lekt olie op 2 plekken onder motor

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal.

onze auto lekt olie op 2 plaatsen onder de mptor op de hoogte van de wielen.

Volgend vriendlief bij de karterpan op 2 plekken waar schroeven zitten.   

Kan hem pas vd week weg brengen maar vraag mij erg af wat dit is.

Het is een peugeot partner uit 2003. Rijd elke dag. Hebben net de koppeling laten vervangen en stuurhuis. Ook schakelstangen vervangen. Dus er is vanalles los geweest. Versnelling bak olie weer bij gevuld etc.

Waar moete    we aan denken? We krijgen al bijna spijt van de vorige reparatie nu dit ook nog komt.

hoe kan ik hier een foto plaatsen?    Dan zien juie wellicht meer?

hopelijk kunndn jullie mij wat gerust stellen....

Monteur dacht misschien versnellingsbak keerring lek. Zou vaker voor komen als je veel in zand rijd?

Als je je bak moet bijvullen kun je er van uit gaan dat die lekt. meestal gaat het dan inderdaad om een keerring (schakelstang) die onderhevig zijn aan slijtage door bijvoorbeeld veelvuldig door zand heenrijden en geen bodemreiniging doen op zijn tijd (om dit vuil weer weg te spoelen)

Carterpan kan op zichzelf ook lekken. Remedie is daarvoor om de pakking hiervan te vervangen.

Fotos kunnen handig zijn. Maar olie is onverhevig aan de zwaartekracht. Het kan dus van hoger uit de motor komen en zich verzamelen bij de carterpan.

Als je je er echt zorgen om maakt zou ik m even laten bekijken door iemand die er verstand van heeft.

Wat je sowieso kunt doen is een kartonnetje onder de auto leggen als je hem snachts parkeert. Hierdoor kun je zien waar het lekt, als het al lekt en niet alleen wat zweet. (zweten doen veel motoren en kan op zich weinig kwaad)

Dank. Op welke plek het lekt kunnen we zo al zien. Geen karton nodig.

hoogte van de wielen en dan beide kanten gok cm of 20 naar binnen toe vd banden. Bij schroeven.

de schakelstangen zijn vervangen ja en we rijden 4x per week stukje in de bossen plus 3x per week parkeert vriendlief op zandplak bij het werk.

Dus de versnelling bak is open geweest en bijgevuld. Moet maandag komen maar bel straks voor eerder want lekt steeds harder.

Ik weet niet hoe ik hier een foto kan plaatsen. Ze staan op mijn tel.

qkdmx1f.jpg

even kijken of de foto zo er komt te staan

Zou iig maar een paar bakken oid onder je auto zetten, niet erg netjes zo en mocht er op gecontroleerd worden, zijn dat geen flauwe boetes.

Ja eerst waren het drupjes toen we hem weg brachten voor die andere reparaties maar nu lekt ie veel dus dasrom okk eeer direct gebeld en ga nu weer bellen om eerder te komen want zo gaat niet.

Maar dan nog de vraag wat het is en de kosten

Ik zie op de eerste foto ook olie rondom de aandrijfas. Kan best zijn dat het inderdaad vanaf de bak komt en enkel verzamelt bij de carterpan. 90% van de olielekken zitten op een andere plek dan waar het druppelt. Das ook bij koelvloeistof bijvoorbeeld zo.

Lekt inderdaad flink. Kan goed zijn dat er keerringen stuk zijn en als je die niet vervangt en alleen de olie bijvult, loopt het er bijna net zo hard weer uit.

Ik hoopte op de minst dure ( hij is net terug van dure reparatie ) maar dus afwachten nog :-(

Heb gebeld en auto gaat er straks heen morgen eerste werk gaan ze kijken.

Nog ff stressen dus.... kan wel wat geluk gebruiken weer :)

Sonnie1983 zei:
Ik hoopte op de minst dure ( hij is net terug van dure reparatie ) maar dus afwachten nog :-(

Als het de bak is, vind ik dat persoonlijk hun fout, je kijkt normaal eerst naar de oorzaak van te weinig olie in de bak, voor je hem gaat bijvullen.

Pobresh zei:
Sonnie1983 zei:

Als het de bak is, vind ik dat persoonlijk hun fout, je kijkt normaal eerst naar de oorzaak van te weinig olie in de bak, voor je hem gaat bijvullen.

we hadden hen weg gebracht voor nieuwe koppeling    stuurhuis versleten. En hij zag dat er nieuwe schakelstangen op moesten.    Daarvoor is die bak er dus afgeweest en weer gevuld met olie. Maar we hadden door geven dat hij iets van vloeistof lekt maar kregen hem terug en daarna lekte hij nog harder.    Dus mij    logische redenering van leek op auto gebied was dan olie vd versnellingsbak omdat we de olie zondagmorgen en maandagavond hebben gemeten en pijlstok gaf zelfde hoeveelheid olie aan. En het is geen vuile olie die gelekt is.

Sonnie1983 zei:
Pobresh zei:
Sonnie1983 zei:

we hadden hen weg gebracht voor nieuwe koppeling    stuurhuis versleten. En hij zag dat er nieuwe schakelstangen op moesten.    Daarvoor is die bak er dus afgeweest en weer gevuld met olie. Maar we hadden door geven dat hij iets van vloeistof lekt maar kregen hem terug en daarna lekte hij nog harder.    Dus mij    logische redenering van leek op auto gebied was dan olie vd versnellingsbak omdat we de olie zondagmorgen en maandagavond hebben gemeten en pijlstok gaf zelfde hoeveelheid olie aan. En het is geen vuile olie die gelekt is.

Daarom, olie bijvullen bij een bak die lek is, is nutteloos. olie loopt er gewoon weer uit via de plekken waar die lek is (daarom was ie in eerste instantie al niet vol genoeg) Als het verse olie is lijkt t me nog logischer dat het de bak is.
Eventueel kan het van het stuurhuis komen, daar zit ook olie in (als er hydraulische stuurbekrachtiging op zit) en door verkeerd aansluiten of oude, poreuze slangen te hergebruiken kan er ook ineens lekkage zijn.

Maar het is sowieso niet logisch als je auto ineens meer olie gaat lekken na onderhoud. Er zijn uitzonderingen, maar een goeie reparatie zorgt niet voor extra problemen normaal gezien.

Stuurhuis of de keerring dan dus ws
nou hopelijk weten we morgen meer en vallen de kosten mee....

Grote kans dat het van de aandrijfaskeerringen komt, aangezien de assen eruit geweest zijn met vervangen van de koppeling, en beschadigd kunnen zijn met het terug plaatsen. Wanneer het er serieus uit druppelt moet je echt gaan oppassen dat de versnellingsbak niet zonder olie komt te zitten. Zelf bijvullen is voor een leek praktisch onmogelijk.. Je wilt niet dat je binnenkort de auto weer kunt brengen om de boel los te halen, dit keer voor een nieuwe (of revisie) versnellingsbak.

Motorolie lekkage kan natuurlijk ook, en vaak niet ongebruikelijk bij een auto van 12 jaar. Zoals eerder aangegeven loopt olie vanzelf naar beneden dankzij zwaartekracht. Dus wanneer een hogerop liggend onderdeel lekt, kan een lager onderdeel evengoed lekken, echter is dit niet meteen vast te stellen.
Ik kan dus aanraden het motorblok eens goed te reinigen (ontvetten) met de hogedrukreiniger o.i.d.
De hierop volgende dagen even zelf globaal in de gaten proberen te houden ter hoogte waarvan het lekt, de garage een kijkje laten nemen kan natuurlijk ook.

Beschadigde keerringen van de aandrijfassen zou je overigens kunnen verhalen op kosten van het bedrijf, mits je een beetje geloofwaardig overkomt dat het probleem voorheen niet was.

Nou heb doorgegeven dat hij dus lekte en nu gebeld dst ie nog harder lekte.    Dus in mijn leken ogen door iets wat ze gedaan hebben anders kan het nu niet harder lekken dan daarvoor lijkt mij.
Toch?
Dus verhalen zal het hem nie worden denk ik.

Hij staat inmiddels daar eerste werk morgen gaan ze kijken. Had maandag al gebeld (auto donderdag terug gekregen en zagen dit in het weekend dat het heftiger was gewordeb het lekken    maandagavond na werk nog erger dus vandaag gebeld dat ie eerder er heen moet als afgesproken.    Dus staar nu daar.

Weet dst het een oude auto is maar hij moest nog een jaartje mee was de bedoeling...

Overigens duychcarmaniac.

de oliepijl van motor bleef hetzelfde van zondagmorgen en maandagavond laat (mijn partner gekeken) en hrt is schone olie die drupt

Ik neem aan dat het een diesel auto is? Motorolie van een diesel is al na een dag rijden alweer zwart van de roet, dus dat lijkt me ook sterk.
Zou dus meer indruk wekken dat het versnellingsbakolie is, en dus vermoedelijk afkomstig van een (of 2) lekkende aandrijfaskeerringen.

Oude auto of niet, reparaties dienen correct uitgevoerd te worden door de garages. Mijn Opeltje is ook van 2003, zit nog hard te denken aan een cilinderkop revisie om olieverbruik terug te dringen. De auto is je waard hoe je het zelf bekijkt. Verkoop je 'm krijg je bijvoorbeeld nog maar €2000. Voor dat bedrag koop je andermans ellende.. mocht je weinig of niks kunnen bijleggen.

Ja het is een diesel idd. Ja hij moest nog jaartje nee en dan hopen we weer een jongere te kopen van jaar of 5 oud.

Maakt niet uit of je een oude auto hebt. Goed onderhoud is sleutel tot het behoud van een auto. Ook speelt het soort gebruik mee, maar in principe moet goed onderhoud ook dat voor een groot deel opvangen (zoals ik al aangaf, zand bij keerringen is funest, maar als je er op tijd bij bent om die keerring te vervangen is er niks aan de hand)

Ik rij met een auto van 1997 en die verbruikt vooral benzine en ruitenwisservloeistof (geen olie)
En heb inmiddels ruim 8000km gereden na het vervangen van de versnellingsbakolie. Uiteraard heb ik de keerringen schoongemaakt en gecontroleerd op lekkage.
Nou doe ik het onderhoud zelf (scheelt aanzienlijk in de kosten) waardoor ik ook nog extra aandacht besteed aan dat soort pijnpuntjes. Maar een goeie garage hoort zijn werk ook goed te doen.

Ben benieuwd wat de garage gaat zeggen. Als het idd de keerringen van de aandrijfassen zijn die idd beschadigd kunnen raken bij demontage(niet bij alle auto's van toepassing) is dat onkunde van de monteur.

Nou ja we zullen kijken wat de monteur zegt. tis geen garage helaas.

Ja dat heb ik nu geleerd omdat we door zand rijden regelmatig dat we dus door de wasstraat moeten om de bodem te reinigen.

ik denk dat wij zo'n 18.000 km per jaar rijden. elke dag rijd die auto. hij komt nu wel aan vele KM's op de kilometerstand dus vandaar ook dat we zeiden nog jaartje en dan andere. kan nu wel weer oud bakkie voor terug kopen maar dan beter nog even doorrijden en een jongere terug kopen. die insteek hadden wij.

en ik beloof plechtig dat we de auto vort zullen wassen om dit probleem te voorkomen :)

nou hopen dat het qua kosten mee valt. zit niet te wachten op nog honderden euro's :confused:

Sonnie1983 zei:

Beunhaas dus? Dan vind ik t al helemaal vreemd dat ie er niet even beter op gelet heeft. Maargoed, die maken net zo goed fouten, en moeten dat net zo goed zelf oplossen vind ik dan.

Pobresh zei:
Sonnie1983 zei:

Beunhaas dus? Dan vind ik t al helemaal vreemd dat ie er niet even beter op gelet heeft. Maargoed, die maken net zo goed fouten, en moeten dat net zo goed zelf oplossen vind ik dan.

ja, omdat het al duur zat kost allemaal :)

ja ook hij moet zijn werk goed doen natuurlijk. en voorheen was het altijd goed. als ik de auto ooit bracht keek hij ook meteen naar puntjes voor de keuring etc. alleen nu balen we wel. waren hem maar een dag langer kwijt geweest en dit ook gemaakt als nu weer terug en hopen dat ie vanavond weer terug is.... Hij is een beetje onmisbaar bij ons de auto :confused:

maar ja tegen hem uitvallen ben ik geen type voor. en hij heeft vorige repartie al tussen de rest door moeten plannen maar dan nog wij hadden dit aangeven en hij lekt echt veel harder nu als voor we hem wegbrachten.

Een keerring aan linkerkant vervangen. Lijkt nu niet meer te lekken en het was 0 kosten voor mij :)

hopelijk kan ie nu nog ff mee duim duim

bedankt voor jullie reacties

aandrijfaskeerring dus?
Mooi dat het niks gekost heeft, dan is de monteur wel eerlijk dat het zijn fout is geweest dat het harder ging lekken :)

Geloof dat het die keerring was idd.
hij had de hele as verder nog nagekeken maar zag niks verder dus even in de gaten houden of hrt zo opgelost was anders hoorde hij weer van ons.
Idd kostte niks. Moest goed zijn zei hij tegen mij.

Nou nog ff mee gaan hoop ik.

Goed adresje dus kennelijk, foutje maken kan gebeuren, als het dan ook maar weer netjes opgelost wordt. Dus idd (y)

Ja zijn altijd tevreden geweest alleen dus laatste x het lekken waren we niet blij mee dst het gemeld was en niks was aan gedaan akleen verergerd.
Maar goed opgelost nu

Terug
Bovenaan