Licht ratelend geluid bij sturen naar rechts

Guest
Ik heb een VW Golf 6 van april 2010. Als ik op de snelweg rij en bv 120/130 rij en met m'n stuur wat naar rechts trek (bij bv inhalen of van rijstrook wisselen), dan hoor ik een (heel) licht ratelend geluidje. Als ik mijn stuur dan weer "normaal" heb (dus geen enkele beweging naar rechts/links maak) is er niks aan de hand. Het gekke is dat als ik naar links stuur er dan niets aan de hand is, het is dus alleen als ik naar rechts beweeg. Iemand enig idee hoe dit kan en wat er aan de hand zou kunnen zijn??

Homokineet    rechterzijde versleten ?
Doet hij het altijd met rechts insturen, ook bij lagere snelheden?

tikken met sturen is meestal een van de buitenste homokineten die al een tijdje droog staat.

Ik denk niet dat het de homokineet is, want daarvoor is de stuuruitslag op de snelweg te klein. Meestal hoor je de ( defecte) homokineet knikken, bij volledige stuuruitslag, en dan ook naar beide kanten.    Wiellager lijkt mij een iets meer voor de hand liggende oorzaak.

Hij doet het alleen met rechts insturen, naar links helemaal geen problemen. En eigenlijk doet ie dit alleen op de snelweg, dus by hogere snelheid. Als ik bv in de bebouwde kom rij of 60km zone heb ik nergens last van.

Als het de homokineet of wiellager is, aan wat voor kosten moet ik dan ongeveer denken?

Ga eerst maar eens naar de garage en laat even kijken of er steentjes bij de remblokken zitten. (remklauwen)
Had ik ook, even schoon laten maken, paar tientjes.

Ik zag net op youtube een filmpje over wiellagerds, wat voor geluid dat geeft: https://m.youtube.com/watch?v=m9spGGJyG_E. Dit is het niet. Het is echt heel erg licht en alleen als je op de snelweg naar rechts stuurt hoor je het heel erg zachtjes (met radio normaal volume aan hoor je het geluid niet). Als je het stuur weer 'los laat' staat et stuur weer recht zeg maar en hoor je het niet meer. Kan het ook met uitlijnen of laag profiel banden te maken hebben misschien?

Begin eens met het controleren van het oliepeil. Je hebt er geen garage voor nodig en een te laag peil kan ook dergelijke klachten opleverenn

Soloman zei:
2010? Homokineet? Ik kan het me moeilijk voorstellen.

Nooit gehoord zeker van een klem die los is gesprongen of een gat in de homokineethoes? Meestal door een steen o.i.d. Dat kan zelfs binnen een week na aankoop al gebeuren.
Een defecte homokineet kan zich trouwens op verschillende stuuruitslagen en snelheden uiten.

Maar alleen op hoge snelheid bij naar rechts sturen, dan lijkt het me iets anders dan de homokineet, eerder inderdaad een wiellager (zoals dat filmpje is een versleten wiellager, die klinken anders dan eentje die bijvoorbeeld een tik heeft gehad of speling heeft) of iets dat aanloopt.

Ookal werken opnames meestal niet zo goed als het zelf te beluisteren: wellicht kan het helpen om het geluid eens op te nemen. Waarbij je zelf ook aangeeft wanneer het precies hoorbaar is.

Als het ern wiellager is, wordt het geluid vanzelf wel duidelijker en ook op andere momenten hoorbaar. Kosten? Hangt van de wiellagers af, ik heb de mijne achter net laten vervangen, die kostten 169,- ex pst.

Worden dit soort dingen (wiellagers en homokineet) ook gecheckt bij de APK-keuring?

arjanalkema1985 zei:
Worden dit soort dingen (wiellagers en homokineet) ook gecheckt bij de APK-keuring?

Wiellagers wel (geluid + speling)
Homokineet word alleen gecontroleerd of de hoezen in orde zijn.
Maar als een monteur merkt dat een homokineet hoorbaar is, zal die dat wel vaak aan je melden. (meen dat dit geen afkeurpunt is)

Zet je toevallig je auto altijd weg met de wielen scheef? Daardoor gaan de ashoezen altijd kapot

Terug
Bovenaan