Let op! Laadpasfraude is nu echt een dingetje

Ik hoorde hem vanochtend ook op de radio.

Ik denk dat we in onze functionele applicatie met de EV beter de auto en laadpaal kunnen laten communiceren om op die momenten ook de betalingsdetails te delen.
Dat laadpasje is in mijn optiek niet eens nodig. Wel uiteraard een probleem als er geen internet is of iets anders. Dus een backup is dan handig.

Andere oplossing, mijn portemonnee houd RIFD tegen.....

Het werkt hier allemaal in principe met apps. Lijkt mij veel handiger, veiliger en dan heb je al die pasjes ook niet meer nodig.

^^ Mwah, dit was vooraf wel bekend. Ik las al een artikel op Tweakers uit 2019.. de reacties eronder beschreven het al: beveiliging, d.m.v. een betere chip / codering van niet 4 maar 7 posities had een oplossing kunnen zijn maar kost wat meer.

Dit is toch van hetzelfde niveau als in de begintijd van RFID chips in de OV chipkaart / de huisvalpas.
Met je OV chipkaart de huisvuil container openen voor je restafval. Die verhalen waren er in het vorige decennium toch ook? Nu niet meer, volgens mij.

Nee, EV rijden (en laden) moest natuurlijk gepromoot worden en zo makkelijk mogelijk gemaakt worden en blijven, om de gebruikers niet te irriteren met 'gedoe'. Dus kwam er een vrij standaard protocol waarop talloze kaarsaanbieders konden aansluiten en een graantje van de markt proberen mee te pakken. ;)

Of, zoals Plato het al mooi verwoordde: Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheden te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen.

Dit is weer het schoolboekvoorbeeld van de commerciele snelle (marketing) jongens versus de techneuten.

Technisch/praktisch weten we al sinds de eerste auto's en deuren met afstandsbediening of RFID pasjes dat je niet zomaar met een vaste code kan werken. De 'RFID tags' kwamen al in de jaren 70 in gebruik voor tol en toegangspasjes. De betrokkenen of 'hackers' (elektronicaliefhebbers) hadden toen al vrij vlot door dat je een vast nummer (serienummer) kan kopieren naar andere pasjes of elektronicadoosjes.

Daarom is er zeker sinds begin deze eeuw altijd een vorm van versleuteling. De OV-chipkaart had dit al, toen nog een heel goedkoop chipje dus die was eenvoudig te kraken. Er waren toen al veel betere chipkaarten op de markt.

De laadpaalboys begonnen hun avontuur echter gewoon met het serienummer van de pasjes, zonder enkele encryptievereisten, terwijl die vaak wel op zo'n chipkaart aanwezig zijn. Vergelijk het met een Windows 10/11 laptop die geen wachtwoord vraagt, lekker makkelijk.

Voor een demonstratie of pilotfase is dat natuurlijk super makkelijk, de laadpaal onthoudt een lang serienummer en de laadduur en je systeem werkt. Alleen in de dagelijkse praktijk (kopieren, wanbetalers, verlopen passen) krijg je dan wel een probleem.

Ik zag pas een filmpje dat de ondergrondse container in een gemeente in Nederland met allerlei passen zoals van de bank, fitness of kantoor ook opengaat. Je kan dan natuurlijk zeer makkelijk illegaal of onbetaald vuil storten. Ze hadden daar blijkbaar niet eens de moeite genomen alleen een bepaalde reeks serienummers te accepteren zodat je in ieder geval alleen zelf uitgegeven passen (of kopieën daarvan) accepteert.

Als je bij TU Delft parkeert kan je ook met je fitnesspas de parkeergarages in. Daar werken ze dan echter met het systeem dat je via een automaat of app betaalt en ook nog op kenteken wordt herkend. Dus de fitnesspas van iemand snel kopieren op het moment dat deze persoon van automaat naar auto loopt is mogelijk maar wel heel omslachtig én je kenteken gaat dan nog meespelen.

Laatst bewerkt:
Ik hoorde hem vanochtend ook op de radio.

Ik denk dat we in onze functionele applicatie met de EV beter de auto en laadpaal kunnen laten communiceren om op die momenten ook de betalingsdetails te delen.
Dat laadpasje is in mijn optiek niet eens nodig. Wel uiteraard een probleem als er geen internet is of iets anders. Dus een backup is dan handig.

Andere oplossing, mijn portemonnee houd RIFD tegen.....
Je hebt op zich geen internet nodig om de auto en laadpaal te laten communiceren. Bluetooth of vergelijkbare interfaces kan ook. De Tesla app bijvoorbeeld, kan ook zonder internetverbinding communiceren met de auto. En met een beetje impact qua fysieke verbinding kan je de communicatie ook via de laadkabel doen. Moet wel gestandardiseerd worden maar is technisch mogelijk.

Ik zag pas een filmpje dat de ondergrondse container in een gemeente in Nederland met allerlei passen zoals van de bank, fitness of kantoor ook opengaat. Je kan dan natuurlijk zeer makkelijk illegaal of onbetaald vuil storten. Ze hadden daar blijkbaar niet eens de moeite genomen alleen een bepaalde reeks serienummers te accepteren zodat je in ieder geval alleen zelf uitgegeven passen (of kopieën daarvan) accepteert.
Die kijken alleen maar of ze een NXP chip zien. Aangezien het financiele belang daarvan niet zo groot is, is het ook niet een enorm probleem. Er zullen weinig mensen zijn die honderd vuilniszakken gaan weggooien met een andere pas dan van de vuilophaler. Als je moet betalen per zak en je hebt een keer heel veel afval dan brengen fatsoenlijke mensen het naar de milieustraat en onfatsoenlijke mensen gooien het ergens in een sloot.

Je hebt op zich geen internet nodig om de auto en laadpaal te laten communiceren. Bluetooth of vergelijkbare interfaces kan ook. De Tesla app bijvoorbeeld, kan ook zonder internetverbinding communiceren met de auto. En met een beetje impact qua fysieke verbinding kan je de communicatie ook via de laadkabel doen. Moet wel gestandardiseerd worden maar is technisch mogelijk.
Zeker waar! Facturering kan dan later plaats vinden. Of zelfs inderdaad via de provider van de laadpaal zelf.

Die kijken alleen maar of ze een NXP chip zien. Aangezien het financiele belang daarvan niet zo groot is, is het ook niet een enorm probleem. Er zullen weinig mensen zijn die honderd vuilniszakken gaan weggooien met een andere pas dan van de vuilophaler. ...
Nou ik woonde ooit aan lange doorlopende straat parallel met een drukke weg. Toch zag ik echt wel busjes die dan 5 zakken wegkieperde en 100m verderop bij de volgende container wederom. Dit was voordat er paslezers werden gebruikt.

Een bedrijfje is aanzienlijk meer kwijt als ze het zelf afvoeren.

Was er maar een systeem waarmee je met 1 pas alles kon afrekenen en wat best veilig is. Dat je je pas tegen een kaartlezer houdt en bliep, betaalt. Degene die dat op poten zet....

Nou ik woonde ooit aan lange doorlopende straat parallel met een drukke weg. Toch zag ik echt wel busjes die dan 5 zakken wegkieperde en 100m verderop bij de volgende container wederom. Dit was voordat er paslezers werden gebruikt.

Een bedrijfje is aanzienlijk meer kwijt als ze het zelf afvoeren.
Tot opm agent het ziet.

Was er maar een systeem waarmee je met 1 pas alles kon afrekenen en wat best veilig is. Dat je je pas tegen een kaartlezer houdt en bliep, betaalt. Degene die dat op poten zet....
Allemaal systemen uit het 'begin van deze eeuw': chipknip, ovchip, laadpalen. 2G/3G datamodules waren nog erg duur en met de die systemen werd die communicatie met de bank onnodig. Bovendien waren er bij bankkaarten nog veel 'instekers' en was de pincode nog verplicht, dus werd de hardware best duur

Allemaal zaken die je nu bijvoorbeeld bij autowasboxen nu heel netjes opgelost ziet met 1 knop, draadloos lezer en display. De 4G module kost niet veel meer.

Wat ik bedoel....overal betaal je met je bankpas. Overal, waarom moet je dan bij laadpalen weer anders betalen. Het is het wiel opnieuw uitvinden en in dit geval heeft het wiel nog een lekke band ook.

Wat ik bedoel....overal betaal je met je bankpas. Overal, waarom moet je dan bij laadpalen weer anders betalen. Het is het wiel opnieuw uitvinden en in dit geval heeft het wiel nog een lekke band ook.
Ja ik bedoelde ook hetzelfde. Vanaf 2005-2015 werd er gekozen voor alternatieven voor pinnen omdat dat toen nog net even te duur was door de door mij eerder genoemde redenen. OV en 'snoepautomaten' zijn allang van die alternatieven afgestapt maar het laadpaallandschap lijkt wat hardnekkiger.

^^ 'probleem' is dat je met een grote, zakelijke, markt te maken hebt. De bankpas van de werkgever meekrijgen is wat omslachtig, denk ik. ;)

Ook daar is al wat op gevonden. Een soort bankpasje dat alleen bij bepaalde categorieen werkt.

^^ 'probleem' is dat je met een grote, zakelijke, markt te maken hebt. De bankpas van de werkgever meekrijgen is wat omslachtig, denk ik. ;)
Ook daar is al wat op gevonden. Een soort bankpasje dat alleen bij bepaalde categorieen werkt.
Als pinnen werkt dan kan een tank/laadkaart er natuurlijk ook op. Overigens is een credit- of bank-kaart van de zaak helemaal niet zo'n probleem. Een max van €200 per dag kan uitermate handig (laden, tanken, hotel) zijn en als je voor €2000 fastfood en bier hebt gepint tijdens je vakantie dan gaat er bij de chef vanzelf wel een belletje rinkelen.

Dus is andere woorden: het is een schande dat er anno 2025 nog steeds op zo'n amateuristische wijze met de betalingen op laadpalen wordt omgegaan.

Dus is andere woorden: het is een schande dat er anno 2025 nog steeds op zo'n amateuristische wijze met de betalingen op laadpalen wordt omgegaan.
Zo zou ik het ook weer niet noemen. Als we nu nog papieren kaartjes hadden in het OV was het ook geen schande geweest. Dan hadden we mooi tot 2 jaar geleden die domme chipkaarten kunnen overslaan en meteen op bankpassen over kunnen gaan.

Een goeie site/app met een rits opties (ideal/paypal/creditcard) op de paal had ook een mooie oplossing kunnen zijn.

Dat dus. Je hebt bankpassen en tankpassen. Alle kennis en techniek is er om het goed te doen. En nog gaan liggen kneuzen met andermans centen.

Terug
Bovenaan