Leuke/Sportieve auto voor maximaal 8000 euro

A

Anoniem

Guest
Hallo allen,

Twee weken terug ben in in de slip geraakt door aquaplaning met mijn auto en in de vangrail beland. Ik had een onwijs mooie Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo waar ik ook onwijs verliefd op was, maar deze is nu helaas financieel total loss verklaard. Nu is dus het moment aangebroken om een nieuwe auto uit te gaan zoeken, maar deze mag natuurlijk niet onderdoen aan de MiTo. Ik wil in dezelfde klasse blijven, oftewel hatchback of coupe, aangezien ik voornamelijk ritjes in mijn eentje maak en niet veel bagage mee heb. Ik rij zo'n 15.000 km per jaar dus ik denk dat benzine rijden het voordeligst blijft. Daarnaast vind ik schakelen nog steeds veel leuker dan in een automaat rijden dus het liefst een leuke schakelbak.

Het liefst geef ik eigenlijk niet meer dan 8000 euro uitgeven, maar ben dus wel op zoek naar iets wat de MiTo kan overtreffen. Ik heb al zitten kijken naar andere MiTo's en naar Giulietta's. Ook heb ik een aantal mooie Audi A1s gezien. Ik vind de Audi A1 onwijs mooi van buiten en van binnen, maar weet niet of dit ook een beetje sportief/leuk rijdt. Ook hoor je heel veel problemen over de A1's en ik weet niet of dit terecht is of niet....

Ik ben dus op zoek naar een auto die leuk en sportief rijdt, maar er ook nog knap uit ziet (zowel van binnen als van buiten). De nieuwe auto moet wel een beetje een gave uitstraling hebben, zoals de MiTo had. Net even wat anders en dat mensen zeggen: wauw is dat jouw auto? Ik ben daarom ook niet echt weg van een polo o.i.d. want daar rijden er zo veel van rond, dan wordt het 'just another polo'.....

Ik hoop dat jullie wat leuke pareltjes weten en ben benieuwd naar jullie ervaringen met auto's uit deze klasse!

Vriendelijke groet,

Joey

Er is weinig wat gelijkwaardig is aan de Mito, een Mini rijd net zo goed maar de Cooper S heeft een THP motor met ketting problemen, dus ik zou gewoon weer voor een Mito gaan. Je kan misschien nog kijken naar een Fiesta.

MiTo 1.4 qv?? 170pk in die MiTo is onwijs. ooit een testrit in gedaan. je rijd er zo 200 mee(getest tussen turnhout en nederland) was wel een tct automaat.

Ik had de 1.4 Turbo, niet de QV helaas, misschien daar nu naar kijken... De 155pk was al een enorme duivel. Reed als een gek inderdaad! Niet van zijn plaats te krijgen ook (tenminste bij droog weer... :p)

snelle willy zei:
MiTo 1.4 qv?? 170pk in die MiTo is onwijs. ooit een testrit in gedaan. je rijd er zo 200 mee(getest tussen turnhout en nederland) was wel een tct automaat.

Ik had de 1.4 Turbo, niet de QV helaas, misschien daar nu naar kijken... De 155pk was al een enorme duivel. Reed als een gek inderdaad! Niet van zijn plaats te krijgen ook (tenminste bij droog weer... :p)

Een Mito of eventueel Giulietta zijn wel de meest voor de hand liggen opties.
Je kunt natuurlijk ook bij Fiat kijken dus naar broer Fiat Grande Punto of grotere broer Fiat Bravo, ze delen veel techniek met de Mito en Giulietta

Of naar de iets grotere Renault Megane (Coupe) met 2.0 TCe motor en 180 pk.

Volgens mij is Aquaplaning erg goed te vermijden met een beetje profiel op je banden en niet te hard rijden in een stortbui. Daarnaast noem je je ook nog een 'Joey' als nickname..
Ik stel voor een VW lupo sdi ofzo, en doe vooral maar rustig aan. :(

Een smart forfour brabus van 1e generatie

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/121503577/Android?s=2-2-0-0-1-2

Een Colt ralliart

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/118944306/Android?s=6-6-1-1-1-1

Een Honda cr-z

Opel Corsa OPC

640x480.jpg

Mito met 180pk

640x480.jpg

Brera

640x480.jpg

7783999 zei:
Volgens mij is Aquaplaning erg goed te vermijden met een beetje profiel op je banden en niet te hard rijden in een stortbui. Daarnaast noem je je ook nog een 'Joey' als nickname..

Wat een stomme opmerking zeg, met mijn "evenknie" van een saaie Lupo, een Hyundai, heb ik ook wel eens last gehad van Aquaplaning. Gelukkig ging dat net goed. En mijn vader heeft eens zijn Jetta in een Fiesta geboord, ook dankzij Aquaplaning, en die reed nog zachter dan ik altijd doe

Auto's die mij nu even te binnenschieten, een FIAT Abarth 500/595, Grande Punto in Abarth-uitvoering misschien.

A1 is wel een fijne auto, als ik mijn neef mag geloven maar of die nu zo sportief is, volgens mij niet echt.

Ik ben trouwens bang dat er veel merken zullen tegenvallen na een fantastische Alfa, ik zelf ben van een Lancia na een ongeluk naar een Hyundai gegaan. Omdat ik veel auto's na mijn Lancia vond tegenvallen, en dus ben gegaan voor een auto die andere kwaliteiten heeft (goedkoop in onderhoud, en redelijke rijeigenschappen, versus goede eigenschappen).

Hou daar wel rekening mee, op papier kan iets heel erg tof zijn, maar het is niet een Alfa :)

ak2 zei:
Een Mito of eventueel Giulietta zijn wel de meest voor de hand liggen opties.
Je kunt natuurlijk ook bij Fiat kijken dus naar broer Fiat Grande Punto of grotere broer Fiat Bravo, ze delen veel techniek met de Mito en Giulietta

Of naar de iets grotere Renault Megane (Coupe) met 2.0 TCe motor en 180 pk.

De Renault Megane coupe is er zeker eentje die op het lijstje komt, dankjewel!

Peter O zei:
7783999 zei:

Wat een stomme opmerking zeg, met mijn "evenknie" van een saaie Lupo, een Hyundai, heb ik ook wel eens last gehad van Aquaplaning. Gelukkig ging dat net goed. En mijn vader heeft eens zijn Jetta in een Fiesta geboord, ook dankzij Aquaplaning, en die reed nog zachter dan ik altijd doe

Auto's die mij nu even te binnenschieten, een FIAT Abarth 500/595, Grande Punto in Abarth-uitvoering misschien.

A1 is wel een fijne auto, als ik mijn neef mag geloven maar of die nu zo sportief is, volgens mij niet echt.

Ik ben trouwens bang dat er veel merken zullen tegenvallen na een fantastische Alfa, ik zelf ben van een Lancia na een ongeluk naar een Hyundai gegaan. Omdat ik veel auto's na mijn Lancia vond tegenvallen, en dus ben gegaan voor een auto die andere kwaliteiten heeft (goedkoop in onderhoud, en redelijke rijeigenschappen, versus goede eigenschappen).

Hou daar wel rekening mee, op papier kan iets heel erg tof zijn, maar het is niet een Alfa :)

Hoor ook veel klachten over die A1 hier en daar. Gaat rammelen boven de 120....met het sportonderstel enorm oncomfortabel op slecht wegdek....enorm veel (duur) onderhoud... Heeft je neef hier geen last van ? De 1.2 TFSI heeft ook maar 86 pk, dat leek me idd een beetje weinig pit als je van een 155pk alfa af komt :p

De Alfa staat op het moment toch nog steeds bovenaan het lijstje, misschien in Duitsland rond gluren of ze iets moois hebben staan ook :)

7783999 zei:

Ik had mijn gas al los dat ik in de bui terecht kwam, reed ongeveer 110 a 120 toen op een 130 weg. Achteraf toen het droog was kon je zien hoe enorm slecht het wegdek ook was, enorme spoorvorming. Voorop 4 maanden terug nieuwe banden gezet. Achterste konden voorlopig nog wel even mee, profiel daarvan meteen laten controleren bij de keuring. Voortaan zeker nog wat voorzichtiger in dit soort situaties, maar geloof mij dat ik hier vrij weinig aan kon doen...

7783999 zei:
Wat een rare en nutteloze opmerking

Joey 5919162 zei:
7783999 zei:

Ik had mijn gas al los dat ik in de bui terecht kwam, reed ongeveer 110 a 120 toen op een 130 weg. Achteraf toen het droog was kon je zien hoe enorm slecht het wegdek ook was, enorme spoorvorming. Voorop 4 maanden terug nieuwe banden gezet. Achterste konden voorlopig nog wel even mee, profiel daarvan meteen laten controleren bij de keuring. Voortaan zeker nog wat voorzichtiger in dit soort situaties, maar geloof mij dat ik hier vrij weinig aan kon doen...

Mag ik vragen wat voor bandenmerk je eropgezet hebt? Was laatst een auto wezen kijken en de eigenaar zei heel trots 4 NIEUWE BANDEN! Nou die waren van een of ander chinees merk van 30 euro per stuk. Kan me niet voorstellen dat die net zo goed zijn als de A merk banden van 120-130 eu p.stuk. Die kunnen je weleens redden wanneer je ze het meeste nodig hebt..

Ilias Lolzolo zei:
Joey 5919162 zei:
7783999 zei:

Mag ik vragen wat voor bandenmerk je eropgezet hebt? Was laatst een auto wezen kijken en de eigenaar zei heel trots 4 NIEUWE BANDEN! Nou die waren van een of ander chinees merk van 30 euro per stuk. Kan me niet voorstellen dat die net zo goed zijn als de A merk banden van 120-130 eu p.stuk. Die kunnen je weleens redden wanneer je ze het meeste nodig hebt..

De dealer had er een paar Viking banden eronder gezet (niet mijn eigen keuze). Ik denk dat dat inderdaad nog wel eens goed verschil had kunnen maken nu je het zegt. Voor de volgende auto komen er in ieder geval meteen een paar knappe nieuwe banden onder van een goed A merk.

Bij welke auto dan ook gaat het volgende op. Als je 2 nieuwe en 2 minder goede banden hebt: de beste banden op de achteras.

Nu zoeken naar een leuke auto: Abarth 500? Andere Mito of een Giulietta? Een dikke Bravo?

vertmaori zei:
Bij welke auto dan ook gaat het volgende op. Als je 2 nieuwe en 2 minder goede banden hebt: de beste banden op de achteras.

Nu zoeken naar een leuke auto: Abarth 500? Andere Mito of een Giulietta? Een dikke Bravo?

ANWB zegt inderdaad ook de beste banden achter. Had het altijd andersom gehoord, maar achteraf gezien heel logisch. Bedankt voor de tip, die gaan we onthouden.

Abarth ziet er inderdaad ook heel leuk uit, maar de 500 gaat het volgens mij niet worden. Met een lengte van 195cm lijkt het volgens mij net een clownsautootje voor mij dan ;) De Bravo daarentegen ziet er wel heel leuk uit ook, daar ga ik nog even verder naar kijken !

Abarth Grande Punto

https://www.autoscout24.nl/aanbod/abarth-grande-punto-fiat-grande-punto-abarth-esseesse-200pk-benzine-zwart-f6f88488-8171-8877-e053-e250040abb64?cldtidx=3
Deze is iets boven budget maar wel heel dik.

Audi A4tdi zei:
Abarth Grande Punto

https://www.autoscout24.nl/aanbod/abarth-grande-punto-fiat-grande-punto-abarth-esseesse-200pk-benzine-zwart-f6f88488-8171-8877-e053-e250040abb64?cldtidx=3
Ik vind 2250 euro niet iets boven het budget, ruim 25% meer. Wel dikke bak.

Epica zei:
Audi A4tdi zei:
Abarth Grande Punto

Ik vind 2250 euro niet iets boven het budget, ruim 25% meer. Wel dikke bak.

Zeker een dikke bak, maar 10k is inderdaad even te veel boven het budget, dus dit gaat hem helaas niet worden ;)

Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik ben vanaf zaterdagochtend weer trots eigenaar van een onwijs mooie leuke en sportieve Alfa Romeo MiTo Centenario.

De banden achter hebben nog maar 2.6mm dus ik ga deze week meteen naar de garage om een paar nette nieuwe banden daar onder te zetten om de kans van een herhaling van vorige maand te voorkomen.

Ik hoop op een boel veilige kilometers en veel rijplezier :D

Nee een MiTo weer ! Was voor mij qua formaat en uiterlijk toch de beste keuze en had er nog een mediasysteem voor liggen ook

Terug
Bovenaan