Levertijden populaire auto's

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Met het einde van het jaar in zicht kan het goed zijn om een idee te hebben van de levertijden van een nieuwe auto. Ik heb deze bekeken voor de top-10 modellen van 2024. Daarbij ben ik vooral uitgegaan van indicaties op de websites van de importeurs, als deze daarop werden gegeven. Ik heb daarvoor steeds een basismodel geconfigureerd met minimale opties. Als ik Voorraad/dealer heb vermeld, werd er geen levertijd aangegeven bij de configuratie maar waren wel voorraadmodellen aanwezig bij de importeur of in het dealernetwerk.
  1. Tesla Model Y: 2-4 weken, enigszins afhankelijk van de uitvoering
  2. Kia Niro: EV (uit configuratie): 3 weken; PHEV: 18-22 weken. Voorraad: 2-6 weken.
  3. Volvo EX30: Voorraad/dealer, 4-22 weken (blijkbaar worden hier auto's die in de productie zijn gereserveerd meegeteld). Meer dan 50 auto's in voorraad.
  4. Tesla Model 3: 1-2 weken
  5. Kia Picanto: 2-3 weken
  6. Volvo XC40: Voorraad/dealer, 4-16 weken(blijkbaar worden hier auto's die in de productie zijn gereserveerd meegeteld). Meer dan 50 auto's op voorraad
  7. Toyota Aygo: Voorraad/dealer
  8. Hyundai Kona: Voorraad/dealer
  9. Toyota Yaris Cross: Voorraad/dealer
  10. Peugeot 208: Voorraad/dealer. Meer dan 50 auto's op voorraad
Auto's die uit de voorraad worden geleverd kunnen over het algemeen binnen 2 - 6 weken worden geleverd, maar dit hangt af per merk en model. In het algemeen zijn van alle modellen wel auto's in voorraad beschikbaar. Hierbij zijn de kleuren en uitvoeringen/opties uiteraard ook vastgelegd. Sommige typen kennen een grote voorraad in het dealernetwerk, wat de keuze weer flexibeler maakt.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Eigenlijk staan al die genoemde auto's al op voorraad. Als het meer dan 6 weken duurt is er een kans dat ie nog geproduceerd moet worden. Je ziet daaraan dat het steeds minder voorkomt dat een auto naar klantspecificatie wordt gebouwd. Leuk dus, die configurators maar eigenlijk heeft niemand er iets aan :D

Wat ik opmerk dat de auto's die opvoorraad staan wel veilige configuraties zijn.

Op die manier kan een dealer een kleur of een bepaalde velgen combinatie maken of breken, zodat de importeur de bepaalde kleuren of velgen niet meer leverbaar zijn in een nieuwe modeljaar omdat er geen vraag naar was.

Wel vreemd de afdeling in de fabriek die over de kleuren en de velgen en het interieur gaat vonden dat namelijk wel gaan.

Ik heb daarvoor steeds een basismodel geconfigureerd met minimale opties.

Dat lijkt me alleen niet zo representatief. Dat zijn meestal de 'outliers' met de langste levertijd. Aan de ene kant is het de versie die de klant het minst bestelt, en aan de andere kant de versie die de fabrikant het minst (graag) produceert.

Conclusie; populaire auto's kennen een korte levertijd als je als klant geen hele speciale wensen hebt. Maar als je een roze Yaris Cross wil met buffelleder interieur zou het wel tussen de 10 en 52 weken levertijd kunnen zijn. Tenzij er een bij een dealer staat toevallig.

Wat ik opmerk dat de auto's die opvoorraad staan wel veilige configuraties zijn.

Op die manier kan een dealer een kleur of een bepaalde velgen combinatie maken of breken, zodat de importeur de bepaalde kleuren of velgen niet meer leverbaar zijn in een nieuwe modeljaar omdat er geen vraag naar was.

Wel vreemd de afdeling in de fabriek die over de kleuren en de velgen en het interieur gaat vonden dat namelijk wel gaan.
De ontwerpers kunnen van alles bedenken maar het zijn de dealers die auto's moeten verkopen. En als die meer en sneller auto's kan verkopen door een kleinere selectie met korte levertijden aan te bieden is dat logisch.

Eigenlijk staan al die genoemde auto's al op voorraad. Als het meer dan 6 weken duurt is er een kans dat ie nog geproduceerd moet worden. Je ziet daaraan dat het steeds minder voorkomt dat een auto naar klantspecificatie wordt gebouwd. Leuk dus, die configurators maar eigenlijk heeft niemand er iets aan :D
In principe is deze gang van zaken in Amerika heel gewoon.

Als je een nieuwe auto wil kan je inderdaad in een configurator gebruiken, maar die geeft uiteindelijk ook de optie om op voorraad te zoeken. Ik denk dat daarom veel Amerikaanse auto's redelijk goed uitgerust worden. Zo lopen ze geen kopers mis omdat er een kleine optie mist.

Als je dan toch een bepaalde richting in wordt "geduwd' door de voorraad, dan vindt ik het wel knap dat je toch het gevoel wordt gegeven dat je zelf je configuratie mag bepalen :D

Terug
Bovenaan