Leuke en zuinige Station i.p.v. de C-Klasse S205 rond de 15-17K

onnaj

Startmotor
We rijden nu een ruim een jaar een prachtige Mercedes C180 1.6 automaat uit 2014 met slechts 145k km (origineel NL) op de teller.

We hebben tot op heden 0 problemen met de auto behalve een paar dingen zoals de carterontluchting, krukassensor en banden wat allemaal bij aanschaf al bekend was. Dat hebben we zelf meteen op laten lossen.

Nu hebben we een huis gekocht en overwegen we om de Mercedes te verkopen en wat terug te kopen wat nog voordeliger rijdt. We rijden nu 1:13,5-1:14 wat echt niet slecht is voor zo'n auto, maar met bijvoorbeeld een Toyota Auris rijden we echt een heel stuk zuiniger. We rijden zo'n 15-17k kilometer per jaar.

Vooralsnog heb ik gekeken naar een Auris, Corolla, Golf, Leon en Focus. Die laatste is, net zoals een Golf of Leon, veelal geleverd met een 3-cilinder 1.0 en daar haken we toch een beetje af. Vraag me af hoe lang dat heel kan blijven met zo'n hoog specifiek vermogen voor een 3-cilinder.

De Auris is natuurlijk über betrouwbaar, maar echt mooi kan ik hem niet noemen. De Corolla is wat dat betreft geslaagder, maar echt fantastisch is het ook niet.
De Golf vind ik in R-line wel heel netjes en ook van binnen ziet die er hoogwaardig uit. De Leon ziet er van buiten ook prachtig uit, vooral als FR, maar van binnen wel saai. Maar goed de Toyota's zijn van binnen ook behoorlijk saai en Japans, maar komende uit een Mercedes is dat toch al wat sneller.

Ook overwegen we nog wel bijv een Kia e-Niro omdat we weten dat hij praktisch is, toch wel handig voor een gezin met 2 kids en heeft echt een goede range. Mooi... Nee van buiten zeker niet, maar van binnen prima te doen.

We verwachten onze Mercedes zeker wel voor ergens rond de 16-16,5k te kunnen verkopen, vooral ook omdat het een origineel NL exemplaar is.

We zoeken dus iets terug in dezelfde prijsklasse en staan ook open voor jullie tips! Misschien missen we een heel betrouwbare auto ;) En misschien adviseren jullie wel om gewoon door te rijden, aangezien we nu weten wat we hebben. Ik zit alleen in het achterhoofd dat als er iets kapot gaat aan Mercedes t relatief duur is. Voor de 7G tronic automaat ben ik niet zo bang want die zijn behoorlijk goed, zeker met zo'n relatief lichte motor alleen de rest... Vriend van me heeft de C350e die nu verkocht wordt en heeft er de afgelopen jaren toch wel een 10k ingestoken aan onderhoud en reparaties.

Ben heel benieuwd wat jullie zeggen ;) Thanks!

Hoeveel goedkoper denk je dat een C-klasse met 1.6 is tov die golf (met 1.5?) en zelfs met een auris gaat het verschil niet schokkend zijn. Bovendien kost een andere auto altijd geld en ga je ook qua ruimte en comfort flink op achteruit

Hoeveel denk je zelf per maand te kunnen besparen?

Je geeft het zelf al als optie aan, gewoon doorrijden. Ik zie 0 redenen om geld uit te geven aan een andere auto.

Qua onderhoud, verzekering én benzine verwachten we dat het bijna €100 in de maand gaat schelen met een Auris t.o.v. de Mercedes. Daarnaast heb je in deze prijsklasse op de Auris nog garantie (tot 10j en 200k km)

De Optima is geen optie. Die is niet echt praktisch voor een gezin, maar vind het best een aardige auto

Laatst bewerkt:
Je schrijft leuke station. Kwalitatief technisch is het goed. Maar de stoelen zijn matig (te kort) heel rumoerig door gebrekkige isolatie, automaat niet fijn (oud type cvt) Infotainment bij de introductie al gedateerd, krap voor een x segment station en rijd niet fijn. Kwam ook niet best uit de testen ten opzichte van de concurrenten. Spaar dan door voor een Corolla die enorme stappen heeft gemaakt tov zo’n oude auris., dan snap ik de overstap nog een beetje.

Welk bouwjaar kijk je naar van de auris ? dan heb je nog misschien een jaar of 3 garantie? (Mits aantoonbaar altijd exact het onderhoud volgens Toyota voorschriften heeft gehad). En dan vallen zaken als banden, remmen, ruitenwissers, lampjes etc. er niet onder. Hoe groot is de kans dat de benz dure kosten mee gaat brengen de komende jaren.

Je rijd nu net een jaar in de c-klasse. Verkopen en wat anders weer kopen kost ook veel geld (inruilen moet je veel op toe leggen en duur weer kopen) en je gaat qua auto ook enorm op achteruit. Je hebt zo maar een jaar of 2 nodig om dat weer te compenseren uitgaande van die 100 euro besparing, wat ook te betwijfelen is.

Ook ik zeg in principe doorrijden. Voordeel per maand gaat beperkt zijn. Of je moet echt heel erg verlegen zitten om per jaar misschien 600-1200 euro te besparen. Dan moet je zuinigere auto al 100 euro per maand minder kosten. En moet je nu met gesloten beurs kunnen omruilen.

Ook ik zeg in principe doorrijden. Voordeel per maand gaat beperkt zijn. Of je moet echt heel erg verlegen zitten om per jaar misschien 600-1200 euro te besparen. Dan moet je zuinigere auto al 100 euro per maand minder kosten. En moet je nu met gesloten beurs kunnen omruilen.
Nou onze maandlasten gaan van ca €750 naar bijna €1500, dus als er dan weer €100 vanaf zou kunnen, dan zou dat niet verkeerd zijn

Wat is er niet praktisch aan de optima station?
De hybride heeft geen neerklapbare achterbank en een relatief kleine kofferbak lees ik. Dat is met kinderen en sowieso met klussen in het nieuwe huis niet handig ;)

Nou onze maandlasten gaan van ca €750 naar bijna €1500, dus als er dan weer €100 vanaf zou kunnen, dan zou dat niet verkeerd zijn

Dat van die maandlasten is een afweging die jullie inderdaad zelf moeten maken. Kan me voorstellen dat het inderdaad voor jullie wel fijn kan zijn als de autokosten een 100 euro per maand lager uitkomen. Dan is het zaak dat je nu inderdaad gaat proberen 'met gesloten beurs' iets anders te kopen. Mijn advies zou dan zijn om je eigen auto te proberen zelf particulier te verkopen. Of informeer eens bij zo'n opkoopsite (wijkopenautos, anwb, ikwilvanmijaf, etc.) wat die eventueel nog voor jouw auto over hebben.

Als je de auto wil gaan inruilen zullen er maar weinig garages happig zijn op een ruil met gesloten beurs. Of je moet ze van een muurbloempje wat moeilijk verkoopt af willen helpen en daar een courante auto voor inruilen.

Als je kijkt naar de verstandige Japanse opties (Corolla, Auris, Civic etc) vergeet dan ook de Koreanen niet (Ceed, i30). Binnen de Europese opties koop je voor ±15k ook een nette Astra K of Octavia. Auto's die hier vaker worden getipt. Een Leon e/o Golf is in principe technisch gelijk aan de Octavia. Een Octavia is ruimer en zit voor hetzelfde geld vaak beter in z'n spulletjes dan een vergelijkbare Golf of Leon.

Als je gaat kijken naar elektrisch (E-Niro), dan neem ik aan dat je hebt nagedacht (of nog gaat nadenken) over je oplaadmogelijkheden. Op eigen oprit vanaf eigen zonnepanelen is natuurlijk heel aanlokkelijk. Kan dat niet, kijk dan naar (on)mogelijkheden bij je in de buurt of in de buurt van je werk. En de tarieven die daarbij horen.

Dat van die maandlasten is een afweging die jullie inderdaad zelf moeten maken. Kan me voorstellen dat het inderdaad voor jullie wel fijn kan zijn als de autokosten een 100 euro per maand lager uitkomen. Dan is het zaak dat je nu inderdaad gaat proberen 'met gesloten beurs' iets anders te kopen. Mijn advies zou dan zijn om je eigen auto te proberen zelf particulier te verkopen. Of informeer eens bij zo'n opkoopsite (wijkopenautos, anwb, ikwilvanmijaf, etc.) wat die eventueel nog voor jouw auto over hebben.

Als je de auto wil gaan inruilen zullen er maar weinig garages happig zijn op een ruil met gesloten beurs. Of je moet ze van een muurbloempje wat moeilijk verkoopt af willen helpen en daar een courante auto voor inruilen.

Als je kijkt naar de verstandige Japanse opties (Corolla, Auris, Civic etc) vergeet dan ook de Koreanen niet (Ceed, i30). Binnen de Europese opties koop je voor ±15k ook een nette Astra K of Octavia. Auto's die hier vaker worden getipt. Een Leon e/o Golf is in principe technisch gelijk aan de Octavia. Een Octavia is ruimer en zit voor hetzelfde geld vaak beter in z'n spulletjes dan een vergelijkbare Golf of Leon.

Als je gaat kijken naar elektrisch (E-Niro), dan neem ik aan dat je hebt nagedacht (of nog gaat nadenken) over je oplaadmogelijkheden. Op eigen oprit vanaf eigen zonnepanelen is natuurlijk heel aanlokkelijk. Kan dat niet, kijk dan naar (on)mogelijkheden bij je in de buurt of in de buurt van je werk. En de tarieven die daarbij horen.
Heel mooi advies! De Octavia is ook zeker een optie. Lees wel dat deze kwalitatief wat onderdoet voor bijvoorbeeld de Golf en wat sneller slijt.
De Astra K kan ik gewoon echt niet mooi vinden jammer genoeg :-(

De Niro ook niet maar dat zou echt een heel rationele keuze zijn dan. Die zou ik thuis op de oprit zeker kunnen opladen en dan rijd je natuurlijk echt goedkoop. Heb de stroom nu voor een jaar vaststaan op €0,24 dus dat is wel lekker. Alleen de afschrijving gaat op die elektrische auto's wel heel hard. De Mercedes is wat dat betreft wel wat waardevaster denk ik.

Ik zou inderdaad met (vrijwel) gesloten beurs willen wisselen. Als ik bij wijze van €3000-4000 bij moet leggen dan duurt het heel lang voordat we het voordeel eruit hebben.
Opkoopsites geven vaak echt een lage waarde en ben wel eens bij wijkopenautos geweest voor een Corolla met 250k km die er echt netjes uitzag, maar over elk krasje moeilijk werd gedaan en er zomaar €1250 van de geboden prijs afging.... Dat was de helft in dit geval ;)

In ieder geval genoeg stof tot nadenken! Thanks allemaal!

Een auris is nou niet echt comfortabel, zeker niet in vergelijking met een c klasse. Dat zijn echt een paar stappen terug. En dat voor 100 e per maand verschil? Maar goed een tien jaar oud Benz zal langzaamaan ook duur gaan worden in onderhoud.

Een auris is nou niet echt comfortabel, zeker niet in vergelijking met een c klasse. Dat zijn echt een paar stappen terug. En dat voor 100 e per maand verschil? Maar goed een tien jaar oud Benz zal langzaamaan ook duur gaan worden in onderhoud.
Ik hik er ook tegenaan dat een vriend van mij de afgelopen 4 jaar zo'n 10k onderhoud heeft gehad met zijn C-Klasse. Dit was weliswaar een C350e met meer gevoelige techniek, maar toch...

Een Auris is qua comfort inderdaad absoluut niet te vergelijken met een C klasse. Dat merk je al als je de deuren dichtdoet en dan heb je nog geen meter gereden :)

Je verwachte inruilprijs is wel wat optimistisch die ligt wel heel dicht bij de verkoopprijs. Vooral omdat je iets in de zelfde prijsklasse wil terug kopen. Een garage zal niet gauw een gesloten beurs omruil doen. Vooral in de huidige goede occasion handel zullen ze toch al gauw zo'n 2500 a 3000 marge willen pakken. Of je moet voor een niet zo gewilde occasion gaan waar een autobedrijf graag eens keer van af wil dan kan je misschien nog wel een voordelige deal doen.

Je verwachte inruilprijs is wel wat optimistisch die ligt wel heel dicht bij de verkoopprijs. Vooral omdat je iets in de zelfde prijsklasse wil terug kopen. Een garage zal niet gauw een gesloten beurs omruil doen. Vooral in de huidige goede occasion handel zullen ze toch al gauw zo'n 2500 a 3000 marge willen pakken. Of je moet voor een niet zo gewilde occasion gaan waar een autobedrijf graag eens keer van af wil dan kan je misschien nog wel een voordelige deal doen.
Nou staat er nergens dat hij hem wilt inruilen, hij verwacht hem te kunnen verkopen

Terug
Bovenaan