Leveringsprobleem onderdelen bij Mercedes

willem 8738143

Net ingestapt
Ik heb een Mercedes B klasse die goed 2 jaar oud is. Heb wel verlengde garantie.
De module die navigatie, radio, telefoon ed aanstuurt, is kapot en moet vervangen worden.
De dealer is al goed 4 weken bezig om dit voor elkaar te krijgen.
Ze krijgen geen uitsluitsel van Mercedes Nederland wanneer de module wordt geleverd.
Ik heb al geprobeerd om via Mercedes Nederland en hoofdkantoor van dealer Van Mossel informatie te krijgen waarom dit zo lang duurt.
Helaas zonder resultaat, niemand kan zeggen wanneer het onderdeel komt…..
Is dit probleem van leveringen onderdelen bekend en kan ik nog wat anders proberen ?

Dat komt bij ieder merk soms voor. Hele productielijnen staan soms stil omdat een onderdeeltje door kwaliteitsproblemen niet gebruikt kan worden en er eerst van alles moet worden her-ontwikkeld en geproduceerd voordat de verbeterde onderdelen weer leverbaar zijn.

rap kapot wel. Maarja, moderne techniek he...

Als iets niet leverbaar is, is het gewoon afwachten helaas. Daarnaast zal de prioriteit voor de leveringen op nieuwe auto's liggen. Dus pas als er weer ruimschoots voorraden kunnen worden geproduceerd, zullen ze weer los geleverd kunnen worden. Als je pech hebt duurt dat maanden.

Je hoeft je daarbij geen druk te maken over de garantieclaim. Die staat op datum van aanmelden, dus ookal zou het pas geleverd kunnen worden buiten je garantie-periode, maakt dat weinig uit.

Weet niet waar je woont, misschien je bij een buitenlandse dealer is kijken of zij meer voor je kunnen betekenen.
het is te gek voor woorden,
Mercedes heeft een naam hoog te houden, ik zou dit niet accepteren.

Ik had eens m'n leaseauto voor een schade bij de schadehersteller staan. Het duurde maar en duurde maar. Toen ik ze vroeg waarom het zo lang duurde, bleek er één relatief klein stukje plaatwerk niet leverbaar te zijn. Daardoor konden ze het herstelwerk niet afmaken en de boel ook niet spuiten. Omdat ik het toch wat ongeloofwaardig vond (en ik was de vervangende auto zat), vroeg ik het bij iemand die ik kende bij de importeur, en die keek het na en vertelde dat dat onderdeel inderdaad al enige tijd in backlog stond. Maar... zei hij, het kan best zijn dat er nog een paar op voorraad liggen bij enkele grote dealers. Ik zou die en die eens bellen als ik jou was. Zo gezegd, zo gedaan, en nog die middag heb ik het onderdeel zelf bij een dealer opgehaald, naar het schadebedrijf gebracht, en twee dagen later was de boel afgemaakt, was de lak droog en kon ik m'n auto weer ophalen.

Dus misschien eens het magazijn van wat andere dealers bellen?

Ik denk dat dealers zo min mogelijk in hun eigen magazijn willen hebben (kans op winkeldochters) en de importeurs leveren vaak 2 of 3x daags onderdelen uit. Ooit voor een nieuwe BMW E32 een elektrisch bedienbaar achteruitjaloezie besteld, die na 1.5 jaar nog steeds in backorder stond. De auto was inmiddels weer ingeruild...... Het stoffen deel van de deurbekleding liet ook los van het paneel bij de eerste serie auto's. Grijze panelen waren snel leverbaar, bruin duurde iets van 5 maanden...

Ik denk dat dealers zo min mogelijk in hun eigen magazijn willen hebben (kans op winkeldochters) en de importeurs leveren vaak 2 of 3x daags onderdelen uit.
Ik geef toe dat mijn geval nog in de jaren 90 was, tegenwoordig is de logistiek verder geëvolueerd naar centralisatie en nog meer just-in-time. Tegelijkertijd kan het zijn dat een dealer zo'n module heeft liggen doordat deze uiteindelijk toch niet nodig was voor een andere reparatie o.i.d.

Ik weet niet of men in deze tijden centraal inzicht heeft in de onderdelenvoorraden bij alle aangesloten dealers, of dat de lokale voorraad van een dergelijk artikel misschien toch niet helemaal zichtbaar is.

Uit mijn tijd in de garage weet ik dat dealers weten/kunnen weten of een collega het gewenste onderdeel heeft liggen.
Vind het te makkelijk, dealer heeft het onderdeel, klant zoekt het maar uit.
Daarom mijn advies, kijk eens over de grens bij een dealer wat die voor je kan betekenen.

Terug
Bovenaan