leuke hatchback/coupe kopen advies gezocht!

A

Anoniem

Guest
goedenavond

mijn huidige auto heeft telkens problemen na problemen hierdoor ben ik op zoek naar een andere auto die ook sneller is als mijn huidige auto (fiesta 1.6 100 pk) en ook betrouwbaarder is alleen was mijn huidige auto maar 1500 euro dus iets betrouwbaarders zal niet heel moeilijk zijn. Hierbij vind ik het niet erg dat de auto olie zuipt of benzine maar wil niet regelmatig problemen hebben die duizenden euros kosten en wat ik niet zelf kan repareren

ik ben op zoek naar een leuke (hot) hatchback of coupe tot 10.000 euro met minimaal 150 pk of maximaal 8 seconden naar 100 met maximaal 180.000 km op de teller!
een a3/s3 8p vind ik helemaal geweldig alleen welk blok is leuk snel en betrouwbaar?
de grootte van een golf ben ik naar op zoek dus een golf/a3/leon etc. polo/ibiza etc is ook goed up/lupo/arosa is te klein!
in een coupe vind ik een a5 ttmk2 of eclipse mooi alleen heb ik geen enkel idee wat er nog meer voor leuke coupes te koop zijn
ik vind het ook belangrijk dat de auto echt sportief is van binnen en buiten
ik vind 2 deurs ook mooier als 4 deur en heb voor de praktischheid geen 4 deuren niet nodig

ik hoor het graag
MVG Tommy

De auto's in je lijstje zijn of niet sportief of staan bekend als niet betrouwbaar.

Leuke en goede opties zijn bijvoorbeeld de Renault Megane (Coupe) met 2.0 TCe en 180 Pk, Alfa Giulietta, Alfa Mito, Fiat 500 Abarth, en Hyunda Veloster. Ook een erg leuke auto vind ik de Honda C- RZ, maar die voldoet niet aan al je wensen.

ipv de Abarth 500 de Abarth grande punto evo , altijd 3 deurs, misschien is een snelle fiat grande punto evo nog iets. Een colt turbo is betrouwbaar , maar minder aansprekend.

Mazda 3 een idee?
Ik weet niet of er een passend blok vokr je te vinden is, maar qua prestaties en betrouwbaarheid vind ik de 3 een topper.

ak2 zei:
De auto's in je lijstje zijn of niet sportief of staan bekend als niet betrouwbaar.

Leuke en goede opties zijn bijvoorbeeld de Renault Megane (Coupe) met 2.0 TCe en 180 Pk, Alfa Giulietta, Alfa Mito, Fiat 500 Abarth, en Hyunda Veloster. Ook een erg leuke auto vind ik de Honda C- RZ, maar die voldoet niet aan al je wensen.

megane hmm ziet er leuk uit maar vind ik te vrouwelijk en de enige renault die ik zelf leuk vind is een clio williams

giullietta is leuk alleen vind ik dit meer richting een familie auto gaan dan een sport hatch

mito vind ik te klein wel leuk maar denk dat ik deze na een jaar weer weg zou doen

fiat 500 veel goeie dingen over gehoord soort kart op de weg maar dan zou het wel een abarth moeten zijn in mijn ogen

veloster vind ik er super mooi uit zien zelf niet aan gedacht alleen is deze te vinden in mijn prijsklasse en met hoeveel pks?

crz vind ik niet mooi dan zou ik eerder voor een civic eg/ek/.ep kijken

wat verstaan jullie onder niet betrouwbaar?
ik vind het leuk om zelf te gaan sleutelen aan mijn auto dus problemen vind ik niet erg zolang ik maar kan blijven rijden of een probleem dat na een avondje sleutelen weer te verhelpen is.
ik werk bij een vw-audi-seat-skoda garage die ook in onderdelen doet hierdoor zijn problemen op een vw groep auto voor mij nog makkelijker te verhelpen!

Bobslee zei:
Ik sluit me aan bij ak2.
Je kan ook de Astra H OPC nog toevoegen aan je lijst

ziet er leuk uit alleen nog niet echt goed gekeken hoe andere over deze auto denken ik zal hem zoizo meenemen in het lijstje van de autos die ik zeker wil gaan testritten.

Corsa Opc ook te overwegen? en is dan de gewone prima of is nurburgring edition zoveel beter dat je die echt moet nemen?

Auto encyclopedie zei:
ipv de Abarth 500 de Abarth grande punto evo , altijd 3 deurs, misschien is een snelle fiat grande punto evo nog iets. Een colt turbo is betrouwbaar , maar minder aansprekend.

Abarth Punto heb ik altijd al mooi gevonden alleen niet heel veel aanbod gevonden of biina net zo snel als mijn fiesta of te duur
misscien een linkje?

colt is dit de ralliart? die vind ik niet mooi alleen de oude colt zou ik overwegen alleen is deze te sloom?

Sebastian zei:
Mazda 3 een idee?
Ik weet niet of er een passend blok vokr je te vinden is, maar qua prestaties en betrouwbaarheid vind ik de 3 een topper.

mazda 3 mps valt binnen mijn budget alleen is dit een 5 deurs het klinkt stom alleen vind ik 5 deuren op een hatchback echt een afknapper
mazda 6 mps vind ik wel mooi alleen geen idee of dit een goed keus is?
mazda rx8 vind ik ook super maar dit is een auto die ik zelf echt onbetrouwbaar vind en dat zag ik ook niet heel snel dus deze is zoizo niks,

haarr zei:
Een betrouwbare A3 begint vanaf 2014. Die heb je niet voor 10k

vriend van me heeft nu al ruim 4-5 jaar een scirocco met een 1.4 tsi heeft alleen een andere ketting en standaard reparaties laten doen (neem aan dat dit hetzelfde blok is als de 1.4 van een a3?)

1.8 tsi hoor ik nog minder problemen van? alleen niet 100% zeker?

fiesta Ultimate Edition zei:
haarr zei:

vriend van me heeft nu al ruim 4-5 jaar een scirocco met een 1.4 tsi heeft alleen een andere ketting en standaard reparaties laten doen (neem aan dat dit hetzelfde blok is als de 1.4 van een a3?)

de 1.4 122 pk is de minst slechte keuze, daar is minder ellende in te googlen, dan de meer krachtige tsi farianten. De Sirocco verdween in NL tijdens de facelift, wellicht waren ze na de facelift beter https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/officieel-volkswagen-scirocco-facelift/ omdat vw toen overstapte van kettingen naar riem. Misschien idee om met de kennis van de garage 1 van na de facelift te importeren bij de oosterburen.

Bobslee zei:
Ik sluit me aan bij ak2.
Je kan ook de Astra H OPC nog toevoegen aan je lijst

ziet er leuk uit alleen nog niet echt goed gekeken hoe andere over deze auto denken ik zal hem zoizo meenemen in het lijstje van de autos die ik zeker wil gaan testritten.

Corsa Opc ook te overwegen? en is dan de gewone prima of is nurburgring edition zoveel beter dat je die echt moet nemen?

Ja Corsa OPC is ook 'n leuk ding. Wel letten op piston 4 problemen en de M32 bak.

De NBR edition is wel wat duurder en minder beschikbaar, tevens knetterhard afgeveerd.

Auto encyclopedie zei:

Abarth Punto heb ik altijd al mooi gevonden alleen niet heel veel aanbod gevonden of biina net zo snel als mijn fiesta of te duur
misscien een linkje?

colt is dit de ralliart? die vind ik niet mooi alleen de oude colt zou ik overwegen alleen is deze te sloom?

https://www.gaspedaal.nl/abarth/punto?srt=df-a helaas wel boven je budget

https://www.gaspedaal.nl/abarth/punto-evo?srt=pr-a al iets dichter in de buurt.

De grande staat meestal iets vriendelijker geprijsd , gelukkig nog 1 gevonden op autoscout en ook nog binnen je budget https://www.autoscout24.nl/lst/abarth/grande-punto?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&atype=C&fc=0&qry=&recommended_sorting_based_id=40449405-3913-4cd3-b1ba-eef4dfcf1f15&

deze colt bedoelde ik https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-5-turbo-35524664/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Auto encyclopedie zei:
haarr zei:

de 1.4 122 pk is de minst slechte keuze, daar is minder ellende in te googlen, dan de meer krachtige tsi farianten. De Sirocco verdween in NL tijdens de facelift, wellicht waren ze na de facelift beter https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/officieel-volkswagen-scirocco-facelift/ omdat vw toen overstapte van kettingen naar riem. Misschien idee om met de kennis van de garage 1 van na de facelift te importeren bij de oosterburen.

lees nu net in een andere forum discussie dat de 1.8 prima is als de als ik het goed heb de olieveren? zijn vervangen dus ik ga hier zoizo ook naar kijken als de 1.8 toch overwegen word voor derest zie ik alleen problemen met dit blok wanneer longlife beurten uitgevoert worden ipv een beurt om de zoveel km

Auto encyclopedie zei:
Auto encyclopedie zei:

misscien een linkje?

https://www.gaspedaal.nl/abarth/punto?srt=df-a helaas wel boven je budget

https://www.gaspedaal.nl/abarth/punto-evo?srt=pr-a al iets dichter in de buurt.

De grande staat meestal iets vriendelijker geprijsd , gelukkig nog 1 gevonden op autoscout en ook nog binnen je budget https://www.autoscout24.nl/lst/abarth/grande-punto?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&atype=C&fc=0&qry=&recommended_sorting_based_id=40449405-3913-4cd3-b1ba-eef4dfcf1f15&

deze colt bedoelde ik https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-5-turbo-35524664/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

bedankt voor de linkjes de puntos zien er leuk uit alleen zal ik deze eerst gaan testritten om te kijken of het wat is
wel jammer dat ze zo duur zijn want mijn droom hatch (S3 8P) is ongeveer voor de zelfde prijs te krijgen.

de colt vind ik niks helaas

toch bedankt voor je hulp

ja ik schrik ook van de prijzen van de Abarth punto gevallen, het lijkt dat paar jaar geleden goede investering was, want toen stonden ze voor het zelfde geld of voor minder te koopt. Het waren toen echt een beetje auto's voor mensen (zoals ik en nu nog steeds ) die geen Abarth 500 konden betalen, want die begonnen pas bij 20.000 euro.

Auto encyclopedie zei:
ja ik schrik ook van de prijzen van de Abarth punto gevallen, het lijkt dat paar jaar geleden goede investering was, want toen stonden ze voor het zelfde geld of voor minder te koopt. Het waren toen echt een beetje auto's voor mensen (zoals ik en nu nog steeds ) die geen Abarth 500 konden betalen, want die begonnen pas bij 20.000 euro.

jammer dat ze zo duur zien alleen wat ik echt leuk en gaaf vind ligt allemaal rond deze prijs hoe zit het met een audi s3 8p?

ik snap dat de tfsi motoren onbetrouwbaar (kunnen) zijn alleen heel veel collegas hebben een tfsi of hebben een tfsi blok gehad ook als ik besluit er een te kopen wil ik een collega mee vragen zodat hij kan kijken of hij iets slechts of goeds ziet.
ik koop de auto ook niet als deze een van de bekende tfsi problemen heeft!

de 2 liter tfsi van de a3 en de golf 5 gti zijn die exact hetzelfde? of is er iets anders?
is de 2 liter van de S3 hetzelfde als deze 2 getuned of is deze nog minder betrouwbaar?

als ik het fout heb met de problemen en er zijn er nog meer hoor ik het graag hoor er alleen ook veel goede verhalen over vandaar dat ik een tfsi toch overweeg

hier een aantal autos die ik zeker weten wil gaan testritten

https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a3-2-0-tfsi-attraction-100-onderhouden-cruise-co-benzine-zwart-aaea3a0e-a0d7-4374-90f6-d33545e5dbf7?cldtidx=8&lastSeenGuidPresent=true

https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a3-1-8-tfsi-ambit-pl-s-benzine-zwart-9d305c04-3e27-4801-b69a-dc6e0a2aca77?cldtidx=4&sort=power&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=1505719991

De 1.8 en 2.0 T(F)SI vanaf 2008 tm 2012 zijn berucht om het olieverbruik. VAG gebruikte te korte olieschraapveren. Er zit gewoon een constructie fout in de motor. Vanaf 2012 duurde het langer voordat de problemen kwamen.
Deze motoren zijn ook gevoelig voor vervuiling. Kijk ook eens op de site van Hartog Tuning dan wil je deze motoren zeker niet.

Let ook op met import Audi's, BMW's en Mercedessen, bij dit soort auto's wordt op grote schaal gerommeld met de kilometerstand.

Later pas in de loop van 2016 zijn de olieproblemen echt opgelost, met een ander type zuigers.

Als je een goede auto zoekt voor niet al teveel geld dan zou ik zeker aanraden om naar wat anders kijken.

Een distributieketting vervangen vind ik ook geen standaard onderhoud,
of de auto moet al meer dan 300.000 km hebben gereden. Mijn vorige auto heb ik weg gedaan met 180.000 km, uiteraard met orginele ketting. Je leest ook nergens dat ze stuk gaan.

De getoonde Audi's zijn niet sportief maar wel comfortabel.

bij Vag garages laten ze niet altijd het achterste van hun tong zien over de problematiek van tsi en dsg. Ik herinner mij nog een autoweek aankoopadvies over de skoda superb , die was zo slecht er werd met geen woord gerept over deze problemen, de reacties op deze video waren toen ook niet mals. Het was toen ook gelijk even klaar met de aankoopadviezen van autoweek. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/skoda-superb-b6-occasion-aankoopadvies/

haarr zei:

Mijn buurman heeft een 1.4 tsi uit 2010, ook nooit iets mee gehad. Het kan wel goed gaan.ik zou liever een nieuwere kopen.
Ik had een 2014 1.8, bij de dealer een paar x te horen gekregen dat deze beter was dan zijn voorganger.

Ik heb zelf een A3 SB (2e facelift) met de 1.8 TFSI gehad. Auto was uit augustus 2008. Gekocht bij een Duitse Audi dealer met garantie en gegarandeerde kilometerstand.
Na 14 maanden is bij het starten van de auto, de ketting versprongen door een falende kettingsspanner. Complete motorschade dus en dit bij 92.000 km. Dit is een vaker voorkomend probleem bij de 1.8 TFSI. Alleen is dat blok veel minder verkocht dan de 1.4 of de 2.0 TFSI, dus je leest er minder over.

Bij controle van de motor bleek de turbo ook niet meer fris. Eveneens mee vernieuwd bij de montage van het nieuwe blok. Olieverbruik viel bij de onze heel erg mee!
Daarna heeft de auto wel nog wat andere kleine kuurtjes gehad, die uiteindelijk ook veel geld gekost hebben. Ik heb er een review over geschreven hier op Autoweek.

Ik ben genezen van het Audi virus... Eén geluk, ik vind de nieuwe Audi's ook niet meer echt mooi. Dus missen doe ik niks.

Ik lees vooral dat de topic starter weinig andere auto's mooi vind en blijft vasthouden aan de A3... Als je het risico wilt nemen, vooral doen. Je kunt ook geluk hebben!

bedankt allemaal voor de tips de s3 word nu ook steeds goedkoper zie ik dus denk dat ik deze toch weer op het lijstje zet om te gaan testritten de s3 is ook mijn droom hatch vandaar dat ik de a3 ook overweeg aangezien dit de auto is die het meest in de buurt komt van de s3

ik heb uiteraard ook andere autos bekeken de seat ibiza cupra 6j vind ik er ook super goed uit zijn alleen is dit ook weer het 1.8 tfsi blok
ook de fr/cupra 6l heb ik overwogen alleen heb je al een fr met een prima km stand voor 3500 euro en denk dat dit na een paar maanden-jaar weer de deur uit zou gaan
ook vind de megane 3 er ook goed uit zien alleen is deze auto boven mijn budget
civic ep3 heb ik ook in mijn lijstje gezet om te gaan testritten

ik heb ook nog oudere autos bekeken alleen denk dat dit nog duurder is in onderdelen. Hier gaat het om een
Astra Gsi uit 92
clio williams
306 gti
206 rc vind ik ook geweldig alleen vind ik deze te duur voor wat je krijgt

als jullie nog meer suggesties hebben hoor ik het graag!

Als je een stuurdersauto wilt die betrouwbaar is, dan kom je toch op een fiesta/focus ecoboost (1.5, 1.6 Ecoboost).
Hierbij hoef je niet bang te zijn om op zoek te moeten naar een revisie motor vanwege distributiekettingen en olieverbruik.

Vervangende onderdelen kosten de kop ook niet.

Maar ja, je had al een fiesta en je wilt eens wat anders....

Terug
Bovenaan