326751 zei:
Bedankt voor de tips!
Hier kan ik wel wat mee.
Nu nog een aanbieder zoeken. ;)
je kan dus ook gewoon een ultrasone marter verjager kopen, dan heb je veel meer auto keuze.

Het klopt wel wat je zegt hoor Ikke.

Op mijn parking was ook een marter, toen ik een Lancia had is die auto nooit een keer lastig gevallen, helaas was de auto totalloss en kocht ik een Hyundai, letterlijk de eerste dag had de marter de auto gevonden. En ook de Toyota van de buren was een paar keer lastig gevallen. Het had te maken met de visolie die in de de kabels zit.

Na nog 2x heb ik andere bougiekabels gemonteerd, toen was het over, deze heb ik toen niet meer bij de dealer gehaald. Volgens mij waren ze toen universeel.

Bij een FIAT Panda / Punto moet je altijd rekeninghouden bij de FIRE-motor dat de Koppakking stuk kan gaan, en de elektrische stuurbekrachtiging is een dingetje.

Cruise Control is misschien lastig te vinden, ik heb zelf nu een Hyundai Getz 1.3. Deze is 978 kilo en is echt een fijne betrouwbare auto. Je kan cruise control inbouwen voor ongeveer 400 euro meen ik.

Fijne outsider is een Lancia Ypsilion, licht comfortabel en luxe!

Ikke 3326751 zei:
Deze auto hadden wij gezien: https://www.autoweek.nl/occasions/fiat/punto/51920842/1-4-16v-young-cruisec-pioneer-audio-lm-z-g-a-n-apk-inruil-mogelijk/
Alleen net voor onze neus verkocht.
Wij zoeken een lichte auto (<950 kg), dealer in Groningen/Drenthe, cruise control en stuurbekrachtiging, <€1500,-, bij voorkeur geen Japanse auto ivm marters.
Iemand tips??

Emmeloord mag ook nog ? https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-3-pulse-35896452/details.html?_ga=2.51531753.1349509880.1641417589-1061012555.1558197801
Is wel een kwalitatief hoogstaande auto , heeft sowieso een distributieketting ipv een riem, is in Nederland gemaakt in de Nedcar fabriek.

Bedankt voor de tips!
Helaas is cruise control vanwege handicap echt een must.

En @peter o; precies dat is onze ervaring met marters ook. ;)

Hmm... VW groep, Mercedes (incl Smart) hebben ook die visolie in de bougie kabels en zijn ook regelmatig het slachtoffer van marters. Maar bij sommige modellen van Opel, BMW, Peugeot, Citroen, FIat, Lancia, Alfa Romeo, etc. komt het ook voor. Er zijn namelijk maar 2 a 3 kabel fabrieken (het gaat om meer dan alleen bougiekabels die marters aanvallen en waardoor je auto kan blijven staan) waar autofabrikanten kunnen inkopen. Het is dus los van het merk bijna een 50% kans dat er kabels in de auto zitten waar marters graag op af gaan. Daar een auto op uit zoeken gaat je dus echt niet lukken.
Je kan natuurlijk ook een auto uitzoeken die geen bougiekabels heeft (bobine direct op de bougie) wat ook ontzettend veel voorkomt. Maar daar zitten wel weer andere kabels in die ervoor kunnen zorgen dat je auto het niet meer doet.

Bij ons in de straat zijn ook vaak steenmarters actief en ik heb ze ook al om mijn Japanse auto zien lopen.
Tot nu toe geen problemen gehad met de originele bougiekabels en ook niet met de nieuwe of met andere onderdelen.
Andere auto's in de straat zijn al meermaals aan de beurt geweest, de laatste was de Renault Megane van de buurman.
Ze pakken meestal de auto die laat in de avond nog aankomt (lekker warm) en die in de buurt van de struiken staan, maar het is verder gewoon willekeur.
Totaal zinloos om daar je autokeuze van te laten afhangen.

Heb een Toyota Auris Hybrid, voordat we hiernaartoe gingen verhuizen was al bekend dat hier marters rondlopen.
We hebben er zelf ook al een keer één gezien in de tuin en het is bekend dat hun looproute tussen het bos en de woonwijk veelal via de tuin van ons en onze buren gaat.
Ik heb voor de verhuizing een marterverjager in mijn auto laten zetten (zo'n apparaatje heb je al voor 30 euro) en dit gaat al een hele tijd goed.
Hier heeft bijna iedereen in de straat zo'n marterverjager in de auto, dat werd mij van begin af aan ook aangeraden door de vorige bewoners, want doorgeknaagde kabels komt hier in de buurt vaak voor.

Als je een lichte auto zoekt, zou ik kijken naar een Mitsubishi Colt, Smart Forfour of iets kleiners als een Seat Arosa.
Cruise control is wel lastig te vinden bij zulke auto's, maar dat zou eventueel aftermarket kunnen.

Allemaal bedankt! (y)
We hebben een leuke auto gevonden:
Nieuwe auto
We zijn toch voor de Punto gegaan, met cruise control en nieuwe distributieriem en de ruime instap was een fijne bonus! ;)

Terug
Bovenaan